Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Dat is wel een heel liberale interpretatie. Positive attitude towards Russia wil ten eerste niet zeggen Pro-Russian attitude en al zeker niet dat ze bij Rusland willen horen.
Dat beweer ik ook niet. Dat is iets wat dunno heel de tijd blijft verkondigen :)
Ik denk dat het ook vooral afhangt van wat pro-Russisch juist is. Welke definitie geven we aan pro-Russisch, pro-westers, anti-Russisch, anti-westers?

"Anti-Western sentiment, also known as Anti-Atlanticism, or Westernophobia refers to broad opposition, bias, or hostility to the people, culture, or policies of the Western World." Dezelfde redenering kan dan ook doorgetrokken worden naar de rest. Inderdaad een zeer liberale interpretatie.

Dat beweer ik ook niet. Dat is iets wat dunno heel de tijd blijft verkondigen :)
Ik denk dat het ook vooral afhangt van wat pro-Russisch juist is. Welke definitie geven we aan pro-Russisch, pro-westers, anti-Russisch, anti-westers?

"Anti-Western sentiment, also known as Anti-Atlanticism, or Westernophobia refers to broad opposition, bias, or hostility to the people, culture, or policies of the Western World." Dezelfde redenering kan dan ook doorgetrokken worden naar de rest. Inderdaad een zeer liberale interpretatie.

Maar er staat helemaal niet dat ze pro-Russisch zijn. Wel dat ze een positieve attitude hebben ten opzichte van Rusland. Er is een verschil tussen positive attitude towards Russia en Pro-Russia. En dat zijn jouw woorden waarin je ze gelijk trekt. Mijn insziens is dat niet correct.

In other news, ondertussen bevestigd dat er 50 mensen gestorven zijn in de aanslag op het treinstation van Kramatorsk, inclusief 5 kinderen. De cijfers wat onschuldige burgerslachtoffers betreft, beginnen op die manier wel snel op te lopen natuurlijk.

Maar er staat helemaal niet dat ze pro-Russisch zijn. Wel dat ze een positieve attitude hebben ten opzichte van Rusland. Er is een verschil tussen positive attitude towards Russia en Pro-Russia. En dat zijn jouw woorden waarin je ze gelijk trekt. Mijn insziens is dat niet correct.

In other news, ondertussen bevestigd dat er 50 mensen gestorven zijn in de aanslag op het treinstation van Kramatorsk, inclusief 5 kinderen. De cijfers wat onschuldige burgerslachtoffers betreft, beginnen op die manier wel snel op te lopen natuurlijk.
En Rusland ontkent weer alles , zegt dat Oekraïne de aanval heeft gedaan , niet hun type raketten .

Pff , zo vermoeiend dat constant naar mekaar wijzen .

En Rusland ontkent weer alles , zegt dat Oekraïne de aanval heeft gedaan , niet hun type raketten .

Op zich is dat geen enkele verrassing natuurlijk. Een Westers land, zoals bv de VS, zal vooral open kaart spelen en excuses inroepen en verklaringen zoeken (al zullen er vast uitzonderingen zijn, dus pin me hier niet op vast). Een entiteit als Rusland hanteert leugens en propaganda.

Gelukkig zijn er voldoende onafhankelijke factcheckers om dit soort zaken te bevestigen. Bellingcat en Meduza.io bijvoorbeeld. Of een journalist zoals Shayan Sardarizadeh. Ik kan dit soort kanalen ook enkel maar iedereen aanraden.

Hoezo vermoeiend? Ben jij nog steeds in die leugens van Rusland aan het trappen?

Rusland liegt constant en je gelooft ze nog steeds ofzo? :lol:

De Oekraïnse minister van Binnenlandse Zaken heeft gemeld dat de 169 soldaten van de Oekraïnse Nationale Garde die instaan voor de bewaking van Tsjernobyl verdwenen zijn. Vermoedelijk zijn ze als POW via Wit-Rusland naar Rusland gebracht, maar is niet te verifiëren. Er is geen communicatie van Rusland over hun lot.

In NYTimes is er een interview met de chief safety engineer van Tsjernobyl, die best wel shockerende getuigenissen meldt.

Apparently undeterred by safety concerns, the Russian forces tramped about the grounds with bulldozers and tanks, digging trenches and bunkers — and exposing themselves to potentially harmful doses of radiation lingering beneath the surface.
At just one site of extensive trenching a few hundred yards outside the town of Chernobyl, the Russian army had dug an elaborate maze of sunken walkways and bunkers. An abandoned armored personnel carrier sat nearby.

The soldiers had apparently camped out for weeks in the radioactive forest. While international nuclear safety experts say they have not confirmed any cases of radiation sickness among the soldiers, the cancers and other potential health problems associated with radiation exposure might not develop until decades later.
In a particularly ill-advised action, a Russian soldier from a chemical, biological and nuclear protection unit picked up a source of cobalt-60 at one waste storage site with his bare hands, exposing himself to so much radiation in a few seconds that it went off the scales of a Geiger counter, Mr. Simyonov said. It was not clear what happened to the man, he said.

De Oekraïnse minister van Gezondheid verklaarde ondertussen dat hij gelooft dat de betrokken Russische soldaten waarschijnlijk binnen het jaar zouden sterven door de opgelopen straling, al kan dat ook een propagandastukje zijn.

Imo zijn de maatregelen waarbij je op putins zere teen trapt ook diegene waarbij we zelf op onze tenen gaan staan.
Idd, maar ik denk dat het wat naïef is om te denken dat je Rusland veel pijn kan doen zonder zelf opofferingen te doen. Het is een vraag van hoeveel we willen opofferen om Oekraïne te helpen. Het antwoord is zeker niet niks maar echt veel is het ook niet.

Laatst bewerkt:
Idd, maar ik denk dat het wat naïef is om te denken dat je Rusland veel pijn kan doen zonder zelf opofferingen te doen. Het is een vraag van hoeveel we willen opofferen om Oekraïne te helpen. Het antwoord is zeker niet niks maar echt veel is het ook niet.
Eens hoor maar men moet het dan niet op europa / de politiek steken dat er niks gedaan wordt. Eens wat in eigen boezem kijken ipv wat populistisch geroep zou niet misstaan.

Beestachtig gewoon. In het begin van de oorlog ging ik nog mee in het verhaal dat de meeste Russische soldaten ook in zekere zin slachtoffer waren en daar tegen hun zin zitten, maar ik ga hier van moeten afstappen. Dit is een beschaafd land onwaardig.

Er lijkt toch meer aan de hand te zijn dan een paar ongedisciplineerde soldaten, er is daar echt iets door en door rot in dat Russische leger. Deze wantoestanden zouden zelfs nog aangemoedigd worden.

Zoals blijkt uit deze communicatie binnen het Russische leger:

Kan wel kloppen volgens VTM journalist (als ik het goed herinner) gisteren: Oekraïners die al sinds 2014 vechten als pro-russisch in Donbas die die raket gelanceerd hebben. Dus technisch gezien geen Russen ...

Echt walgelijk eigenlijk. De vele oorlogsmisdaden van Rusland vallen niet meer te ontkennen door weldenkende mensen, wat bezielt u dan om konvooien te organiseren ter ondersteuning van een land dat zich zo misdraagt...

Ik zou ze begeleiden met een enkeltje naar Rusland :wtf:

Voila, ze zouden zulke betogingen moeten verbieden en ze allemaal terugsturen naar Rusland als ze het daar beter vinden.

Als ik het juist begrijp, gaat het over discriminatie jegens Russen in Duitsland, vanwege het conflict. Dus niet 'pro-conflict'.

Op zich heb ik daar nog begrip voor... als je nu als Rus in het buitenland plots beschimpt wordt, alleen omdat je een Rus bent.
Langs de andere kant is het natuurlijk ook niet de moment om met de Russische vlag te staan wapperen.
Zeker omdat het echt niet zo'n groot probleem is, als je dit leest (en als je het vergelijkt met wat er in Oekraïne gaande is):
More than 400 hate crimes related to the war have been recorded in Germany since the conflict began.
Interior Minister Nancy Faeser told local media that 308 crimes against Russian nationals were recorded, including 15 acts of violence.
Some 109 crimes against Ukrainians were registered, including 13 acts of violence.
(komt van die link in de tweet hierboven)

Misschien zit het in de Russische cultuur dat men zichzelf graag als slachtoffer profileert. Nu ja, eigenlijk zie je dat in onze westerse cultuur tegenwoordig ook regelmatig...

Ik heb er blijkbaar te snel over gelezen, het gaat over haatmisdaden tegen Russen in Duitsland en niet tegen de sancties.
De vraag is natuurlijk of het echt gaat om slachtoffers die komen betogen, of om onrustzaaiers en meelopers. Geweld en discriminatie tegen Russen, juist omdat het Russen zijn, in het buitenland zou uiteraard niet mogen, wetende dat veel Russen die niet onder het Poetin regime vallen ook tegen de oorlog zijn. En door die Russen te gaan viseren, ga je ze misschien juist opzetten tegen het westen en terug naar Poetin jagen.

Terug
Bovenaan