Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Een nieuwe dag, een nieuwe overtredende trap in de lafheid van Rusland. Een treinstation volgepakt met evacuerende mensen bombarderen met een raket. Wat een schandvlek in de menselijke geschiedenis is dat land en volk toch.
FPz-eWgWQAUEKiU

FPz-d39XIAQ_cTk

Laatst bewerkt:
Kunnen we hier geen algemene regel invoeren dat foto's met gevoelige inhoud (bloed, lijken, gewonde mensen, ...) of links naar Tweets en dergelijke met zulke inhoud achter een spoilertag moeten? Mij doet dat persoonlijk weinig, maar lijkt me wel een goed idee voor mensen die daar gevoelig aan zijn.

Jong, toon die foto's toch eens niet zonder spoiler tag. Dank.

Kunnen we hier geen algemene regel invoeren dat foto's met gevoelige inhoud (bloed, lijken, gewonde mensen, ...) of links naar Tweets en dergelijke met zulke inhoud achter een spoilertag moeten? Mij doet dat persoonlijk weinig, maar lijkt me wel een goed idee voor mensen die daar gevoelig aan zijn.

Ik heb het ondertussen aangepast. Wanneer je te lang in de telegram groepen zit treedt enige gewenning op helaas.

En toch lijkt het me van belang dat de realiteit niet wordt verstopt achter spoiler tags. Letterlijk maar ook evenzeer figuurlijk in onze eigen media en berichtgeving.

Ik heb het ondertussen aangepast. Wanneer je te lang in de telegram groepen zit treedt enige gewenning op helaas.

En toch lijkt het me van belang dat de realiteit niet wordt verstopt achter spoiler tags. Letterlijk maar ook evenzeer figuurlijk in onze eigen media en berichtgeving.
Imo mogen we niet wegkijken van de gruwel die daar heerst.

Ik denk dat iedereen zich wel van de realiteit (zijnde dat er onschuldige burgers bij bosjes worden afgemaakt) bewust is. Ik vind het op zich niet nodig om mensen die daar niet om vragen met hun neus op schokkende beelden te drukken. Er zijn echt mensen die daar een tijdje niet goed van kunnen zijn. Dat wil vind ik niet zeggen dat die niet helemaal beseffen wat er ginds aan het gebeuren is. Mensen die dat willen zien en de gruwel in beeld willen zien (ik kijk meestal ook naar die foto's trouwens, ik vel geen waardeoordeel) omdat dat voor henzelf nodig is voor allerhande redenen kunnen dat gewoon nog altijd doen met een simpele druk op een knop hoor.

Zo zijn er ook mensen die overledenen niet willen gaan groeten, bijvoorbeeld. Die hebben goed genoeg door dat die dood zijn maar willen gewoon niet naar een lijk staan kijken. Niet iedereen gaat even goed om met dat soort zaken (gruwel en dood zien) en daar is niets mis mee vind ik.

Imo mogen we niet wegkijken van de gruwel die daar heerst.
Ik vraag mij wel af of zo'n bloederige foto's daar veel toe bijdragen, of gewoon binnen enkele dagen voor gewenning zorgen waarna het business as usual is. Volgens mij is het niet noodzakelijk om iedereen met de neus op dat soort foto's te drukken, anders zouden er ook geen rokers meer zijn.

Puur persoonlijk doet het mij meer om iemand voor de camera te zien huilen van verdriet/onmacht omdat een naaste is gestorven, dan dat verminkt lichaam te zien.

Ik vraag mij wel af of zo'n bloederige foto's daar veel toe bijdragen, of gewoon binnen enkele dagen voor gewenning zorgen waarna het business as usual is. Volgens mij is het niet noodzakelijk om iedereen met de neus op dat soort foto's te drukken, anders zouden er ook geen rokers meer zijn.

Puur persoonlijk doet het mij meer om iemand voor de camera te zien huilen van verdriet/onmacht omdat een naaste is gestorven, dan dat verminkt lichaam te zien.
Het is wat dubbel zeker. Ik heb toch de indruk dat door de harde beelden toch wel meer mensen hun ongenoegen uiten.

Hoe groot achten jullie de kans dat de Europese bevolking dit ziet zitten?
Als dat als collectieve actie wordt uitgevoerd met een duidelijke doelstelling, uiteraard gevoed door de walgelijke oorlogsmisdaden in Oekraïne, is dit nog wel te dragen denk ik.
Maar ik betwijfel het 'rally around the flag' effect gezien de enorme impact op de hele bevolking.

Als dat als collectieve actie wordt uitgevoerd met een duidelijke doelstelling, uiteraard gevoed door de walgelijke oorlogsmisdaden in Oekraïne, is dit nog wel te dragen denk ik.
Maar ik betwijfel het 'rally around the flag' effect gezien de enorme impact op de hele bevolking.
Ga eens kijken in de thread over het voorstel om de maximumsnelheid op de autosnelweg met 20 km/u te verlagen en je hebt je antwoord. Spoiler alert: de kans is nul procent.

'Voor de kinderen van de Donbas' staat er op een van de restanten van zo'n raket geschreven.
Een doelbewuste aanval op burgers, de meest kwetsbaren (kinderen en ouderen) dan nog wel.
Wanneer is genoeg echt genoeg?
Misschien moeten we het nog eens lief vragen om te stoppen met bombarderen en rond de tafel gaan zitten?

Lijkt me iets dat er nooit zal doorkomen, ik denk dat iedereen wel wil dat er "iets" gebeurt, maar met minimaal of geen verlies van eigen comfort. Sommige van die maatregels, zoals geen continentale vluchten, ja ok dat lijkt me nu wel iets dat je verkocht kan krijgen, maar iedereen die bv. in Brussel gaat werken dwingen met het openbaar vervoer te komen (dat dan overvol zal zitten), dat zie ik niet meteen lukken. Ook zijn velen nu net blij dat er minder thuiswerk is, die zie ik niet meteen opnieuw thuis gaan zitten.

Ga eens kijken in de thread over het voorstel om de maximumsnelheid op de autosnelweg met 20 km/u te verlagen en je hebt je antwoord. Spoiler alert: de kans is nul procent.

Ja, weet ik :p. Heb hetzelfde antwoord als jij hier ook al gepost.
Maar ik heb toch de indruk dat we aan sommige van die maatregelen niet gaan kunnen ontsnappen, al dan niet uit eigen keuze.

Ja, weet ik :p. Heb hetzelfde antwoord als jij hier ook al gepost.
Maar ik heb toch de indruk dat we aan sommige van die maatregelen niet gaan kunnen ontsnappen, al dan niet uit eigen keuze.
Die indruk heb ik ook hoor, van sommige zaken is dat ook overduidelijk: ballonetjes die worden opgelaten, advies vanuit de overheid, ...
Denk aan het recente bericht van de Nederlandse overheid over de thermostaat lager zetten.

Dat klopt hoor. We zijn dan wel niet rechtstreeks in oorlog: we voelen het hier wel degelijk en gaan het nog lang blijven voelen. Ons leed is natuurlijk niks in vergelijking met wat ze ginds meemaken, maar de gevolgen van Putin's smeerlapperij laten zich wel degelijk tot ver buiten de grenzen van het conflict voelen.

Afgaande op de berichtgeving van de laatste dagen lijkt het wel of er niet meer "gewoon" gevochten wordt, maar dat de Russen alleen nog maar burgers aanvallen :-(

'Voor de kinderen van de Donbas' staat er op een van de restanten van zo'n raket geschreven.
Een doelbewuste aanval op burgers, de meest kwetsbaren (kinderen en ouderen) dan nog wel.
Wanneer is genoeg echt genoeg?
Misschien moeten we het nog eens lief vragen om te stoppen met bombarderen en rond de tafel gaan zitten?
ook niet vergeten dat dat conflict al van 2014 bezig is met toen al 15k slachtoffers op de teller he. Zal beide kampen serieus verzuurd en vatbaarder voor propaganda gemaakt hebben.

Ze doen aanvallen op burgers om Oekraïne aan de onderhandelingstafel te forceren en hun gewenst resultaat te halen.

Iedereen is een nazi dus iedereen mag afgeschoten worden volgens de Russische logica.

ook niet vergeten dat dat conflict al van 2014 bezig is met toen al 15k slachtoffers op de teller he. Zal beide kampen serieus verzuurd en vatbaarder voor propaganda gemaakt hebben.
Het conflict en de tegenstellingen tussen Oost en West (Oekraïne) is denk ik een straatje zonder einde. Dat gaat volgens mij nooit goed komen. Decennia van indoctrinatie krijg je niet uitgeroeid op paar jaar tijd. Net zoals je Abchaziërs en Georgiërs nooit met elkaar gaat kunnen verenigen. En zelfs in het pro-westerse deel van Oekraïne heb je etnische Oekraïners (die in het westen zijn geboren) die de invasie steunen. De enige oplossing is om alles wat pro-Russich eruit te schoppen of de landsgrenzen te hertekenen.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan