Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Zo werkt het jammer genoeg niet, of dat lijkt het meeste wetenschappelijk onderzoek toch te suggereren. Had een tijdje geleden eens opgezocht wat de impact is van sancties en hoe nuttig die zijn voor bv. democratisering en regimeverandering in een land. Spoiler: geen prettige lectuur.
Ik doelde eerder op het gegeven dat veel Russen enkele de propaganda vanuit het Kremlin zien en lezen, en dus geen flauw idee hebben wat er in Oekraïne echt aan het gebeuren is. Eigenlijk zouden ze bij EA beter gewoon in Fifa boodschappen hebben laten zien met info over de oorlog, dat zou misschien meer effect hebben dan gewoon de Russische ploegen er uit gooien. Het Kremlin zou dan binnen de dag wel Fifa bannen, maar dan heb je toch weer een hele reeks mensen bereikt die je anders niet zou bereiken.

De VS, Rusland, China, ... zouden maar een beperkt aantal kernwapens mogen hebben, vb elk 100 ofzo, zou je kunnen denken, maar een beperkt aantal kernwapens zou er ook kunnen toe leiden dat ze misschien sneller zouden worden ingezet.

Jodiumtabletten zouden kunnen helpen als er 1 bom op Brussel valt, maar het zal niet veel meer helpen bij een all-out kernoorlog denk ik...
Je zou dan ook voldoende conserven, water etc moeten op voorraad hebben om een weekje of 2 te kunnen schuilen. Maar vrijwel niemand gaat zoveel water en eten liggen hebben om 5 jaar in een bunker te kunnen overleven.
Mijn punt was ook eigenlijk dat, als er een kernbom op Brussel valt, er sowieso reactie op zal komen (meer kernraketten) zoals @RidderBauknecht hierboven zegt. Dan staat ge met jodiumtabletten helemaal nergens. Idd, een bunker met proviand voor meerdere jaren. Zo zullen er ongetwijfeld wel enkele tientallen zijn op de wereld, maar voor de overgrote meerderheid van de wereldbevolking is het dan voorbij.

Wat ik me wel afvraag, is hoe het scenario zich zou afspelen indien Rusland 1 'kleine' kernbom dropt op Kiev. Het is geen NAVO land, en buiten verdere sancties en uitsluiting vraag ik me af of er dan een militaire reactie zou zijn (en met of zonder kernbommen).

+ wat is het alternatief?

Militair willen we niet ingrijpen want dan starten we WOIII en economisch zouden we niet mogen ingrijpen want dan raak je de gewone Russische bevolking ook, wat is er dan nog? Wat nutteloze resoluties stemmen in de vele parlementen?
Ik heb sommige mensen horen beargumenteren dat WOIII eigenlijk al begonnen is, maar dat we het gewoon nog niet willen zien. :unsure:
Er is nu eigenlijk maar 1 kleine escalatie nodig om het volledig te doen losbarsten.

Ik doelde eerder op het gegeven dat veel Russen enkele de propaganda vanuit het Kremlin zien en lezen, en dus geen flauw idee hebben wat er in Oekraïne echt aan het gebeuren is. Eigenlijk zouden ze bij EA beter gewoon in Fifa boodschappen hebben laten zien met info over de oorlog, dat zou misschien meer effect hebben dan gewoon de Russische ploegen er uit gooien. Het Kremlin zou dan binnen de dag wel Fifa bannen, maar dan heb je toch weer een hele reeks mensen bereikt die je anders niet zou bereiken.
In elke online game worden Russen er op aangesproken, ik denk dat net gamers heel goed weten wat er aan het gebeuren is..

net zoals overal is het simpel: de jeugd (leve internet) is goed op de hoogte, de oudere bevolking niet.
Dit is hier net hetzelfde.
probleem is dat de ouderen aan de macht zijn,
legio voorbeelden genoeg (brexit iemand?)

Nu gaan ze dus in Russische scholen en op de Russische versie van facebook lesgeven over waarom Oekraine "bevrijd" moet worden.
trekt een beetje op het begin van de Hitlerjugend.

net zoals overal is het simpel: de jeugd (leve internet) is goed op de hoogte, de oudere bevolking niet.
Dit is hier net hetzelfde.
probleem is dat de ouderen aan de macht zijn,
legio voorbeelden genoeg (brexit iemand?)
Huh? De jongeren mogen daar ook gaan stemmen, ze zijn gewoon nauwelijks op komen dagen op de dag van de Brexit stemming. Als ze liever in hun bed blijven liggen dan te gaan stemmen, mij niet gelaten. Maar kom dan niet klagen dat de "ouderen aan de macht zijn".

Ik vrees dat het informeren via games, Google maps, Tripadvisor binnenkort gedaan zal zijn:
De Russische Federale Raad (Senaat) komt vandaag plots bijeen en ze hebben de bevoegdheid om de staat van beleg af te kondigen, het ziet er dus niet goed uit voor de laatste vrijheden die hen nog rest. De protesten op pleinen zullen nog hardhandiger worden aangepakt en morgen stemt de Duma over een wet om je 15 jaar in de gevangenis te steken als je de "speciale operatie" een oorlog noemt of er anders over bericht dan het Kremlin wil (dus: een zgn bevrijding waar de soldaten boeketten bloemen krijgen toegeworpen).

Wss gaan ze verder het internet afschermen aangezien die "leugens" verkopen en dan zie je enkel nog wat ze willen zien.

EDIT: Volgens Peskov (woordvoerder Kremlin) is het allemaal pure laster, niets van aan:
Ze zeiden dat nu ook wel van die oefeningen, geen invasieplannen, zelfs niet na de erkenning van de 2 republieken en ineens vielen ze binnen.

Laatst bewerkt:
Ik zeg letterlijk "één van de redenen", en toch slaag jij er weer in om daar "de reden" van te maken :crazy:
Jij haalt de aanwezigheid van kernmateriaal aan als een argument waarom het goed is dat Groen! tegen kernenergie in België is. Ik wijs je er gewoon op dat dat onzin is en geen enkele impact heeft op Rusland (of anderen) hun vermogen om een nucleaire oorlog te starten.

Als Macron als voorbeeld wordt genomen in Europa voor wat staat als goed en kordaat, dan denk ik dat Europa gedoemd is. Zo ver ik me herinner was Macron de lachstok van Europa die door geen enkele leider in de wereld serieus werd genomen.

Anderszijds, de Fransen hebben op dit moment de meest adequate militaire slagkracht op het Europese vasteland. Zijn ook de enige die buitenlandse militaire missies relatief zelfstandig ondernomen hebben .

Dus ik zou Macron niet zomaar aan de kant schuiven. Ik zou niet weten waarom de rest van Europa hem zou uitlachen.
Met dat de Britten het EU hebben verlaten, is het nog meer dan ooit de Duits-Franse as. En de Duitsers lijken nu niet bepaald de leiding te nemen.

Ja, we lachen vaak (smalend) met de Fransen, hun witte vlag en hun "tank met 1 versnelling vooruit en 6 achteruit", maar onderschat ze niet, zowel qua leiderschap als qua materieel.

Ja, we lachen vaak (smalend) met de Fransen, hun witte vlag en hun "tank met 1 versnelling vooruit en 6 achteruit", maar onderschat ze niet, zowel qua leiderschap als qua materieel.

Ik ben blij dat we nog Macron hebben. Met het wegvallen met Merkel is het triest gesteld met sterke figuren in Europa.

Ik vraag me eigenlijk ook af wat er in het hoofd van Zelinsky en co afspeelt,wetende dat de kans heel groot is dat hij/zij het niet overleeft/overleven.

Blijkbaar zouden de Oekraïners stilaan tegenoffensief beginnen dankzij de aanvoer van wapens etc...

To be confirmed natuurlijk,maar dat zou toch al goed teken kunnen zijn.

Ik denk inderdaad dat Frankrijk de fakkel een beetje gaat overnemen van Duitsland en de "grote man" in Europa wordt. Misschien niet economisch. Maar in de huidige situatie, en het wegvallen van Merkel, denk ik dat het Parijs is dat het voortouw gaat nemen in Europese defensie, kernenergie,...

Interessant artikel in HLN van professor Russische politiek Ria Laenen (KU Leuven).
Komt erop neer dat we in het westen te snel conclusies trekken over hoe de oorlog evolueert. (zaken als 'het gaat veel trager vooruit dan verwacht', of Poetin zijn strategie onderschatten)

'Volgens zijn eigen logica is Poetin nog altijd rationeel bezig"", legt Laenen uit. ''Hij is het plan dat hij voor ogen heeft nauwgezet aan het uitvoeren. Hoewel het waanzinnig is wat hij doet, is hij niet compleet gek. Het past allemaal in zijn logica. Terwijl wij hier in het Westen gehaast allerlei conclusies trekken, gaat de Russische president bijzonder geduldig te werk.
Het gaat dan niet over een 'meesterplan' ofzo he, maar eerder dat er zeer waarschijnlijk meerdere uitgewerkte scenario's op tafel liggen afhankelijk van wat er gebeurt. We mogen ook niet veronderstellen dat hij in een vlaag van waanzin dacht dat de Oekraïeners zich niet zouden verzetten. Die colonne voertuigen zou dus wel eens pas gebruikt kunnen worden nadat Kiev is ingenomen, om de "orde" te handhaven op langere termijn. Het zou dan ook heel lang kunnen aanslepen daar... :confused:

Persoonlijk vermoed ik wel dat hij niet verwacht had dat het westen zo snel zo'n verregaande sancties ging opleggen. Dat zal toch niet in de Russische plannen vooropgesteld zijn...

edit: specifiek voor die colonne voertuigen - het zou zelfs logisch zijn dat die opzettelijk tot heel dichtbij Kiev gereden zijn, maar nu afwachten (tot de bombardementen het verzet gebroken hebben, en ze de stad kunnen gaan handhaven). Want als ik het juist begrijp wordt de ondergrond daar in de lente heel modderig, dus dan kan je zo'n colonne helemaal niet meer laten bewegen...

Laatst bewerkt:
Interessant artikel in HLN van professor Russische politiek Ria Laenen (KU Leuven).
Komt erop neer dat we in het westen te snel conclusies trekken over hoe de oorlog evolueert. (zaken als 'het gaat veel trager vooruit dan verwacht', of Poetin zijn strategie onderschatten)
Dit lijkt mij dus ook veel logischer dan de overhaaste conclusies die ze hier trekken elke keer als een convooi een dag vertraging heeft of als er een Russische soldaat desserteert.

Het gaat dan niet over een 'meesterplan' ofzo he, maar eerder dat er zeer waarschijnlijk meerdere uitgewerkte scenario's op tafel liggen afhankelijk van wat er gebeurt. We mogen ook niet veronderstellen dat hij in een vlaag van waanzin dacht dat de Oekraïeners zich niet zouden verzetten. Die colonne voertuigen zou dus wel eens pas gebruikt kunnen worden nadat Kiev is ingenomen, om de "orde" te handhaven op langere termijn. Het zou dan ook heel lang kunnen aanslepen daar... :confused:

Persoonlijk vermoed ik wel dat hij niet verwacht had dat het westen zo snel zo'n verregaande sancties ging opleggen. Dat zal toch niet in de Russische plannen vooropgesteld zijn...

edit: specifiek voor die colonne voertuigen - het zou zelfs logisch zijn dat die opzettelijk tot heel dichtbij Kiev gereden zijn, maar nu afwachten (tot de bombardementen het verzet gebroken hebben, en ze de stad kunnen gaan handhaven). Want als ik het juist begrijp wordt de ondergrond daar in de lente heel modderig, dus dan kan je zo'n colonne helemaal niet meer laten bewegen...
De befaamde Rasputitsa!

Terug
Bovenaan