Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Zo een land zoals hier met hoge lonen en hoge levensduurte is vooral interessant voor tijdelijke werkers, zoals Roemeense bouwvakkers die hier met 10 op een appartement zitten, minimale uitgaven, en zo hun families in Roemenië onderhouden + spaarpot aanleggen.
Dan combineer je de hoge lonen van hier met de levensduurte van ginder!

Beetje rare vergelijking met Roemenië
Er zijn veel Roemenen die hier blijven. 37.000 extra in 15 jaar tijd enkel in Brussels gewest alleen. Heel de jeugd is weggevlucht daar. Ze keren niet terug ondanks de goedkopere levensstijl daar.

n an incisive February 2020 opinion piece, Romanian MEP Clotilde Armand highlights the severe toll this westward flow is taking on healthcare systems in Eastern European countries like Romania. She cites, “a single doctor’s education costs the Romanian public coffers around EUR 100,000 (USD 109,670)” – considering that between 2009 and 2015, Romania lost half of its doctors to western European countries, she suggests that this should be seen as a “de facto transfer of wealth – a big one”.

Dat is geen klein percentagen voor Roemenië als de helft van je afgestudeerde dokters en artsen weg zijn.

Ik denk niet dat Oekraïners met diploma's die nu werk vinden her en der in Europa zo snel van plan zijn om terug te keren. Ok, die Europese investeringen gaan misschien opportuniteiten brengen maar het is niet dat de kwaliteit van het leven plots Westerse standaarden gaat hebben in 20 jaar tijd. (onderwijs, gezondsheidszorg, algemene gezondheid, corruptie,...)
Misschien geen al te beste, of volledige vergelijking, misschien is er weinig werk voor handenarbeid, of zijn de voorwaarden/werkomstandigheden ginder veel slechter?

Nochtans, mijn persoonlijke ervaring (ik heb een paar Roemeense onderaannemers die voor mij werken, met in totaal toch een 40-tal arbeiders), is dat het toch deels correct is.
Bijna al de arbeiders gaan op regelmatige tijdstippen voor langere periodes terug naar huis.
Bijna al de arbeiders hun familie, inclusief partner en kinderen, blijft ginder, en leven daar boven de lokale standaard door de arbeid/inkomen van de partner die in België werkt.
Bijna al de arbeiders komen met pakweg 8 maanden per jaar hier te werken, en 4 maanden ginder te zijn, royaal toe.
Bijna al de arbeiders geven aan dit nog een aantal jaar vol te willen houden, om dan terug permanent in hun thuisland te blijven, in de woning die ze ondertussen hebben kunnen kopen/renoveren middels hun Belgisch inkomen, eventueel nog een kleine opbrengsteigendom erbij, zodat ze het dan ter plaatse kalmer aan kunnen doen en tegelijk hun bovengemiddelde levenstandaard behouden.

Ter verduidelijking, bijna al de arbeiders "die ik ken", met de nadruk op bijna.
Er zijn er die zich permanent hier vestigen, en de procedure doorlopen om de Belgische nationaliteit te verkrijgen, om hier hun leven verder uit te bouwen.
Maar dit lijkt een kleine minderheid te zijn, veelal jongere personen, die nog geen "eigen" familie hebben gesticht etc.

Met artsen en hoog opgeleide personen heb ik geen ervaring, die heb ik niet echt in mijn onmiddellijke kring.
Maar daar haal je natuurlijk een groep professionelen aan, die hier in België sowieso een ver boven de middenmoot luxueus leven kunnen hebben.
Artsen, chirurgen etc zullen in verhouding minder luxe hebben in hun thuisland, hier zitten ze meestal ver boven het lokale Belgische mediaan inkomen.
Arbeiders daarentegen, tjah, met 1800 à 2200€ netto leef je hier nu ook niet onmiddellijk als god in Frankrijk hé, terwijl je dat met 1200€/maand in Roemenië vermoedelijk wel kan.
Ter info, in 2021 was het gemiddelde maandelijks inkomen in Roemenië ongeveer 3400 Lei, omgerekend is dat minder dan 700€ hé. Dat is een factor 5 minder dan in België.
Het minimumloon in Roemenië bedraagt ongeveer 3000 Lei, na aftrek lasten, netto ongeveer 1900 Lei, wat minder dan 400€ is.

Laatst bewerkt:

Weer eenmansverrijking op kosten van de overheid...
De overheid heeft ze zelf verkocht voor een spotprijsje he (Gemiddeld 15000 € per tank las ik).
Die man wil er nu 500000€ (??) voor.

De overheid wil ze natuurlijk zo goedkoop mogelijk terug kopen, die wapenhandelaar wil ze zo duur mogelijk verkopen.
Ik verwacht finaal wel een deal. De prijs die men betaalt zal dan ergens in het midden liggen.
Onze overheid is goed om zaken in de 'uitverkoop' te plaatsen. Al onze kernenergie verkopen aan Frankrijk bijvoorbeeld.
Op korte termijn kan men zo de begroting opsmukken, op lange termijn komt dit als een boemerang terug in je gezicht.

Veel korte termijnvisie bij onze politiekers zoals gewoonlijk. Of wat had je gedacht? :tongue:

Weer eenmansverrijking op kosten van de overheid...
Neen, want we kunnen perfect kiezen om te gaan kijken in andere landen voor de kostprijs. En in een onderhandelingsprocedure die tegen elkaar uit te spelen.

En als het gevolg dan is dat ze niet zakken in prijs of geen tegemoetkoming willen doen, gewoon geen tanks te kopen en hen met hunne oude bazaar te laten zitten.
Of pool dat geld dan desnoods samen met andere landen om een groepsaankoop te realiseren en zo waarschijnlijk toch betere voorwaarden te krijgen.

Allez, ik weet het niet hé, maar als je een koppigaard hebt die niet wil inbinden. Dan moet je, als je de mogelijkheid niet hebt vanuit wetgeving om dat tuig gewoon in beslag te leggen voor een forfaitaire prijs, maar iets anders doen. En potentieel dat geld gewoon spenderen aan een bestelling voor nieuwe tanks die je dan laat uitleveren in plaats van in oude nest. Of je stelt het geld ter beschikking zodanig dat het land zelf erover kan beslissen wie en wat men ermee wil en kan doen en aankopen. Als je dan toch dat geld voor hen wil uittrekken.

Nu bon, valt nog te zien of het geen onderdeel is van de onderhandelingen om zoiets te lekken.

Allez, ik weet het niet hé, maar als je een koppigaard hebt die niet wil inbinden. Dan moet je, als je de mogelijkheid niet hebt vanuit wetgeving om dat tuig gewoon in beslag te leggen voor een forfaitaire prijs, maar iets anders doen. En potentieel dat geld gewoon spenderen aan een bestelling voor nieuwe tanks die je dan laat uitleveren in plaats van in oude nest. Of je stelt het geld ter beschikking zodanig dat het land zelf erover kan beslissen wie en wat men ermee wil en kan doen en aankopen. Als je dan toch dat geld voor hen wil uittrekken.
Als je forfaitaire prijzen gaat opleggen gaat niemand nog overheidsstocks van de Belgische overheid willen kopen. Grootste kans is dat andere landen hier gaan komen shoppen. Het VK heeft dat paar maanden terug al gedaan. Blijkbaar zijn het wel markconforme prijzen die hier dan gevraagd worden.

Als je forfaitaire prijzen gaat opleggen gaat niemand nog overheidsstocks van de Belgische overheid willen kopen. Grootste kans is dat andere landen hier gaan komen shoppen. Het VK heeft dat paar maanden terug al gedaan. Blijkbaar zijn het wel markconforme prijzen die hier dan gevraagd worden.

Tuurlijk wel. Het is niet omdat je 50% winst maakt ipv 250% winst. Dat je daarom geen zaken meer gaat doen als het een goede deal is die aankoop.

En het kan gerust zijn dat het marktconforme prijzen zijn hé. Maar het is niet omdat iets marktconform is, dat je daarom het geld ervoor moet neerleggen. Je kan nog altijd kiezen om neen te stemmen met uw portefeuille en het niet te betalen.
En vb dat geld te gebruiken om een bestelling bij FN herstal of een ander Belgisch bedrijf dat op de behoeftenlijst staat die Oekraïene heeft zodanig dat er nog minstens werkgelegenheid en potentieel innovatie (drones, andere ontwikkelingen die die bedrijven aan het uitvoeren zijn,... ?) uit volgt. Dan dat geld uit te geven aan een opkoper die denkt exorbitante winst eruit te slaan tgv de omstandigheden.

Dat een ander land dat dan wil doen. Dat is dan hun goed recht. Ik persoonlijk, spendeer liever dat geld op de hogervermelde manier dan aan den Roger zijn speculatief idee.

In ieder geval, op het moment dat het nu onze oorlog was. Had den Roger het aan zijne rekker gehad. En was zijne voorraad leeg gehaald.

De overheid heeft ze zelf verkocht voor een spotprijsje he (Gemiddeld 15000 € per tank las ik).

De overheid wil ze natuurlijk zo goedkoop mogelijk terug kopen, die wapenhandelaar wil ze zo duur mogelijk verkopen.
Ik verwacht finaal wel een deal. De prijs die men betaalt zal dan ergens in het midden liggen.
Onze overheid is goed om zaken in de 'uitverkoop' te plaatsen. Al onze kernenergie verkopen aan Frankrijk bijvoorbeeld.
Op korte termijn kan men zo de begroting opsmukken, op lange termijn komt dit als een boemerang terug in je gezicht.

Veel korte termijnvisie bij onze politiekers zoals gewoonlijk. Of wat had je gedacht? :tongue:
De man zelf beweert in een krantenartikel dat 15 000EUR veel lager is dan wat er voor die tanks per stuk betaald is. Hij zegt ook dat de prijs van 500 000EUR niet klopt en geeft aan dat er sowieso nog veel geld in die tanks gestoken moet worden om die in vechtklare staat te krijgen.

En potentieel dat geld gewoon spenderen aan een bestelling voor nieuwe tanks die je dan laat uitleveren in plaats van in oude nest.
Dan moet die productiecapaciteit er wel zijn natuurlijk, sinds het einde van de Koude Oorlog is daar niet veel vraag naar geweest. In de VS bijvoorbeeld is er welgeteld één fabriek die tanks produceert.

De man zelf beweert in een krantenartikel dat 15 000EUR veel lager is dan wat er voor die tanks per stuk betaald is. Hij zegt ook dat de prijs van 500 000EUR niet klopt en geeft aan dat er sowieso nog veel geld in die tanks gestoken moet worden om die in vechtklare staat te krijgen.
An sich maakt het ook niet echt uit wat de exacte bedragen zijn he. Men onderhandelt, en men spreekt een prijs af en ...

Wil die man die tanks enkel verkopen als hij die mag oplappen? Kan de overheid die niet elders laten oplaten zoals ... bij het leger?

Misschien geen al te beste, of volledige vergelijking, misschien is er weinig werk voor handenarbeid, of zijn de voorwaarden/werkomstandigheden ginder veel slechter?

Nochtans, mijn persoonlijke ervaring (ik heb een paar Roemeense onderaannemers die voor mij werken, met in totaal toch een 40-tal arbeiders), is dat het toch deels correct is.
Bijna al de arbeiders gaan op regelmatige tijdstippen voor langere periodes terug naar huis.
Bijna al de arbeiders hun familie, inclusief partner en kinderen, blijft ginder, en leven daar boven de lokale standaard door de arbeid/inkomen van de partner die in België werkt.
Bijna al de arbeiders komen met pakweg 8 maanden per jaar hier te werken, en 4 maanden ginder te zijn, royaal toe.
Bijna al de arbeiders geven aan dit nog een aantal jaar vol te willen houden, om dan terug permanent in hun thuisland te blijven, in de woning die ze ondertussen hebben kunnen kopen/renoveren middels hun Belgisch inkomen, eventueel nog een kleine opbrengsteigendom erbij, zodat ze het dan ter plaatse kalmer aan kunnen doen en tegelijk hun bovengemiddelde levenstandaard behouden.

Ter verduidelijking, bijna al de arbeiders "die ik ken", met de nadruk op bijna.
Er zijn er die zich permanent hier vestigen, en de procedure doorlopen om de Belgische nationaliteit te verkrijgen, om hier hun leven verder uit te bouwen.
Maar dit lijkt een kleine minderheid te zijn, veelal jongere personen, die nog geen "eigen" familie hebben gesticht etc.

Met artsen en hoog opgeleide personen heb ik geen ervaring, die heb ik niet echt in mijn onmiddellijke kring.
Maar daar haal je natuurlijk een groep professionelen aan, die hier in België sowieso een ver boven de middenmoot luxueus leven kunnen hebben.
Artsen, chirurgen etc zullen in verhouding minder luxe hebben in hun thuisland, hier zitten ze meestal ver boven het lokale Belgische mediaan inkomen.
Arbeiders daarentegen, tjah, met 1800 à 2200€ netto leef je hier nu ook niet onmiddellijk als god in Frankrijk hé, terwijl je dat met 1200€/maand in Roemenië vermoedelijk wel kan.
Ter info, in 2021 was het gemiddelde maandelijks inkomen in Roemenië ongeveer 3400 Lei, omgerekend is dat minder dan 700€ hé. Dat is een factor 5 minder dan in België.
Het minimumloon in Roemenië bedraagt ongeveer 3000 Lei, na aftrek lasten, netto ongeveer 1900 Lei, wat minder dan 400€ is.

Hetgaan wat je vertelt mag misschien zijn je persoonlijke omgeving zijn, maar dat stemt totaal niet overeen met de cijfers.
er zijn 45.000 met Roemeense nationaliteit enkel in Brussel. (https://bisa.brussels/wist-je-dat/4...se-nationaliteit-op-1-januari-2022-in-brussel).

Ik heb er één ontmoet waar hun kind het middelbaar hier gedaan hebben (Frans is heel gemakkelijk voor een Roemeen blijkbaar ).), de kleine heeft Belgische nationaliteit verworven en hun kleine is nu een flik in Brussel. :p

Some 17% of all houses and apartments in Romania are empty, which represents nearly 1.5 million of the 8.5 million dwellings in the country. According to the development minister, this is one of the highest percentages in the world, reports local Digi24.

De meeste mensen geloven dat ze over drie of vier jaar terugkeren, maar in de praktijk blijven ze bijna allemaal in België"

Carmen Draghici, directeur Arthis, Belgisch-Roemeens Cultureel Huis

Bosanci, het dorp dat zijn naam gaf aan de Brusselse voetbalploeg, kende zo’n spectaculaire leegloop. “De voorbije tien jaar is de bevolking hier van 12.000 naar 4.000 gekrompen,” vertelt Nico, een lokale ondernemer en tot voor kort ook gemeenteraadslid aan de telefoon “Ik schat dat een kleine helft van de vertrekkers hier naar België verhuisde, vooral naar Brussel. Mijn buurman werkt er nu bijvoorbeeld.”

Waar gaan die naar terugkeren? :p Naar een leeg verlaten dorp waar niemand meer woont, waar er geen leerkrachten meer gaan zijn, waar er geen dokters meer zijn, waar er geen professionele kinderopvang is,...?

Some 17% of all houses and apartments in Romania are empty, which represents nearly 1.5 million of the 8.5 million dwellings in the country. According to the development minister, this is one of the highest percentages in the world, reports local Digi24.

Het is niet gebeurd met de Italianen, Marrokanen, Roemenen, Bulgaren,... Ik denk enkel bij de Polen dat er veel zijn teruggetrokken naar hun thuisland door stijgende lonen daar en omdat ze weggeconcurreerd werden door de Roemenen hier :p

Ik zie nu niet in waarom de gevluchte Oekraïners als ze hier al een paar jaar zijn, zoveel zin gaan hebben om terug te keren.

Als ik efkes google zie ik dat de man CEO is van OIP Systems, een bedrijf dat retrofits en overhauls doet voor militair materiaal. Lijkt me niet vreemd dat een tank uit de jaren 60 redelijk wat werk nodig heeft vooraleer die competitief is op een modern slagveld.
Ik vermoed dat de bedoeling was om de opgekochte tanks een upgrade te geven en door te verkopen aan andere landen. Brazilië heeft ook nog Leopard 1's bijvoorbeeld. Waarom die nog allemaal in stock staan, geen idee. Ik kan geen paywallartikels lezen :unsure:

Laatst bewerkt:
Als ik efkes google zie ik dat de man CEO is van OIP Systems, een bedrijf dat retrofits en overhauls doet voor militair materiaal. Lijkt me niet vreemd dat een tank uit de jaren 60 redelijk wat werk nodig heeft vooraleer die competitief is op een modern slagveld.
Ik vermoed dat de bedoeling was om de opgekochte tanks een upgrade te geven en door te verkopen aan andere landen. Brazilië heeft ook nog Leopard 1's bijvoorbeeld. Waarom die nog allemaal in stock staan, geen idee. Ik kan geen paywallartikels lezen :unsure:
Gewoon even de laatste quoten.

Zoals ik het heb gelezen over verscheidene artikels heen, heeft hij die tanks indertijd aan nagenoeg schrootwaarde (gemiddeld blijkbaar een 15k/stuk) gekocht met het oogmerk die te strippen (vr spareparts), eventueel opgelapt verder te verkopen en de rest effectief gewoon oud ijzer. De huidige verkoopprijs, volledig in fighting order gezet, komt neer op +-150k per unit. Dat lijkt een gigantische markup maar hij kan natuurlijk niet 1 op 1 terug verkopen en daar zijn ook effectief wel kosten aan. Nieuwe tracks kosten blijkbaar bvb 20k, per track, in aankoop.

Het gigantische probleem is ook dat dat een heel gereguleerde handel is. Is een beetje met alles wat sterk gereguleerd is, je betaalt er veel meer voor. De man kan die tanks niet zo maar doorverkopen aan eender welk land/bedrijf/persoon. Die moet goedkeuring krijgen. En dat gaat zeer sterk de prijs opdrijven. Dat moet gelden voor als burgers wanneer wij zeer sterk gereguleerde producten kopen, maar uiteraard ook voor overheden.

Een wending.
De Iraanse staatsmedia meldt dat de aanvallen niet succesvol waren. Dus het was een groot succes. :unsure:

Interessante wending, inderdaad. Wie zou het zijn? Interne oppositie? Israël? CIA covert ops? Een van de soennitische buren?

En daarbij is zijn prijs waarschijnlijk niet gestoord. Een volledige rebuild van dergelijke dieselmotor ik wil gerust geloven dat na manuren en onderdelen je aan 100K komt. En dat is dan enkel maar de powerplant.

De enige schuldige in dit verhaal is onze eigen compleet incompetente en vizieloze overheid hoor.

Je moet die rommel ook al enkele tientallen jaren stockeren etc. Beetje belachelijk dat ze die mens nu proberen weg te zetten als een geldwolf. Die heeft toch een groot risico genomen door ze uberhaupt op te kopen in de tijd?

Terug
Bovenaan