Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Er is geen alternatief, nu plooien is Putin gelijk geven dat we hungry, cold, dirty, poor Europe zijn, net de reden waarom hij het riskeerde om in 2014 de Krim aan te vallen en in februari geheel Ukraine even dacht in te nemen.
Als Europa nu plooit is het exact de vloermat die de rest van de wereld denkt dat we zijn. Per aspera ad astra.

Mnja, dan gaat Putin exact bereiken wat hij wil bereiken. Europese burgers die in opstand komen, op anti EU partijen stemmen en ga zo maar door. En ik merk het al in de praktijk. Het fabriek waar ik werk sluit zijn deuren nu al tot eind van het jaar. Ge komt aan de poort maar eens spreken met de mensen.

De Russische economie zal volgens de huidige voorspellingen 3,4% krimpen. En dat met de huidige draconische maatregelen. Er wordt geschuddebuikt van het lachen nu in het Kremlin he. Militair lappen uitdelen, dat gaat het enige zijn dat ze verstaan. En nee, ik weet niet hoe we dat moeten doen.

Militair lappen uitdelen, dat gaat het enige zijn dat ze verstaan. En nee, ik weet niet hoe we dat moeten doen.
Wachten tot Rusland ergens een onherroepelijke fout maakt door ze (zoals het Westen nu bezig is) uit hun kot te lokken: op een andere plaats in het offensief gaan, brug opblazen enz.....

Mnja, dan gaat Putin exact bereiken wat hij wil bereiken. Europese burgers die in opstand komen, op anti EU partijen stemmen en ga zo maar door. En ik merk het al in de praktijk. Het fabriek waar ik werk sluit zijn deuren nu al tot eind van het jaar. Ge komt aan de poort maar eens spreken met de mensen.

De Russische economie zal volgens de huidige voorspellingen 3,4% krimpen. En dat met de huidige draconische maatregelen. Er wordt geschuddebuikt van het lachen nu in het Kremlin he. Militair lappen uitdelen, dat gaat het enige zijn dat ze verstaan. En nee, ik weet niet hoe we dat moeten doen.
ik vrees dat veel bedrijven de deuren tijdelijk zullen sluiten binnenkort , wij voelen de sancties even hard als de Russen .

Volgens mij onderschat je toch een beetje wat het betekent om je economie met 3% te zien krimpen terwijl je een oorlog voert. Die hun militaire operatie in Oekraine kost bakken vol met geld he, ze zitten nu na amper 7 maanden al met budgetaire tekorten.

Je zou juist denken dat het goed is dat de economie niet te hard krimpt, hierdoor heeft de bevolking het alleszins niet te moeilijk.

Maar er is meer aan de hand dan enkel de economische groei/daling momenteel. Al die honderdduizenden mannen die niet meer deelnemen aan de economie. Op korte tijd is dat effect beperkt, op lange tijd daarentegen.

ik vrees dat veel bedrijven de deuren tijdelijk zullen sluiten binnenkort , wij voelen de sancties even hard als de Russen .

Dat is al volop bezig, zeker in de productie. Tijdelijke werkloosheid, rekruteringsstops zijn schering en inslag overal. En we staan echt nog maar aan het begin wat die zaken betreft.

Ik weet het niet. Het lijkt mij dat we economisch tegen een keiharde muur gaan oprijden. Onze productiebedrijven zijn nu al zwaar aan het bloeden en tijdelijke werkloosheid aan het inroepen.
Dus toegeven?
Oekraïne laten platwalsen door Rusland.
Denk je dat dan onze problemen opgelost zijn? Denk je dat de gaskraan ineens open zal gaan? Als hij open gaat, denk je dat Putin dan nooit meer de gaskraan zal dichtdraaien?
Wreed naïef!

De energie crisis die we nu hebben, hebben we aan onszelf te danken. Jaren palaveren of kerncentrales nu wel of niet dicht moesten waardoor er geen investeringsklimaat kwam om deftig te investeren in groene, onafhankelijke energievoorziening.
IEDERE politieker van de voorbije 20 jaar heeft hier boter op het hoofd. N-VA met hun tweedracht over de kerncentrale, een akkoord dat ze zelf mee getekend hebben. De Groenen omdat ze dan gas beter vinden dan kernenergie. Etc.
Iedereen!
In België wordt niet geregeerd, maar gereageerd. Wij zetten nooit onze eigen toekomst uit, maar reageren op wat er op ons afkomt, en dat kost veel geld en levert niets op, want je bent altijd te laat.
(Maar dat terzijde)

Volgens mij onderschat je toch een beetje wat het betekent om je economie met 3% te zien krimpen terwijl je een oorlog voert. Die hun militaire operatie in Oekraine kost bakken vol met geld he, ze zitten nu na amper 7 maanden al met budgetaire tekorten.

Je zou juist denken dat het goed is dat de economie niet te hard krimpt, hierdoor heeft de bevolking het alleszins niet te moeilijk.

Maar er is meer aan de hand dan enkel de economische groei/daling momenteel. Al die honderdduizenden mannen die niet meer deelnemen aan de economie. Op korte tijd is dat effect beperkt, op lange tijd daarentegen.

Ik weet het niet. Overschatten we net niet het effect van die negatieve economische groei in een regime als dat van Rusland?

3% lijkt me toch erg weinig als je bv. kijkt naar 2020 waar de Belgische economie met 5% kromp en de Britse met 11%. COVID natuurlijk maar dan lijkt de impact van die sancties toch beperkt te zijn?

Als iemand leesvoer heeft die de economische impact van de sancties en de oorlog op Rusland beter kan kaderen, zeker welgekomen.

Dus toegeven?
Oekraïne laten platwalsen door Rusland.
Denk je dat dan onze problemen opgelost zijn? Denk je dat de gaskraan ineens open zal gaan? Als hij open gaat, denk je dat Putin dan nooit meer de gaskraan zal dichtdraaien?
Wreed naïef!

De energie crisis die we nu hebben, hebben we aan onszelf te danken. Jaren palaveren of kerncentrales nu wel of niet dicht moesten waardoor er geen investeringsklimaat kwam om deftig te investeren in groene, onafhankelijke energievoorziening.
IEDERE politieker van de voorbije 20 jaar heeft hier boter op het hoofd. N-VA met hun tweedracht over de kerncentrale, een akkoord dat ze zelf mee getekend hebben. De Groenen omdat ze dan gas beter vinden dan kernenergie. Etc.
Iedereen!
In België wordt niet geregeerd, maar gereageerd. Wij zetten nooit onze eigen toekomst uit, maar reageren op wat er op ons afkomt, en dat kost veel geld en levert niets op, want je bent altijd te laat.
(Maar dat terzijde)

Nee ik heb het niet gesproken over toegeven of zelfs de sancties opheffen. En ja, het opgeven van onze kerncentrales is één van de domste beslissingen die we ooit gemaakt hebben. Dat zei ik in 2003 al. Zijn we nu vet mee.

Maar de bedenking die ik hier eigenlijk maak is, gaan we dit redden zonder onze handen daadwerkelijk vuil te maken. Ik twijfel daar hard aan.

Edit: en ik weet het, dan komt de hele nucleaire discussie weer opzetten

Edit 2: misschien ben ik momenteel gewoon iets te down door de grenzeloze laaghartigheid van de Russen.

Laatst bewerkt:
Ik had eerlijk gezegd ook wel een grotere terugval ingeschat. Al die sancties, minder gas en olie naar EU, zoveel Westerse bedrijven die wegtrekken, allerlei technologische producten die niet meer het land legaal binnen kunnen, etc.

Het feit dat we rustig gas en olie zijn blijven kopen tegen zwaar verhoogde prijzen, zal de Russische economie zeker geen windeieren gelegd hebben, vooral omdat hun economie echt heel hard op olie en gas gefocusd is.

3% is te weinig, maar ook geen fait divers voor een land in oorlog.

Ik weet het niet. Het lijkt mij dat we economisch tegen een keiharde muur gaan oprijden. Onze productiebedrijven zijn nu al zwaar aan het bloeden en tijdelijke werkloosheid aan het inroepen.

Dat is ineens mooi meegenomen om de krapte op de arbeidsmarkt te verminderen en zo de looninflatie te counteren.

Maar de bedenking die ik hier eigenlijk maak is, gaan we dit redden zonder onze handen daadwerkelijk vuil te maken. Ik twijfel daar hard aan.
Volledig akkoord. Ik zeg als sinds april dat we meer moeten dan mondjesmaat wapens geven: op nog meer slachtoffers in Oekraïne te vermijden, maar ook voor onze eigen economie.

Maar net zoals de Belgische re(a)gering, wachtte heel de EU telkens maar af wat de volgende zet van Putin is. Wij nemen nooit het initiatief. Als je reageert, heb je altijd minder keuzemogelijkheden.

Time heeft eens aangegeven dat Oekraïnse piloten al maanden getraind worden op F-16's, het wordt tijd dat we die gaan geven met de juiste wapens.

3% lijkt me toch erg weinig als je bv. kijkt naar 2020 waar de Belgische economie met 5% kromp en de Britse met 11%. COVID natuurlijk maar dan lijkt de impact van die sancties toch beperkt te zijn?

Als iemand leesvoer heeft die de economische impact van de sancties en de oorlog op Rusland beter kan kaderen, zeker welgekomen.

Die 3% lijkt mij eerlijk gezegd ook in de lijn der verwachtingen... Alleen mensen die dachten dat wij vollenbak intermediaire goederen naar Rusland exporteren vinden dat weinig.
Rusland z'n export draait voor meer dan de helft op fossiele brandstoffen. Die export is in recente maanden duidelijk sterk afgenomen in absoluut volume, maar die extreem hogere prijzen hebben dat grotendeels kunnen opvangen.
En qua import, tja, Rusland importeert vooral afgewerkte producten uit het Westen. Dat de gewone Rus nu geen fancy BMW, smartphone of Prada schoenen meer kan kopen, daar verlaagt uw bbp/product niet van eh. Dat is hoogstens irritant voor de wereldvreemde Moskovieten die Putin al die jaren z'n gangen hebben laten gaan zolang ze het zelf maar goed hadden.

Het gevaar voor Rusland zit 'em vooral op de lange termijn in 1. het imploderen van hun export (als de prijzen terug naar niet-panische niveaus gaan), 2. hoge inflatie en amper buitenlandse investeringen, 3. braindrain. Rusland gaat vroeg of laat enorm verzwakken door de sancties, we moeten ze alleen lang genoeg aanhouden.

De Devastating Sanctions worden voor een groot deel teniet gedaan door afnemers van Russische energieproducten als India en China. IMF rekent nu op een krimp van 3.4% in de Russiche economie.

- Kort: de zwaarste gevolgen komen nog vanaf Q1 2023.
In de vorige Europese sanctiepaketten zaten immers redelijk wat 'overgangsperiodes' inzake ingang maatregel of afdwinging, waardoor vele wurg ingrepen pas ingaan eind 2022/begin 2023.

- Een andere zeer zware: olie price cap gaat pas in vanaf 5 december.
2 mogelijkheden:
a) Rusland schikt zich er naar --> veel minder inkomsten --> gdp down.
b) Rusland schikt zich er niet naar en schroeft productie terug: korte termijn olieprijs mayhem. Langere termijn: Rusland olieproductie naar beneden (die conventioneel draaiende Russische olieputten kan je niet zomaar lang afsluiten zonder gevolgen), en dus ook olieprijs mayhem aangezien USA en Europa met oogkleppen energiebeleid voeren inzake fossiele brandstoffen.

- In afwachting van het toeklappen van deze sancties, hebben vele landen EXTRA besteld bij Rusland, waardoor GDP Rusland minder gezakt is dan 'verwacht'. Maar dat zal dus dubbel en dik terugzwaaien in 2023.

Nee ik heb het niet gesproken over toegeven of zelfs de sancties opheffen. En ja, het opgeven van onze kerncentrales is één van de domste beslissingen die we ooit gemaakt hebben. Dat zei ik in 2003 al. Zijn we nu vet mee.

Edit: en ik weet het, dan komt de hele nucleaire discussie weer opzetten

Edit 2: misschien ben ik momenteel gewoon iets te down door de grenzeloze laaghartigheid van de Russen.

Is het dan zo erg de handjes eens vuil te maken ?

Trouwens de EU heeft nog iets goed te maken, de manier waarop onze Oost-Duitse fraulein Merkel de Krim en een stuk van Donbass heeft gepresenteerd op een plateauke aan Putin en dan nog eens Duitsland aan de borst van Rusland heeft gelegd zodat ze daar nu nog bakken geld verdienen om hun oorlog te financieren blijft degoutant.

Zeker het vertikken om opslagplaatsen voor vloeibaar gas aan te leggen voor in "het geval dat" is eigenlijk onvergefelijk, zelf Trump zag het.

De EU heeft zich in de doeken laten doen door Putin, dusja eigen schuld dikke bult. Heel die malaise van heeft meer te maken met wanbeleid in de EU geëxploiteerd door Putin ipv de rechtstreekse gevolgen van die oorlog.

Ja maar onze economie gaat er op korte termijn aan. Dus ja, wie trekt dan aan het langste eind he?

De industrie moet prioritair bevoorraad worden. Ik snap eerlijk gezegd niet dat ze zoveel compassie hebben met de "gewone bevolking". Omdat ze in de winter een extra sweater en een trui moeten aandoen? Want daar draaien al die gunstmaatregelen à la sociale tarieven en premies hier en daar wel rond.

We doen het ons vooral zelf aan. De overheid moet zich vooral focussen op de industrie overeind houden.

De oplossing is trouwens poepsimpel: laat de US 5 miljoen vaten extra pompen, en boycot Russische olie voor de helft (= 5 miljoen vaten).
Gevolg zal zijn dat de prijs niet stijgt, en Rusland quasi failliet gaat.

Maarrrr: dan moet je US oliebedrijven prijsgarantie en afname garanderen tussen nu en bv. 2026.
Anders gaan die hun productie niet opschroeven.

En daar wringt het schoentje, want energie expert Greta Thunberg zal niet akkoord zijn.

De industrie moet prioritair bevoorraad worden. Ik snap eerlijk gezegd niet dat ze zoveel compassie hebben met de "gewone bevolking". Omdat ze in de winter een extra sweater en een trui moeten aandoen? Want daar draaien al die gunstmaatregelen à la sociale tarieven en premies hier en daar wel rond.

We doen het ons vooral zelf aan. De overheid moet zich vooral focussen op de industrie overeind houden.
Sorry maar...wat? Dit gaat om veel meer dan enkel een extra trui aan te moeten doen.

Onze regering heeft ook een verantwoordelijkheid toe naar de eigen bevolking en al zeker naar de onderste laag van de maatschappij. Je schuift nu toch al te eenvoudig alle shit op hen af.

Terug
Bovenaan