Onmiddelijk stoppen met olie en gas te kopen van Rusland zal een veel sneller effect hebben dan minder afnemen.
De bedoeling is het stoppen van de oorlog. Dat moet dus een onmiddelijk extreem effect hebben in Rusland zodat ze hun oorlog heel snel niet meer kunnen betalen.
Een beetje trager rijden zal er dus voor zorgen dat er ipv 120 raketten die afgechoten er maar 100 worden afgeschoten. Zal dat het oplossen? Ik denk het niet.
Als er ineens geen geld meer is zullen er ipv 120 raketten heel snel geen raketten meer vliegen. Ik denk dat dat een beter idee is..
Beter kort maar krachtig dan een beetje liggen taffelen.
En hoe ga je een gelijkblijvend verbruik van olie en gas opvangen als je onmiddellijk stopt met de aankoop hiervan vanuit Rusland?
Je schiet jezelf in de voet met zo'n maatregel als je geen alternatief/oplossing hebt. Dit oplossen kan je doen aan de vraag en/of aanbodzijde aan te passen maar het zal op beide vlakken moeten.
Ofwel zorg je voor minder verbruik (lagere snelheid, warmtepompen, elektrificatie vervoer,...) zodat je geen Russiche import meer nodig hebt. Op korte termijn (weken-maanden-zelfs jaren) lijkt mij dit niet mogelijk, je spreekt eerder over jaar/jaren of zelfs een decennia alvorens je een stevige invloed hebt.
Ofwel zorg je voor andere leveranciers zodat je geen Russiche import meer nodig hebt, maar pijpleidingen van Rusland leg je niet snel even om naar Qatar of Saudi-Arabie. hier spreek je ook minimum over een decennia. En via internationale scheepvaart kan er wat opgevangen worden maar de schepen die gas/olie vervoeren zijn ook maar berekend op de huidige capaciteiten en trafieken, het is niet dat je snel 100 extra tankers kan bestellen die je volgende week naar Qatar kan laten varen. Ook hier spreek je over een decennia.
In een ideale wereld zetten we vandaag de kraan met Rusland toe maar dat kan op (zeer) korte termijn bijna niet zonder zeer zware gevolgen voor je eigen economie en maatschappij. Ik denk niet dat er veel ministers/regeringen deze beslissing willen nemen na een Corona-crisis, de zware inflatie, de reeds dure energie en de andere gevolgen van de oorlog (vluchtelingen, grondstoffen,...)
En de raketten zullen op korte termijn nog blijven vliegen hoor, ook zonder olie en gas inkomsten. Als Rusland er geen werknemers meer voor kan betalen zullen deze wel in de goelag's gemaakt worden bij wijze van spreke.