Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Het ziet ernaar uit dat de drukkingsmiddelen van de EU op dit moment toch weinig helpen bij Poetin.
Aankondiging van martial law, oprukkende oorlogsschepen, berichten van false flag operaties,... Reken daarbij het counter-offensief van Oekraïne, en het gaat precies alleen nog maar escaleren vanaf nu, tenzij diplomatische onderhandelingen tussen beide partijen natuurlijk iets opleveren vandaag.

De balans kan nog alle kanten uitgaan, zoals hierboven ook vermeld.

Deze thread kan trouwens naar mijn mening gerust hernoemd worden naar 'Russisch-Oekraïense oorlog 2022'.

Laatst bewerkt:
Dat is geen gevoel, dat is gewoon de realiteit.
Verwarring zaaien is ook een truc, en een truc die vaak heel goed werkt want dat maakt alles onvoorspelbaar. En de beste zetten zijn diegene die je niet verwacht.
Pas op het einde van dit conflict zal de uiteindelijke balans gemaakt worden. Maar ik heb een vermoeden dat deze anders zal uitdraaien dan hetgeen velen nu denken.
Het is volgens mij toch gewoon zo dat Rusland veel meer weerstand krijgt dan ze verwachten hoor. Want ja, wat een truc: de hele Westerse wereld 'lacht' met hoe zwak Rusland overkomt en ze schieten maar niet op met hun invasie. Ik denk dat dit gewoon hun plan A was, en dat dat niet helemaal loopt zoals verwacht. Occam's Razor en al van dat.

Wat natuurlijk wel zo is, is dat Rusland het hier niet bij gaat laten. Er zijn er die schijnen te denken dat het al bijna voorbij is omdat de 'snelle bezetting' niet is gelukt, maar het einde van dit conflict is naar alle waarschijnlijkheid nog lang niet in zicht. Het is niet omdat plan A mislukt dat ze geen plan B, C, D, enzovoorts hebben.

Maar dat dit een truc of een of andere heel ingewikkelde misleiding is (met wat dan als doel? Het zou voor Rusland toch veel makkelijker zijn moesten ze nu dat land al helemaal bezet hebben?) dat denk ik echt wel niet. Volgens mij zien we hier gewoon het falen van een (misschien nogal optimistisch opgesteld) plan A.

Poetin zijn "natte droom" is gewoon de revival van de hélé Sovjet Unie hé.

Dwz hij wenst de volledige verovering van Oekraïne. En daarna ook: Moldavië, Georgië, Kazachstan, enzovoorts hé ... hij wil ze gewoon allemaal er terug bij.

Dat scenario is natuurlijk héél onwaarschijnlijk, zelfs al slaagt hij erin, om daarna al die landen onder de knoet te houden .. mmm ..
Maar ja dromen mag zeker? :unsure:

Ik ook, afgaande op de nieuwsberichten hier heeft de kwaadaardige Russische invaller zich volledig mispakt aan de strenge Europese sancties en het verzet van de Oekraïnse bevolking. In welke mate die beeld accuraat is met de werkelijkheid weet ik niet, ik heb het gevoel dat ik alles krijg voorgeschoteld vanuit geselecteerde nieuwsgeving.
Ik heb hetzelfde gevoel.

Ik ben natuurlijk helemaal geen expert, maar ik snap ook niet goed wat Putin zijn bedoelingen zijn. Hij lijkt me niet iemand die zich plots gaat terugtrekken en opgeven, want het gezichtsverlies zou enorm zijn. Een compromis, na alles wat er nu al gebeurd is, lijkt me compleet onmogelijk.

In het scenario dat Putin Oekraïne verovert en zijn pro-Russische regering installeert in Kiev... Wat dan? Om dat gebied onder controle te houden, zou hij toch een enorme legermacht permanent in Oekraïne moeten vestigen? Gezien de strijdlust van de Oekraïners, zou die legermacht dagelijks massaal aangevallen worden door rebellen. Op lange termijn is dit toch absoluut niet vol te houden, zeker met de economische sancties die Rusland alleen maar verder gaan ruïneren. Dus wat is zijn langetermijnsvisie dan? Ik hoor hier en daar dat hij de Sovjet terug wil herenigen, maar dat is toch compleet onmogelijk? Dit is geen oorlog die Rusland kan winnen.

Heeft hij zich dan écht zo mispakt aan de reactie van het Westen en van Oekraïne? Ik vind het in ieder geval zorgwekkend dat Putin het type is dat waarschijnlijk liever zou sterven dan gezichtsverlies lijden. Als hij verliezen blijft lijden in Oekraïne, hoelang gaat het nog duren vooraleer hij naar nucleaire wapens grijpt?

Het begint duidelijk te worden wat de bedoelingen zijn. Rusland moet extreem hard worden gestraft.

"Putin is aiming to seize the whole of Ukraine"

Alé, het is nu al het vermoeden van Janus én Macron tegen Criekemans.

Wat zit die daar eigenlijk te doen aan die unief als hij zelfs dat nog niet door had?
Ik herhaal dus mijn statement: totaal incompetent ofwel Russische belangen, de enige 2 mogelijke verklaringen.

Kan zijn dat ik het gemist heb maar precies nog niet zien passeren hier:

Business Insider

A Russian businessman has put a $1 million bounty on Vladimir Putin's head, calling for military officers to arrest him as a war criminal​

Kan zijn dat ik het gemist heb maar precies nog niet zien passeren hier:

Benieuwd of dit rumoer op gang zal brengen.

worrying

De martial law zal ook ingevoerd worden en iedereen die protesteert wordt zelf naar het front gestuurd.
Hmmmm vreemd. Poetin die zelf belt naar Macron.
Dat kan ook gewoon met de bedoeling zijn om twijfel te zaaien of om met opzet een bepaald idee te geven (iets te doen uitschijnen) aan de EU.

Gelukkig zijn de Fransen (naar mijn stereotypische ervaring) zeer allergisch aan bullshit, dus Macron zal dat wel kunnen plaatsen :unsure:

Het blijft allemaal vrij onwezenlijk dat dit aan het gebeuren is. En als die vredesonderhandelingen (waarschijnlijk) op niks uitdraaien, dan wil ik ook nog wel eens zien wat er de komende weken zit aan te komen. Niet alleen in Oekraïne, maar ook hier, en in Rusland zelf...
Op een abstracte manier vind ik het ook extreem intrigerend (net als de pandemie is dat een historische gebeurtenis waar we middenin zitten). Vreselijk van al de slachtoffers, uiteraard, maar ongetwijfeld ook 'interesting times'.

ongetwijfeld ook 'interesting times'.
Het idee van een pandemie was in mijn ogen toch net iets minder angstaanjagend dan dat van een nakende nucleaire holocaust.

Maar misschien zie ik het wat zwart in. Er is niet zoveel de laatste dagen dat me reden geeft om het minder somber in te zien.

Hopelijk zal het aflopen met Poetin die met of zonder geweld van zijn ivoren toren wordt getrokken. Genoeg Russen die beseffen dat die kerel ze niet meer op een rij heeft en iemand is waarvoor ze niet staan. Duurt effe om op gang te komen, maar zal wel iets op til zijn. Men kan de Russen niet gaan blijven voorliegen. Meer en meer Russische bedrijven (zoals nu ook Lukoil) roepen ook op om er mee te stoppen.

ej ej de Guy Verhofstad is er nog e :smurf:

Je kunt zeggen wat je wil, maar Verhofstadt kan wel speechen. Zijn bevlogenheid, enthousiasme en oprechte verontwaardiging is iets waar vele grijze aflees-politici nog een puntje kunnen aan zuigen.

Het typevoorbeeld van een sterke leidersfiguur is nog steeds Obama. Charisma afdwingen, niet door spierballengerol (letterlijk en figuurlijk) maar door woorden.

Je kunt zeggen wat je wil, maar Verhofstadt kan wel speechen. Zijn bevlogenheid, enthousiasme en oprechte verontwaardiging is iets waar vele grijze aflees-politici nog een puntje kunnen aan zuigen.
Het is misschien flauw, maar ik cringe iedere keer als ik zijn "Flemlish" moet aanhoren. Hoe moeilijk is het nu om wat te letten op je Engels(e uitspraak)...

Zolang hij niet de EU gebouwen wil verkopen om dan te huren zal het allemaal wel meevallen denk ik.

Het typevoorbeeld van een sterke leidersfiguur is nog steeds Obama. Charisma afdwingen, niet door spierballengerol (letterlijk en figuurlijk) maar door woorden.
Doe mij maar Churchill dan, zijn oratorisch talent en voortrekkersrol heeft de Britse natie rechtgehouden en weerhouden van defaïtisme tijdens de moeilijke periode na de val van Frankrijk. Ofschoon hij zeker niet zuiver op de graat was (maar wie is dat wel?), heeft Churchill een terechte plaats in de geschiedenis verdiend. Obama was ook een sterke orator, maar hij had lang geen doorslaggevende rol om zijn beleid te voeren zoals Churchill dat deed.

Andere tijden, natuurlijk.

Laatst bewerkt:
"Putin is aiming to seize the whole of Ukraine"

Alé, het is nu al het vermoeden van Janus én Macron tegen Criekemans.

Wat zit die daar eigenlijk te doen aan die unief als hij zelfs dat nog niet door had?
Ik herhaal dus mijn statement: totaal incompetent ofwel Russische belangen, de enige 2 mogelijke verklaringen.
Als die man net anderhalf uur gesprek heeft gehad met Poetin lijkt me dat meer dan een vermoeden...
Ik drukte me bescheiden uit, dat zit in mijn aard.

Al die speculaties hier. In de Russische verklaringen en pers staat letterlijk wat er gaat gebeuren.

Lavrov zegt letterlijk dat de "demilitarisatie" tot het einde doorgaat, onafhankelijk van de onderhandelingen.
Die onderhandelingen zijn dus een pure schaamlap om 'diplomatiek' te lijken.

Wat Putin, Lavrov en Pravda (overheidsnieuwssite) zeggen over de periode na de inneming van Oekraïne:

- Militair bewind ("The transfer of power to the military for a certain period of time is a common practice.")
- Alle instellingen worden ontmanteld ("The new military government will then carry out reforms with a tough hand before the Russian military police leave Ukraine")
- Het zal jaren duren ("Denazification and demilitarization take a lot of time, it may take years to eradicate the Nazi Bandera psychology in Ukraine"
- Ondertussen zoethouder dat er uiteindelijk referendums zullen komen in alle regio's. Iemand benieuwd wat de uitslag zal worden?
("The new government in Ukraine will then hold a number of referendums in all regions of the country")

De facto inlijving van geheel Oekraíne dus. Enkel schaamlaponderhandelingen, geen compromis.
Eens zien wie er gelijk zal krijgen, professor Criekemans of Janus.

Ik heb vroeger nog van de man les gehad (Criekemans, niet jezelf). Gaf zeer interessant les maar ik vond toen al dat die vaak een naïeve (of alleszins nogal optimistische) houding had t.o.v. Rusland. Dat komt ook altijd terug in zijn analyses en zelfs nu nog als je hem hoort praten. De tijd zal het uitwijzen maar ik verwacht nu ook niet speciaal veel van die onderhandelingen. Oekraïne moet die uiteraard aangaan, maar van de Russische kant zal er wel niets toegegeven worden tot ze zelf vinden “nu is het goed geweest”.

Ik vind de analyses dat Rusland nu eerst de zuidkust (i.e. Odessa) wil veilig stellen voor ze verder gaan met Kiev wel aannemelijk. Dan is Oekraïne volledig landlocked met enkel nog landelijke aanvoerlijnen langs de westelijke grenzen.

Terug
Bovenaan