Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Wat een kronkels jij kan maken, dat snap ik echt niet.
Je geeft gewoon aan welke misdaden Rusland allemaal begaat en je conclusie is: "laten we Rusland maar belonen".
Dat wij dus beslissen dat een ander democratisch land zich maar moet overgeven.
Overgeven aan een corrupte, fascistische staat die al heel duidelijk gezegd heeft dat Oekraïne geen bestaansrecht heeft en hun cultuur uitgeroeid moet worden.
Die al meer dan 2 miljoen Oekraïners heeft gedeporteerd naar Siberië en andere afgelegen gebieden in Rusland.
Knap staaltje hersengymnastiek.

En denk je dan echt dat de problemen dan opgelost zijn?
Denk je dat Putin dan zijn lesje geleerd heeft?
Dat Oekraïne binnen afzienbare tijd niet weer aangevallen wordt?
Dat de desinformatie in Westerse media ineens zal stoppen?
Dat een LePen, Salvini, Zemmour, Fillon, Mélenchon, Orban, Van Grieken, Dewinter, Baudet niet meer betaald zullen worden door Putin om onze democratieën te ondermijnen?
Dat de gaskraan terug open gaat?

Inderdaad. We moeten veel meer doen: lange afstand munitie voor HiMARS, Harpoon raketten, luchtruim volledig controleren, iedere Russische radar die aangaat direct bombarderen, F-16 of Gripen sturen, heck, ineens F-35's, dan zien we direct of die iets waard zijn.
We geven Oekraïne iedere keer maar net genoeg om niet te verzuipen, terwijl deze oorlog op ieder moment binnen de maand klaar kon zijn met het juiste materiaal.

En als we daar geen geld voor hebben, dan moeten we misschien die +50miljard bevroren gelden van Russische vriendjes aanspreken.
Uw oplossing is een soort utopisch defensief rakketschild dat alles van inkomende raketten gaat tegenhouden zodra ze het luchtruim binnenkomen problem solved? Is dat een grap?

Uw oplossing is een soort utopisch defensief rakketschild dat alles van inkomende raketten gaat tegenhouden zodra ze het luchtruim binnenkomen problem solved? Is dat een grap?
Zeg ik dat? Nee toch.
Maar voor je zoiets utopisch noemt, misschien cijfers opzoeken van Iron Dome in Israël, 97% effectief (link)
Natuurlijk zijn die cijfers waarschijnlijk overdreven, is Oekraïne veel groter dan Israël en zijn de Russisch raketten gesofisticeerder (nou...), maar alle beetjes helpen.
Als we met Harpoons ervoor kunnen zorgen dat de Russen niet meer vanop Oekraïens grondgebied kunnen lanceren en hun schepen veel verder moeten positioneren en quasi geen enkel Oekraïens vliegtuig meer kunnen neerhalen omdat hun radars dan direct worden vernietigd, dan zal de oorlog al heel anders verlopen. Dan kan Oekraïne met hun vliegtuigen serieus in het offensief gaan en veel sneller gebied veroveren.

Ik had altijd gedacht dat Rusland na de val van de Sovjet-Unie meer in lijn lag met het westen. Uiteindelijk staan zijn technologisch, wetenschappelijk en cultureel toch een stuk gelijk met ons en mogen we toch spreken van een moderne samenleving in Rusland?

Als ik echter zie hoe zij omgaan met geweld, dan vind ik dat eerder iets wat neigt naar de rwanda oorlog of andere Afrikaanse conflicten in onderontwikkelde landen. Daar werden er ook mensen met hakmessen doodgehakt of blauwhelmen met de kolf van een geweer de schedel ingestampt.

Wat uiteindelijk nog compleet absurd is, is het feit dat figuren zoals die patron van Wagner of die bebaarde Tsjetsjeen gewoon in de Russische pers komen en opgehemeld worden. Heel die manier van communiceren op die Russische televisie is compleet gestoord en staat haaks op een op andere vlakken toch modern en ontwikkeld land.
In de jaren '90 na de val van de muur is Rusland toch meer democratisch geweest dan nu, maar met Poetin zijn ze veel achteruitgegaan.

"Oei, we hebben een gat in onze begroting!"
- Geen probleem, we confisceren wel wat eigendommen van de Saudi's en verkopen die. Problem solved

Als de Saudi's er openlijk mee dreigen om onze hoofdsteden met nucleaire wapens te bestoken? Wees maar zeker.

Waar zijn we mee bezig jongens.

Dat utopisch rakettenschild schiet momenteel ongeveer 70% van de Russische drones en kruisraketten neer, als we daar 90% van kunnen maken zijn lange blackouts grotendeels iets uit het verleden.
Misschien moet het Westen toch eens gaan aansturen op een wapenstilstand en dat sommige gebieden in Oekraine dan maar als verloren moeten gezien worden
Misschien eens de Oekrainers die je kent contacteren en hun mening hierover vragen? Ben zeker dat je die via het werk kunt opsnorren.
Dat is niet gewoon wat gebied op een risk kaart ofzo he, daar wonen mensen. Mensen die in het beste geval 3e rangsburgers zullen zijn, ALS ze al niet gefolterd, verkracht en gedood worden gewoon omdat ze geen echte russen zijn.
Als je buurman zijn vrouw afslaat, ga je haar dan ook vragen om haar tong uit te snijden? Want het kan toch niet dat jij niet rustig naar de voetbal kunt kijken.

Over dat bevroren geld, ik denk dat we dat precedent gezet hebben zodra we het bevroren.
Sindsdien heeft Rusland miljarden aan schade gedaan, duizenden vermoord maar we gaan dat geld gewoon teruggeven?
Waarom is het dan ooit geconfisqueerd, om het een tijdje op onze rekening te houden en naar te kijken?
Er gaan zeker nog een hoop discussies rond zijn, wetten of resoluties rond komen,... maar ik twijfel of rusland dat zomaar gaat terugkrijgen.
Het zal op z'n minst gebruikt worden als pasmunt bij eventuele vredesonderhandelingen.

En eigenlijk ga ik niet helemaal akkoord dat wij dat precedent gezet hebben.
Zodra we ons luchtruim sloten heeft Rusland voor miljarden aan vliegtuigen gestolen.
Zodra bedrijven wegtrokken gaf Rusland hun de keuze : Of je verkoopt alle gebouwen en inboedel voor 1 roebel...of u westerse werknemers die hier wonen vliegen de bak in.
De sovjet unie heeft trouwens hele mooie precedenten gezet door in Roemenië en andere sovjet gebieden al het goud naar Moskou te schepen en nooit terug te geven, het befaamde Moskou goud is nog zo'n voorbeeld.
Dat waren dan nog bevriende naties ook...

Laatst bewerkt:
Ge kunt dat geld van Russische oligarchen wel gebruiken om Oekraïne terug op te bouwen. Niet om uw eigen gat in de begroting mee te fixen natuurlijk.
Oekraïne opbouwen of de Russen buiten keren, zoals ik zei.
Prachtig toch: Russisch geld van oligarchen gebruiken om de Russen te verslaan in Oekraïne. Veel rechtvaardiger kan het niet.

Hebben jullie de docu Traumazone gezien op Youtube?
prachtig beeld van de mentaliteit van de russen.
Ik vrees dat die mensen gewoon niet anders meer weten als je ziet wat die allemaal al meegemaakt hebben.
Ik heb geen idee wat daar de oplossing is, maar ik kan mij niet inbeelden dat Jan modaal de jongere niet snakt naar een westers leven.

Even verder doordenken ... het geld dat die rijke Russen hebben vergaard.. vanwaar komt dat denk je? Dat is pas diefstal..

Dus gebruiken dat geld!
De woorden die we moeten onthouden van Avondland is '(dan) schept dat wel een gevaarlijk precedent'.
De diefstal an sich is het probleem niet echt, maar je wil geen oorlog laten escaleren met een kernmacht.

Had Rusland geen kernwapens gehad, dan was deze oorlog al voorbij want dan viel Het Westen met steun van het Amerikaanse wapenarsenaal nu gewoon Rusland in de rug aan, terwijl heel hun leger staat te vechten in Oekraïne.

Rusland zou het nog geen maand volhouden zonder al hun troepen uit Oekraïne terug te trekken inclusief het Krim (omdat ze zich nu met de oorlog enorm verzwakt hebben). Dan is het alle hens aan dek voor Poetin of ze staan razendsnel recht tegenover het Kremlin en dan is hij gewoon 'piet de lul'.

Maar goed .. ik ben nu fictief bezig, zolang Rusland kernwapens heeft, gaat dit nooit gebeuren.

Dat utopisch rakettenschild schiet momenteel ongeveer 70% van de Russische drones en kruisraketten neer, als we daar 90% van kunnen maken zijn lange blackouts grotendeels iets uit het verleden.

Misschien eens de Oekrainers die je kent contacteren en hun mening hierover vragen? Ben zeker dat je die via het werk kunt opsnorren.
Dat is niet gewoon wat gebied op een risk kaart ofzo he, daar wonen mensen
Misschien moet gij eens bellen naar al die mensen dat aant doodvriezen zijn en vragen of ze het waard vinden om te sterven voor nog een paar maand enkele provincies te behouden vanuit dewelke dewelke burgers gewoon naar hun kunnen verhuizen. Zijn we daar überhaupt zeker van dat dat volk dat wil?

Terug
Bovenaan