Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Lijkt voor een stuk aan mij gericht te zijn. Gezien ik het in mijn berichten over de industrie had. Maar dan heb je me duidelijk verkeerd begrepen. Ik heb absoluut niet gezegd om Putin te geven wat hij wil.
Ik wil hier zeker niet iemand viseren. Mijn bericht is eerder geschreven met enkele nieuwsberichten in mijn hoofd. Namelijk Bart De Wever die niet wil dat we de diamantindustrie raken en meer recent Wallonië die de export van staal niet wil stoppen. Ze doen graag mee, maar niet als ze zelf die impact voelen.

Ik wil hier zeker niet iemand viseren. Mijn bericht is eerder geschreven met enkele nieuwsberichten in mijn hoofd. Namelijk Bart De Wever die niet wil dat we de diamantindustrie raken en meer recent Wallonië die de export van staal niet wil stoppen. Ze doen graag mee, maar niet als ze zelf die impact voelen.
Kan je dat niet net zowel van de mensen zeggen die wel voor het opofferen van bvb de diamantindustrie zijn maar er zelf niet in werken? Is dat niet net zowel willen meedoen zonder er zelf de impact van te willen voelen?

Laatst bewerkt:
Rusland heeft nu Meta op hun lijst van terroristische organisaties gezet :unsure:

->

Het betekent blijkbaar niet zo veel.

Facebook terroristen benoemen daags nadat men kruisraketten op speeltuinen gooit in Oekraïne. een vorm van collectieve psychopathie is de enigste overblijvende verklaring voor het gedrag van Rusland

De manier waarop Rusland zijn daden 'verantwoordt' , de aard van hun daden en de consequenties ervan, de parallellen met Taliban, dan kunt ge enkel concluderen dat de staat een terroristische organisatie is geworden.
De inwoners, die staan misschien niet achter die keuzes of weten van niks beter door de indoctrinatie & gecontroleerde media. Maar ik verschiet er toch van hoeveel Russen er in het buitenland, met toegang tot niet gecontroleerde media kanalen, openlijk ook steun uitspreken voor de acties van Poetin.

Hier schiet nog maar weinig sympathie over, tbh

Laatst bewerkt:

Knappe speech op van Joseph Borrell. Eenvoudig in taalgebruik. Zuiver en alleen over de kern van het probleem.
Dat is inderdaad zeer klare taal.
‘Onze voorspoed was gebaseerd op China voor de import en export van goederen, en op Rusland voor goedkoop gas. En onze veiligheid delegeerden we aan de Verenigde Staten. Die wereld bestaat niet meer.’
Zou goed zijn om die veiligheidstak en buitenlands beleid meer "eurocentrisch" te maken in plaats van ons karretje te hangen aan Washington. Het loskoppelen van Rusland is in volle gang, maar voor China staat er nog wel wat werk voor de boeg. Dat komt ook allemaal met een kost en verantwoordelijkheid, maar we mogen als EU niet meer naïef zijn en vertrouwen dat Uncle Sam de kastanjes uit het vuur zal halen. Na de midterms kan het wel eens gedaan zijn met de pret.

In realiteit: 0% kans dat de Krim ooit nog terug bij Oekraïne komt.

De rest van de oblasts kan wel terug van Oekraïene worden, afhankelijk van wat er militair gebeurt in de komende maanden, en of Putin kan aanblijven.
(Ik ben al helemaal niet akkoord met die 0%, maar dat terzijde)
Bovenstaande vind ik toch iets heel anders dan:
Donetsk/Luhansk/Krim bij Rusland, en dan oorlog gedaan en Oekraïne doet wat hij wil (EU lidmaatschap is toch nog niet voor binnen de eerstkomende 10-15 jaar), lijkt mij aanvaardbaar voor alle partijen (alle grootspraak buiten beschouwing gelaten).

Als dit klopt, al bij al vrij positief in feite.

Facebook terroristen benoemen daags nadat men kruisraketten op speeltuinen gooit in Oekraïne. een vorm van collectieve psychopathie is de enigste overblijvende verklaring voor het gedrag van Rusland

Het is een knap staaltje "doublethink" (concept uit '1984').
Net als dat gezeik over "het westen voert een oorlog tegen Rusland".

Collectieve waanzin/psychopathie, indoctrinatie... noem het wat je wilt, het is bijna niet te vatten.

Gewoon een typische portie machts/geld-lust. De enige reden dat de kliek van Poetin blijft doen wat ze doen is om aan de macht te blijven, de bevolking vooral zo ongeïnteresseerd mogelijk te houden in interne politiek en toenadering tot het buitenland. Ze weten goed genoeg dat als een kritische massa van de bevolking te weten komt hoe hard ze het land plunderden, ze het jaar niet overleven. Heel deze oorlog dient enkel dat doel.

Knappe speech op van Joseph Borrell. Eenvoudig in taalgebruik. Zuiver en alleen over de kern van het probleem.
nu enkel nog de Europese bevolking eens een trap onder hun kont geven. Want we kunnen wel wijzen naar de politiek maar ook bij ons zit het probleem.

Dit betekent dan weer dat we Israël de komende jaren carte blanche gaan geven om de lul uit te hangen.
Dat is momenteel ook al het geval..
Nee, het gaat exact over die extra trui. De meeste huishoudens hebben nooit geen schaarste gekend, en die zitten nog altijd in die mindset van "ah lekker de verwarming op en straks onder een lange warme douche". En op het einde van de maand vloeken en klagen dat ze veel meer moeten betalen dan vorig jaar. Niemand gaat graag in z'n subjectieve welvaart achteruit (met nadruk op subjectieve), maar we zijn op energievlak echt wel schijtebedorven de laatste decennia. Met zo'n mensen die hun gedrag niet willen aanpassen, daar moet de regering überhaupt geen enkele rekening mee houden.

Met mensen die rond het bestaansminimum schommelen, dat is iets anders. Die hadden a priori al weinig 'luxe' qua energie, en daar is een sociaal tarief echt op de goede plaats. Maar nu focust men op zo goed als iedereen, ten koste van degenen die het écht nodig hebben: de bedrijven en de economisch zwakste klasse. Het effect van de prijs van een goed is juist om mensen minder te doen consumeren wanneer die heel hoog is. Als je het voor iedereen terug (veel) goedkoper maakt om kwistig om te springen met vnl. gas, ja dan blijft die prijs permanent hoog. Wat op z'n beurt goed is voor Putin z'n genocidale oorlog.
Het is niet omdat ge nu de verwarning lager zet dat ge dat direct ziet aan u factuur e?

Moest er bij ons op school zoiets zijn als "geef u kind een extra brooddoos mee voor een kindje die geen heeft" ik zou het direct doen. Vol salami :p

Gewoon een typische portie machts/geld-lust. De enige reden dat de kliek van Poetin blijft doen wat ze doen is om aan de macht te blijven, de bevolking vooral zo ongeïnteresseerd mogelijk te houden in interne politiek en toenadering tot het buitenland. Ze weten goed genoeg dat als een kritische massa van de bevolking te weten komt hoe hard ze het land plunderden, ze het jaar niet overleven. Heel deze oorlog dient enkel dat doel.
Wat autocratische regimes ook vaak helpt is een zwakke middenklasse en de afwezigheid van een onafhankelijke "open society"/middenveld. De sancties houden het regime eerder recht dan dat ze die verzwakke, hoewel je zeker kan zeggen dat de sancties Rusland bemoeilijken om hun militaire capaciteiten ten volle te benutten. Daar zorgen die echter zelf voor door het feit dat al die fondsen voor militaire hervormingen aan verkeerde handen blijft plakken. Mocht die corruptie niet aanwezig zijn en Poetin niet omgeven zijn door jaknikkers die hem een vertekend beeld geven over de situatie aan het front en de staat en kwaliteit van het leger, was de oorlog in Oekraïne anders verlopen.

Als er iemand een venster in de huidige Russische Staats-TV wilt...

10 oktober :
-Decaan van de faculteit wereldpolitiek aan de Moskouse universiteit : "We moeten het ijzer smeden als het heet is en de vluchtelingencrisis in Europa verergeren"
(Comment van mij. Ze bedoelen hier niet enkel Oekraïense vluchtelingen mee, Wagner bv. smokkelt actief mensen in Libië en zet ze op bootjes naar Italië. Deze inkomsten worden dan in hun oorlogen gebruikt)
-Ex mensenrechten commissaris : "Watervoorziening en riolering zijn legitieme militaire doelwitten...zijn ze daar al aan het janken?"

11 oktober :
-DPR leider : "We komen jullie niet perse doden maar als je niet wilt luisteren roeien we jullie allemaal uit."

Bonus : rondje lachen met de sirenes en schrik onder de burgers

Edit : Wagner stukje toegevoegd.
In dat laatste filmpje is de dommigheid zo op zijne kop af te lezen man man man.. daar loopt wat rond bij die groepering.

Stel ik me ook de vraag waarom de VS en EU er niet in slagen om de russen die waarheden via het internet door hun strot te duwen.

Ik kan niet twitter even opendoen zonder info te zien waarvan je kan vermoeden dat het Russische internetoorlog is. Als het dan toch zo is dat de Rus niet weet wat er gebeurd, wat loopt er dan mis?

Uit die saga met Elon Musk kan je hypothetisch het volgende afleiden:

- militaire fysieke 'boots on the ground' herovering van de Krim is een 'red line' voor Putin, en dan zou hij een tactical nuke kunnen gebruiken
- rest van Oekraïne gewoon conventioneel is geen probleem
- Als Oekraïne akkoord gaat met Donetsk/Luhansk/Zapor./Kherson en Krim erkenning bij Rusland: oorlog gedaan
-- Maar eigenlijk is hij niet echt geïnteresseerd in Zapor./Kherson, wel in de landverbinding.

Donetsk/Luhansk/Krim bij Rusland, en dan oorlog gedaan en Oekraïne doet wat hij wil (EU lidmaatschap is toch nog niet voor binnen de eerstkomende 10-15 jaar), lijkt mij aanvaardbaar voor alle partijen (alle grootspraak buiten beschouwing gelaten).

Als dit klopt, al bij al vrij positief in feite.
Een mooie fantasie van Musk die echter nooit werkelijkheid zal worden daarvoor is er al teveel gebeurd in Oekraïne om het in brave termen te zeggen...

Daar is het al veel te laat voor met die diplomatieke zever vooral en ook not done om die toegevingen te doen aan Rusland.. Je moet gek zijn trouwens.

Stel ik me ook de vraag waarom de VS en EU er niet in slagen om de russen die waarheden via het internet door hun strot te duwen.

Ik kan niet twitter even opendoen zonder info te zien waarvan je kan vermoeden dat het Russische internetoorlog is. Als het dan toch zo is dat de Rus niet weet wat er gebeurd, wat loopt er dan mis?
Mijn lezing is dat de Russen er gewoon niet in geïnteresseerd zijn. Door alle corruptie (en misschien ook door bewuste strategie van het Kremlin) is de bevolking zeer apathisch jegens alles dat met politiek te maken heeft, intern of extern. Ze geloven niet alle propaganda van de overheid, maar evenmin van de Amerikanen. Ze vinden Poetin ok zolang er geen negatieve gevolgen op persoonlijk vlak zijn. En door de coronacrisis waren die er. Als Poetins populariteit daalt door slechte economie (zoals in corona) heeft hij weinig hendels die hij kan manipuleren om die terug naar boven te krikken. Zich als sterke man tegenover het westen/NATO profileren is er daar eentje van. Russen zijn niet geïnteresseerd in politiek maar zijn wel patriottistisch. Als er een externe dreiging gepercipieerd wordt werkt dat in Poetins voordeel. En de hoeveelheid stemmen en meningen die uit het Westen komen zijn zo gevarieerd en talrijk dat je genoeg voorbeelden in de media kunt tonen van westerlingen die Rusland willen bedreigen.

China probeert zich vaak ook als een vredevolle handelspartner voor te stellen door allerhande propaganda-initiatieven, maar daar trappen we doorgaans in 2022 niet meer in omdat we ook de andere kant van China te zien krijgen; de Uygurs/Hong Kong/Hatespeak op sociale media. Dan komen al de poeslieve toenaderingen vooral enorm hypocriet en vals over, hoewel er in China ongetwijfeld een meerderheid van de bevolking uit oprechte vredelievende mensen bestaat.

Als je het 'westen' tot één homogene massa samenklontert, wat een mens altijd bij alle concepten doet als er enige fysieke en mentale afstand bestaat, dan zie je een groep landen die een lange geschiedenis hebben van kolonialisme, imperialisme, invasies van arme landen. Een Rus gaat zich niet bezighouden met de nuances van de post WOII-Europese vredelievende democratieën ten opzichte van een Groot-Brittannië dat een kwart van de wereld leegplunderde of een VS die nog veel recenter grondstofoorlogen in het midden-oosten voert. Het is zeer makkelijk om het collectieve westen als een agressieve vijand voor te stellen, hoe vredelievend wij hier in België tegenwoordig ook zijn. Met de oppervlakkige lezing van de geopolitiek die men als gewone burger heeft (en zeker in een afgesloten land met apolitieke burgers als Rusland) is het moeilijk om als westen een boodschap van vrede te verkondigen zonder te worden weggelachen.

Ik wil er geen 'whataboutism' van maken, ik geef gewoon maar aan dat Westerse landen wel een collectieve ballast met ons meedragen die het ons lastig maakt om een geloofwaardige morele autoriteit in de wereld te zijn, hoe oprecht we dat vandaag ook menen.

Zit daar niet eenzelfde mechanisme achter waarom er zoveel mensen in deze tijden van onbehagen en ressentiment stemmen op radicale partijen terwijl traditionele systeempartijen moeite hebben om hun verhaal nog verkocht te krijgen? Het succes van het VB en PVDA is vooral te danken aan het falen van die "normale" partijen om misnoegde burgers aan te spreken.

Die Russen leven toch in andere realiteit?

Western nuclear rhetoric ‘provocative’, says Kremlin​

The Kremlin said on Wednesday that rhetoric from Western leaders on the potential use of nuclear weapons was a harmful and provocative.
“We express our daily regret that Western heads of state engage in nuclear rhetoric every day,” Kremlin spokesman Dmitry Peskov said, adding that such talk was “provocative”.
Mr Peskov said there had been no attempt from either side to discuss a possible meeting with US president Joe Biden at the G20 in November. Yesterday, Mr Peskov said Russia would accept an offer of meeting from the US.
Mr Biden yesterday said he thought it unlikely that Vladimir Putin would order a nuclear attack.
The Russian president is a “rational actor who has miscalculated significantly,” Mr Biden said in a CNN interview.

Twitter is in rusland "restricted" de meeste filmpjes en fotos laden niet in. Meeste grote buitenlandse nieuwsbronnen zijn outright gebanned. En je moet ook niet vergeten dat Russen echt wel weten dat ze in de gaten gehouden worden dus die gaan ook niet zomaar nieuws beginnen lezen over een Russische invasie in Oekraine. De meesten geloven effectief gewoon het staatsnarratief. Ze hebben immers linkse en rechtse kanalen die beiden beheerd worden door het kremlin.

Tenzij je jong bent en wat verstand hebt van VPNs denk ik niet dat het zo gemakkelijk is.

Die hebben de laatste jaren ook niet stilgezeten en zijn volop china achterna aant gaan in hun uitrol van hun eigen internet.

Terug
Bovenaan