Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Nog altijd zo'n 400K gevangenen in Rusland, dus er is nog veel reserve. Ik las ook dat men meer vrouwen gaat aannemen voor rollen, ook aan de frontlinie. Het is nog altijd kiezen tussen pest en cholera: nog jarenlang wegkwijnen in een bedenkelijke gevangenis of naar het front gaan met de ijdele hoop het zes maanden uit te houden en op vrije voeten te komen met een zak geld.
In een traditionele maatschappij als Rusland gaat dat niet lukken. Er zullen wel vrouwen zijn die dat willen, maar niet veel. De casus Israël (https://en.wikipedia.org/wiki/Women_in_the_Israel_Defense_Forces) is hierin heel interessant. Een beperkt aantal vrouwen in gevechtsfuncties en indien wel, in eenheden die relatief weinig risico op geweld hebben. Vrouwen hebben gemiddeld minder fysieke kracht en bovendien blijkt dat gewonde vrouwen mannelijke soldaten compleet gek maken. Bij een gewonde vrouw vergeten andere militairen hun missie, terwijl dat bij een man niet zo zou zijn.

Ik vraag mij af hoe de Russen gaan reageren als er kapotgeschoten vrouwen gaan terugkomen.

Ik hoop wel dat het nu niet te lang duurt vooraleer die tanks ginder zijn en er soldaten getraind zijn om er mee te vechten.

Want, heel die aankondiging is volledig publiek, je zegt in het openbaar exact tegen Rusland welke tanks er aankomen (type en hoeveel). Dus je geeft ze tijd om zich daar op voor te bereiden...

Of het moet zijn dat men veronderstelt dat Rusland gewoon sowieso geen antwoord heeft op dergelijke tanks. Geen idee wat je juist nodig hebt om bv. een Leopard te vernielen, en of de Russen daar het materiaal voor heeft... Ik herinner me wel beelden van Oekraïense zijde die Russische tanks aan flarden schoten een paar maanden geleden :unsure:

Soms lijkt het erop dat ze dat wel willen of al deels proberen implementeren...
De SS is opgericht als een persoonlijke lijfwacht van Hitler en is uit kunnen groeien tot een machtige staat binnen de staat. Wagner bewandelt een ander pad en is eerder een PMC, zoals Blackwater dat bijvoorbeeld was. Ik sluit niet uit dat oorlog ooit geprivatiseerd zal worden, zoals dat vroeger was (Oost-Indische Compagnie dat Blackwater-oprichter Erik Prince zelf beschouwde als een model om het bezette Afghanistan te beheren).
In een traditionele maatschappij als Rusland gaat dat niet lukken. Er zullen wel vrouwen zijn die dat willen, maar niet veel. De casus Israël (https://en.wikipedia.org/wiki/Women_in_the_Israel_Defense_Forces) is hierin heel interessant. Een beperkt aantal vrouwen in gevechtsfuncties en indien wel, in eenheden die relatief weinig risico op geweld hebben. Vrouwen hebben gemiddeld minder fysieke kracht en bovendien blijkt dat gewonde vrouwen mannelijke soldaten compleet gek maken. Bij een gewonde vrouw vergeten andere militairen hun missie, terwijl dat bij een man niet zo zou zijn.

Ik vraag mij af hoe de Russen gaan reageren als er kapotgeschoten vrouwen gaan terugkomen.
Genoeg rollen in het hinterland om aan vrouwen te geven. Er zijn maar weinig voorbeelden van oorlogen waar vrouwen een prominente rol speelden. Hier en daar in de Spaanse Burgeroorlog, maar zelfs bij de CNT was het traditonele Spaanse patriarchaat aanwezig en recent de Peshmerga.
Ik hoop wel dat het nu niet te lang duurt vooraleer die tanks ginder zijn en er soldaten getraind zijn om er mee te vechten.

Want, heel die aankondiging is volledig publiek, je zegt in het openbaar exact tegen Rusland welke tanks er aankomen (type en hoeveel). Dus je geeft ze tijd om zich daar op voor te bereiden...

Of het moet zijn dat men veronderstelt dat Rusland gewoon sowieso geen antwoord heeft op dergelijke tanks. Geen idee wat je juist nodig hebt om bv. een Leopard te vernielen, en of de Russen daar het materiaal voor heeft... Ik herinner me wel beelden van Oekraïense zijde die Russische tanks aan flarden schoten een paar maanden geleden :unsure:

Er bestaan geen onverslaanbare tanks, ook de Leopard 2 en de M1 Abrams kunnen door Russische wapens kapotgeschoten worden. Het gaat er vooral om HOE je die dingen gebruikt. Duitsland ging Frankrijk te lijf met minderwaardige tanks dan wat de Franse hadden, maar ze wisten die wel véél beter te benutten. Er is ook het bekende verhaal van een KV2-tank bij de Slag om Raseiniai dat het ganse 6de Panzerleger een dag heeft beziggehouden vooraleer ze die konden kleinkrijgen, maar dat verhaal verdient wellicht wat nuance. Om maar te zeggen: een wapen is pas superieur in goede handen.

daar heb je wel een punt eigenlijk , door dat allemaal zo openbaar te maken weet Rusland perfect wat er op zich afkomt en hoe ze daarop moeten anticiperen.

Was dat in de WO's ook zo dat in de kranten stond hoeveel wapens de geallieerden meebrengen .

Genoeg rollen in het hinterland om aan vrouwen te geven. Er zijn maar weinig voorbeelden van oorlogen waar vrouwen een prominente rol speelden. Hier en daar in de Spaanse Burgeroorlog, maar zelfs bij de CNT was het traditonele Spaanse patriarchaat aanwezig en recent de Peshmerga.
Goh ik weet echt niet of die hinterland jobkes ook even tof zijn. In bezettingsmachten zie je toch altijd weinig vrouwen, omdat de omstandigheden even goed zeer slecht kunnen zijn + je zit nog met voldoende partizanen die het leven zuur van de bezetter kunnen maken. Niet dat er geen vrouwen zullen zijn, maar er zullen gewoon weinig tekenen. Eerder zou Poetin kunnen voorzien in vrouwen die posities van elders gelegerde mannen innemen. Vrouwen hebben voornamelijk de rol van weerstander of verdediger op zich genomen. Dus dat is gewoon heel moeilijk.

Verder zien die criminelen ook wel wat er terugkomt (of juist niet). De levenslang en langgestrafte veroordeelden zullen wel al getekend hebben en die die 3-5 jaar in de gevangenissen zitten (wat toch wel het merendeel is in gevangenissen) zullen liever hun tijd uitzitten in plaats van te tekenen bij één of andere psychopaat.

daar heb je wel een punt eigenlijk , door dat allemaal zo openbaar te maken weet Rusland perfect wat er op zich afkomt en hoe ze daarop moeten anticiperen.

Was dat in de WO's ook zo dat in de kranten stond hoeveel wapens de geallieerden meebrengen .
Die treinen naar Oekraïne worden in het oog gehouden hé. En ook binnen die ministeries zullen er wel spionnen zitten. Rusland zal wel weten hoeveel wapens er naar daar gestuurd worden.

Mijn vrees is dat China logistiek Rusland begint te steunen.
Gaat China gewoon vanaf de zijlijn blijven toekijken terwijl de militaire capaciteit van hun grootste bondgenoot gedecimeerd wordt?

Momenteel is het Noord-Korea die openlijk materiaal levert aan rusland. De Amerikanen kunnen de treinen gewoon via satelliet volgen.

China zie ik niet onmiddellijk materiaal leveren. Dat past ook niet in hun traditie van de zachte diplomatie. Maar ik zie hen wel aan putin een afzetmarkt voor zijn olie en gas garanderen. Wat de facto gewoon op financiële steun toekomt.

Momenteel is het Noord-Korea die openlijk materiaal levert aan rusland. De Amerikanen kunnen de treinen gewoon via satelliet volgen.

China zie ik niet onmiddellijk materiaal leveren. Dat past ook niet in hun traditie van de zachte diplomatie. Maar ik zie hen wel aan putin een afzetmarkt voor zijn olie en gas garanderen. Wat de facto gewoon op financiële steun toekomt.
En via China (en anderen) zal Rusland ook wel komen aan microchips en ander high tech-materiaal, maar dan duurder en in minder grote aantallen en wellicht minder kwalitatief want Chinese namaak.

En via China (en anderen) zal Rusland ook wel komen aan microchips en ander high tech-materiaal, maar dan duurder en in minder grote aantallen en wellicht minder kwalitatief want Chinese namaak.

Dat is zo'n opvatting van 20 jaar geleden waar ik nog weinig geloof aan hecht hoor. Ik heb een kelder vol electronica opgebouwd uit een voorraad componenten die in alle waarschijnlijkheid voor meer dan 75% counterfeit is. Als die mosfet doet wat het moet doen maakt het weinig uit of hij uit een clandestiene fabriek in Shenzen komt of uit de fabriek van de OEM. De tijd dat Chinese namaak garant stond voor miserie ligt al een tijdje achter ons. Het zal rusland worst wezen of dat component maar twee 9's in plaats van zes 9's aan betrouwbaarheid heeft.

Chinese economie groeit ook al niet meer zoveel zoals verwacht.
Hun bevolkingsaantal stijgt minder vlug.
Ik vermoed dat ze liever geen eventuele sancties van hun grootste afnemers krijgen.
Clandestien gaat er natuurlijk handel zijn maar die hoeveelheden gaan ook miniem zijn in vergelijking.

Dat is zo'n opvatting van 20 jaar geleden waar ik nog weinig geloof aan hecht hoor. Ik heb een kelder vol electronica opgebouwd uit een voorraad componenten die in alle waarschijnlijkheid voor meer dan 75% counterfeit is. Als die mosfet doet wat het moet doen maakt het weinig uit of hij uit een clandestiene fabriek in Shenzen komt of uit de fabriek van de OEM. De tijd dat Chinese namaak garant stond voor miserie ligt al een tijdje achter ons. Het zal rusland worst wezen of dat component maar twee 9's in plaats van zes 9's aan betrouwbaarheid heeft.
China is inderdaad kwalitatief er sterk op vooruit gegaan, maar de meest geavanceerde chips kunnen ze nog niet goed maken. Enfin, dat las ik toch in een interview in Knack met een Taiwanese onderzoeker die verbonden was met TSMC. De VS en Europa zijn daar ook nog niet goed in, maar we zijn wel vriendjes en de noodzaak om daarin wat meer zelfvoorzienend te zijn is dan toch gekomen. IMEC in Leuven is bij ons wel een troef.

China is inderdaad kwalitatief er sterk op vooruit gegaan, maar de meest geavanceerde chips kunnen ze nog niet goed maken. Enfin, dat las ik toch in een interview in Knack met een Taiwanese onderzoeker die verbonden was met TSMC. De VS en Europa zijn daar ook nog niet goed in, maar we zijn wel vriendjes en de noodzaak om daarin wat meer zelfvoorzienend te zijn is dan toch gekomen. IMEC in Leuven is bij ons wel een troef.

Op vlak van bevoorrading van haar oorlogsmachine speelt dat voor rusland geen rol. Ter illustratie. De vluchtcomputer van een commerciële 737 draait op een chip die 30 jaar oud is. rusland heeft basiscomponenten nodig om hun productielijnen aan de praat te houden en reparaties uit te voeren. Dat ze niet gemakkelijk aan spitstechnologie geraken is waarschijnlijk vervelender voor de modale rus die nog moeilijk een nieuwe macbook kan kopen.

Nochtans voldoende youtube kanalen die allerlei Chinese electronica testen en die concluderen dat het troep is dat ver achterstaat op Westerse equivalenten.
Je wil thuis geen computer hebben met Chinese electronica (effectief Chinees en niet Westers made in china).

Maar nog niet meteen, pas veel later. Focus ligt op de Leopardtanks en Leclerc/Challenger II die door Frankrijk en UK zijn toegezegd.

Tsja, ook de Leopard tanks gaan pas over 3-4 maanden in Oekraine staan aangezien de Oekrainers eerst getraind dienen te worden en de tanks gebruiksklaar gemaakt moeten worden.
Maar vandaag is aangekondigd dat Leopards gestuurd worden, en later vandaag of morgen zou aangekondigd worden dat Abrams gestuurd worden.

Nochtans voldoende youtube kanalen die allerlei Chinese electronica testen en die concluderen dat het troep is dat ver achterstaat op Westerse equivalenten.
Je wil thuis geen computer hebben met Chinese electronica (effectief Chinees en niet Westers made in china).

Toch ook weer iets anders hé. Dat je op aliexpress een haardroger of mixer kan kopen die je vervolgens probeert te vermoorden is wel algemeen gekend.

Het gaat hier niet over kleine consumentenzaken. rusland kan via een web aan schijnconstructies miljoenen halfgeleiders van hoge kwaliteit bekomen geproduceerd met gestolen productieprocessen die identiek zijn aan wat de OEM in een fabriek twee miljoensteden verderop maakt. Maak u geen illusies op dat vlak.

Feitelijk wel opmerkelijk dat Oekraïne ondanks een overmacht ..
Aantal inwoners Oekraïne
43,79 miljoen (2021)

Aantal inwoners Rusland
143,4 miljoen (2021)

Rusland levert in verhouding toch wel heel weinig soldaten dan? Of hoe moet ik dat bezien?

Voor iedere dode Russische soldaat is er ook een dode aan Oekraïense kant.
Ja want elke keer een Oekraïner een Rus doodschiet, schiet diezelfde Rus een Oekraïner dood. Ah neen wacht er klopt iets niet met mijn redenering denk ik? :unsure:

Terug
Bovenaan