Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

duw je nu Rusland onder het juk van China. Want indien Rusland verpaupert, staat China klaar om alles gewoon over te nemen.
En dat is toch niet een scenario waar je naartoe wilt. Dan creëer je echt wel een china dat heel machtig wordt.
Opslag wordt China dan de grootste kernmacht en China is nu al een fore to reckon with. Want laat ons eerlijk zijn, China heeft ook een vinger in de pap in dit conflict.

Al die speculaties hier. In de Russische verklaringen en pers staat letterlijk wat er gaat gebeuren.

Lavrov zegt letterlijk dat de "demilitarisatie" tot het einde doorgaat, onafhankelijk van de onderhandelingen.
Die onderhandelingen zijn dus een pure schaamlap om 'diplomatiek' te lijken.

Wat Putin, Lavrov en Pravda (overheidsnieuwssite) zeggen over de periode na de inneming van Oekraïne:

- Militair bewind ("The transfer of power to the military for a certain period of time is a common practice.")
- Alle instellingen worden ontmanteld ("The new military government will then carry out reforms with a tough hand before the Russian military police leave Ukraine")
- Het zal jaren duren ("Denazification and demilitarization take a lot of time, it may take years to eradicate the Nazi Bandera psychology in Ukraine"
- Ondertussen zoethouder dat er uiteindelijk referendums zullen komen in alle regio's. Iemand benieuwd wat de uitslag zal worden?
("The new government in Ukraine will then hold a number of referendums in all regions of the country")

De facto inlijving van geheel Oekraíne dus. Enkel schaamlaponderhandelingen, geen compromis.
Eens zien wie er gelijk zal krijgen, professor Criekemans of Janus.
Dit betekent trouwens de facto dat gewone Oekraïners volgens mij het land niet meer gaan uit mogen, want anders krijg je een brain drain.

Er zijn nu al ondervragingen van gewone Russen die het vliegtuig willen nemen in Moskou, en via de landsgrenzen mag niemand Rusland nog uit aan de Russisch-Noorse grens.
Ik zou zeggen aan elke Oekraïner en Rus: maak dat je ogenblikkelijk weg bent.

Nieuw ijzeren gordijn incoming.

ik ben niet mee. Een gek die Rusland bedreigt?
Wat heeft de NAVO daarmee te maken??
Idem voor China : volgens mij zijn er geen landen behalve de VS die kunnen worden aangevallen door china waardoor NAVO moet optreden?
De VS is een deel van de NAVO en een zeer groot deel van de NAVO.
Dus bij een conflict waar de VS mee betrokken is, is de NAVO ook betrokken partij.

Ik begrijp u reactie volkomen maar ik vrees dat wij niet in Putin zijn hoofd kunnen kijken en tot wat die man als ex-KGB er nog allemaal in staat is.. Het Westen is er blijkbaar vrij gerust in dat kernwapens nooit zullen gebruikt worden. Ben daar niet zo zeker van.. ook al is dat Putin zijn eigen ondergang. Die narcistische man wil kost wat kost geschiedenis schrijven. Laat ons hopen dat iemand van zijn inner circle hem kan en wil uitschakelen.
Een kernraket lanceren op een NAVO land is hetzelfde als een vuurpijl schieten naar iemand die je niet moet wanneer iedereen omringd is door licht ontvlambaar gas en tot aan hun enkels in de olie staat. Je zal misschien wel je tegenstander raken, maar het gevolg is wel dat de hele boel in de fik schiet en iedereen er aan gaat. Daar valt dus niks mee te bereiken.

Als Putin echt volledig is doorgedraaid (en dat denk ik dus voor alle duidelijkheid niet) en hij wil in een of andere 'blaze of glory' nog heel de beschaving om zeep helpen dan zijn er nog genoeg mensen rond hem die zullen beseffen dat wat er dan nog over blijft van onze planeet niet de moeite is om in verder te leven. Je kan zo machts- en geldgeil zijn als je wilt; als al dat geld en al die macht hebt in een wereld die platgebombardeerd is en waar je niet eens buiten kan komen door de toxische regen dan ben je daar niks mee.

Heel Oekraïne met de grond gelijk maken en platbombarderen zie ik ze nog wel doen. Dat het niet bij dit relatief 'vriendelijk' soort van oorlog voeren zal blijven kan goed zijn, bijvoorbeeld. Maar een kernraket lanceren op een NAVO land, dat is echt het aller, allerlaatste wat er in deze oorlog gaat gebeuren. Waarom geschiedenis schrijven als er niets eens meer mensen overblijven om die geschiedenis te lezen?

De VS is een deel van de NAVO en een zeer groot deel van de NAVO.
Dus bij een conflict waar de VS mee betrokken is, is de NAVO ook betrokken partij.

Maar NAVO is een verdedigingsalliantie.
VS heeft al meerdere oorlogen gestart zonder dat de NAVO in betrokken is geweest.
Wat jij zegt is dat er een oorlog gaat komen door een gek in de VS (juist? want ben nog niet mee) en daardoor de NAVO mee gaat doen met VS.

En nog een haarscherpe analyse van een andere professor:
(plus-artikel)

Ben er ook mee akkoord. Eigenlijk komt het erop neer dat de EU het wat subtieler zou mogen aanpakken, toch zeker qua communicatie.
Hij schrijft (na een vgl. met de fouten - appeasementpolitiek - van eind jaren '30):

Dat gaat er dan wel van uit dat Rusland sowieso deze invasie als een boomerang terug in het gezicht zal krijgen (zonder dat wij ons openlijk teveel moeien), en dat ze geen verdere plannen zouden hebben (bv. een verdere expansiedrang richting bepaalde NAVO landen in die regio, wat sowieso tot escalatie zou leiden onafhankelijk van wat de EU nu wel of niet zegt en doet).
Zeker zaken zoals nu met EU lidmaatschap naar Oekraïne staan zwaaien, vind ik redelijk goedkoop en onnodig. De Europese Unie heeft mijn inziens al een grote fout gemaakt door te snel uit te breiden naar Oost-Europa. Als de toelatingsprocedures gevolgd worden, gaat het voor Oekraïne nog zeer lang duren vooraleer ze effectief kunnen toetreden.

Kan een land eigl lid vd Navo zijn en tegelijk een Russische haven hebben(Sebastopol) ?

Verder hoop ik dat bepaalde sancties ook niet onnodig lang duren , vb de sportwereld die ook achter een Gordijn wordt geplaatst . Straf wie je straffen moet , maar dit is niet de schuld van iedere Rus .

Moest onderstaand nieuws een feit zijn en worden + indien de staat van beleg vanaf vrijdag in Rusland van start dan zitten we met de gebakken peren. Dan acht ik een algemene mobilisatie van het Russische leger en bevolking voor mogelijk. Want dan kunnen ze het nieuws verspreiden dat ze worden 'aangevallen'.

"De minister van Buitenlandse Zaken van Oekraïne waarschuwt op Twitter voor een nieuw gevaar. De Russen zouden verschillende raketsystemen in het grensdorp Popovka naar het eigen grondgebied gericht hebben. "Vanwege hun barbaarse aard vrezen we dat er een false flag-operatie voorbereid wordt, waar Oekraïne dan de schuld van zou krijgen", aldus Dmytro Kuleba. Op die manier zou de weg voor Poetin openliggen om er een totaal bloedbad van te maken. Of de claim klopt, kan niet onafhankelijk bevestigd worden."

Zeker zaken zoals nu met EU lidmaatschap naar Oekraïne staan zwaaien, vind ik redelijk goedkoop en onnodig. De Europese Unie heeft mijn inziens al een grote fout gemaakt door te snel uit te breiden naar Oost-Europa. Als de toelatingsprocedures gevolgd worden, gaat het voor Oekraïne nog zeer lang duren vooraleer ze effectief kunnen toetreden.
Ik denk dat al die landen nu wel héél content zijn dat ze in de Unie zitten en niet in de situatie van Oekraïne & Wit-Rusland zitten.

Ik denk dat al die landen nu wel héél content zijn dat ze in de Unie zitten en niet in de situatie van Oekraïne & Wit-Rusland zitten.
Zeker en vast, al is qua defensie lidmaatschap tot de NATO ook voldoende. Maar op economisch vlak hebben de Baltische staten en Polen heel wat progressie gemaakt sinds toetreding tot de Europese Unie.

Mijn punt is eerder dat de snelle expansie van de Europese Unie een logge institutie heeft gemaakt met weinig toekomstperspectief op verdere integratie, vooral door de grote hoeveelheid macht die individuele staten krijgen in het opstellen of afwijzen van het EU beleid. Dan had ik liever een sterkere politieke integratie gezien van een select aantal landen dat zo gestaag kon uitgebreid worden.

Vindt jij dat echt zo een gek idee? Acht jij dat effectief volledig onmogelijk?
Want ik ga er eerlijk in zijn ik geloof daar nu niet direct in.
Door het shanghai-pact zijn zij inherent verbonden aan China en zijn zij een bedreiging voor de VS. Het is toch niet ondenkbaar dat daar een gek aan de macht komt die Rusland bedreigt?

Ik acht dat onmogelijk, ja. Zie wat @bassie82 hieronder schrijft.
Ook onder meer omdat wij in het westen wel massaal kunnen protesteren, zonder opgepakt te worden, wanneer er "een gek" aan de macht komt in de VS (ik veronderstel dat je dat bedoelt). Cfr. protesten tegen Trump, en die heeft bijlange niet zoveel geflikt als wat Poetin nu doet.

Maar NAVO is een verdedigingsalliantie.
VS heeft al meerdere oorlogen gestart zonder dat de NAVO in betrokken is geweest.
Wat jij zegt is dat er een oorlog gaat komen door een gek in de VS (juist? want ben nog niet mee) en daardoor de NAVO mee gaat doen met VS.

Ik hoop dat de EU inziet dat het zelf voor zijn defensie moet zorgen ipv afhankelijk te zijn van de VS.. We willen zo greaag de vredesbewaarder op aarde zijn.. Maar we kunnen niet omdat we geen enkele dreiging van onszelf hebben. We zijn volledig afhankelijk van de NAVO en dus de VS..
De VS is ook een bullebak, zoals Rusland. Wel een leukere maar nog steeds een bullebak.. Als Europa voor zichzelf en anderen zou kunnen opkomen dan zouden we al een heel stuk verder zijn met de mensheid. Als er meer dan 2 machtsblokken zijn. Een 3de blok zodat als 1 het in zijnen bol krijgt, de 2 anderen zouden kunnen samenwerken. Wat er de facto voor zorgt dat niemand het in zijnen bol gaat krijgen.

Twee mensen spelen een kaartspel en op het einde gooit de verliezer uit frustratie alle kaarten in de lucht en steelt hij uw gewonnen geld. En de 'winnaar' moet dan maar aan deëscalatie doen. De grap. Volgende keer als we nog eens spelen mag je nog eens mijn geld stelen.

Ik acht dat onmogelijk, ja. Zie wat @bassie82 hieronder schrijft.
Ook onder meer omdat wij in het westen wel massaal kunnen protesteren, zonder opgepakt te worden, wanneer er "een gek" aan de macht komt in de VS (ik veronderstel dat je dat bedoelt). Cfr. protesten tegen Trump, en die heeft bijlange niet zoveel geflikt als wat Poetin nu doet.
Het gaat mij dan ook over een conflict met de VS waardoor zij aangevallen worden, niet dat zijn een ander land aanvallen.
Maar persoonlijk acht ik de kans zeker niet onmogelijk dat er op termijn nog een conflict zal komen hoor. China blijft momenteel wel heel erg onder de radar, maar we weten allebei dat achter de schermen zij ook wel hun munt uit dit conflict willen slaan.
Over onpartijdigheid zou ik niet durven spreken.

En niet te vergeten dat we ook nog altijd met een midden-oosten zitten. Ook dat blijft een zorgenkind.

Het gaat mij dan ook over een conflict met de VS waardoor zij aangevallen worden, niet dat zijn een ander land aanvallen.
Maar persoonlijk acht ik de kans zeker niet onmogelijk dat er op termijn nog een conflict zal komen hoor. China blijft momenteel wel heel erg onder de radar, maar we weten allebei dat achter de schermen zij ook wel hun munt uit dit conflict willen slaan.
Over onpartijdigheid zou ik niet durven spreken.

En niet te vergeten dat we ook nog altijd met een midden-oosten zitten. Ook dat blijft een zorgenkind.
Het moet dan ook een aanval op het Amerikaans continent zijn denk ik. Ken de regels niet precies maar toen Argentinië de UK aanviel in de Falklands heeft de navo niet geholpen omdat het niet de UK zelf was.

edit: heb het eens opgezocht, het nato verdrag is enkel geldig als de lidstaat aangevallen wordt ten noorden van de kreeftskeerkring. Dus hoeft toch niet op grondgebied te zijn.

Zuiver op buikgevoel zou ik zeggen dat Rusland een rampzalige eerste week achter de rug heeft maar daar speelt propaganda en selectieve informatie ongetwijfeld een grote rol in. Rationeel gezien vrees ik dat het ergste nog moet komen en dat deze oorlog niet op enkele weken tijd zal afgelopen zijn.
Ik ook, afgaande op de nieuwsberichten hier heeft de kwaadaardige Russische invaller zich volledig mispakt aan de strenge Europese sancties en het verzet van de Oekraïnse bevolking. In welke mate die beeld accuraat is met de werkelijkheid weet ik niet, ik heb het gevoel dat ik alles krijg voorgeschoteld vanuit geselecteerde nieuwsgeving.

Ik ook, afgaande op de nieuwsberichten hier heeft de kwaadaardige Russische invaller zich volledig mispakt aan de strenge Europese sancties en het verzet van de Oekraïnse bevolking. In welke mate die beeld accuraat is met de werkelijkheid weet ik niet, ik heb het gevoel dat ik alles krijg voorgeschoteld vanuit geselecteerde nieuwsgeving.
Dat is geen gevoel, dat is gewoon de realiteit.
Verwarring zaaien is ook een truc, en een truc die vaak heel goed werkt want dat maakt alles onvoorspelbaar. En de beste zetten zijn diegene die je niet verwacht.
Pas op het einde van dit conflict zal de uiteindelijke balans gemaakt worden. Maar ik heb een vermoeden dat deze anders zal uitdraaien dan hetgeen velen nu denken.

Terug
Bovenaan