Volgens mij spreken we hier wel over een serieuze verarming die we tijdens de respons op de pandemie niet gezien hebben dan.Met covid hebben we toch gezien dat er veel mogelijk is, als het echt moet.
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Volgens mij spreken we hier wel over een serieuze verarming die we tijdens de respons op de pandemie niet gezien hebben dan.Met covid hebben we toch gezien dat er veel mogelijk is, als het echt moet.
En hoe ga een gelijkblijvend verbruik van olie en gas opvangen als je onmiddellijk stopt met de aankoop hiervan vanuit Rusland?
Je schiet jezelf in de voet met zo'n maatregel als je geen alternatief/oplossing hebt. Dit oplossen kan je doen aan de vraag en/of aanbodzijde aan te passen maar het zal op beide vlakken moeten.
Ofwel zorg je voor minder verbruik (lagere snelheid, warmtepompen, elektrificatie vervoer,...) zodat je geen Russiche import meer nodig hebt. Op korte termijn (weken-maanden-zelfs jaren) lijkt mij dit niet mogelijk, je spreekt eerder over jaar/jaren of zelfs een decennia alvorens je een stevige invloed hebt.
Ofwel zorg je voor andere leveranciers zodat je geen Russiche import meer nodig hebt, maar pijpleidingen van Rusland leg je niet snel even om naar Qatar of Saudi-Arabie. hier spreek je ook minimum over een decennia. En via internationale scheepvaart kan er wat opgevangen worden maar de schepen die gas/olie vervoeren zijn ook maar berekend op de huidige capaciteiten en trafieken, het is niet dat je snel 100 extra tankers kan bestellen die je volgende week naar Qatar kan laten varen. Ook hier spreek je over een decennia.
In een ideale wereld zetten we vandaag de kraan met Rusland toe maar dat kan op (zeer) korte termijn bijna niet zonder zeer zware gevolgen voor je eigen economie en maatschappij. Ik denk niet dat er veel ministers/regeringen deze beslissing nemen na een Corona-crisis, de zware inflatie, de reeds dure energie en de andere gevolgen van de oorlog (vluchtelingen, grondstoffen,...)
En de raketten zullen op korte termijn nog blijven vliegen hoor, ook zonder olie en gas inkomsten. Als Rusland er geen werknemers meer voor kan betalen zullen deze wel in de goelag's gemaakt worden bij wijze van spreke.
Het conflict en de tegenstellingen tussen Oost en West (Oekraïne) is denk ik een straatje zonder einde. Dat gaat volgens mij nooit goed komen. Decennia van indoctrinatie krijg je niet uitgeroeid op paar jaar tijd. Net zoals je Abchaziërs en Georgiërs nooit met elkaar gaat kunnen verenigen. En zelfs in het pro-westerse deel van Oekraïne heb je etnische Oekraïners (die in het westen zijn geboren) die de invasie steunen. De enige oplossing is om alles wat pro-Russich eruit te schoppen of de landsgrenzen te hertekenen.
Neen.Noorwegen kan veel meer olie en gas exporteren dan dat ze nu doen, daar moeten we geen decennia op wachten.. Die afstand is niet zo groot. dus op korte termijn meer tankers naar daar sturen en op langere termijn een pijpleidingen en shift in energieverbruik naar electriciteit.
En waar zeg ik dat ze bij Rusland moeten gaan? Als ik het heb over het oosten, dan spreek ik vooral over de afvallige regio's waarbij een groot deel of het grootste deel van de populatie etnische Russen zijn. De huidige raketaanslag uitgevoerd door de afvallige republieken met de steun van Rusland is in mijn ogen genoeg bewijs dat de tegenstellingen te groot zijn. Zelfs na de invasie van 2014 was meer als 50% van de Oekraïners in het oosten pro-Rusland (afvallige regios en de Krim niet meegerekend) ten opzichte van rond de 23% in het westen. De cijfers zullen nu uiteraard anders zijn. Na alles wat er nu gebeurd, is een verenigd Oekraïne met de Krim en Donbass een utopie, tenzij alle etnische Russen en pro-Russen terug naar Rusland worden verdreven en je deze terrtoria terug bevolkt met de Krim-Tataren en Oekraïners met in het achterhoofd een constante dreiging van schermutselingen langs de grenzen. Het hertekenen van de grenzen wil niet zeggen dat deze grondgebieden tot Rusland moeten behoren maar eerder voor een eigen onafhankelijkheid gaan met alle gevolgen van dien.Bewijs eens dat de tegenstellingen zo groot zijn?
Zelfs bij het onafhankelijkheidsreferendum stemde een meerderheid van de Oekraïense Russen voor onafhankelijk. Ik kan mij echt niet voorstellen dat dat zij na deze oorlog plots bij Rusland willen.
De reden waarom er 8 jaar geleden een gewapende opstand was en oorlog erna, is omdat Rusland materieel en manschappen stuurde om Oekraïne te destabiliseren en landroof te doen.
De enige oplossing is een terugtrekking van Rusland.
En waar zeg ik dat ze bij Rusland moeten gaan? Als ik het heb over het oosten, dan spreek ik vooral over de afvallige regio's waarbij een groot deel of het grootste deel van de populatie etnische Russen zijn. De huidige raketaanslag uitgevoerd door de afvallige republieken met de steun van Rusland is in mijn ogen genoeg bewijs dat de tegenstellingen te groot zijn. Zelfs na de invasie van 2014 was meer als 50% van de Oekraïners in het oosten pro-Rusland (afvallige regios en de Krim niet meegerekend) ten opzichte van rond de 23% in het westen. De cijfers zullen nu uiteraard anders zijn. Na alles wat er nu gebeurd, is een verenigd Oekraïne met de Krim en Donbass een utopie, tenzij alle etnische Russen en pro-Russen terug naar Rusland worden verdreven en je deze terrtoria terug bevolkt met de Krim-Tataren en Oekraïners met in het achterhoofd een constante dreiging van schermutselingen langs de grenzen. Het hertekenen van de grenzen wil niet zeggen dat deze grondgebieden tot Rusland moeten behoren maar eerder voor een eigen onafhankelijkheid gaan met alle gevolgen van dien.
Dat Rusland daar weg moet, ontkent denk ik niemand. Maar ik denk dat de meesten ook begrijpen dat de kans hiervoor zeer klein is, zonder militair ingrijpen.
En uw pakskes die ge besteld, die gaan ook met het openbaar vervoer gebracht worden ?In plaats van van die flutmaatregelen zoals 20km/u trager te rijden, is het dan niet beter om autovrije zondagen/weekends in te lassen, telewerk/fiets te promoten, ...
Maak met de auto gaan zo duur mogelijk en openbaar vervoer goedkoper.
Het had beter geweest om de accijnzen op brandstof juist niet te verlagen.
Wilt ge dan nog per sé met de auto gaan, betalen zult ge doen.
De vraag is of dat ook werkelijk zo is, ik kan me voorstellen dat zelfs etnische russen op dit moment liever bij Oekraïne zouden horen. Rusland is op weg een economische pariah te worden terwijl Oekraïne enorm veel goodwill geniet bij het westen wat zich vrij zeker zal vertalen in handelsakkoorden, fondsen voor de heropbouw en buitenlandse investeringen. Als je ook van die vetpot zal willen kunnen genieten moet je natuurlijk in Oekraïne wonen, niet in Rusland.En waar zeg ik dat ze bij Rusland moeten gaan? Als ik het heb over het oosten, dan spreek ik vooral over de afvallige regio's waarbij een groot deel of het grootste deel van de populatie etnische Russen zijn. De huidige raketaanslag uitgevoerd door de afvallige republieken met de steun van Rusland is in mijn ogen genoeg bewijs dat de tegenstellingen te groot zijn. Zelfs na de invasie van 2014 was meer als 50% van de Oekraïners in het oosten pro-Rusland (afvallige regios en de Krim niet meegerekend) ten opzichte van rond de 23% in het westen. De cijfers zullen nu uiteraard anders zijn. Na alles wat er nu gebeurd, is een verenigd Oekraïne met de Krim en Donbass een utopie, tenzij alle etnische Russen en pro-Russen terug naar Rusland worden verdreven en je deze terrtoria terug bevolkt met de Krim-Tataren en Oekraïners met in het achterhoofd een constante dreiging van schermutselingen langs de grenzen. Het hertekenen van de grenzen wil niet zeggen dat deze grondgebieden tot Rusland moeten behoren maar eerder voor een eigen onafhankelijkheid gaan met alle gevolgen van dien.
Dat Rusland daar weg moet, ontkent denk ik niemand. Maar ik denk dat de meesten ook begrijpen dat de kans hiervoor zeer klein is, zonder militair ingrijpen.
Iets langer wachten op u pakskes gaat niemand van sterven e..En uw pakskes die ge besteld, die gaan ook met het openbaar vervoer gebracht worden ?
De hele economie hier is opgebouwd rond transport, 10% inflatie is nog niet genoeg mss. Tis allemaal zo simpel niet.
Dat heeft niets met levertijden te maken, om x aantal pakjes te leveren heb je x aantal camionettes en brandstof nodig. Daar gaat uw leveringstijd geen verschil in maken.Iets langer wachten op u pakskes gaat niemand van sterven e..
De cijfers kwamen van Kyiv International Institute of Sociology en werden gepubliceerd vlak voor de huidige oorlog, dus ik twijfel niet aan de geloofwaardigheid.1) Je cijfers zijn niet geloofwaardig. Het grootste deel van de Russische Oekrainers is pro-Oekraïne, zowel nu als in het verleden.
![]()
In Eastern Ukraine’s Largest City, Pro-Russia Sympathies Wither as War Looms
While Kharkiv may have been a relatively easy target for Russia in the past, sentiment in the industrial city of 1.4 million has since shifted dramatically against the Kremlin.www.wsj.com
![]()
Half of Russians say it would be right to use military to keep Ukraine out of NATO, CNN poll finds
Exclusive survey uncovers stark differences in Russian and Ukrainian views of the crisis.edition.cnn.com
2) Het eerste wat de "leiders" van DNR en LNR na hun gefaket referendum in 2014 hebben gedaan, is een decreet uitbrengen voor de aansluiting bij Rusland.
Ik denk dat bovendien iedereen weet dat het enige wat Poetin interesseert ordinaire gebiedsroof is. Dat riedeltje van onafhankelijke mini-staatjes is belachelijk.
Er is inderdaad nuance nodig. Er zullen ook genoeg etnische Russen in Oekraïne zijn die anti oorlog zijn maar er zijn er ook die nog steeds aan de kant van de Kremlin propaganda staan. En ik weet niet of je als inwoner van een land, waarbij je de gruweldaden vanop de eerste rij hebt meegemaakt, terug in dat land wilt wonen, om er constant aan herinnerd te moeten worden (maar zoiets is persoonlijk).De vraag is of dat ook werkelijk zo is, ik kan me voorstellen dat zelfs etnische russen op dit moment liever bij Oekraïne zouden horen. Rusland is op weg een economische pariah te worden terwijl Oekraïne enorm veel goodwill geniet bij het westen wat zich vrij zeker zal vertalen in handelsakkoorden, fondsen voor de heropbouw en buitenlandse investeringen. Als je ook van die vetpot zal willen kunnen genieten moet je natuurlijk in Oekraïne wonen, niet in Rusland.
Voor de zoveelste keer de rode lijn overgeschreden en het Westen blijft ernaar kijken en vooral praten en afkeuren... bij wijze van spreken uiteraard.Deze ochtend weer een gruwelijke misdaad van Russische origine. Een aanslag met 2 Tockha-U raketten op het treinstation van Kramatorsk waar op die moment honderden/duizenden mensen zich verzameld hadden om met de trein de regio te ontvluchten. Meer dan 30 doden reeds geteld en meer dan 100 gewonden.
Burgers. Vrouwen en kinderen.
Ik heb het Twitterbericht van Kyiv Independent in spoilertags geplaatst want het gaat gepaard met een foto die bloederige lijken toont.
Verklaar eens wat meer? Wat is de onmiddelijke reactie die we nu niet doen? Zowel openlijk als achter de schermen?Voor de zoveelste keer de rode lijn overgeschreden en het Westen blijft ernaar kijken en vooral praten en afkeuren... bij wijze van spreken uiteraard.
Liever een hevige, maar korte pijn in plaats van jarenlang elke dag met knellende schoenen rond te lopen.Imo zijn de maatregelen waarbij je op putins zere teen trapt ook diegene waarbij we zelf op onze tenen gaan staan.
De maatregelen die hier soms worden voorgesteld zijn en hevig en langdurig. Moesten er maatregelen zijn die ons maar heel even raken en dan Putin met zekerheid laten inbinden waren die al lang genomen denk ik. Opnieuw: ik zeg niet dat we niet meer moeten doen, maar zo simpel is het allemaal niet.Liever een hevige, maar korte pijn in plaats van jarenlang elke dag met knellende schoenen rond te lopen.
De cijfers kwamen van Kyiv International Institute of Sociology en werden gepubliceerd vlak voor de huidige oorlog, dus ik twijfel niet aan de geloofwaardigheid.
"Since then, anti-Russian sentiment has remained high, with some regional variation. In a survey conducted earlier this month, 21 percent of respondents in Western Ukraine held positive attitudes towards Russia, compared to 53 percent in Eastern Ukraine, which is closer to Russia. (The survey did not include inhabitants of separatist-controlled regions.) "
Nu ja. Attitude kan je interpreteren zoals je wil maar aangezien ze hier in de eerste zin al spreken over anti-Russisch sentiment. Je maakt hier denk ik de fout om pro-Rusland te verwarren met deel uit te maken van Rusland. Maar een pro-Russische attitude stimuleert wel een mogelijke pro-Russiche beweging.
Ok. Mooi.Trager rijden, verwarming lager zetten, minder verbruiken in het algemeen. Allemaal goed en wel om zo de Russische oorlogsmachine moeilijker te doen lopen, maar dan ga je wel een plan en termijn op tafel moeten leggen om onze bevolking mee te krijgen.
Als ze morgen verkondigen: "Kijk bevolking, we gaan militair tussenkomen. Rusland moet gestopt worden, dit gaat veel te ver. Iedereen gaat op z'n tanden moeten bijten, verbruik gaat wat minder moeten, ook om tekorten tegen te gaan. Maar we gaan er volledig voor en proberen dit zo snel mogelijk af te handelen, we rekenen om te beginnen op een paar maanden."
Een extreem (kinderachtig?) voorbeeld, ik weet het. Maar zonder sterk plan of termijn blijft het conflict aanslepen en hoor je nu al zeggen (Stolternberg) "Deze oorlog kan nog jaren duren." Met andere woorden: wij gaan nog jaren gebukt gaan onder allerlei maatregelen, omdat ze niet op de zere teen van Putin willen stappen.