Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Wel discussieer dan over feiten ipv wat hersenspinsel waar niemand wat mag over zeggen. We zitten nog altijd in pol en actua:
Ik heb niet gezegd dat je er niets mag over zeggen. :) Ik vijnd het wel leuk die discussies te voeren. :tongue:
Soms wens ik dat deze conversaties ook eens fysiek kunnen gevoerd worden, want je kan wel je gedachten hier melden, maar minder goed of niet je gevoelens. (Ik ben niet kwaad of geërgerd maar dat komt misschien wel zo over)

Ik apprecieer je post enorm. Het wijst mij op 'kleine of grote' fouten in mijn posts. Ik ben daar al sterk in gebeterd tov vroeger, maar als ik eens een post neerpen die niet helemaal klopt, dan heeft IEMAND dit ALTIJD gezien. :clap::bow::biglaugh:

--

Back on Topic, voor mij nu, want zoals je zegt: We zitten nog altijd in pol en actua.

Laatst bewerkt:
Ik heb niet gezegd dat je er niets mag over zeggen. :) Ik vijnd het wel leuk die discussies te voeren. :tongue:
Soms wens ik dat deze conversaties ook eens fysiek kunnen gevoerd worden, want je kan wel je gedachten hier melden, maar minder goed of niet je gevoelens. (Ik ben niet kwaad of geërgerd maar dat komt misschien wel zo over)

Ik apprecieer je post enorm. Het wijst mij op 'kleine of grote' fouten in mijn posts. Ik ben daar al sterk in gebeterd tov vroeger, maar als ik eens een post neerpen die niet helemaal klopt, dan heeft IEMAND dit ALTIJD gezien. :clap::bow::biglaugh:
Ik snap dat we wel eens kunnen nadenken over wat als maar eigenlijk zou dit voor een apart topic moeten zijn. Eigenlijk zouden zelf uitspraken als we moeten zus of zo doen in zo'n topic gedaan worden gezien we dan ook bezig zijn met hersenspinsels. De lijn is dun natuurlijk maar ik geloof toch dat we ons over zulke zaken beter aan feiten houden. We hebben daar allemaal wel een mening over maar die brengt eigenlijk niks informatiefs bij tot deze situatie. Wijzelf zijn maar een kleine schakel in dit verhaal en imo hebben we eigenlijk niks te beslissen in dit verhaal buiten wie we steunen. Voor de rest worden alle zaken beslist zonder onze inbreng.

Misschien moet gij eens bellen naar al die mensen dat aant doodvriezen zijn en vragen of ze het waard vinden om te sterven voor nog een paar maand enkele provincies te behouden vanuit dewelke dewelke burgers gewoon naar hun kunnen verhuizen. Zijn we daar überhaupt zeker van dat dat volk dat wil?
Geen tijd om een uitgebreid antwoord te geven, maar ik ken enkele Oekraïners en geen enkele van hun wilt op dit moment land afgeven.
Of om het in de Premiersvrouw haar woorden te zeggen :
She cites a recent poll where 90 % of Ukrainians said they were ready to live with electricity shortages for two to three years.
That seems like an awfully long cold road, and she knows it.
"You know, it is easy to run a marathon when you know how many kilometres there are," she says.
...
In a reflection of the hardening public view as allegations and evidence of Russian war crimes keep emerging, as entire cities and towns are pummelled to the ground, she insists, "We cannot betray those who are now in occupied territories. We cannot leave people who are waiting for liberation."
She hastens to add: "This is not a political position of the president or the government. This is the position of Ukrainians."

Zoals Nestorious zegt ,laat ze zelf kiezen hoe of wat. Wij moeten hun niks opdragen vanuit een vals ongemakkelijkheids gevoel in hun plaats.

Laatst bewerkt:
Nog maar eens herhalen, enkel over dat specifiek puntje: een no-fly-zone instellen en afdwingen betekent de facto ook aanvallen/excursies in het vijandelijk grondgebied want zolang AA zich niks aantrekt van landsgrenzen zult ge telkens dieper en dieper dat gebied in moeten intrekken, zelfs ook met grondtroepen in het veld, om deze uit te schakelen.

We hoeven daarvoor geen aanvallen uit te voeren op de launchers in russisch gebied. (wat uiteraard niet realistisch is) Gewoon zelf onze anti air in omringende landen activeren om raketten te onderscheppen de moment dat ze de grens van oekraine oversteken. Als we alle Russische airstrike mogelijkheden op Oekrains grondgebied al uitschakelen zou dat een wereld van verschil betekenen voor Oekraine zelf. Er valt imo zelfs al iets te zeggen voor het uitschakelen van alle offensieve capability van Rusland op Oekrains gebied. Die oorlog gaat nog jaren aanslepen als we niet durven ingrijpen.

Wij gaan iedereen mogen opvangen en helpen herbouwen want op Rusland hoef je daarvoor niet te rekenen. Een kortere oorlog speelt ook zwaar in ons voordeel want hoe langer het duurt hoe meer putin hen terug het stenen tijdperk in gaat trachten te duwen met alsmaar grotere vluchtelingen stroom tot gevolg.

Laatst bewerkt:
We hoeven daarvoor geen aanvallen uit te voeren op de launchers in russisch gebied. Gewoon zelf onze anti air in omringende landen activeren om raketten te onderscheppen de moment dat ze de grens van oekraine oversteken. Als we alle Russische mogelijkheden op Oekrains grondgebied al uitschakelen zou dat een wereld van verschil betekenen voor Oekraine zelf.
Een no-fly zone wil ook zeggen dat NAVO-vliegeniers doelgericht gaan jagen op Russische vliegeniers, gaan jagen op Russische luchtafweersystemen en radars op Oekraïens grondgebied en uiteindelijk ook moeten gaan jagen op alle Russische mogelijkheden om een vliegtuig of raket boven Oekraïens grondgebied te krijgen, wat betekent dat het Russisch grondgebied zal moeten aanvallen.

Een no-flyzone doe je niet light, maar meteen goed.

Met Syrië bedoelde ik trouwens Libië. My bad. 't Is vrijdag.

Een no-flyzone doe je niet light, maar meteen goed.

Goed bestaat in deze niet en light is beter dan niets. Er wordt sowieso al niet veel gevlogen boven oekraine omdat de airspace nog steeds vrij contested is. De oekrainse luchtmacht kan dat zelf klaren als wij hen ondersteunen met AA en rocket artilery.

Laatst bewerkt:
Goed bestaat in deze niet en light is beter dan niets. Er wordt sowieso al niet veel gevlogen boven oekraine omdat de airspace nog steeds vrij contested is. De oekrainse luchtmacht kan dat zelf klaren als wij hen ondersteunen met AA en rocket artilery.

Het is vooral een argument om het niet te moeten hebben over de oplossing die voor de hand ligt en ook realistisch en werkbaar is maar waar men het niet over wil hebben.

Je kan Oekraïne verdedigen met een combinatie van Iron Domes en een schild van Patriots zonder dat je ook maar één vliegtuig boven Russisch grondgebied moet neerhalen.

Dit is een kwestie van kunnen maar niet willen. En alle theorycrafting rond een klassieke no-fly zone is deflexie daarvan.

wat betekent dat het Russisch grondgebied zal moeten aanvallen.
Maar vanuit Russisch standpunt wordt toch al lang Russisch grondgebied aangevallen? (Ook door Russen zelf trouwens)
Zij vinden dat de Krim Russisch is, Donbass, Kherson, ...
En Oekraïne heeft ook al aanvallen uitgevoerd op oud Russisch grondgebied.
Dus die grens is al lang overschreden.
En wat was de reactie van de Russen? Veel geblaat, maar geen nukes.

Laatst bewerkt:

Benieuwd of die 37 miljoen bovenop die eerste 800 miljoen komt. Als we daar al iets van gestort hebben. Hopelijk niet vergeten op te nemen in de nieuwe begroting!

Rusland schiet nucleaire kruisraketten af met de nucleaire kop vervangen door ballast.

Inschatting van Oekraïne: https://visitukraine.today/blog/121...mentary-of-the-minister-of-defense-of-ukraine

Ze beginnen echt door hun voorraad heen te geraken. En dus gigantisch genaaid voor de toekomst. Wat een legacy van Putin: gaat herinnerd worden niet als de persoon die Rusland in zijn glorie heeft hersteld, maar die het helemaal verknoeid heeft.

Laatst bewerkt:
Maar vanuit Russisch standpunt wordt toch al lang Russisch grondgebied aangevallen? (Ook door Russen zelf trouwens)
Zij vinden dat de Krim Russisch is, Donbass, Kherson, ...
En Oekraïne heeft ook al aanvallen uitgevoerd op oud Russisch grondgebied.
Dus die grens is al lang overschreden.
En wat was de reactie van de Russen? Veel geblaat, maar geen nukes.
Er zijn wel wat aanvallen gebeurd, maar niet op grote schaal. Ik denk dat de nucleaire kaart pas getrokken wordt als de NAVO actief gaat deelnemen, maar ik hoop dat iemand Poetin dan aan een raam zal zetten en dat het afgelopen is.

Duits artikel over de staat van hun leger, bijna niet te geloven hoe slecht het eraan toe is.
-Wetten die investeringen in de wapen industrie bemoeilijken
-Bundeswehr hun artillerie zou de intensiteit in Oekraïne maar 1 dag volhouden.
-SMArt 155 munitie wordt al 19 jaar niet meer gemaakt en de productie opstarten duurt minstens 4 jaar.
-Veel explosievenproducenten zijn in Chinese handen en hebben de laatste 6+ maanden niks meer geleverd.
-staalproductie voor geweren is bijna 0
-Minister van defensie(Christine Lambrecht, SPD) weigert samen te komen met de producenten.

Goed bezig Europa!

En een audio-interview met Aiden Aslin, een Brit die in Mariupol gevochten heeft.

Als we dan toch schrik moeten hebben voor nucleaire zaken, dan is het eerder dat een Oekraïnse kerncentrale het gaat begeven door de aanvallen op het elektriciteitsnetwerk.

En in Zaporizhzhia hebben ze de turbinehallen volgezet met zwaar oorlogsmaterieel. En zoals zij al eens op de verkeerde plaatsen roken en de boel ontsteken...
Zotte Russen snappen niet dat de fallout van een kernramp ook wel eens naar Moskou zou kunnen waaien.

Ik heb het gevoel dat de Russen nu all-in aan het gaan zijn, al hun raketten aan het verstoken zijn om Oekraïne op de knieën te dwingen, maar het zal niet lukken. En Rusland komt hier nog meer verzwakt uit. Idioten. Hun CSTO verbond stelt ook al niets meer voor.

Ik heb het gevoel dat de Russen nu all-in aan het gaan zijn, al hun raketten aan het verstoken zijn om Oekraïne op de knieën te dwingen, maar het zal niet lukken. En Rusland komt hier nog meer verzwakt uit. Idioten. Hun CSTO verbond stelt ook al niets meer voor.

Dat denken er veel hier al een heel tijdje, en toch blijven er elke dag opnieuw 100'en bommen gevonden worden.

Dat denken er veel hier al een heel tijdje, en toch blijven er elke dag opnieuw 100'en bommen gevonden worden.
Ja, maar de wanhoop begint er toch af te druipen bij de Russen. Bij de meeste raketten zitten ze onder de 50% van voor de:
Russia_Rockets_XX.jpg

S-300 luchtdoelraketten hebben ze nog veel, maar die zijn nodig voor de verdediging. En ze moeten veel grens verdedigen.
Nucleaire kruisraketten afschieten met ballast, wat een militaire verspilling! Dat kan je doen voor een extra push om een bruggehoofd te veroveren. Maar wat gaat Rusland nu veroveren, ze zijn aan het terugtrekken. Denken die nu echt dat Oekraïne zich ineens gaat overgeven?
Putin zet heel de toekomst van Rusland op het spel in deze zinloze oorlog.
Dit tempo van raketten afschieten kunnen ze echt geen maand meer volhouden. Elke dag schieten ze tussen de 50 en 100 raketten af denk ik.

Wat kan hem de toekomst van Rusland nog schelen, hij is gegaan voor een all in en als hij zijn hand verliest is het 99 percent zeker ook zijn leven! Ik vraag mij af of die stiekem nog geen spijt heeft met zijn invasie... Jammer dat we het nooit echt gaan weten wat er in die man zijn hoofd echt omgaat!

Ja, maar de wanhoop begint er toch af te druipen bij de Russen. Bij de meeste raketten zitten ze onder de 50% van voor de:
Russia_Rockets_XX.jpg

S-300 luchtdoelraketten hebben ze nog veel, maar die zijn nodig voor de verdediging. En ze moeten veel grens verdedigen.
Nucleaire kruisraketten afschieten met ballast, wat een militaire verspilling! Dat kan je doen voor een extra push om een bruggehoofd te veroveren. Maar wat gaat Rusland nu veroveren, ze zijn aan het terugtrekken. Denken die nu echt dat Oekraïne zich ineens gaat overgeven?
Dit tempo van raketten afschieten kunnen ze echt geen maand meer volhouden. Elke dag schieten ze tussen de 50 en 100 raketten af denk ik.

Wat is die bron? Zatte Dmitri die elke week de stocks gaat natellen?
Ik zou toch voorzichtig zijn met voorspellingen als "ze gaan het geen maand meer volhouden". Als we Westerse "analisten" moesten geloven was Rusland al vernietigd en Putin gevierendeeld in april. Rusland heeft het voordeel van de grote bevolking en een groot historisch arsenaal, dus ze gaan dat ongetwijfeld nog lang kunnen volhouden. De Russen kunnen en willen ook niet in opstand komen, dus op een regime switch moet je ook niet hopen.

Wat is die bron? Zatte Dmitri die elke week de stocks gaat natellen?
Ik zou toch voorzichtig zijn met voorspellingen als "ze gaan het geen maand meer volhouden". Als we Westerse "analisten" moesten geloven was Rusland al vernietigd en Putin gevierendeeld in april. Rusland heeft het voordeel van de grote bevolking en een groot historisch arsenaal, dus ze gaan dat ongetwijfeld nog lang kunnen volhouden. De Russen kunnen en willen ook niet in opstand komen, dus op een regime switch moet je ook niet hopen.
Bron is Oekraïne zelf, link van enkele posts geleden van mij, maar in grafiek gezet.

En je opmerking over westerse "analisten" ruikt mij naar herschrijven van geschiedenis want toen leek het eerder te wemelen van analisten die zeiden dat Oekraïne maar moest opgeven want geen kans om te winnen.
Ik heb niets gezegd over bevolking die in opstand komt, enkel over hun voorraad raketten. Ik zeg niet dat omdat hun raketten op zijn dat Rusland de oorlog zal stoppen, wel dat ze niet 50 a 100 raketten per dag kunnen blijven afschieten.
Grote bevolking helpt (gelukkig) geen fluit als Rusland ze niet de juiste wapens kan geven, wat nu reeds duidelijk het geval is.

Russia_Rockets_XX.jpg

Wederom, dat zegt men al een tijd dat ze dit niet meer kunnen vol houden. Ik geloof dat de Russen toch anders redeneren dan ons.

Terug
Bovenaan