Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Moest Rusland 1 nuke afvuren dan zal het Westen niet reageren met nukes. Want dan krijg je een sneeuwbaleffect met de totale vernieling als gevolg. Wat er wel zal gebeuren volgens mij, sarcofaag rond Rusland. Daar komt geen mens meer in of uit. Economisch en politiek van het wereldtoneel afgesloten en terug gecatapulteerd 100 jaar in de tijd. Dan is zijn Nukes-troef gespeeld en gaat het niet lang duren vooraleer het hele systeem daar in elkaar stuikt.

Oekraine tot de onderhandelingstafel dwingen.
Bvb. het officieel herkennen van de Z-O provincies als Russisch grondgebied, etc.
Kan Putin alsnog met semi opgeheven hoofd dit hoofdstuk afsluiten.

Nog meer sancties? Prima. Maar als je verwijst naar full-scale nucleaire represailles, pleit je voor een totaaloorlog waar niemand als winnaar uitkomt. Zal dus niet gebeuren. Eventueel een beperkte tegenreactie, bvb. in dunbevolkt Russische gebied waarbij het Kremlin op voorhand wordt geinformeerd (met oog op het vermijden van een ongecontroleerde escalatie).

Teken van zwakte? Misschien. Vandaar eventueel de nood aan een beperkte tegenreactie bedoeld als signaal.
De rest van het continent aanvallen zal niet gebeuren, want dan wordt het automatisch een totaaloorlog (artikel 42.7 mutual defense clause EU, artikel 5 Nato, etc.)

Zijn we daar weer met de appeasement. Het was al weer even geleden dat het nog eens de kop op stak.

Ik kan er met mijn hoofd niet bij dat wie Rusland het voorbije half jaar aan de gang heeft gezien oprecht kan denken dat als we nu maar die ene keer toegeven dan komt het allemaal wel weer in orde. Jongens toch.

Putin gaat geen nucleaire wapens gebruiken want Putin doet wat alle dictators graag doen. Leven

Het is eigenlijk vrij simpel. Als we toegeven aan de nucleaire dreiging van Rusland erkennen we collectief als wereldorde dat alleen landen met nucleaire wapens een zelfbeschikkingsrecht hebben. Wie geen nucleaire wapens heeft moet dan maar accepteren dat het al dat niet met de intentie tot genocide kan worden aangevallen en gedomineerd of ingelijfd woorden door een nucleaire macht en dat dat per definitie een fait accomplis zal zijn.

Daarom geef je niet toe.

Laatst bewerkt:
Probleem met de-escalatie is dat de situatie al geëscaleerd is. Ik vind de-escalatie niet het juiste woord. Als Poetin besluit om een kernwapen in te zetten, gaan we dan ook over de-escalatie spreken? Spraken we tijdens de tweede wereldoorlog ook over de-escalatie? De-escalatie zou moeten gebeuren voor een conflict start. Nu is de escalatie al een feit. Over de-escalatie te praten, is een beetje respectloos naar de Oekraïners toe. Ik begrijp wel dat het gebruikt wordt in de context van "Poetin niet te veel op de tenen te trappen" of om op een voorzichtige manier het conflict als een conflict te bestempelen door landen die zich liever als neutraal bestempelen en dus een diplomatische manier is om iets te verwoorden, maar "het trachten te beëindigen van de oorlog" vind ik een correctere beschrijving dan "naar een de-escalatie van het conflict toewerken".
Het is de-escalatie omdat er in conflictstudies een concept is van 'de escalatieladder': https://pbs.twimg.com/media/C-Wt0F-XkAE_kJ5.jpg

Zijn we daar weer met de appeasement. Het was al weer even geleden dat het nog eens de kop op stak.

Ik kan er met mijn hoofd niet bij dat wie Rusland het voorbije half jaar aan de gang heeft gezien oprecht kan denken dat als we nu maar die ene keer toegeven dan komt het allemaal wel weer in orde. Jongens toch.

Putin gaat geen nucleaire wapens gebruiken want Putin doet wat alle dictators graag doen. Leven.
Ik ga wel mee in dit verhaal van @MadisonAv je moet de lont halen uit dat Oost/West kruitvat, doe kleine toegeving aan Putin, die gaat echt niet daarna Litouwen plat schieten. Oekraïne 15 jaar met rust laten en zichzelf laten heruitvinden zonder NATO steun anders blijf je Rusland uitdagen.

Oorlog zou al meer dan 200 dagen bezig zijn.
Soldaten komen uit de plattelands gebieden en men vermijd rekruten te ronselen van de grote steden (Moskou, St Petersburg, ...).

Voor de mensen die denken dat er kritiek is op Poetin...
"Net zoals vroeger bij de oude russische Tsaars word het volgende erin gestampt =>
"De Tsaar is goed.
Het is zijn corrupte hofhouding die hem misleid en de schuld treft.""

Dus de mensen die denken dat Poetin plots hierdoor minder populair zou worden... wishfull thinking.
(las ik in de Knack vandaag bij ouders)

Ik ga wel mee in dit verhaal van @MadisonAv je moet de lont halen uit dat Oost/West kruitvat, doe kleine toegeving aan Putin, die gaat echt niet daarna Litouwen plat schieten. Oekraïne 15 jaar met rust laten en zichzelf laten heruitvinden zonder NATO steun anders blijf je Rusland uitdagen.
Maar echt. We (het Westen dus) doen al meer dan 20 jaar niets anders dan kleine toegevingen aan Rusland en Putin. Dat.Werkt.Niet!!!

Putin wordt niet uitgedaagd, maar is zelf de uitdager. Je beseft toch dat hij al meermaals heeft gezegd de Amerikaanse hegemonie te willen doorbreken.

Wie gebruikt energie als wapen? Wie gebruikt voedsel als wapen door Oekraïnse graanschepen te blokkeren? Wie liquideert politieke tegenstanders? Wiens spionnen voeren sabotageacties in West-Europa? En als laatste: wie heeft al meerdere oorlogen gestart en heeft +100 000 doden op zijn geweten?

Er is maar 1 schuldige.

Het referendum loopt tot eind september en daarna is het wachten op de uitslag. Neem dat zoiets in totaal 2 weken duurt.
In een video bij die rekruten in een aula ging het over "2 weken training en dan het veld in".
Ze gaan die doodsbange, ongemotiveerde en amper getrainde 'reservisten' massaal het veld insturen om die gebieden te heroveren en te bezetten. Alleen vraag ik me af of ze in het Kremlin zo zot zijn om voordien het pad te effenen voor hun reservisten door iets nucleair of chemisch te droppen in (delen van) die gebieden of doen ze dat achteraf wanneer hun reservisten de herovering ook niet kunnen waarmaken?
Wanneer je na een mobilisatie het niet kan waarmaken dan blijven er weinig opties mogelijk om iets van overwinning uit de brand te slepen.

Als je vandaag op de nieuwssites video's ziet van de mannen die dik tegen hun zin ingelijfd worden in het leger (land uitvluchten, vechten tegen de politie, ....) dan zijn ze in Rusland bereid om alles in de strijd te gooien wanneer er een totale afgang dreigt, lijkt me.

En dan is er nog altijd de hoop op een raam dat plots openstaat...

Russische toppolitici geven "onaanvaardbare uitwassen" toe bij mobilisatie

De mobilisatie verloopt op een chaotische en vaak nietsontziende manier, wat wrevel, vrees en woede veroorzaakt. Rekruteringsbureaus roepen ook mannen op die geen militaire ervaring hebben of anderszins ongeschikt zijn door bijvoorbeeld leeftijd of ziekte.

Straks zie je nog mensen in een rolstoel opdraven.

Dat zijn soevereine landen die mogen beslissen bij welke internationale vereniging ze zich mogen aansluiten. Toegeven aan Poetin, dat was de Krim en hij kwam terug. Putin geen landen aan gort schieten? Vraag maar aan de Tsjetsjenen, de Georgiërs & de Syriërs. Oekraïne 15 jaar gerust laten, tzal schoon worden.

Dat zijn soevereine landen die mogen beslissen bij welke internationale vereniging ze zich mogen aansluiten. Toegeven aan Poetin, dat was de Krim en hij kwam terug. Putin geen landen aan gort schieten? Vraag maar aan de Tsjetsjenen, de Georgiërs & de Syriërs. Oekraïne 15 jaar gerust laten, tzal schoon worden.
Op papier zijn dat politiek soevereine landen... Wanneer zal Oekraïne de economische 'stature' van Polen hebben ? Nog niet direct zullen we maar zeggen. Door een Russische bril is dat een rebelse zoon die thuis wegliep en in dertig jaar tijd geen deftige job vond en werd gebrainwashed door McDonald's, die pakken we bij zijn kladden en die moet terug komen werken in de USSR sfeer, zoals het hoort.

Geen enkel conflict heeft 1 schuldige.

En als laatste: wie heeft al meerdere oorlogen gestart en heeft +100 000 doden op zijn geweten?
We stelden deze vraag aan 370000 weduwen in Irak, Afghanistan, Yemen & Syrië en zeiden ze toch wel niet USA zeker.

Op papier zijn dat politiek soevereine landen... Wanneer zal Oekraïne de economische 'stature' van Polen hebben ? Nog niet direct zullen we maar zeggen. Door een Russische bril is dat een rebelse zoon die thuis wegliep en in dertig jaar tijd geen deftige job vond en werd gebrainwashed door McDonald's, die pakken we bij zijn kladden en die moet terug komen werken in de USSR sfeer, zoals het hoort.

Geen enkel conflict heeft 1 schuldige.
Nogmaals, Oekraïne is een autonoom land, en Oekraïne bepaalt zelf haar politiek. De enige schuldige van deze oorlog is Poetin/Rusland.
We stelden deze vraag aan 370000 weduwen in Irak, Afghanistan, Yemen & Syrië en zeiden ze toch wel niet USA zeker.
naast de kwestie

Rusland gaat geen nuke afvuren.
Ik zie ze dan nog eerder "per ongeluk een kerncentrale in oekraine vernietigen"

Mensen praten altijd over Rusland en hun kernkoppen...
Ze hebben afspraken/regels dat ze enkel hun nukes afvuren als "het verder bestaan van Rusland in gevaar is"...
Dus enkel extreme gevallen, als vb Navo of USA Moskou zou bombarderen of zo.

Tweede reden dat ze niet hun nukes gaan inzetten omdat nukes tegen een buurland nogal zinloos zijn.

Die nukes zijn vooral een dreigmiddel dat niemand zotte dingen in z'n hoofd moet halen, gelijk bommenwerpers naar de Russische grootsteden te sturen. (zoals de Amerikanen deden tegen Irak, dat moeten ze niet proberen hier)

Nuclear weapons in Russian military doctrine[edit]​

Main article: Military doctrine of Russia
According to a Russian military doctrine stated in 2010, nuclear weapons could be used by Russia "in response to the use of nuclear and other types of weapons of mass destruction against it or its allies, and also in case of aggression against Russia with the use of conventional weapons when the very existence of the state is threatened".[43][44][45] Most military analysts believe that, in this case, Russia would pursue an 'escalate to de-escalate' strategy, initiating limited nuclear exchange to bring adversaries to the negotiating table. Russia will also threaten nuclear conflict to discourage initial escalation of any major conventional conflict.[46]

Mensen praten altijd over Rusland en hun kernkoppen...
Ze hebben afspraken/regels dat ze enkel hun nukes afvuren als "het verder bestaan van Rusland in gevaar is"...
Dus enkel extreme gevallen, als vb Navo of USA Moskou zou bombarderen of zo.

Rusland heeft niet bepaald de reputatie van zich aan afspraken en regels te houden. Ze houden zich eraan tot ze besluiten dat het de moeite niet is.

Serieuze verliezen op 1 dag: vliegtuigen, maar belangrijker: piloten. Die kan je niet vervangen met een dronken 63-jarige diabeet met reuma.

Lijkt dat de Russen ook meer vliegen, proberen ze iets te forceren tegen beter weten in, omdat Putin het bevolen heeft?
Probleem is het nijpende gebrek aan slimme bommen waardoor ze meer risico moeten nemen in plaats van "stand off" op een relatief veilige afstand de vijand onder vuur kunnen nemen. Ze zullen nog meer verliezen lijden op die manier. Je kan vaste luchtafweer makkelijk uitschakelen maar tegen manpads heb je op die manier weinig verweer aan het front.

Onthutsend, maar geeft volgens mij ook aan hoe fel Rusland in de problemen zit...

A recent report published by the independent Russian media outlet media zone revealed that some of the newly mobilized men are being sent straight to the front lines after as much as a day of “training". The wife of a man mobilized from Lipetsk, Tatyana Dotsenko, told the publication that her 45-year-old husband Andrei Kozyrev received his summons on September 22. He was sent by bus to the Belgorod region, given a bulletproof vest and helmet, underwent military exercises for a day, and then was told he would go to the front line after being assigned to the 237th Tank Regiment. She added: “There were 1,000, and no medical examination.”

Ik kan me niet voorstellen dat hier geen opstand van komt. 300 000 man die tegen hun zin opgeroepen worden, wapens krijgen en zien dat ze gewoon de dood worden ingestuurd...

Terug
Bovenaan