Die aanval op Zjytomyr zie ik toch niet gebeuren.Denk dat een aanval uit Wit-Rusland er wel aan zit te komen, vraag is wanneer. Al zal het volgens mij eerder richting Zjytomyr zijn om de bevoorradingslijnen kort te houden.
Er is geen één snelweg die zuidwaarts loopt en van wat ik kan vinden zijn er slechts 3 grotere geasfalteerde wegen die men kan gebruiken voor de bevoorrading. Die wegen lopen telkens door een grotere stad zijnde, Korosten in het westen of Malyn in het oosten. Achter Malyn ligt de Irscha rivier die een 15-25m breed is en waarvan de omgeving sterk bebost is dus die oversteken met voertuigen gaat niet gebeuren tenzij men Malyn volledig inneemt, de Oekraïners de brug niet opblazen en dat de Russen vrije passage krijgen over die bruggen zonder een pak slaag te krijgen van artillerie.
Er zijn wel spoorwegen in dat gebied die een verbinding hebben met Wit-Rusland maar ik denk dat we er vrij zeker van mogen zijn dat die al lang onbruikbaar zijn gemaakt.
Een luchtbrug voorzien? Theoretisch gezien is dat mogelijk. Er zijn een paar vliegveldjes en de open velden in de omgeving zijn grotendeels vlak. Maar ik geloof niet dat dit gaat gebeuren tenzij de Russen al hun piloten van kant willen maken.
De omgeving rondt Malyn is sterk bebost en hier heeft infanterie dus een sterk voordeel. De zone rondt Korosten heeft wel wat open vlakte maar die zijn zo vlak dat ATGM's hier gehakt maken van elke gepantserde aanval.
Bovendien zeggen Westerse analisten dat de impact van de 3 nieuw gevormde "army corps" (die in theorie zo'n 60.000 man zouden moeten voortbrengen) hoogstwaarschijnlijk geen enkele impact gaan hebben op de situatie in Oekraïne om verschillende redenen.
Wit-Rusland heeft slechts 2 olieraffinaderijen. Één van die raffinaderijen is op slechts 60km van de grens met Oekraïne. Mochten de Wit-Russen zich effectief gaan mengen in de oorlog dan is de kans reëel dat die gewoon onmiddellijk wordt platgegooid. Je kan je dan gaan afvragen of het dat waart is zeker gezien die andere raffinaderij op 75km van Litouwen ligt. Mochten de Balten opeens kortsluiting krijgen en zich beginnen moeien dan heeft Wit-Rusland geen raffinagecapaciteit meer.
Ik zie dit noordelijk offensief geen enkele slaagkans hebben. Het enige effect dat dit gaat hebben is dat Oekraïne troepen gaat moeten wegtrekken van andere fronten. Of dit enige impact gaat hebben op de huidige situatie weet ik niet, maar als men geen troepen dient weg te nemen aan het front in de Donbas dan gaat er niets veranderen.