Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Je kan de politieke situatie in een democratisch land als België niet vergelijken met een post sovjet hybride regime dat kreunt onder corruptie. Maar zelfs in een democratisch land heb je niet veel nodig om iets op poten te zetten (zie Capital bestorming en dat was ook maar een minderheid). Ik heb hier in België ook voldoende "Donbass en Krim" Oekraïners gesproken die blij zijn dat Rusland iets onderneemt en anderen die met afschuw reageren. Tot zover de anekdotische voorbeelden.

Een democratisch proces in een corrupt land met een media die sterk wordt beïnvloed door politieke actoren. Ik weet niet of dat altijd een groot succes kan zijn. Misschien was er dit keer wel iets uit gekomen maar dat zullen we spijtig genoeg nooit meer weten dankzij Vlad.

Dat anekdotische bewijs was er enkel maar omdat je een kleine minderheid zoveel belang gunt en doet alsof het een overgrote meerderheid is. "wat ga je doen met aaaaaaaaaaaal die anti-Kyiv booooooysssss" En je dus voorbij gaat aan de vraag, wat doe je met die overgrote meerderheid die pro-Oekraine is in huidige omstandigheden?
Bizar overigens dat pro-Russische Donbas-bewoners niet naar Rusland vluchten, dat land waarvan ze blij zijn dat het iets doet, waarmee ze taal en cultuur delen en dat letterlijk op 1 uur rijden ligt, maar naar Belgie. Heb je dat per toeval ook gevraagd?

En of een democratisch proces proberen in Oekraine een groot succes kan zijn, goh, hangt af van hoe je "groot" definieert natuurlijk. Maar er zullen alleszins geen honderdduizenden aan sterven en miljoenen moeten vluchten, met een land dat kapotgeschoten wordt en economisch de afgrond ingereden wordt. Wat zijn jouw maatstaven voor succes?

Dat anekdotische bewijs was er enkel maar omdat je een kleine minderheid zoveel belang gunt en doet alsof het een overgrote meerderheid is. "wat ga je doen met aaaaaaaaaaaal die anti-Kyiv booooooysssss" En je dus voorbij gaat aan de vraag, wat doe je met die overgrote meerderheid die pro-Oekraine is in huidige omstandigheden?
Omdat die minderheid voor problemen kan zorgen ook al trekt Rusland zich volledig terug. Dus ofwel zoek je een compromis ofwel jaag je ze met geweld weg. Ik denk dat ik op dat vlak vrij duidelijk was. Zeggen dat alles gedaan is als Rusland weg is, is gewoon niet realistisch. Het is niet alsof je de deur van uw kast sluit, dat de spullen dan weg zijn.
Bizar overigens dat pro-Russische Donbas-bewoners niet naar Rusland vluchten, dat land waarvan ze blij zijn dat het iets doet, waarmee ze taal en cultuur delen en dat letterlijk op 1 uur rijden ligt, maar naar Belgie. Heb je dat per toeval ook gevraagd?
Familie hier of vrienden + er is goedbetaald werk en het geld kunnen ze terug naar Oekraine sturen. Zoals de meeste Oekraïners die ik hier al heb gesproken. Might be shocking for you maar sommige wonen hier al jaren. Misschien moeilijk om te begrijpen maar niet iedereen wil vechten in een oorlog ook al steunen ze de acties van beide kanten. Vertrekken richting het westen wil zeggen dat je het land niet uit kunt en moet vechten voor Oekraine. Vertrekken richting het oosten wil zeggen dat je opgeroepen kan worden om te vechten voor Rusland maar je kan via Rusland nog Europa binnen. Dan is de keuze snel gemaakt.
En of een democratisch proces proberen in Oekraine een groot succes kan zijn, goh, hangt af van hoe je "groot" definieert natuurlijk. Maar er zullen alleszins geen honderdduizenden aan sterven en miljoenen moeten vluchten, met een land dat kapotgeschoten wordt en economisch de afgrond ingereden wordt. Wat zijn jouw maatstaven voor succes?
Om over maatstaven voor succes te praten... dat gaat niets aan de huidige situatie veranderen. Die kans is verkeken.

Laatst bewerkt:
Omdat die minderheid voor problemen kan zorgen ook al trekt Rusland zich volledig terug. Dus ofwel zoek je een compromis ofwel jaag je ze met geweld weg. Ik denk dat ik op dat vlak vrij duidelijk was. Zeggen dat alles gedaan is als Rusland weg is, is gewoon niet realistisch. Het is niet alsof je de deur van uw kast sluit, dat de rommel dan weg is.

Ik denk niet dat ik ergens gezegd heb dat alles gedaan is als Rusland weg is. Dat is inderdaad naief. Ik gaf een mogelijkheid aan, maar dat daar 20.000 nuances aan vasthangen over hoe alles correct uit te voeren, spreekt voor zich.

Familie hier of vrienden + er is goedbetaald werk en het geld kunnen ze terug naar Oekraine sturen. Zoals de meeste Oekraïners die ik hier al heb gesproken. Might be shocking for you maar sommige wonen hier al jaren. Misschien moeilijk om te begrijpen maar niet iedereen wil vechten in een oorlog ook al steunen ze de acties van beide kanten. Vertrekken richting het westen wil zeggen dat je het land niet uit kunt en moet vechten voor Oekraine. Vertrekken richting het oosten wil zeggen dat je opgeroepen kan worden om te vechten voor Rusland maar je kan via Rusland nog Europa binnen. Dan is de keuze snel gemaakt.

Might be shocking for me? Hoezo, ik woon in Polen waar sinds 2014 meer dan anderhalf miljoen Oekrainers rondlopen (ter referentie, dat zijn relationeel gezien evenveel Oekrainers in Polen in die tijd als Marokkanen in Belgie) en sinds dit jaar 5 miljoen. Waarom zou ik daar niet vertrouwd mee zijn? In Belgie met haar 50.000 vluchtelingen ben je plots de grote kenner?
Je eerste argument over familie of vrienden lijken me NOG meer op te gaan voor Rusland. Gaat toch echt een gigantisch kleinde minderheid zijn die meer vrienden/familie in Belgie heeft dan in Rusland. En dat argument over vechten in de oorlog is ook maar zo zo, alleszins voor diegene die al jaren geleden gevlucht zijn, want tot enkele weken terug was er geen enkel risico op gemobiliseerd worden. En tot 2 weken geleden was de DNR en de LNR geen onderdeel van Rusland, dus hoezo vechten voor Rusland? En tot Maart werd de DNR en de LNR niet eens door Rusland erkend, maar waren het afvallige Oekrainse provincies. Dus die mensen zijn gevlucht in 2014 omdat ze niet wilden vechten voor Rusland? Serieuze Nostradamussen.
Volgens de VDAB van alle Oekrainers die sinds Maart naar Belgie kwamen hebben er 500 werk gevonden in Vlaanderen, en 180 in Wallonie. Meer dan 80% van de vluchtelingen geeft aan dat ze zo snel mogelijk willen terugkeren naar Oekraine en zoeken daarom geen werk.

Wel knap dat je net al die werkende, pro-Russische, ex-Donbas-bewoners met familieleden en/of vrienden in Belgie die niet meer willen terugkeren, gevonden en gesproken hebt.
Haken en ogen enzo. Laten we maar ophouden over dat denkbeeldige anekdotische bewijs van je 👌

Om over maatstaven voor succes te praten... dat gaat niets aan de huidige situatie veranderen. Die kans is verkeken.

Het gaat over de toekomst, je weet wel, nadat die Russische boyo's buitengezwierd zijn. Oekrainse leger staat weer in de provincies van Donetsk en Luhansk.

Ik denk niet dat ik ergens gezegd heb dat alles gedaan is als Rusland weg is. Dat is inderdaad naief. Ik gaf een mogelijkheid aan, maar dat daar 20.000 nuances aan vasthangen over hoe alles correct uit te voeren, spreekt voor zich.
Misschien dan lezen waar de discussie uberhaupt begon.

Might be shocking for me? Hoezo, ik woon in Polen waar sinds 2014 meer dan anderhalf miljoen Oekrainers rondlopen (ter referentie, dat zijn relationeel gezien evenveel Oekrainers in Polen in die tijd als Marokkanen in Belgie) en sinds dit jaar 5 miljoen. Waarom zou ik daar niet vertrouwd mee zijn? In Belgie met haar 50.000 vluchtelingen ben je plots de grote kenner?
Je eerste argument over familie of vrienden lijken me NOG meer op te gaan voor Rusland. Gaat toch echt een gigantisch kleinde minderheid zijn die meer vrienden/familie in Belgie heeft dan in Rusland. En dat argument over vechten in de oorlog is ook maar zo zo, alleszins voor diegene die al jaren geleden gevlucht zijn, want tot enkele weken terug was er geen enkel risico op gemobiliseerd worden. En tot 2 weken geleden was de DNR en de LNR geen onderdeel van Rusland, dus hoezo vechten voor Rusland? En tot Maart werd de DNR en de LNR niet eens door Rusland erkend, maar waren het afvallige Oekrainse provincies. Dus die mensen zijn gevlucht in 2014 omdat ze niet wilden vechten voor Rusland? Serieuze Nostradamussen.
Volgens de VDAB van alle Oekrainers die sinds Maart naar Belgie kwamen hebben er 500 werk gevonden in Vlaanderen, en 180 in Wallonie. Meer dan 80% van de vluchtelingen geeft aan dat ze zo snel mogelijk willen terugkeren naar Oekraine en zoeken daarom geen werk.

Wel knap dat je net al die werkende, pro-Russische, ex-Donbas-bewoners met familieleden en/of vrienden in Belgie die niet meer willen terugkeren, gevonden en gesproken hebt.
Haken en ogen enzo. Laten we maar ophouden over dat denkbeeldige anekdotische bewijs van je 👌
Ik hecht evenveel waarde aan uw anekdotisch bewijs "Ik heb hier in Polen voldoende Oekrainers gesproken uit de Donbas die maar wat te blij zouden zijn om los van Rusland te komen en weer bij Kyiv te horen." als jij aan die van mij. Het zijn dan ook anekdotische bewijzen en niet meer dan dat. Je leest natuurlijk wat je wil lezen dus die Nostradamussen heb je enkel te danken aan jouw eigen hersenspinsels. Voor een land in oorlog is er altijd een risico dat je opgeroepen kan worden ja. Net zoals in Rusland is het hebben van een dubbele nationaliteit in Oekraine niet verboden. Voor iemand die pro Russisch is, klinkt het toch niet raar dat ze ook Russische staatsburger zijn (zeker gezien de agressieve Russische campagne om paspoorten uit te delen de voorbije jaren) en daar zijn ook rechten en plichten aan verbonden. Dus ook al zat je al die tijd in Rusland, loop je het risico om opgeroepen te worden als er een mobilisatie wordt afgekondigd. Misschien zelfs meer kans als Oekraïner met een dubbele nationaliteit? Als je iets of wat slim bent dan zorg je dat je noch in Oekraine zit, noch in Rusland.

Als je de cijfers wilt gebruiken, gebruik ze dan ook correct. 543 werkenden in Vlaanderen die met de hulp van de VDAB een functie hebben gevonden (volgens VDAB). Er zullen ook genoeg zijn die buiten de VDAB werk hebben gevonden en die bijgevolg niet in de VDAB statistieken worden opgenomen. En het zou me niet verbazen als er ook nog een stuk in het zwart worden tewerkgesteld. Bijgevolg zijn de 500 werkende Oekraïense vluchtelingen een onderschatting. Acerta maakt melding van enkele duizenden extra ten opzichte van vorig jaar.
Het planbureau verwacht dat we tegen eind dit jaar 88000 vluchtelingen opvangen.

Dus laten we inderdaad maar beter ophouden want deze conversatie gaat nergens naartoe leiden.

Laatst bewerkt:
Hoe je het ook draait of keert, russischtaligen zijn in Donetsk en Luhansk altijd een minderheid geweest en zelfs die russische minderheid was niet russisch gezind en stemde massaal voor Ukraine independence in de jaren 90.

Als je dan ziet hoeveel harder Ukraine erop vooruit gegaan is in vergelijking met Rusland...

Dat daar in het oosten van die 2 provincies momenteel vooral Russisch gezinde russen actief zijn hoeft niet te verbazen. Putin heeft ze zelf gestuurd en de rest weggejaagd. Daar zullen nog altijd oekrainers wonen maar die leven ondertussen ook al 8 jaar onder Russisch repressief schrikbewind dus gaan serieus ballen moeten hebben Om tegen de wagner groep en co in the gaan.

Als je zou stellen dat iedereen die in Rusland wil wonen effectief gewoon in Rusland zou gaan wonen ipv oekraine in Rusland te proberen veranderen zou het vechten echt wel stoppen.

Maar laat ons eerlijk zijn het is Putin helemaal niet daarom te doen. Donetsk en Luhansk en de wateren rond de krim zijn de rijkste gasvelden van oekraine.

Laatst bewerkt:
Ene in het Kremlin zit nu met een zwetende rechterhand boven een rode knop.
Met de linkerhand houdt hij de rechtse hand nog tegen.
Trillend en vloekend.

(Beeldspraak uiteraard he.😊)

Laatst bewerkt:
Ene in het Kremlin zit nu met een zwetende rechterhand boven een rode knop.
Met de linkerhand houdt hij de rechtse hand nog tegen.
Trillend en vloekend.
Pffff, wat gaat Putin doen?
Zoals alle pestkoppen: niets.
Wat meer dreigende taal, nog wat meer raketten op Oekraïnse burgerdoelwitten en dat is het. Want pestkoppen vallen alleen maar mensen aan waarvan ze weten dat die niets terug kunnen doen.
Want het is en blijft een dikke lafaard.
Bang voor NAVO.

Alsof de raketten rechtstreeks gelanceerd gaan worden als hij op een rode knop drukt. Echt niet.
En tactische nukes gebruiken, zonder daar op het slagveld een direct voordeel van te hebben, is al helemaal idioot.

Slim gezien eigenlijk. Brandstof-branden branden zeer lang en heet, en als er nu iets is waar gewapend beton en high-tensile steel niet tegen kan, is het dat wel. Gewone ontploffing had vrij “snel” hersteld geweest, dit gaat veel langer duren.
Slim gezien en verdomd knap geschoten en wreed goede en snelle Intel.
Ofwel die trein op Russisch gebied al gesaboteerd, ofwel heel accuraat geschoten met long range wapens of drones op exact het juiste moment.
Autoweg kant van de brug is ook kapot!
En dat op Putin zijn verjaardag! Kers op de taart!

Dit zet de hele logistiek van het Russische zuidelijke front onder druk. Tenzij men plots met vrachtschepen alle materiaal, munitie, voedsel gaat vervoeren.

Hopelijk wordt dit de katalysator om voor de winter nog snel terrein te heroveren.

Van deze werd mijn koffie deze ochtend toch wel warmer :laugh:

FehdmkbWIAAtmvm

Terug
Bovenaan