Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Rusland en Wit Rusland hebben een militair verbond. Net zoals wij de NAVO hebben. Rusland moet Wit Rusland mee helpen verdedigen, net zoals wij dat moeten doen als pak hem beet Litouwen wordt aangevallen.

Je had het letterlijk over "plat bombarderen".

Welk militair verbond heeft het westen dan met Oekraïne? Sinterklaas overeenkomst?
De grens plat bombarderen, ja.
Welke kant kan je nog kiezen. Ik denk dat Oekraïne met plezier zijn kant van de grens daarvoor laat dienen moesten we dit vragen.

Het is niet aan Putin om onze voorwaarden te bepalen.
Heel dit probleem is ontstaan omdat het westen Putin te veel heeft laten doen. Te veel voor zijn eigen goed. Voor de wereldvrede had Putin tegen zichzelf beschermd moeten worden.
Nu kan hij geen kant meer uit. Dat is een situatie waar hij niet wil inzitten en een situatie waar wij niet willen inzitten.
We kunnen enkel hopen dat het Russisch apparaat ineenstort.
Een overwinning van Oekraïne is lotto spelen. Wie weet wat er dan gebeurt.

Persoonlijk vind ik ook dat het helemaal niet goed gaat. Ondanks alle hoera berichten.
Rusland heeft nog veel te veel materiaal om mensen te doden. (wat ze ook doen)
In Rusland zelf is men blijkbaar nog extremistischer aan het worden. Wie gelooft er nu nog dat er iets als een democratisch proces gaat opstarten als personen zoals die Wagner baas op het hoogtepunt van hun macht zitten.

Mss implodeert Rusland uiteindelijk gewoon:

Former Russian commander Igor Ivanovich Strelkov, also known as Igor Girkin, recently warned of "civil war" in Russia that could result in "millions of casualties" as the country continues to fight in the ongoing war in Ukraine.
Ik vermoed dat Strelkov op een gegeven moment ook uit een raam valt.

Laatst bewerkt:
Persoonlijk vind ik ook dat het helemaal niet goed gaat. Ondanks alle hoera berichten.
Rusland heeft nog veel te veel materiaal om mensen te doden. (wat ze ook doen)
In Rusland zelf is men blijkbaar nog extremistischer aan het worden. Wie gelooft er nu nog dat er iets als een democratisch proces gaat opstarten als personen zoals die Wagner baas op het hoogtepunt van hun macht zitten.

In Rusland zal het sowieso nog veel erger worden eer het beter wordt ja.

Het blijft onwezenlijk, ijzingwekkend, hoe slechts een man duizenden mensen de dood kan injagen, en dit langs beide kanten. Het is nog wraakroepender dat het westen dit maar laat betijen. Housen zei is een keer dat het westen, meer ballen moet tonen, en duidelijke rode lijnen moet stellen, als er bepaalde handelingen verricht worden. Ik begrijp niet dat we schrik hebben van een land, dat zelf amper iets heeft om te eten.

Iemand enig idee met hoeveel soldaten Oekraïne momenteel vecht? En waarom Oekraïne de laatste tijd zo weinig vorderingen maakt? Ik heb het gevoel dat ze het momentum aan het verliezen.

Former Russian commander Igor Ivanovich Strelkov, also known as Igor Girkin, recently warned of "civil war" in Russia that could result in "millions of casualties" as the country continues to fight in the ongoing war in Ukraine.

Strelkov vermoordde 200 Hollanders. Ze zouden hem daar in Nederland graag in handen krijgen. Enorme schoft! Maar hij heeft wel ballen zo over Poetin te spreken.

Het is niet aan Putin om onze voorwaarden te bepalen.
Ik vrees toch echt dat degene die bijna 20% van de Oekraine in handen heeft ook iets te zeggen gaat hebben over de voorwaarden van onderhandelingen.

Strelkov vermoordde 200 Hollanders. Ze zouden hem daar in Nederland graag in handen krijgen. Enorme schoft! Maar hij heeft wel ballen zo over Poetin te spreken.

Ik vrees toch echt dat degene die bijna 20% van de Oekraine in handen heeft ook iets te zeggen gaat hebben over de voorwaarden van onderhandelingen.

daarom de leveringen van tanks en zwaardere aanvalswapen : zorgen dat die 20% niet meer in handen is van een land dat toch niet wil onderhandelen. Die 14 challengertanks zijn van de VK alleen. Dit zou een aanzet zijn om andere landen ook tanks te laten doneren.
Als je kijkt met welke tanks Rusland bezig is heb ik een gevoel van Tiger tegen een sherman.

@Botermelk : verdedigen kost altijd minder slachtoffers dan aanvallen. Als de Russen zo blijven aanvallen dan gaan ze zichzelf kapot maken. Wagnergroep zou 20% van z'n troepen zijn verloren om een nutteloos dorp te proberen veroveren.

Strelkov niet overwaarderen. Ik heb het gevoel dat Westerse media veel meer aandacht geeft aan hem dan de Russen zelf.
Strelkov is al sinds 2014 aan de kant geschoven na het neerhalen van MH17 en is een soort internet-trol geworden.

Die speelt gewoon extreem-rechts om Putin gematigd te doen lijken intern.. Hij speelt zijn rolletje in het orkest van Russische politiek gedirigeerd door Putin. Daarom dat hij niet uit een raam valt :p. Hij zou anders allang uit het raam gevallen zijn voor zijn blunders in 2014.

In May 2016, Girkin announced the creation of the Russian National Movement, a neo-imperialist political party. The party is in favor of "uniting the Russian Federation, Ukraine, Belarus, and other Russian lands into a single all-Russian state and transforming the entire territory of the former USSR into an unconditional zone of Russian influence."[20] Girkin said "the Russian National Movement fully rejects President Vladimir Putin's regime and calls for an end to the current climate of fear and intimidation of Russia's citizens". The party has called for "strict quota system for migrant workers from the former Soviet republics in Central Asia and the Caucasus" and the cancelling of laws on internet control.

Weinig, lijkt me. Wit-Rusland is afhankelijk van Rusland, dus extra sancties gaan niet veel helpen. Wit-Rusland heeft misschien geen indrukwekkend leger, maar ze zullen wel heel wat Oekraïense troepen vasthouden terwijl Rusland gaat doorduwen in de Donbas. Met 14 Challengers gaat er ook niet veel veranderen en zelfs al zegt Duitsland de Leopard-tanks toe, die gaan daar niet op een week tijd staan met alle nodige logistiek errond.
Geen expert maar het USA militair materieel naar Polen om de oostflankt van Navo te versterken zou, eens in Polen, wel eens vrij snel naar Oekraine doorgestuurd kunnen worden als er werkelijk een nieuw offensief komt van Rusland+Wit Rusland.

Lijken mij alvast strategische verplaatsingen.

Dit zou me raar lijken je verstopt niet zo maar 500 000 militair personeel en benodigdheden
Waarheid of niet, er zijn alvast Wit-Russische/Russische oefeningen aan de gang in Wit-Rusland.
We zijn stilaan het punt genaderd van '1 jaar speciale operatie' dat ook begon met oefeningen.
Om dat te 'vieren' zie ik Rusland nog wel een zware inval doen vanuit Wit-Rusland in Oekraïne.

De NAVO/Westen/US speelt het spel wel slim: Steeds Rusland de eerste zet laten doen en dan de Oekraïeners genoeg vuurkracht geven om terug te slaan en zelfs de Russen weg te jagen. Ze knijpen Rusland stilletjes aan dood. In onze ogen frustrerend traag, maar mij lijkt het vooral dat het Westen geen te grote (escalerende) zet wil doen en dus gepast wil reageren. Het is alleen te hopen dat ze niet eens te traag een tegenzet doen... .

Dit zou me raar lijken je verstopt niet zo maar 500 000 militair personeel en benodigdheden
Denk dat een aanval uit Wit-Rusland er wel aan zit te komen, vraag is wanneer. Al zal het volgens mij eerder richting Zjytomyr zijn om de bevoorradingslijnen kort te houden.

Shoigu heeft vandaag trouwens bevestigd dat Poetin het leger met 350k man vergroot , tot 1.5miljoen, en iedereen tussen 18-30 kan opgeroepen worden.
Mensen met achterstallige betalingen mogen het land niet meer uit, net zoals wie voor de staat werkt, incl. politiekers.
Zou in totaal om ~8 miljoen mannen gaan, die met schulden zie ik snel in het leger belanden. :shutup:
Maar noem het geen mobilisatie he, totaal niet!

VS gaat waarschijnlijk GLSDB sturen als alternatief voor ATACMS.
UK stuurt 14 challengers, een hoop artillerie, pantservoertuigen, onderdelen om tot 100 tanks te repareren en allerlei munitie.
En dan moet de volgende Ramsteinmeeting nog komen op vrijdag, hoofddoel daarvan lijkt Duitsland overtuigen Leopard export vergunningen te geven.

Gaat nog een lang en warm 2023 worden.

Waarom zouden de Russen uberhaupt een kernbom op België gooien?
NAVO hoofdkwartier, ok, maar het antwoord van de NAVO zal dan toch gewoon uit Amerika komen, niet uit (wat overblijft van) Brussel :unsure:

Bommetje op Oekraïne? Dan reageert de NAVO en waarschijnlijk niet-NAVO landen ook. Red line.

Maar bon, we moeten het niet teveel hebben over kernbommen. Dat is wat Rusland wil - dat we daar angstig over piekeren en onze acties laten leiden door dat afschrik effect.

NAVO hoofdkwartier, ok, maar het antwoord van de NAVO zal dan toch gewoon uit Amerika komen, niet uit (wat overblijft van) Brussel :unsure:

Bommetje op Oekraïne? Dan reageert de NAVO en waarschijnlijk niet-NAVO landen ook. Red line.

Maar bon, we moeten het niet teveel hebben over kernbommen. Dat is wat Rusland wil - dat we daar angstig over piekeren en onze acties laten leiden door dat afschrik effect.
Dat we in onze afwegingen rekening houden met een niet compleet onrealistische kans dat alleen al in België honderduizenden tot miljoenen mensen kunnen sterven lijkt me net wel wat we moeten doen. En uiteraard is het dat wat Rusland wil maar dat maakt het gevaar daarom nog geen illusie die je kan negeren. Dat moet constant in ons achterhoofd zitten bij alle afwegingen die we maken mbt tot deze oorlog.

NAVO hoofdkwartier, ok, maar het antwoord van de NAVO zal dan toch gewoon uit Amerika komen, niet uit (wat overblijft van) Brussel

als ze hem gooien lijkt Brussel de eerste kandidaat.
NAVO, EU en de Belgische overheid wordt in Moskou ook niet echt als bevriend gezien.

Gelukkig bepaalt iemand als Biden het Navo en Oekraine beleid in het Westen en niet onze politici.
Biden doet dat tot nog toe erg goed. Natuurlijk vooral voor de Amerikanen zelf (daar zit hij ook voor) , maar hij creeert ook de relatieve de-escalatie die het front daar houdt waar het ons geen fysieke pijn doet.

Terug
Bovenaan