Dan moet die productiecapaciteit er wel zijn natuurlijk, sinds het einde van de Koude Oorlog is daar niet veel vraag naar geweest. In de VS bijvoorbeeld is er welgeteld één fabriek die tanks produceert.
Mja, als er meer vraag is en die is structureel aangezien er besloten wordt om de stocks aan te vullen. Of de investeringen te verhogen. Of de aanleveringen naar de toekomst te voorzien. Dan zullen er wel bedrijven zijn die hun productie gaan verhogen.
Maar je hebt gelijk. Al lijkt het mij mogelijks wel een goed idee dat we als NAVO, en ook binnen Europa, eens gaan nadenken hoe we ervoor kunnen zorgen dat we bepaalde bedrijven kunnen ombouwen om in geval van shit hits the fan, die zaken te produceren. Hoeveel zin heeft het om te zeggen van wij hebben materiaal x en y. Maar na 3 dagen inzetten zitten we zonder. En productie, mja dat is er niet en dat duurt x tijd voordat we kunnen bijmaken.
Dan lijkt mij er iets mis te zijn met uw stocks...
En daarbij is zijn prijs waarschijnlijk niet gestoord. Een volledige rebuild van dergelijke dieselmotor ik wil gerust geloven dat na manuren en onderdelen je aan 100K komt. En dat is dan enkel maar de powerplant.
De enige schuldige in dit verhaal is onze eigen compleet incompetente en vizieloze overheid hoor.
Mja, het is nogal moeilijk om te voorzien dat je die tanks in de toekomst wenst op te sturen als militaire hulp naar land x of y natuurlijk.
Uiteindelijk is het de fout niet van onze overheid, maar van onszelf omdat wij de politiekers verkozen hebben die die beslissing gemaakt hebben. En toegestaan hebben om gedurende die volledige termijn akkoord te gaan met hoe zal ik het zeggen de afbouw en onderinvestering in het leger. Omdat die uitgaven beter ergens anders kunnen in geïnvesteerd worden dan in onze veiligheid wanneer er eens miserie is. Eigenlijk exact hetzelfde zoals we ook hebben toegestaan dat er in de civiele veiligheid zo goed als niet meer geïnvesteerd wordt/werd (zie ook de beslissing om de locaties van de civiele bescherming af te bouwen door dhr Jambon, en die dan te realloceren naar Brasschaat (zeer toevalig hé...))...
Keuzes -> gevolg.
Je moet die rommel ook al enkele tientallen jaren stockeren etc. Beetje belachelijk dat ze die mens nu proberen weg te zetten als een geldwolf. Die heeft toch een groot risico genomen door ze uberhaupt op te kopen in de tijd?
Is geen geldwolf. Is gewoon een speculant. Maar daarom moeten we die speculant in de onderhandeling dan ook niet ter voet vallen. Hij wil dat verkopen aan die bedragen -> zijn goed recht. Ons goed recht om iets anders te doen.
En als we daarmee gaan beginnen wat is dan net hetgene waartegen je zou verdedigen?
Rusland.
Voor de rest is dat iets dat een standaard mogelijkheid is in oorlogstijden ongeacht of we een communisme of een kapitalisme zijn. Je gaat niet tijdens een oorlog wanneer je nood hebt aan tanks, geweren, ammunitie even zeggen van ah ja, jij hebt hier materiaal liggen. Ja pech we komen niet tot een vergelijk en we laten dat dan ook mooi liggen. Neen men neemt dat gewoon in beslag en men legt, mogelijks - geen certitude - , een forfaitaire prijszetting vast. Maar kwijt ben je het. Dat is gewoon een standaard risico.
Net zoals dat er andere risico's zijn. Een bom valt op uw huis. Daar ben jij niet voor verzekerd en uw 1 miljoen die je aan uw huis hebt uitgegeven is in rook opgegaan.
De tijd die we steken in die man uit te maken voor geldwolf kunnen we natuurlijk niet gebruiken om na te gaan welke politieker er indertijd beslist heeft om die te gaan verkopen voor 15000 euro per stuk, zeker nu blijkt dat dat eigenlijk serieus onder de marktwaarde was.
In lijn met de post van Avi. Dit is allemaal niet zo evident. Zoals met alles bij de overheid ben je afhankelijk van bedrijven die een aanbieding doen. Als dat dan ook de beste prijs is, dan heb je niet veel andere mogelijkheden dan dat te aanvaarden of het te laten staan waarbij uw materiaal jaar na jaar verder veroudert. Zie ook antwoord Patj
Ik heb iets gelijkaardigs ook meegemaakt. Ik had een dossier aanbesteed, geraamd op 45k€. Ik heb een offerte van 1 firma gekregen met als prijs 120k. De keuze die ik heb is dan ach ja quanta costa quanta costa of ik stop de procedure. Ik heb de procedure gestopt. Ik heb de beschrijving herbekeken, maar de beschrijving zelf was volledig open. 2 de keer opnieuw aanbesteed, zelf 10 extra firma's gecontacteerd om te zeggen dit zit in jullie wheelhouse, jullie hebben iets gelijkaardigs hier en daar al gedaan, bekijk het eens. Diezelfde firma met een prijs van 120k heeft toen 150k ingeschreven...
Opnieuw 2 keuzes uitvoeren of niet. Ik heb het opnieuw gestopt... zeer zwaar tegen de goesting van mijn management. De gebruikers die hierop aan het wachten waren. En de minister voor wie dit dringend dringend was.
1 jaar later, heb ik toen (dus voor dat 1 jaar) via een massief raamcontract waaraan ik bezig was dit uitgevoerd. Voor een bedrag van 42k€. Geen gezever. Geen gedoe. Dat werd gewoon uitgevoerd voor die prijs (en ook daar was er een winst voor die firma voor die uitvoering).
Procedures zijn nu eenmaal rigide. Het is niet zoals in de private sector, ik ken den Jos. Die geeft zonder discussie 30k voor die tanks hoor. Veel gemakkelijker... maar dat kan niet.
Loods, beveiliging, iets van temperatuur regulering, tijdswaarde van geld,... .
Idem, keuzes hebben gevolgen. En het is allemaal gemakkelijk om nu te zeggen van dat was een klote beslissing. En dat kan gerust zijn. Maar als we als overheid een keuze maken dat we geen tankdvisies meer hebben, dan is het feit van de verkoop van tanks een keuze die we maken en moeten we op de blaren van de gevolgen zitten.
Al hadden we evengoed gewoon die tanks kunnen schenken / ter beschikking stellen aan een entiteit die wel een tankdivisie had binnen de NAVO om die als (reserve)stukken of zo te gebruiken. Persoonlijk zou ik daar eerder aan gedacht hebben. Maar ja, dan mis je natuurlijk de opbrengsten in de begroting van de verkoop ervan. Opbrengsten die gebruikt zijn geweest, ga ik vanuit, voor andere investeringen die als prioritair gezien werden voor het leger, ga ik vanuit.
Ik ben nog altijd van mening dat we ons geld in iets anders moeten steken.
Als je geen tanks hebt dan heb je geen tanks, punt.
Altijd die politiekers die met elke hype moeten meespringen om hun kop te kunnen tonen.
Ben ik het mee eens. Zoals ik in deze thread al gesteld heb, steek het dan in een product van onze wapenindustrie dat op de lijst der belangrijke zaken staan bij Oekraïene. Heck voor hetzelfde geld, zijn wij binnen dit en 1 jaar degenen die onze F16s doorschuiven. Dus, meegaan met dat opbod is niet nodig... er zullen nog meer dan genoeg zaken zijn die nodig gaan zijn in de toekomst. Plan misschien eerder hiervoor op lange termijn dan korte termijn vlambeslissingen.