Misschien geen al te beste, of volledige vergelijking, misschien is er weinig werk voor handenarbeid, of zijn de voorwaarden/werkomstandigheden ginder veel slechter?Zo een land zoals hier met hoge lonen en hoge levensduurte is vooral interessant voor tijdelijke werkers, zoals Roemeense bouwvakkers die hier met 10 op een appartement zitten, minimale uitgaven, en zo hun families in Roemenië onderhouden + spaarpot aanleggen.
Dan combineer je de hoge lonen van hier met de levensduurte van ginder!
Beetje rare vergelijking met Roemenië
Er zijn veel Roemenen die hier blijven. 37.000 extra in 15 jaar tijd enkel in Brussels gewest alleen. Heel de jeugd is weggevlucht daar. Ze keren niet terug ondanks de goedkopere levensstijl daar.
n an incisive February 2020 opinion piece, Romanian MEP Clotilde Armand highlights the severe toll this westward flow is taking on healthcare systems in Eastern European countries like Romania. She cites, “a single doctor’s education costs the Romanian public coffers around EUR 100,000 (USD 109,670)” – considering that between 2009 and 2015, Romania lost half of its doctors to western European countries, she suggests that this should be seen as a “de facto transfer of wealth – a big one”.
Dat is geen klein percentagen voor Roemenië als de helft van je afgestudeerde dokters en artsen weg zijn.
Ik denk niet dat Oekraïners met diploma's die nu werk vinden her en der in Europa zo snel van plan zijn om terug te keren. Ok, die Europese investeringen gaan misschien opportuniteiten brengen maar het is niet dat de kwaliteit van het leven plots Westerse standaarden gaat hebben in 20 jaar tijd. (onderwijs, gezondsheidszorg, algemene gezondheid, corruptie,...)
Nochtans, mijn persoonlijke ervaring (ik heb een paar Roemeense onderaannemers die voor mij werken, met in totaal toch een 40-tal arbeiders), is dat het toch deels correct is.
Bijna al de arbeiders gaan op regelmatige tijdstippen voor langere periodes terug naar huis.
Bijna al de arbeiders hun familie, inclusief partner en kinderen, blijft ginder, en leven daar boven de lokale standaard door de arbeid/inkomen van de partner die in België werkt.
Bijna al de arbeiders komen met pakweg 8 maanden per jaar hier te werken, en 4 maanden ginder te zijn, royaal toe.
Bijna al de arbeiders geven aan dit nog een aantal jaar vol te willen houden, om dan terug permanent in hun thuisland te blijven, in de woning die ze ondertussen hebben kunnen kopen/renoveren middels hun Belgisch inkomen, eventueel nog een kleine opbrengsteigendom erbij, zodat ze het dan ter plaatse kalmer aan kunnen doen en tegelijk hun bovengemiddelde levenstandaard behouden.
Ter verduidelijking, bijna al de arbeiders "die ik ken", met de nadruk op bijna.
Er zijn er die zich permanent hier vestigen, en de procedure doorlopen om de Belgische nationaliteit te verkrijgen, om hier hun leven verder uit te bouwen.
Maar dit lijkt een kleine minderheid te zijn, veelal jongere personen, die nog geen "eigen" familie hebben gesticht etc.
Met artsen en hoog opgeleide personen heb ik geen ervaring, die heb ik niet echt in mijn onmiddellijke kring.
Maar daar haal je natuurlijk een groep professionelen aan, die hier in België sowieso een ver boven de middenmoot luxueus leven kunnen hebben.
Artsen, chirurgen etc zullen in verhouding minder luxe hebben in hun thuisland, hier zitten ze meestal ver boven het lokale Belgische mediaan inkomen.
Arbeiders daarentegen, tjah, met 1800 à 2200€ netto leef je hier nu ook niet onmiddellijk als god in Frankrijk hé, terwijl je dat met 1200€/maand in Roemenië vermoedelijk wel kan.
Ter info, in 2021 was het gemiddelde maandelijks inkomen in Roemenië ongeveer 3400 Lei, omgerekend is dat minder dan 700€ hé. Dat is een factor 5 minder dan in België.
Het minimumloon in Roemenië bedraagt ongeveer 3000 Lei, na aftrek lasten, netto ongeveer 1900 Lei, wat minder dan 400€ is.
Laatst bewerkt: