Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Je sluit toch vredesverdragen met de pen en niet met het geweer? De realiteit is dat als wij ze nu aanpakken dat je naar een totale (kern)oorlog gaat. Rusland zal elke gewapende actie van de NAVO op haar grondgebied of zelfs tegen haar troepen als een fundamenteel levensbedreigende actie zien. Zeker als we daar "alles gaan plat gooien".
Neen, dat is geen realiteit! Dat is een kans. Ik schat die eigenlijk klein in. Sommigen willen dat risico helemaal niet nemen. Dat is hun mening, dat mag, net zoals ik de mijne mag hebben. Maar verkondig een mening niet als een vaststaande realiteit aub.
Feit is wel dat we nu al enkele maanden dingen aan het doen zijn, waarvan de Russische media en Russische politiekers zeiden dat dat tot WW3 ging leiden.
Maar daar ga ik niet verder over discussieren want die hebben we hier al tientallen keren gehad.

En vredesverdragen sluit je inderdaad met pen en papier. In het verleden zijn die vredesverdragen ook het papier niet waard gebleken.
Je krijgt meestal pas de tegenpartij aan tafel als je hen kan dwingen. Het is toch al duidelijk dat men tot nu toe Putin nog niet serieus aan tafel heeft kunnen krijgen? Hoe ga je dan vredesverdragen met hem afsluiten? Door hem alles te geven wat hij wil?
En over 5 of 10 jaar blijken die verdragen weer het papier niet waard waarop ze geschreven zijn en vallen er alsnog evenveel slachtoffers.

Dat is wel erg ver gezocht. Als de VS ons aanvalt is dat economisch gezien niet alleen door je eigen voet schieten, maar vervolgens ook nog eens een raketlanceerder nemen en je volledige been er afknallen.
Nu wel, maar nog maar een paar jaar geleden wilde Trump toch ook al een economische oorlog voeren tegen de EU?
Daar schoot hij ook zichzelf mee in de voet, maar hij deed het toch maar. Dat dachten we toen toch ook dat hij dat nooit zou doen?
Hoe gaat het over 20-30-40 jaar evolueren? Misschien zijn we tegen dan zo verarmt door India en China dat ze denken dat de US de boel hier even kan annexeren. Wie weet?
Ik maak me gewoon zorgen dat in de US de ultrarechtsen steeds meer aan de macht komen en dat de US militair sterker is dan bijna de rest van de wereld tezamen.
Enfin, ik stop er even mee.

Jaja, ik vraag mij soms toch af wat Poetin in zijn gedachten had wat de reactie van de westerse wereld ging zijn als hij zou aanvallen. En hoe de gedachte dat hiermee landen niet naar de NAVO geduwd werden in hem zijn opgekomen.
Dus ze hebben de Turken gegeven wat ze wilden?

Ik maak me gewoon zorgen dat in de US de ultrarechtsen steeds meer aan de macht komen en dat de US militair sterker is dan bijna de rest van de wereld tezamen.
Ik weet niet welk nieuws jij leest, maar je kan de republikeinen in de VS toch niet gaan wegzetten als een bende gekke ultrarechtsen? Je kan er gerust tegen zijn, maar dat zijn geen oorlogszuchtige gestoorden die eender welk land gaan aanvallen?

Misschien moet jij wat meer over de republikeinen lezen. Daar hebben de zotten de partij overgenomen.
https://m.dailykos.com/stories/2022...n-Sexual-Predators-Abusers-and-Enablers-Pt-31

En ik zeg ik niet dat ze nu ergens gaan binnenvallen, maar dat de US over 20-30 jaar (of 5) wel eens niet meer kan bestaan of dat er andere onverwachte dingen kunnen gebeuren. Niets is voor altijd, dat is het enige dat zeker is.
Maar we wijken af, gaat niet over Oekraïne.

Ik weet niet welk nieuws jij leest, maar je kan de republikeinen in de VS toch niet gaan wegzetten als een bende gekke ultrarechtsen? Je kan er gerust tegen zijn, maar dat zijn geen oorlogszuchtige gestoorden die eender welk land gaan aanvallen?
Iran, Venezuela enzovoort.

Neen, totaal niet eens. Dat is exact wat velen daar zijn.

Beginnen ze schrik te krijgen dat Oekraïne wel eens kan terugslaan in de Krim?

Alles is wel een oorlogsverklaring bij de Russen: wapens leveren aan Oekraïne, sancties, terugvechten,... Behalve hun invasie van Oekraïne, dat is slechts een 'speciale operatie'

Iran, Venezuela enzovoort.
Ja want dat zijn exact staten die zijn zoals Europa? Dictaturen die mensen onderdrukken en vermoorden omdat ze een ander gedachtegoed hebben?

Er zijn bij de democraten evengoed mensen die die landen willen binnenvallen of militair uitschakelen en met redenen: Iran dreigt regelmatig met het gooien van (kern)bommen op vijanden en Venezuela dreigt ook regelmatig naar andere landen toe (inclusief ons eigen buurland Nederland om de ABC-eilanden). Wil jij onze landen en democratieën in dezelfde hoek duwen?

Ja want dat zijn exact staten die zijn zoals Europa? Dictaturen die mensen onderdrukken en vermoorden omdat ze een ander gedachtegoed hebben?
Er is geen CB om die landen aan te vallen. Je mag misschien niet akkoord zijn met die landen, maar dan nog zou oorlog verklaren aan één van die landen een act van brute agressie zijn in een aard gelijkaardig als wat de Russen met Oekraïne deden.

Ten tweede is uw comment wat betreft Venezuela fake nieuws. Een dictatuur die mensenrechten schendt, sure, maar gezien de omstandigheden in dat land ook begrijpelijk. Niet dat dat moet goedgepraat worden maar met een inflatie van 500% kan het leven sowieso niet goed zijn, zelfs al zit Gandhi daar op de troon. Maar dat Venezuela zich agressief opstelt naar andere landen toe is niet het geval. Wel is het zo dat ze zich verdedigend opstellen door de dreigementen van buitenaf (met de VS en Brazilië op kop).

Als je echt Venezuela wilt helpen, moet je het land uit het internationaal isolement halen en het in de internationale gemeenschap brengen. Venezuela zal dan vrij snel afstand nemen v. Rusland, want dat is geen natuurlijke alliantie maar er alleen maar één omdat er geen alternatief is, en een vijand van een vijand een bondgenoot is. De redenen van de economische problemen is (deels) te wijten aan internationaal isolement, maar nog meer door wanbeleid en gebrek aan differentiatie qua exportproducten. Als uw land voor 50% afhankelijk is van olie-export, kan dat nooit goed zijn. Al is dat eindelijk stilaan aan het beter worden. De inflatie is nog maar 160% in mei 2022, dat was nog 2500% in mei 2021 en 344.000% in february 2019.

Oorlog met Venezuela is voor niemand goed. En al zeker niet voor de Venezolanen zelf.

Laatst bewerkt:
Er is geen CB om die landen aan te vallen. Je mag misschien niet akkoord zijn met die landen, maar dan nog zou oorlog verklaren aan één van die landen een act van brute agressie zijn in een aard gelijkaardig als wat de Russen met Oekraïne deden.

Ten tweede is uw comment wat betreft Venezuela fake nieuws. Een dictatuur die mensenrechten schendt, sure, maar gezien de omstandigheden in dat land ook begrijpelijk. Niet dat dat moet goedgepraat worden maar met een inflatie van 500% kan het leven sowieso niet goed zijn, zelfs al zit Gandhi daar op de troon. Maar dat Venezuela zich agressief opstelt naar andere landen toe is niet het geval. Wel is het zo dat ze zich verdedigend opstellen door de dreigementen van buitenaf (met de VS en Brazilië op kop).
Zijn die landen dan al aangevallen door de VS? Het is toch normaal dat je begint te dreigen als landen van alles beginnen uitsteken of zelf bedreigingen uiten?

Venezuela dreigt af en toe m.b.t. de ABC-eilanden van Nederland (https://spectator.clingendael.org/n...olaanse-gevaren-voor-aruba-bonaire-en-curacao) en wil de olierijke gebieden van Guyana (https://www.theguardian.com/world/2...ns-peace-and-security-over-oil-and-border-row) . Vredelievend landje...

En jouw beschrijving toont toch ook aan dat ons land/Europa toch in de verste verte niet vergelijkbaar zijn met zo een landen? Of geloof jij ook dat de VS ons gaat binnenvallen eens de kwade republikeinen terug aan de macht zijn?

Zijn die landen dan al aangevallen door de VS? Het is toch normaal dat je begint te dreigen als landen van alles beginnen uitsteken of zelf bedreigingen uiten?

Venezuela dreigt af en toe m.b.t. de ABC-eilanden van Nederland (https://spectator.clingendael.org/n...olaanse-gevaren-voor-aruba-bonaire-en-curacao) en wil de olierijke gebieden van Guyana (https://www.theguardian.com/world/2...ns-peace-and-security-over-oil-and-border-row) . Vredelievend landje...

En jouw beschrijving toont toch ook aan dat ons land/Europa toch in de verste verte niet vergelijkbaar zijn met zo een landen? Of geloof jij ook dat de VS ons gaat binnenvallen eens de kwade republikeinen terug aan de macht zijn?
Venezuela en Iran hebben tot op heden ook geen enkel ander land aangevallen. Bij Iran blijft het bij dreigementen en misschien wat facties/legers naar landen sturen, wat wij verder ook doen. De laatste oorlog waar Venezuela heeft aan deelgenomen is de Tweede Wereldoorlog, dus je moet dat land niet van agressie gaan beschuldigen... Voor uw links moet je al gaan cherrypicken verder, want je komt met links van 7 jaar oud.

Het zou best hypocriet zijn. Doorheen zijn geschiedenis hebben de VS tijdens hun 244-jarige bestaan 15 jaar van vrede gekend... en we weten allemaal hoeveel dictaturen de VS doorheen de geschiedenis in Latijns-Amerika gesteund heeft, dus dat de Latijns-Amerikaanse landen een vuist vormen tegen VS vind ik juist heel logisch en terecht. En ik vind die argumenten verder behoorlijk hypocriet.

Om op uw laatste vraag te beantwoorden. Iemand anders heeft eigenlijk die vraag al beantwoord vandaag met een gelijkaardig mening als die van ik. Met name dat ik het wel zie gebeuren. Misschien niet morgen, maar het kan wel. de VS is een zeer onstabiel land aan het worden, en dan kan er veel veranderen op korte termijn. Ik dacht ook niet dat Rusland Oekraïne zou aanvallen begin dit jaar.

Zeg nooit nooit.
De US is nu feitelijk al bijna een oligarchie zoals Rusland, gigantisch veel armoede, maar zo lang ze een iPhone op afbetaling kunnen kopen blijven ze nog wat tevreden. Stel je nog eens een goede economische crisis voor, tezamen met nog meer automatisatie (zelfrijdende auto's, bussen, treinen, vrachtwagens, ...) waardoor een heel deel van niet- of lager geschoolden geen job meer vinden.
Onderschat nooit hoe volksmenners hun eigen volk kunnen laten handelen tegen hun eigen belang in.
Als daar een charismatische figuur besluit om een oorlog tegen de EU op te starten (want misschien gemakkelijker winnable dan tegen China) om af te leiden van binnenlandse problemen.
Gaat dat binnen nu en 10 jaar gebeuren? Waarschijnlijk niet.
Maar tijdens mijn leven? (nog 40 jaar of zo) Misschien wel als de EU meer onafhankelijk wordt van de US en een bedreiging begint te worden voor hun economische en militaire macht. Gevolg van deze oorlog is al duidelijk: Europa gaat zich terug bewapenen.
Ik verwacht eigenlijk wel met een redelijke kans dat de US binnen de 50 jaar serieus gaat imploderen en dan kunnen we maar hopen dat al die wapens intern gericht worden ipv extern.

Het lijkt daar alleszins niet de goede kant uit te gaan, ooit komt er burgeroorlog van of valt de VS uit elkaar als het zo verder gaat.

Op dat vlak ben ik het deze mening eens. En ik ben het ook eens met @Sneeuwstorm;

En ik gooi er ook nog dit artikel bij, dat ik een sterk artikel vind. Ik heb ook die mening/vrees al eerder in verscheidene topics laten vallen. Al ben ik wel gerust zolang de Democraten het voor het zeggen hebben.

Laatst bewerkt:
Of geloof jij ook dat de VS ons gaat binnenvallen eens de kwade republikeinen terug aan de macht zijn?
Ja jongen, ik zit hier al in iedere reactie te spreken over termijnen van 20-30-40-50 jaar, maar jij doet alsof het al in 2024 kan gebeuren. Een beetje serieus discussieren aub.

Het begint op te vallen dat de intensieve bombardementen van de Russen aan het minderen is (toch op liveuamap).
Dit zou meerdere redenen kunnen hebben : de lopen van hun artillerie moeten hersteld worden want door veel gebruik worden die weer glad vanbinnen. Het aanbrengen van rifling (geen idee wat nederlands woord is) is niet gemakkelijk en kan niet op slagveld gebeuren.
Ze kunnen ook door hun voorraad conventionele munitie heen zijn. 60.000 per dag voor weken aan een stuk gaat wel z'n effect hebben op hun voorraad.
Of ze zijn zich aan het herpositioneren maar waarom zou je zoveel artilleriestukken tegelijkertijd herpositioneren??

Het begint op te vallen dat de intensieve bombardementen van de Russen aan het minderen is (toch op liveuamap).
Dit zou meerdere redenen kunnen hebben : de lopen van hun artillerie moeten hersteld worden want door veel gebruik worden die weer glad vanbinnen. Het aanbrengen van rifling (geen idee wat nederlands woord is) is niet gemakkelijk en kan niet op slagveld gebeuren.
Ze kunnen ook door hun voorraad conventionele munitie heen zijn. 60.000 per dag voor weken aan een stuk gaat wel z'n effect hebben op hun voorraad.
Of ze zijn zich aan het herpositioneren maar waarom zou je zoveel artilleriestukken tegelijkertijd herpositioneren??
Liveuamap wordt niet altijd even consistent geupdate, dat is ook met die livethread van Reddit: soms komt daar op een dag tijd amper iets nieuwswaardigs op. Het kan trouwens inderdaad zo zijn dat Rusland tijdelijk wat mindert met bombardementen omdat ze hun reserves weer moeten aanvullen, herstellingen moeten uitvoeren en troepen moeten herpositioneren. Er is nu heel intensief gevochten om Severodonetsk en mogelijk is het nu tijd voor een tactische adempauze (die voor Oekraïne ongetwijfeld ook welgekomen zal zijn).

Of ze door hun voorraad conventionele munitie heen zijn weet ik niet, volgens mij kan je artilleriegranaten en "domme bommen" vrij snel weer aanvullen omdat die relatief makkelijk te produceren zijn. Kruisraketten en PGM's zijn moeilijker te maken, maar die dingen gebruik je niet voor massieve beschietingen. Net zoals Javelins en Stingers in de VS zijn dat technologisch complexe systemen die je niet in grote massa's kan produceren.

Kan het hypothetisch gezwets en de toekomstanalyse van de buitenlandse politiek niet in een ander topic gevoerd worden?

Terug
Bovenaan