Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Singapore met een abstention. Myanmar dat voor stemt. Soms toch maar rare beslissingen. Vietnam had ik niet verwacht als "tegenstem". Zij zaten in de mogelijke TPP deal.

De stemming

Waarom zoveel abstentions.

FPwNaQBXEAUwCdO

Omdat de helft van die landen zelf makkelijk over de schreef gaan of in zo'n precaire situatie zitten dat ze het zich niet kunnen permetteren om voor te stemmen.

Ik begrijp heel goed wat je zegt. Ik zeg ook niet dat drastischere maatregelen niet aan de orde zijn, ik zeg maar gewoon dat dat niet zo simpel is als kiezen tussen geld of massamoord en oorlogsmisdaden aan de rand van Europa. Een energiecrisis hier met prijzen die volledig over alle records heen gaan stuurt honderden gezinnen die net boven de armoedegrens zitten er onder, bijvoorbeeld. Ik denk dan echt niet aan Vlaamse middenstanders die op zondag brood moeten eten in plaats van croissants of een skireis minder kunnen boeken, ik denk dan aan gezinnen waar men de energiefactuur niet meer kan betalen of waar het bijna onmogelijk wordt om deftig eten op tafel te krijgen. En het is zeker niet zo dat je dan, als de oorlog gedaan is, kan zeggen 'okay, gedaan met die recessie,' dat zijn zaken die aanslepen

Wat de plannen van Rusland zijn, en hoe gevaarlijk die worden geacht, is iets waar wij hier onmogelijk over kunnen oordelen. Dat zijn spelletjes op het allerhoogste niveau die worden gespeeld door inlichtingendiensten, regeringen, en de cirkels rond invloedrijke personen. Wat jij beschrijft (Putin die Civilization-gewijs door Europa trekt) is ook maar gewoon een scenario. Ik zeg niet dat het onrealistisch is of minder waard dan andere scenario's, maar het is maar gewoon dat. Voorts is er ook nog het feit dat een oorlog met de NAVO iets helemaal anders is dan wat er nu aan de hand is. Dat weten ze in Rusland ook.

Maar goed: ik wil, zoals gezegd, niet beweren dat we niet meer moeten doen. Ik wil maar gewoon zeggen dat ik begrijp waarom men twijfelachtig is om maatregelen te nemen die ook de eigen bevolking (kei)hard gaan treffen.
Ik ben het volledig met je eens, maar stel dat de oorlog morgen stopt (b.v. Putin krijgt Donbas regio volledig in handen) dan durf ik er heel wat op te verwedden dat de energieprijzen nogmaals gaan stijgen. Simpelweg om de reden dat Putin zal dreigen de gaskraan dicht te draaien als de sancties niet snel stopgezet worden.

Er lijken me op dit moment geen winnaars te zijn, alleen maar verliezers:
Oekraïne, dat is duidelijk.
Rusland, in een isolement gedreven.
Het Westen, door de hogere prijzen.

Ik ben het volledig met je eens, maar stel dat de oorlog morgen stopt (b.v. Putin krijgt Donbas regio volledig in handen) dan durf ik er heel wat op te verwedden dat de energieprijzen nogmaals gaan stijgen. Simpelweg om de reden dat Putin zal dreigen de gaskraan dicht te draaien als de sancties niet snel stopgezet worden.

Er lijken me op dit moment geen winnaars te zijn, alleen maar verliezers:
Oekraïne, dat is duidelijk.
Rusland, in een isolement gedreven.
Het Westen, door de hogere prijzen.
Ik zie de prijzen niet snel meer zakken , de weg is ingeslaan om ons af te koppelen van Rusland , denk niet dat daar nog snel (ook na de oorlog) een weg terug is . En ook de klimaatgroeperingen zien het allemaal graag gebeuren . Bange economische tijden

Afrika is eigl meer en meer onder invloed van China en Rusland , lijkt me .

China gaat de grote overwinnaar zijn in dit hele conflict . De sancties hebben toch wel hun doel gemist , Putin zit nog steeds stevig in het zadel, en de Roebel is terug als voorheen .

Goeie opmerking idd dat we op den duur niet eerder onszelf raken dan de Russen .
Absoluut. De Chinese invloedsfeer blijft maar groeien.
En Rusland heeft nog steeds veel meer vriendjes dan de PR departementen in Washington/Brussel/Kyiv laten uitschijnen.

Je ziet dat bijna heel Afrika, Azie en het M-O zich onthouden of (in mindere mate) tegen de resolutie stemmen.
Van de BRICS stemt er geen enkele voor de resolutie.

https://ibb.co/g9PM2XR

Laatst bewerkt:

Pink Floyd met hun eerste single in bijna 20 jaar. :love:

Gilmour, who has a Ukrainian daughter-in-law and grandchildren says: “We, like so many, have been feeling the fury and the frustration of this vile act of an independent, peaceful democratic country being invaded and having its people murdered by one of the world's major powers”.

Ligt het aan mij of is deze column van Jan Segers vrij... extreem? Onder het mom van 'in een column mag alles' wellicht. Als de Russische spionnen hem maar geen bezoekje brengen! 🧪

Ligt het aan mij of is deze column van Jan Segers vrij... extreem? Onder het mom van 'in een column mag alles' wellicht. Als de Russische spionnen hem maar geen bezoekje brengen! 🧪
HLN. Het klinkt arrogant, maar ik voel mezelf te intelligent om die rommel te lezen.

Een plusartikel dat ik niet kan lezen (en ook niet voor wil registeren om 1 maal iets gratis te lezen). Misschien wat hoofdpuntjes uit opsommen?
Want zo enkel o.b.v. die titel lijkt het weer pure clickbait.

Een plusartikel dat ik niet kan lezen (en ook niet voor wil registeren om 1 maal iets gratis te lezen). Misschien wat hoofdpuntjes uit opsommen?
Want zo enkel o.b.v. die titel lijkt het weer pure clickbait.
Mag ik het hier in spoilers kopiëren? Ik wil er ook niet teveel aandacht aan geven hoor. Het is inderdaad maar HLN. Maar toch opmerkelijk dat zoiets gepubliceerd wordt in de meest gelezen krant van een beschaafd Westers land. Het toont aan hoe snel het kan gaan I guess.

Zou het hem al dunnetjes door de broek lopen nu er steeds luider stemmen opgaan om een internationaal arrestatiebevel tegen hem uit te vaardigen en hem vervolgens voor het Internationaal Strafhof te berechten als oorlogsmisdadiger? Hoort u ze al knikken, zijn knieën? (...) Nee, die Poetin — dat monster, dat beest, dat ongedierte — moet zo snel mogelijk dood. Dat lijkt me een humaan en nobel streven. Maar hoe pak je dat aan?

Laatst bewerkt door een moderator:
Het is uiteindelijk maar gewoon een opiniestuk. Kranten publiceren wel vaker extreme meningen door middel van opiniestukken. Dit is een enorm slecht geschreven opiniestuk naar mijn mening (ik vind dat echt op het niveau van een student middelbaar die eens edgy wil overkomen) maar ook maar gewoon dat. Daar kraait geen haan naar, en het zal heus niet de eerste of de laatste keer zijn dat er iemand online heeft gezegd dat Putin beter sterft. Dat uitgerekend HLN zulke zooi (en dan heb ik het niet over 'de mening' maar over het nivieau) publiceert verbaast me natuurlijk niets. Echt ongelofelijk wat voor een rioolkrant dat is, maar dat is voor een ander topic.

Deze ochtend weer een gruwelijke misdaad van Russische origine. Een aanslag met 2 Tockha-U raketten op het treinstation van Kramatorsk waar op die moment honderden/duizenden mensen zich verzameld hadden om met de trein de regio te ontvluchten. Meer dan 30 doden reeds geteld en meer dan 100 gewonden.

Burgers. Vrouwen en kinderen.

Ik heb het Twitterbericht van Kyiv Independent in spoilertags geplaatst want het gaat gepaard met een foto die bloederige lijken toont.

Ja kijk, en wij zagen hier dan een paar dagen geleden berichten over een Russische column van een filmmaker die voorstelde om een genocide te plegen, omdat de Oekraïense bevolking niet meer te redden was wegens totale brainwash.

Als Russische krant kan je nu ook een artikel schrijven over deze HLN rommel en zeggen: kijk, het westen wil een moordaanslag plegen op Poetin.

Dit is riooljournalistiek.

Nochtans ligt de oplossing voor het grijpen en wel zonder dat er 1 NATO soldaat een voet op Oekrains grondgebied zet.Een totaal energie-embargo op Ruslandse olie, gas, en steenkool. Rusland houdt er nagenoeg onmiddellijk mee op.

De gevolgen gaan natuurlijk niet te overzien zijn. Een onmiddellijke recessie in de EU, met Duitsland op kop, en 5 euro of meer voor een liter diesel en een bruin brood. Maar de oorlog stopt.

Ik krijg steeds vaker de indruk dat alle theory crafting rond militair ingrijpen hier in het Westen in de spotlight gehouden wordt omdat we weten dat die oorlog op bovenstaande manier ook kunnen stoppen, maar dat we dan allemaal financieel gaan bloeden, en nog geen klein beetje.

De vraag is dus wat het belangrijkste is. Ons geld, of massamoorden op twee-en-half uur vliegen van hier. Laat ons beginnen met als maatschappij die vraag eens eerlijk en oprecht te beantwoorden. Nog ter illustratie. Die vliegafstand, dat is hetzelfde alsof de straten van Malaga aan de Costa Del Sol zouden vol liggen met geëxecuteerde burgers.

Ik denk dat het wat naief is om te denken dat Rusland er dan mee ophoud.

Ze gaan zoiezo niet onmiddelijk bankroet gaan en olie kunnen ze nog altijd verkopen aan bv China.

Zijn we trouwens daar al niet bijna aanbeland ? Russische olie is al verboden in UK & US, en bij het volgende pakket sancties zou europa daar ook is bij kunnen zijn. Gas inderdaad nog niet, maar ook als we dat zouden weren gaat rusland niet inneens stoppen.

Ja kijk, en wij zagen hier dan een paar dagen geleden berichten over een Russische column van een filmmaker die voorstelde om een genocide te plegen, omdat de Oekraïense bevolking niet meer te redden was wegens totale brainwash.

Als Russische krant kan je nu ook een artikel schrijven over deze HLN rommel en zeggen: kijk, het westen wil een moordaanslag plegen op Poetin.

Dit is riooljournalistiek.
Die situatie is wel anders. Als ik me niet vergis was die column gepubliceerd in een staatskrant, dus daar kan je echt niet iets in posten dat bijvoorbeeld lijnrecht tegen de talking points van Mother Russia in gaat (voor zover je dat in 'onafhankelijke' publicaties ginder wel kan) wat voor velen een teken was dat men daar in Rusland het niet per se oneens is met die column.

Voorts gaat het ook over genocide (het afslachten van hopen onschuldigen) versus het doden van een oorlogsmisdadiger.

Ik zou dit trouwens niet eens (riool)journalistiek noemen. Het is gewoon de mening van 1 persoon, in een land waar normaal gesproken wel alle meningen aan bod mogen komen. Verder loont het denk ik niet om daar aandacht aan te besteden in deze thread.

Terug
Bovenaan