Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Denk dat een aanval uit Wit-Rusland er wel aan zit te komen, vraag is wanneer. Al zal het volgens mij eerder richting Zjytomyr zijn om de bevoorradingslijnen kort te houden.
Die aanval op Zjytomyr zie ik toch niet gebeuren.

Er is geen één snelweg die zuidwaarts loopt en van wat ik kan vinden zijn er slechts 3 grotere geasfalteerde wegen die men kan gebruiken voor de bevoorrading. Die wegen lopen telkens door een grotere stad zijnde, Korosten in het westen of Malyn in het oosten. Achter Malyn ligt de Irscha rivier die een 15-25m breed is en waarvan de omgeving sterk bebost is dus die oversteken met voertuigen gaat niet gebeuren tenzij men Malyn volledig inneemt, de Oekraïners de brug niet opblazen en dat de Russen vrije passage krijgen over die bruggen zonder een pak slaag te krijgen van artillerie.
Er zijn wel spoorwegen in dat gebied die een verbinding hebben met Wit-Rusland maar ik denk dat we er vrij zeker van mogen zijn dat die al lang onbruikbaar zijn gemaakt.
Een luchtbrug voorzien? Theoretisch gezien is dat mogelijk. Er zijn een paar vliegveldjes en de open velden in de omgeving zijn grotendeels vlak. Maar ik geloof niet dat dit gaat gebeuren tenzij de Russen al hun piloten van kant willen maken.

De omgeving rondt Malyn is sterk bebost en hier heeft infanterie dus een sterk voordeel. De zone rondt Korosten heeft wel wat open vlakte maar die zijn zo vlak dat ATGM's hier gehakt maken van elke gepantserde aanval.

Bovendien zeggen Westerse analisten dat de impact van de 3 nieuw gevormde "army corps" (die in theorie zo'n 60.000 man zouden moeten voortbrengen) hoogstwaarschijnlijk geen enkele impact gaan hebben op de situatie in Oekraïne om verschillende redenen.

Wit-Rusland heeft slechts 2 olieraffinaderijen. Één van die raffinaderijen is op slechts 60km van de grens met Oekraïne. Mochten de Wit-Russen zich effectief gaan mengen in de oorlog dan is de kans reëel dat die gewoon onmiddellijk wordt platgegooid. Je kan je dan gaan afvragen of het dat waart is zeker gezien die andere raffinaderij op 75km van Litouwen ligt. Mochten de Balten opeens kortsluiting krijgen en zich beginnen moeien dan heeft Wit-Rusland geen raffinagecapaciteit meer.

Ik zie dit noordelijk offensief geen enkele slaagkans hebben. Het enige effect dat dit gaat hebben is dat Oekraïne troepen gaat moeten wegtrekken van andere fronten. Of dit enige impact gaat hebben op de huidige situatie weet ik niet, maar als men geen troepen dient weg te nemen aan het front in de Donbas dan gaat er niets veranderen.

Blijkbaar orders dat Russische troepen vanaf nu gladgeschoren moeten zijn.
Is een mogelijk voorteken van inzet van chemische/biologische wapens.

Dat zou toch een serieuze escalatie zijn.

Benieuwd hoe de Tsjetsjenen, Dagestani, etc dat gaan oppakken, of krijgen die een uitzondering...

En in de Russische ambassade in Zweden gaat binnenkort ook iemand uit het raam vallen:

als ze hem gooien lijkt Brussel de eerste kandidaat.
NAVO, EU en de Belgische overheid wordt in Moskou ook niet echt als bevriend gezien.

Gelukkig bepaalt iemand als Biden het Navo en Oekraine beleid in het Westen en niet onze politici.
Biden doet dat tot nog toe erg goed. Natuurlijk vooral voor de Amerikanen zelf (daar zit hij ook voor) , maar hij creeert ook de relatieve de-escalatie die het front daar houdt waar het ons geen fysieke pijn doet.

Klopt. Biden pakt deze oorlog op dit moment perfect aan. Er loopt ook een continue telefoonlijn tussen het Kremlin en het Witte Huis waarin er gewaarschuwd wordt.

Maar er zijn toch een paar zaken waardoor ik er niet 100% gerust in ben:
  • Rusland heeft met deze hele oorlog eigenlijk al verschillende keren aangetoond niet altijd voor de rationele keuze te gaan en de zaken verkeerd in te schatten. Het dacht initieel een rode loper te krijgen tot Kiev, bijvoorbeeld.
  • WOII is ook geëindigd met atoombommen. Japan heeft zich daardoor overgegeven. Het kan zijn dat het op een bepaald moment redeneert dat het Westen dat ook doet. Natuurlijk, Japan had niks qua antwoord daartegen. Dat is nu anders.
  • Fouten kunnen gemaakt worden. Men kan op een bepaald moment door zo'n verkeerd geschoten raket iets verkeerd inschatten waardoor mensen aan de knoppen zenuwachtig worden of signalen verkeerd overnemen. Begin jaren '80 ook bijna van dat.

Maar normaal gezien moet Rusland wel beseffen dat een kernbom maakt dat ook Rusland van de kaart wordt geveegd en gaat men dat risico niet nemen.

Druk op Duitsland om toestemming te geven om Leopardtanks te geven aan Oekraïne begint heel groot te worden.
Ik vermoed dat we binnenkort een bericht gaan krijgen dat deze tanks mogen worden gegeven aan Oekräine.
Als dit zo zal zijn dan gaan we echt een Westers leger tegenover een Russisch leger hebben.

Alles wat ik lees over de Leopard en Challengertanks is dat deze specifiek ontwikkeld zijn om iedere mogelijke Russische tank te vernietigen vanop afstand. Rusland zou hier geen antwoord op hebben.
De NATO gaat ook wel benadrukken dat de tanks moeten beschermd worden door infanterie en niet zoals de Russen zonder bescherming laten rondrijden.

Druk op Duitsland om toestemming te geven om Leopardtanks te geven aan Oekraïne begint heel groot te worden.
Ik vermoed dat we binnenkort een bericht gaan krijgen dat deze tanks mogen worden gegeven aan Oekräine.
Als dit zo zal zijn dan gaan we echt een Westers leger tegenover een Russisch leger hebben.

Alles wat ik lees over de Leopard en Challengertanks is dat deze specifiek ontwikkeld zijn om iedere mogelijke Russische tank te vernietigen vanop afstand. Rusland zou hier geen antwoord op hebben.
De NATO gaat ook wel benadrukken dat de tanks moeten beschermd worden door infanterie en niet zoals de Russen zonder bescherming laten rondrijden.
Dan lees je dit op de DM liveblog:

‘Duitsland kan pas in derde kwartaal 2023 tanks leveren’​

Zelfs als de Duitse regering nu besluit om Leopard 2-tanks aan Oekraïne te leveren, zullen de eerste daarvan pas in het derde kwartaal van dit jaar in het land aankomen. Dat schrijft de Frankfurter Allgemeine Zeitung op basis van bronnen binnen de Duitse wapenindustrie. Voor het einde van het jaar zou Duitsland 10 tot 15 opgeknapte Leopards naar Oekraïne kunnen sturen. Dan is er wel ‘vandaag een beslissing nodig’, aldus bronnen tegen de Duitse krant.
Armin Papperger, bestuursvoorzitter van Leopard-fabrikant Rheinmetall, zei onlangs nog dat zijn bedrijf pas in 2024 opgeknapte Leopards klaar zou kunnen hebben voor Oekraïne. In vergelijking daarmee is levering in het derde kwartaal van 2023 dus een verbetering. Oekraïne vreest echter een hernieuwd Russisch offensief en wil de tanks zo snel mogelijk hebben.

Een andere optie zou zijn dat de Duitse Bundeswehr eigen Leopards afstaat aan Kiev. Maar de legerleiding maakt zich grote zorgen over wat de steun aan Oekraïne doet met de eigen slagkracht van de toch al gemankeerde Duitse strijdkrachten.
De bronnen vertelden de Frankfurter Allgemeine Zeitung ook over een derde mogelijkheid. Dit jaar produceert de wapenindustrie 29 Leopards voor Slowakije en Tsjechië. Als die landen ermee instemmen, zouden die tanks in plaats daarvan naar Oekraïne kunnen gaan. Voor alle mogelijkheden is toestemming van de Duitse regering nodig, en die is er nog niet.

Duitsland kan pas leveren ;)
Maar ze moeten ook toestemming geven aan de andere landen om Leopards te leveren.

Duitsland wil geen geven uit hun eigen voorraad omdat ze anders te verzwakt zijn. Maar ze kunnen er wel beginnen te leveren vanaf 3de kwartaal uit fabriek.

Er zijn 20 andere landen die ook Leopards hebben en deel ervan zijn bereid om ze te geven aan Oekraïne.

Duitsland kan pas leveren ;)
Maar ze moeten ook toestemming geven aan de andere landen om Leopards te leveren.

Duitsland wil geen geven uit hun eigen voorraad omdat ze anders te verzwakt zijn. Maar ze kunnen er wel beginnen te leveren vanaf 3de kwartaal uit fabriek.

Er zijn 20 andere landen die ook Leopards hebben en deel ervan zijn bereid om ze te geven aan Oekraïne.
Als Duitsland de exportlicensie uitschrijft. Ik heb ervaring met Duitse exportprocedures en dat kan nog een half jaar duren ... :unsure:

Maar misschien maken ze hiervoor wel een uitzondering.

Niet iedereen binnen de Oekraiense politiek zal rouwig zijn met het overlijden van Monastyrskiy. Een hele slimme ambitieuze, charismatische en moedige man.
Daar zagen veel een toekomstige president in.

Benieuwd of de Russen achter deze helicoptercrash zaten. Of was het de Oekraiense luchtafweer? Of gewoon botte pech?

Benieuwd hoe de Tsjetsjenen, Dagestani, etc dat gaan oppakken, of krijgen die een uitzondering...

En in de Russische ambassade in Zweden gaat binnenkort ook iemand uit het raam vallen:

Ook mijn eerste gedachte.

Nu zou je ook kunnen stellen dat de Kadirovieten niet onder de algemene russische legerleiding vallen. Net zoals Wagner.

Wat betreft die prijzen van bezine. Is dat dan niet pokke duur in rusland? Wat is hun gemiddelde inkomen vergeleken met die prijs?

Ik zie dit noordelijk offensief geen enkele slaagkans hebben. Het enige effect dat dit gaat hebben is dat Oekraïne troepen gaat moeten wegtrekken van andere fronten. Of dit enige impact gaat hebben op de huidige situatie weet ik niet, maar als men geen troepen dient weg te nemen aan het front in de Donbas dan gaat er niets veranderen.

Kans op slagen geef ik het ook niet , maar het zou wel Oekraïense troepen uit de Donbass en het zuiden wegtrekken en zo Rusland bewegingsruimte geven.
Je hebt in het noorden idd weinig wegen en reusachtige moerassen. Daarom ook dat een aanval op Lviv me helemaal gestoord lijkt, da's nog verder van de Russische bevoorradingshubs.

Die Helicrash is wel wreed, minstens 3 regeringstoppers dood en dan nog op een kleuterschool gecrasht ook.. :frown:

Kans op slagen geef ik het ook niet , maar het zou wel Oekraïense troepen uit de Donbass en het zuiden wegtrekken en zo Rusland bewegingsruimte geven.
Je hebt in het noorden idd weinig wegen en reusachtige moerassen. Daarom ook dat een aanval op Lviv me helemaal gestoord lijkt, da's nog verder van de Russische bevoorradingshubs.

Die Helicrash is wel wreed, minstens 3 regeringstoppers dood en dan nog op een kleuterschool gecrasht ook.. :frown:
Lviv lijkt me helemaal onbereikbaar - al zou een bezetting ervan de wapenleveringen uit het Westen bemoeilijken, al kan een forse aanval vanuit het Noorden inderdaad wel véél troepen wegtrekken uit de Donbas waardoor Rusland meer ademruimte krijgt om verder aan te vallen.

Ik vraag mij af of België in dat opzicht verouderde tanks (oa Leopard 1's) zou kunnen helpen upgraden. Aangezien John Cockerill een Belgisch bedrijf uit Seraing is, kunnen we toch een aantal geschutskoepels leveren om de geleverde (verouderde) tanks moderner en performanter te maken.

Zie onder ander :

Zou minder dan een dag duren om te installeren...

Klopt. Biden pakt deze oorlog op dit moment perfect aan. Er loopt ook een continue telefoonlijn tussen het Kremlin en het Witte Huis waarin er gewaarschuwd wordt.

Maar er zijn toch een paar zaken waardoor ik er niet 100% gerust in ben:
  • Rusland heeft met deze hele oorlog eigenlijk al verschillende keren aangetoond niet altijd voor de rationele keuze te gaan en de zaken verkeerd in te schatten. Het dacht initieel een rode loper te krijgen tot Kiev, bijvoorbeeld.
  • WOII is ook geëindigd met atoombommen. Japan heeft zich daardoor overgegeven. Het kan zijn dat het op een bepaald moment redeneert dat het Westen dat ook doet. Natuurlijk, Japan had niks qua antwoord daartegen. Dat is nu anders.
  • Fouten kunnen gemaakt worden. Men kan op een bepaald moment door zo'n verkeerd geschoten raket iets verkeerd inschatten waardoor mensen aan de knoppen zenuwachtig worden of signalen verkeerd overnemen. Begin jaren '80 ook bijna van dat.

Maar normaal gezien moet Rusland wel beseffen dat een kernbom maakt dat ook Rusland van de kaart wordt geveegd en gaat men dat risico niet nemen.
Die laatste zin is het. Kernwapens zijn de rode lijn, dan verliest Poetin alles en worden de Russen van de kaart geveegd. Poetin zal liever 1.000.000 russen opofferen voor 1 vierkante kilometer Oekraïne dan een kernwapen gebruiken, want dan wordt hij verdreven uit Oekraïne en zal ook China, net als andere grootmachten zich tegen hem keren.

Niet alleen Rusland zal van de kaart worden geveegd, geen onbelangrijk detail. Er is geen garantie dat een first strike door het Westen een retaliatie door Rusland zal uitsluiten. Het land is te groot en de kernwapens zijn te verdeeld over de nuclear triad. Dus mocht het Westen de Russen willen straffen, dan moeten wij ons ook schrap zetten.

Niet alleen Rusland zal van de kaart worden geveegd, geen onbelangrijk detail. Er is geen garantie dat een first strike door het Westen een retaliatie door Rusland zal uitsluiten. Het land is te groot en de kernwapens zijn te verdeeld over de nuclear triad. Dus mocht het Westen de Russen willen straffen, dan moeten wij ons ook schrap zetten.
Er zijn in de VS simulaties geweest in militaire kringen en ik dacht dat 99,9% van de simulaties van een nucleaire oorlog uitmondt in een totale apocalyps.

Kan natuurlijk ook een signaal uitsturen zijn, zulke berichten.

Terug
Bovenaan