Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

We moeten ook wel eerlijk wezen hier. Een Oekraïner ziet er uit als jij en ik, een Syriër niet. Politiek hangt daar heel wat van af.
Oekraïne ligt ook in Europa. Als er verderop in de straat een gasontploffing gebeurt vinden we dat vaak veel erger dan wanneer dat in pakweg Bangladesh gebeurt, ook al is het menselijke leed gelijk. Je kan niet objectief en neutraal zijn in het behandelen van menselijk leed wat berichtgeving of politieke aandacht betreft. Gatekeeping is per definitie subjectief.

En het is aan de buitengrens van NATO en EU. Het is ook een belangrijke handelspartner van de EU.
Allemaal redenen om zich meer te moeien in die conflict.

Grootsten blijft agressie van een 'wereldmacht' die landen probeert te annexeren via militair geweld.

Toch even de woorden van Zelensky zijn recente speech vermelden voor diegenen die denken dat er onderhandeld moet worden. Gericht aan de Russen maar heeft bijna dezelfde waarde voor mensen hier.

I want to say to all those in Russia and from Russia, who even now cannot utter a single word of condemnation of this terror, although they see and know everything very well. Your cowardly silence, your attempt to ride out what is happening, will end with these same terrorists coming for you one day. Evil is very sensitive to cowardice, evil always remembers those who fear it and try to plead. And when it comes for you, there will be no one to protect you.

Laatst bewerkt:
https://www.hln.be/buitenland/pools...usland-gaat-deelnemen-aan-de-oorlog~a893fb5e/

Indien dit gaat gebeuren gaan ze het daar toch moeilijk krijgen in Oekraïne. Lijkt mij dat ze daar in Rusland er nog eens een hele hoop gaan oproepen om die dan samen met wit Rusland tegelijk te laten aanvallen. Het enige positieve daaraan lijkt mij als ze het kunnen weerstaan Rusland echt een grote krak gaat gekregen hebben. Ik vraag mij af wat Europa kan doen om wit Rusland te ontmoedigen om hieraan deel te nemen🤔

https://www.hln.be/buitenland/pools...usland-gaat-deelnemen-aan-de-oorlog~a893fb5e/

Indien dit gaat gebeuren gaan ze het daar toch moeilijk krijgen in Oekraïne. Lijkt mij dat ze daar in Rusland er nog eens een hele hoop gaan oproepen om die dan samen met wit Rusland tegelijk te laten aanvallen. Het enige positieve daaraan lijkt mij als ze het kunnen weerstaan Rusland echt een grote krak gaat gekregen hebben. Ik vraag mij af wat Europa kan doen om wit Rusland te ontmoedigen om hieraan deel te nemen🤔
Weinig, lijkt me. Wit-Rusland is afhankelijk van Rusland, dus extra sancties gaan niet veel helpen. Wit-Rusland heeft misschien geen indrukwekkend leger, maar ze zullen wel heel wat Oekraïense troepen vasthouden terwijl Rusland gaat doorduwen in de Donbas. Met 14 Challengers gaat er ook niet veel veranderen en zelfs al zegt Duitsland de Leopard-tanks toe, die gaan daar niet op een week tijd staan met alle nodige logistiek errond.

Is het leven van een Wit-Russische soldaat ook zo erbarmelijk als die van een (gemobiliseerde) Rus?

Die zijn toch veel beter geïnformeerd en een stuk minder gebrainwasht? Met welk moraal gaan die vechten?

Is het leven van een Wit-Russische soldaat ook zo erbarmelijk als die van een (gemobiliseerde) Rus?

Die zijn toch veel beter geïnformeerd en een stuk minder gebrainwasht? Met welk moraal gaan die vechten?

Als het zover komt zullen Oekraïne en het Westen ervoor moeten zorgen dat er op korte tijd massaal veel Wit Russen sneuvelen. Wat op zijn beurt de toch al niet zo stevige positie van de president sterk zal doen wankelen.

Ik denk dat er tussen Wit-Rusland en Rusland niet veel verschil is , Loekasjenko heeft daar al van beginjaren 90 het voor het zeggen , daar heb je evengoed staatsmedia die een heel ander nieuws verkondigen dan hier.

Ik denk niet dat Wit-Rusland zal meedoen , enkel gezamelijke oefeningen met Rusland.

Ik denk dat dat wel eens heel slecht kan uitpakken voor Lukashenko.
Nu heeft hij zijn eigen troepen en een hoop Russische om zijn eigen bevolking te onderdrukken. Maar als die bezig zijn met Oekraïne...
Daar zijn 2 jaar geleden honderdduizenden mensen op straat gekomen. De lont is daar nog lang niet uit het Kruidvat.

Als het zover komt zullen Oekraïne en het Westen ervoor moeten zorgen dat er op korte tijd massaal veel Wit Russen sneuvelen. Wat op zijn beurt de toch al niet zo stevige positie van de president sterk zal doen wankelen.
Ik denk ook niet dat die veel beter gaan geëquipeerd zijn dan de Russen. Meer kanonnenvlees.

Als ze ooit denken mee te doen hoop ik dat het westen de grens van Brest tot Kiev plat bombardeerd.
Rusland kan niet op 3 fronten oorlog voeren en Lukashenko zal heel snel in de verdediging moeten gaan.

Wit-Rusland had toch ook al heel wat tanks aan Rusland gegeven?

Als ze ooit denken mee te doen hoop ik dat het westen de grens van Brest tot Kiev plat bombardeerd.
Rusland kan niet op 3 fronten oorlog voeren en Lukashenko zal heel snel in de verdediging moeten gaan.
Dat is dan een frontale oorlog tegen Rusland, we zijn niet op dat punt beland. Dat is de escalatie die iedereen, ook Rusland, angstvallig probeert te vermijden.

Je bedoelt dat de Navo ("het Westen") Wit-Rusland gaan aanvallen?

Wit Rusland heeft een militair verbond met Rusland, dus dat zou een complete oorlog kunnen ontketenen in Europa en misschien daarbuiten.
Het lijkt me toch echt dat we dan al onze geopoltieke doelen voorbij schieten.

Dat is dan een frontale oorlog tegen Rusland, we zijn niet op dat punt beland. Dat is de escalatie die iedereen, ook Rusland, angstvallig probeert te vermijden.

Wit-Rusland is niet Rusland dus niets frontale oorlog.
Als Rusland zich 1 voelt met Wit-Rusland kan die Wit-Rusland verdedigen maar dat is Putin zijn zaak.
Rusland is al zeker niet bezig om een escalatie te voorkomen. Rusland probeert de escalatie uit te stellen tot dat ze zelf in het voordeel zijn.
Dat is toch duidelijk met al wat Rusland al heeft gedaan. De grens opzoeken en cm per cm er over gaan.

Als je escalatie wil vermijden moet je een duidelijke lijn trekken.
Wit-Rusland is geen Russisch grondgebied.
De wereld draait nog altijd niet rond Putin.

Wit Rusland heeft een militair verbond met Rusland, dus dat zou een complete oorlog kunnen ontketenen in Europa en misschien daarbuiten.

Nee, we verdedigen de grens.
Iedereen zijn perspectief.

Misschien moet er wel eens mee gedreigd worden. Russische troepen en Russisch grondgebied vallen we niet techtstreeks aan maar wat mij betreft zou een ultimatum naar Wit-Rusland best mogen.

Wit-Rusland is niet Rusland dus niets frontale oorlog.
Als Rusland zich 1 voelt met Wit-Rusland kan die Wit-Rusland verdedigen maar dat is Putin zijn zaak.
Rusland en Wit Rusland hebben een militair verbond. Net zoals wij de NAVO hebben. Rusland moet Wit Rusland mee helpen verdedigen, net zoals wij dat moeten doen als pak hem beet Litouwen wordt aangevallen.

Nee, we verdedigen de grens.
Iedereen zijn perspectief.
Je had het letterlijk over "plat bombarderen".

Een verbond maar niet om Witrussen op Oekraïnes grondgebied te beschermen. Nuja het onderscheid zal in de praktijk waarschijnlijk te moeilijk zijn om te maken

Rusland en Wit Rusland hebben een militair verbond. Net zoals wij de NAVO hebben. Rusland moet Wit Rusland mee helpen verdedigen, net zoals wij dat moeten doen als pak hem beet Litouwen wordt aangevallen.

Je had het letterlijk over "plat bombarderen".
Armenië, Kirgizië en Tadzjikistan zijn ook deel van CSTO en dat is voornamelijk een lege doos gebleken.

Rusland kijkt toe hoe Azerbeidzjan de vloer aanveegt met Armenië terwijl Kirgizië en Tadzjikistan onderling wat schermutselingen hebben.

Terug
Bovenaan