Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Het probleem is dat je geen glazen bol hebt en dat wishful thinking ook geen stabiele basis geeft om voorspellingen te doen. Oorlogen zijn zeer onvoorspelbaar.
Er wordt inderdaad volop met "als .... dan ... " veronderstellingen gestrooid. De feiten zijn echter dat Oekraine overal in het defensief zit en net als de Russen zware verliezen lijden. Naast Bachmoet zijn er nu ook andere fronten waar de Russen terug vooruitgang beginnen maken. En dat gaat tergend langzaam en tegen een waanzinnig hoge prijs. Maar het punt is: de Russen hebben tijd en de menselijke tol die is van gering belang voor hen.

Er lijken inderdaad barsten in het Russisch regime te zijn geslagen. Maar hoe dat gaat uitdraaien en of dat uberhaupt positief nieuws is voor Oekraine valt nog maar te bezien.

Er wordt inderdaad volop met "als .... dan ... " veronderstellingen gestrooid. De feiten zijn echter dat Oekraine overal in het defensief zit en net als de Russen zware verliezen lijden. Naast Bachmoet zijn er nu ook andere fronten waar de Russen terug vooruitgang beginnen maken. En dat gaat tergend langzaam en tegen een waanzinnig hoge prijs. Maar het punt is: de Russen hebben tijd en de menselijke tol die is van gering belang voor hen.

Er lijken inderdaad barsten in het Russisch regime te zijn geslagen. Maar hoe dat gaat uitdraaien en of dat uberhaupt positief nieuws is voor Oekraine valt nog maar te bezien.
Al meer dan een jaar wordt er druk gespeculeerd over Russen die totaal gedemoraliseerd zijn en dat ze zonder munitie zitten en dat het front zo kan instorten en dat Poetin kanker heeft en dat er een paleisrevolutie ophanden is en .... Een aantal van die feiten zijn misschien waar, maar worden uitvergroot of vertellen maar een deel van het verhaal (dat op zichzelf voor iedereen onduidelijk is, gezien de onvoorspelbaarheid).

Hoewel er wel wat tactische vooruitgang is geboekt, kunnen we ook niet echt spreken van een blitzkrieg waarin het front dagelijks ingrijpend verandert. Het front bij Adviivka is ook eentje om in de gaten te houden, dat is een van die notoire vestigingen die nu stilaan wordt omcirkeld. Recent is Krasnogorovka ingenomen, dat deel uitmaakt van de noordelijke verdedigingsgordel van die stad. En richting Liman zou het front ook 3 km zijn opgeschoven. Russische bron.

Gisteren zou er ook een Oekraïense Mig-29 zijn neergehaald bij Novovodyany.
Er komt geen Blitzkrieg. Noch aan Oekraïense noch aan Russische kant.
Materiaal aan beide zijden is onvoldoende en de kwaliteit van hun personeel komt in de verste verte niet in de buurt van Duitse leger 1939-1942.
Bovendien moeten de Russen verdedigende stellingen aanvallen die al 8 jaar voorbereid waren.

Zoals ik het nu zie gaan de Oekraïeners alles op alles zetten op een offensief en houden daarvoor troepen en materiaal in reserve.
Resultaat is dat het front begint te kraken en dat ze een heel hoge prijs betalen om troepen in Bachmut en nu ook de vesting Adviivka (van waaruit men al 8 jaar de Donbass bestookt) te bevoorraden.
Als de oekraïense gok lukt kunnen ze mogelijk heel wat terrein heroveren (maar niet de krim en Donbas) mislukt hun offensief dan zal het over en out zijn voor de Oekraïeners en gaan de Russen door tot de Dnjepr.

Materiaal aan beide zijden is onvoldoende en de kwaliteit van hun personeel komt in de verste verte niet in de buurt van Duitse leger 1939-1942.
Bovendien moeten de Russen verdedigende stellingen aanvallen die al 8 jaar voorbereid waren.

Zoals ik het nu zie gaan de Oekraïeners alles op alles zetten op een offensief en houden daarvoor troepen en materiaal in reserve.
Resultaat is dat het front begint te kraken en dat ze een heel hoge prijs betalen om troepen in Bachmut en nu ook de vesting Adviivka (van waaruit men al 8 jaar de Donbass bestookt) te bevoorraden.
Als de oekraïense gok lukt kunnen ze mogelijk heel wat terrein heroveren (maar niet de krim en Donbas) mislukt hun offensief dan zal het over en out zijn voor de Oekraïeners en gaan de Russen door tot de Dnjepr.
In het laatste geval zou dat een groter affront zijn voor het Westen (en vooral de VS) dan het verlaten van Afghanistan. En dan zit je met een blijvend onveiligheidsgevoel in Oost- en Centraal-Europa met een jingoïstisch Rusland dat aast op meer trofeeën.

Ik denk dat je het toch te negatief inziet.
Gaat het Oekraïense offensief een verpletterende blitzkrieg worden, mogelijk, maar waarschijnlijk niet.
Maar ik zou de training die ze in het buitenland aan het krijgen zijn niet onderschatten, evenmin het materiaal dat ze hebben.

Je laatste zin ben ik het helemaal niet mee eens. Zelfs al mislukt het offensief van Oekraïne, dan gaan de Russen niet ineens veel beter in het offensief kunnen gaan. Ze konden een jaar geleden nog niet eens de 100km van Belarus naar Kiev overbruggen. Niet omdat Oekraïne zo hard terugvocht, maar omdat ze logistiek er niet toe in staat waren. Dat is nu helemaal niet verbeterd hoor.

Na Polen stuurt Slovakije nu ook 13 MiG-29 jets naar Oekraïne: https://www.cbc.ca/news/world/slovakia-jets-ukraine-russia-1.6781898

Ze beginnen een offensieve macht samen te stellen.
Landcomponent en luchtcomponent.

Voor verdediging hebben ze die MiG's niet nodig, daarvoor zijn er andere middelen.
En als je ziet dat Polen al in de eerstvolgende dagen wil leveren dan zie je een zekere urgentie.

Behalve de tanks waar iedereen op fixeert stuurt de VS wel een serieus aantal Bradleys

Diezelfde bradleys hadden in de golfoorlog tegen Irak geen problemen om russisch gemaakte tanks uit te schakelen.

In het laatste geval zou dat een groter affront zijn voor het Westen (en vooral de VS) dan het verlaten van Afghanistan. En dan zit je met een blijvend onveiligheidsgevoel in Oost- en Centraal-Europa met een jingoïstisch Rusland dat aast op meer trofeeën.
Rusland aast niet op meer "trofeeën".
Het wil gewoon geen duizend en één NAVO-basissen aan de grenzen.
De aanvallen vanuit het Westen (Napoleon, Hitler) zitten heel diep in de Russische psyche.
Daarom ook dat Rusland nooit zal aanvaarden dat het vlakke Oekraïene een Amerikaanse vazal staat zal worden van waaruit men (bij wijze van spreken) binnen enkele uren in Moskou staat.
Als ze om dit te vermijden nog 10 jaar moeten vechten met 1 miljoen slachtoffers of meer gaan ze dit ook doen.

Na Polen stuurt Slovakije nu ook 13 MiG-29 jets naar Oekraïne: https://www.cbc.ca/news/world/slovakia-jets-ukraine-russia-1.6781898
Zijn die nog veel waard? Rusland heeft capabele "set and forget" lange (R37) en middellangeafstandsraketten (R77) die een bedreiging kunnen vormen, terwijl Oekraine nog R27-raketten heeft waarbij het vliegtuig actief het doelwit moet blijven belichten tot het raakt. Dat maakt ze erg kwetsbaar. De VS kan natuurlijk beslissen om een lading AIM120 AMRAAM te leveren. Dat had het wellicht al lang moeten doen.

Je laatste zin ben ik het helemaal niet mee eens. Zelfs al mislukt het offensief van Oekraïne, dan gaan de Russen niet ineens veel beter in het offensief kunnen gaan. Ze konden een jaar geleden nog niet eens de 100km van Belarus naar Kiev overbruggen. Niet omdat Oekraïne zo hard terugvocht, maar omdat ze logistiek er niet toe in staat waren. Dat is nu helemaal niet verbeterd hoor.
Letterlijk ALLES hangt voor Oekraïene vast aan het komende offensief.
Mislukt het zijn ze hun beste materiaal en mensen kwijt en zal het moraal bij de overblijvers wel onder het vriespunt zakken.
Materiaal kan men vervangen, mensen niet.
Nu zijn beide legers qua manschappen ongeveer in evenwicht maar dit zal enkel veranderen in Russisch voordeel, iedere stad die Oekraïene moet opgeven zal betekenen dan men naar minder versterkte posities moet.
Eénmaal het front gebroken en als er geen hoop meer is op een tegenoffensief kan het snel gaan.

Dat de Russen enorme en onvoorstelbare blunders hebben begaan in de start vd oorlog wil niet zeggen dat ze die gaan blijven herhalen.
Onderschatting van de Russen is ook een constante in het zelfgenoegzame Westen.

Rusland aast niet op meer "trofeeën".
Het wil gewoon geen duizend en één NAVO-basissen aan de grenzen.
De aanvallen vanuit het Westen (Napoleon, Hitler) zitten heel diep in de Russische psyche.
Daarom ook dat Rusland nooit zal aanvaarden dat het vlakke Oekraïene een Amerikaanse vazal staat zal worden van waaruit men (bij wijze van spreken) binnen enkele uren in Moskou staat.
Als ze om dit te vermijden nog 10 jaar moeten vechten met 1 miljoen slachtoffers of meer gaan ze dit ook doen.

Jammer voor Rusland dat Finland dan ook NATO is geworden en dat allemaal omdat er mss mogelijks in de verre toekomst een kans was dat er sprake zou zijn dat Oekraïne lid zou worden van de NATO.

De aanvallen zitten zodanig diep dat ze zelf mogen aanvallen?
De romeinen hebben hier ook aangevallen dus we mogen dan eens kijken om Italië te kloten?
Nu spreek je over WOII maar daar deden de sovjets ook lustig mee met de Duitsers vooraleer die laatste beslisten om Rusland dan ook maar aan te vallen.

Zijn die nog veel waard? Rusland heeft capabele "set and forget" lange (R37) en middellangeafstandsraketten (R77) die een bedreiging kunnen vormen, terwijl Oekraine nog R27-raketten heeft waarbij het vliegtuig actief het doelwit moet blijven belichten tot het raakt. Dat maakt ze erg kwetsbaar. De VS kan natuurlijk beslissen om een lading AIM120 AMRAAM te leveren. Dat had het wellicht al lang moeten doen.
Ging België geen AMRAAM's leveren? Wie weet heeft Oekraïne ondertussen al een (kleine) stock opgebouwd, 't is niet dat ze er voorheen gebruik van konden maken met hun beperkte vloot MiG's. Ben benieuwd wat de impact kan zijn van een luchtvloot. Die russen moeten toch al SHORADS paraat hebben staan om te counteren. Vraag me af hoe de MiG's gaan varen tegen oa IR gebaseerde systemen zoals een Igla en een Strela gezien de MiG's geen MAW systeem hebben, of het moet nadien nog ingebouwd zijn, maar om daar nu nog geld in te steken..

Ik vermoed dat de MiGs meer gaan dienen om close air support te geven bij een offensief.
Ik zie ze niet gebruikt worden om actief doelwitten achter de frontlinie te bestoken. Zo beperk je ook risico voor de piloten en gaan ze vlug weer onder bescherming zijn van eigen luchtafweer.

Ging België geen AMRAAM's leveren? Wie weet heeft Oekraïne ondertussen al een (kleine) stock opgebouwd, 't is niet dat ze er voorheen gebruik van konden maken met hun beperkte vloot MiG's. Ben benieuwd wat de impact kan zijn van een luchtvloot. Die russen moeten toch al SHORADS paraat hebben staan om te counteren. Vraag me af hoe de MiG's gaan varen tegen oa IR gebaseerde systemen zoals een Igla en een Strela gezien de MiG's geen MAW systeem hebben, of het moet nadien nog ingebouwd zijn, maar om daar nu nog geld in te steken..
België ging er aanschaffen, maar dat zal nog wel even duren voor we die ontvangen. En ik denk niet dat Oekraine al een voorraad heeft. Zal dat ook niet worden aangekondigd, zoals dat was met HARM-raketten? Dat is een rondje escalatie, daar wordt meestal wel wat ruchtbaarheid rond gegeven.

Dan moeten die raketten ook passen op MiG-29 + SU-27, wat complex is. Bijkomend probleem is dat een AMRAAM begeleiding nodig heeft van die toestellen en daar wringt het schoentje, want dat zijn minder geavanceerde modellen dan wat de Russen hebben die wel op grotere afstand kunnen afvuren. De radars hebben simpelweg het bereik niet van Amerikaanse toestellen die met die raketten vliegen. Je kunt dan best een "set and forget"-variant opsturen, maar die hebben wel nood aan de nodige data. Ik weet niet of een AWACS in Polen of Roemenië dat kan voorzien.

AMRAAMs zijn wel voorzien in NASAMS-lanceerplatformen die nu al actief zijn in Oekraïne, maar dat voor de luchtverdediging en om Rusland in de lucht uit te dagen. Dat gaat in een later stadium wel nodig zijn.

Ik denk niet dat ze met die vliegtuigen in de buurt van MANPADS gaan komen of dogfights zullen aangaan. Eerder JDAM-ERs smijten 10km van de frontlinie die vanop lage hoogte (en dus relatief veilig) kunnen afgeworpen worden en zelfs dan voldoende bereik zouden moeten hebben om o.a. de Russische artillerie posities met grote precisie te bestoken. Laat staan wat voor schade die kunnen berokkenen tegen gefortificieerde posities aan het front zelf.

België ging er aanschaffen, maar dat zal nog wel even duren voor we die ontvangen.

Dan moeten die raketten ook passen op MiG-29 + SU-27, wat complex is. Bijkomend probleem is dat een AMRAAM begeleiding nodig heeft van die toestellen en daar wringt het schoentje, want dat zijn minder geavanceerde modellen dan wat de Russen hebben die wel op grotere afstand kunnen afvuren. De radars hebben simpelweg het bereik niet van Amerikaanse toestellen die met die raketten vliegen. Je kunt dan best een "set and forget"-variant opsturen, maar die hebben wel nood aan de nodige data. Ik weet niet of een AWACS in Polen of Roemenië dat kan voorzien.
België gaat er opsturen, niet aanschaffen. Beide kan ook natuurlijk maar we exporteren ze nu wel.

Als ze HARM's kunnen retrofitten zal de AMRAAM ook wel lukken. De radars hebben inderdaad niet de sterkte van de westerse modellen maar dan gaat de raket eerder in pitbull mode lijkt me. Ik denk dat de rakketten alleen bij de F-35's & F-22's kunnen begeleid worden vanuit een ander toestel.

België gaat er opsturen, niet aanschaffen. Beide kan ook natuurlijk maar we exporteren ze nu wel.

Als ze HARM's kunnen retrofitten zal de AMRAAM ook wel lukken. De radars hebben inderdaad niet de sterkte van de westerse modellen maar dan gaat de raket eerder in pitbull mode lijkt me. Ik denk dat de rakketten alleen bij de F-35's & F-22's kunnen begeleid worden vanuit een ander toestel.
De link die je meegeeft, werkt niet.

Ik zie wel een artikel op HLN dat zegt dat we effectief gaan aanschaffen voor eigen gebruik.

Nu de Amerikaanse diplomatie groen licht heeft gegeven, kan België geleidelijk aan 120 van de raketten aanschaffen, alsook toebehoren waaronder oefenraketten, reserveonderdelen en technische documentatie, zo preciseerde DSCA in een mededeling.
Volgens het agentschap zal de verkoop “bijdragen aan de nationale veiligheid van de Verenigde Staten doordat hij de veiligheid helpt verbeteren van een NAVO-bondgenoot die een belangrijke kracht is voor de politieke en economische stabiliteit in West-Europa”.
“De voorgestelde verkoop zal het militaire basisevenwicht in de regio niet verstoren”, zegt DSCA nog.

Dit is toch wel de eerste nederlaag van deze oorlog. Nabije buur Finland gaat quasi zeker toetreden tot de NAVO (alhoewel we nog moeten wachten op de inplanning van de motie in het Hongaarse parlement).

Als één van de strategische doelen was om de NAVO bij Rusland weg te houden kan dit effectief als een nederlaag beschouwd worden.

Terug
Bovenaan