Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Heeft iemand zich toen het lot van Rusland en de rest van de staten van het GOS eigenlijk wat aangetrokken? Ik wil hiermee niet zeggen dat het de verantwoordelijk was van het westen om de ex Sovjetstaten weet op de rails te krijgen, maar de oorsprong van Poetin zijn frustratie moet daar toch ergens liggen. En Boris Jeltsin was gedurende die cruciale periode echt wel niet de juiste man op die plaats.
Je kan met dezelfde insteek naar Japan kijken. Daar zijn de Westerse landen er wel in geslaagd om met hen goede relaties aan te houden na WO2. Hoe het daar wel lukte, en met de Russen niet, geen idee eigenlijk.

Straf wel, Turkije en Rusland zijn normaal buddy-buddy en nu gaan ze actief wapens leveren :)
Dat zou ik in vraag stellen. Rusland en Turkije zijn al decennia lang onrechtstreeks in een militaire conflict:
- PKK in Irak gesteund door Rusland vs Turkije
- Assad en YPG in Syrië gesteund door Rusland vs Turkije
- Azerbaijan gesteund door Turkije vs Armenië gesteund door Rusland
- VN-erkende regering in Libië gesteund door Turkije vs warlord Haftar en Wagner huurlingen gesteund door Rusland.
- …

Anderzijds hebben ze ook hun handelsrelaties:
- Aankoop voedsel, producten, gas, … uit Rusland en vice versa
- Russische toeristen
- Aankoop militaire producten (vb. S-400) door Turkije omdat NATO hen geen luchtafweersystemen zoals de Patriots wil verkopen (en het wel verkoopt aan andere landen), en verschillende embargo’s toepast op militaire producten (wat niet authentiek overkomt als Turkije ook lid is van NATO). Het lijkt wel alsof NATO blij is dat de Turken deel zijn van de alliantie, maar niet willen dat ze nog sterker worden en meer inspraak krijgen in het beleid? Ik begrijp het zelf ook niet zo goed.
- …

Dus we kunnen het eigenlijk eerder stellen als een love-hate relatie, en ze zullen blijven samenwerken zolang het uitkomt voor de belangen van beide landen.

Laatst bewerkt:
Turkije ook wel populaire vakantiebestemming voor Russen. En dat weet Turkije ook.

En ieder van ons die al eens aan een leeg buffet in een Turks hotel heeft gestaan omdat letterlijk alles bij dat tafeltje Russen op tafel staat.

Je kan met dezelfde insteek naar Japan kijken. Daar zijn de Westerse landen er wel in geslaagd om met hen goede relaties aan te houden na WO2. Hoe het daar wel lukte, en met de Russen niet, geen idee eigenlijk.

Japan had gecapituleerd, en werd door tijdelijk bezet door Amerika dat er voor gezorgd heeft dat het land werd omgevormd tot een modern liberaal westersgezind land. Rusland kwam als overwinnaar uit de oorlog en heeft zich dus nooit moeten schikken naar wat het westen wou.

Turkije ook wel populaire vakantiebestemming voor Russen. En dat weet Turkije ook.

En ieder van ons die al eens aan een leeg buffet in een Turks hotel heeft gestaan omdat letterlijk alles bij dat tafeltje Russen op tafel staat.
En dan laten ze dikwijls alles nog staan ook, in plaats van alles op te eten/drinken. Dat Turkije ook maar volgt en hun luchtruim sluit voor de Russen, dat zou een goede zaak zijn (juist wel spijtig van die knappe Russinnen die er dan niet zullen zijn). Probleem met veel Russen is ook dat hun kennis van het Engels meestal heel slecht is, in tegenstelling tot Oekraïners.

Dat zou ik in vraag stellen. Rusland en Turkije zijn al decennia lang onrechtstreeks in een militaire conflict:
- PKK in Irak gesteund door Rusland vs Turkije
- Assad en YPG in Syrië gesteund door Rusland vs Turkije
- Azerbaijan gesteund door Turkije vs Armenië gesteund door Rusland
- VN-erkende regering in Libië gesteund door Turkije vs warlord Haftar en Wagner huurlingen gesteund door Rusland.
- …

Anderzijds hebben ze ook hun handelsrelaties:
- Aankoop voedsel, producten, gas, … uit Rusland en vice versa
- Russische toeristen
- Aankoop militaire producten (vb. S-400) door Turkije omdat NATO hen geen luchtafweersystemen zoals de Patriots wil verkopen (en het wel verkoopt aan andere landen), en verschillende embargo’s toepast op militaire producten (wat niet authentiek overkomt als Turkije ook lid is van NATO). Het lijkt wel alsof NATO blij is dat de Turken deel zijn van de alliantie, maar niet willen dat ze nog sterker worden en meer inspraak krijgen in het beleid? Ik begrijp het zelf ook niet zo goed.
- …

Dus we kunnen het eigenlijk eerder stellen als een love-hate relatie, en ze zullen blijven samenwerken zolang het uitkomt voor de belangen van beide landen.
Een van de voornaamste redenen waarom Turkije, ondanks de conflicten die je opsomt, dicht tegen Rusland aanschurkt is omdat Turkije net als Rusland, China, Brazilië, ... zijn eigen koers wil varen los van Amerikaanse en Europese inmenging. Turkije is daarnaast net als Rusland en China de erfgenaam van een wereldmacht, en dat bepaalt nog altijd hun huidige politiek. Hetzelfde sentiment zie je ook nog steeds in GB, waar het een van de belangrijkste motieven voor de Brexit was.

Laatst bewerkt:
Algemene panne in alle apotheken om voorschriften op te halen. Ware het niet dat dit niet de eerste keer is...zou denken dat het de Russen zijn.

Ik kan zowel de analyse van @Avondland als die van @|nfected volgen.
Rusland/Putin had middelen om het land terug op te bouwen en min of meer te herstellen in haar oude glorie. Maar op echt veel hulp en echte toenadering van het Westen kon het niet rekenen. Het kwam hen wat te handig uit dat Rusland in de touwen lag. Er is dan heel oppurtunistisch geprofiteerd door daar gas en olie etc aan te kopen. Het mee terug opbouwen was een brug te ver, laat staan Rusland mee(r) te integreren in Europa.

Trouwens deze analyse gelezen:

Het ziet er heel somber uit.

Allez jongens, Rusland heeft miljarden euro's/dollars aan economische hulp gekregen van de VS en Europa in de jaren 90 na de val van de Soviet Unie.
Ook bij de financiele crisis in 98 onder Yeltsin heeft Rusland van het IMF en de Wereldbank 23 miljard dollar (financial package, zal wrs voornamelijk uit leningen bestaan, maar toch). Fun fact, achteraf is er ontdekt dat bij de "aankomst" van dat geld op de Russische rekeningen, er prompt 5 miljard dollar van gestolen is.

Je kan niet zeggen dat het Westen Rusland niet heeft proberen te helpen, dat hebben ze juist wel gedaan en ze hebben daar gigantisch veel geld tegenaan gegooid. Ze hebben het helaas verkeerd gedaan (SURPRISE!!), want de gepushte privatisatie zorgde niet voor dezelfde vrije marktseconomie als in het Westen maar creeerde de oligarchen-maatschappij in Rusland waarbij quasi alle rijkdom in handen van de happy few zijn en de gewone bevolking veelal in dezelfde omstandigheden leeft als 20-30 jaar geleden.

Het is daarom ook dat je vooral moet focussen op de oligarchen met je economische sancties en moet proberen de gewone bevolking te ontzien, want die staan zo stijf van de propaganda dat Putin die economische sancties juist in een voordeel kan veranderen.
Maar we zien toch nog altijd dat veel economische sancties die de oligarchen pijn kunnen doen, vrij zwak zijn. Kijk naar Roman Abramovich, volgens verschillende bronnen (zowel internationaal als Russisch) is hij een vriend of heeft hij alleszins vriendschappelijke relates met Putin alsook een directe lijn van communicatie rechtstreeks met Vladje. En toch lijden de mannen en vrouwen in de straten van Moskou en Novosibirsk meer onder de sancties dan Roman.
Jammer.

Ik kan zowel de analyse van @Avondland als die van @|nfected volgen.
Rusland/Putin had middelen om het land terug op te bouwen en min of meer te herstellen in haar oude glorie. Maar op echt veel hulp en echte toenadering van het Westen kon het niet rekenen. Het kwam hen wat te handig uit dat Rusland in de touwen lag. Er is dan heel oppurtunistisch geprofiteerd door daar gas en olie etc aan te kopen. Het mee terug opbouwen was een brug te ver, laat staan Rusland mee(r) te integreren in Europa.

Een overheid die het goed voor had met zijn bevolking had de rijkdom die met hun gas en olie vergaard wordt kunnen gebruiken om het land te hervormen, hun bevolking op te leiden en kansen te geven, te investeren in wetenschap en ondernemerschap. Ze hebben daarentegen gekozen voor zelf verrijking voor een beperkt elite clubje en een anti-houding t.o.v. al dat Westers is. En het is ook niet dat er geen uitgestoken handen geweest zijn langs Europese zijde he.

Een aantal ex-GOS staten zijn op amper 30 jaar tijd enorm geïntegreerd in de Westerse wereld en op sommige vlakken zelfs moderner geworden dan sommige traditionale Westerse landen. Aan het krijgen van 'kansen' zal het niet gelegen hebben.

Voor zover mijn ervaring, ben er zelf een 15-tal keer geweest en ook soms voor langere tijd, is het internet redelijk open in Rusland.
Grappig is wel dat 9Lives was geblokkeerd vanaf Russische IPs :) De meeste tech-savvy jongeren weten ook wel hun weg te vinden met behulp van een VPN als het nodig is.

Alleen gaat niet iedereen op zoek naar informatie op dat internet. De klassieke media (TV, radio, kranten, Russische websites) hebben het nog steeds over een reddingsmissie en enkel over activiteit in het Oosten van het land. Vandaag hoorde ik zelfs langskomen dat Rusland niet anders kon dan binnengaan in Oekraïne want het "Westen" had anders zelf een aanval ingezet...
De sancties die al die landen opleggen, zijn dan weer gewoon omdat de Russen altijd maar de slechteriken zijn in ieders ogen (serieus calimerocomplex).
Velen geloven ook dat Oekraïne voor een deel zelf dingen beschiet om de Russen te kunnen beschuldigen hiervan.

Een ander grote reden is dat de gemiddelde Rus, zeker als die al wat ouder is, alleen maar Russisch spreekt. Dan vallen plots wel een heel groot deel van de bronnen die wij gebruiken om info te krijgen (of die correct zijn, laat ik in het midden) weg.
Edit: Eigenlijk is de kennis van Engels, hoewel dat van hier soms anders lijkt, bij jongeren ook niet zo denderend. Zeker niet van een niveau om een politieke discussie mee te voeren of vrijwillig nieuws te lezen. Dat was dan nog in Moskou. Daarbuiten zal het helemaal triestig zijn denk ik.

Er zijn ook veel goede en soms betere alternatieven voor de tools die wij dagelijks gebruiken. Yandex is een beetje het Google alternatief met Yandex Maps, Yandex search (stukken groter dan Google in RU bijvoorbeeld). Nog enkele voorbeelden: Mail.ru = Gmail, Yandex Taxi = Uber, VK(ontakte) en OK of Odnoklassniki = Facebook, Ozon = Amazon, Molotok = eBay,...

Mijn vrees met heel dit conflict, gezien ik dicht bij Russen betrokken ben en er ook wel nog op bezoek wil, is een groeiende haat tegenover buitenlanders en het "Westen" in het algemeen. Dit was al niet echt ruim maar als mensen ervan overtuigd zijn dat hun land een goeie daad doet om hun eigen (etnische) volk te redden/helpen en dat wordt bestraft met harde sancties, dan zal het er niet beter op worden.
Best-case scenario, vanuit mijn bril bekeken dan, is dat de meerderheid in Rusland zelf beseft wat er echt gebeurt en dat er een grote, interne, tegenstand tegen het huidig beleid komt. Alleen zie ik dat niet onmiddellijk gebeuren met de huidige opinie van de gemiddelde Rus als ik dit een beetje kan inschatten.

Dat is op langere termijn inderdaad problematisch.

Ik vermoed eerlijk gezegd dat Oekraïne binnenkort veroverd zal zijn (met veel slachtoffers en schade). En dan komen we in de situatie waarbij Rusland dat land onder controle gaat proberen te houden (wat verre van evident is gezien de mentaliteit van de Oekraïeners), terwijl de westerse sancties aangehouden blijven.

Die combinatie zal bijna onvermijdelijk leiden tot een groter conflict. Ofwel intern in Rusland, maar Poetin en zijn kliek hebben zichzelf stevig beschermd daartegen (geen vrije media, geen enkele tegenstand dulden, hard optreden tegen protest, systematisch de bevolking manipuleren), ofwel Rusland tegen het westen (ons).

M.a.w. ik ben er totaal niet gerust in.
Zelfs als de vredesonderhandelingen leiden tot iets, is het nog maar de vraag wanneer de westerse sancties zouden gelost worden. Dat kan alleen als Poetin een mea culpa slaat (lol) of als hij afgezet wordt. En dat laatste zal niet gebeuren zonder slag of stoot. :shutup:

edit: heeft de EU al gezegd onder welke voorwaarden de sancties eventueel gelost zullen worden? Kwestie van aan Rusland duidelijk te maken dat er wel een uitweg is...

Een aantal ex-GOS staten zijn op amper 30 jaar tijd enorm geïntegreerd in de Westerse wereld en op sommige vlakken zelfs moderner geworden dan sommige traditionale Westerse landen. Aan het krijgen van 'kansen' zal het niet gelegen hebben.
  • Wit-Rusland
  • Rusland
  • Oekraïne
  • Armenië
  • Kazachstan
  • Kirgizië
  • Tadzjikistan
  • Georgië
  • Azerbeidzjan
  • Moldavië
  • Oezbekistan
  • Turkmenistan
Over welke landen heb je het?

Ik denk dat niemand het gedrag van Poetin goed praat, maar ik denk dat eerder de vraag gesteld wordt of iets zijn actuele handelen had kunnen voorkomen.

Voor de zoveelste keer wil ik verwijzen naar gebeurtenissen begin vorige eeuw. Na de Eerste Wereldoorlog drongen de geallieerden landen met Frankrijk en Engeland voorop er op aan om Duitsland zo hard mogelijk te straffen. Woodrow Wilson heeft altijd gepleit voor een mildere aanpak, want een vernederd Duitsland zou hard kunnen terug slaan (wat achteraf effectief gebleken is).

Is hier na de val van de Sovjetunie niet hetzelfde gebeurd? Heeft iemand zich toen het lot van Rusland en de rest van de staten van het GOS eigenlijk wat aangetrokken? Ik wil hiermee niet zeggen dat het de verantwoordelijk was van het westen om de ex Sovjetstaten weet op de rails te krijgen, maar de oorsprong van Poetin zijn frustratie moet daar toch ergens liggen. En Boris Jeltsin was gedurende die cruciale periode echt wel niet de juiste man op die plaats.
Versailles was, If anything, te mild voor Duitsland. Na WOII werd Duitsland gedecimeerd en een halve eeuw lang gesplitst. Gevolg: geen oorlog meer. Dat kwam natuurlijk mede door de Europese integratie en het feit dat er twee supermachten waren opgestaan, maar Duitsland is in Versailles echt niet zo zwaar gestraft geweest en de Geallieerden hebben ook nooit durven doorzetten. De herstelbetalingen werden opgeschort, de Ruhr terug gemilitariseerd en de Wehrmacht terug opgebouwd.

Denk dat bloembak zich miste in de GOs en het eerde over het Warschaupact had. Tenzij jij hem daarop aanpakte en ik het dus verkeerd begrepen had :)

Ja, er is een verschil in de landen die behoorden tot het Warsawpact, de landen die behoorden tot de Sovjet-Unie en de landen die na de val van de SU toetraden tot de GOS he.

Je kan niet zeggen dat het Westen Rusland niet heeft proberen te helpen, dat hebben ze juist wel gedaan en ze hebben daar gigantisch veel geld tegenaan gegooid. Ze hebben het helaas verkeerd gedaan (SURPRISE!!), want de gepushte privatisatie zorgde niet voor dezelfde vrije marktseconomie als in het Westen maar creeerde de oligarchen-maatschappij in Rusland waarbij quasi alle rijkdom in handen van de happy few zijn en de gewone bevolking veelal in dezelfde omstandigheden leeft als 20-30 jaar geleden.
Maar da's hetgeen ik bedoel. Ik bekijk een zak geld niet meteen als de beste hulp. Da's er geld tegen aan gooien in de hoop dat het goed komt.
Ik denk dat raar of zelden een goede oplossing is gebleken. Er zijn bakken geld naar daar gegaan en ze lagen er niet wakker van wat er mee gebeurde. Rusland was stil en zonder veel tegenspraak kon het Westen zijn invloedssfeer uitbreiden. Zonder ook maar eens te beseffen dat dat ooit fout zou kunnen lopen.

Ik ben het helemaal eens met jouw analyse en ook met @JBM . Het zijn in de eerste plaats de Russische leiders en een select clubje rijken die hier voor verantwoordelijk zijn. En de gewone burgers betalen daar het gelag voor. Maar je moet toch ook erkennen dat het Westen te opportunistisch en nonchalant was?

• Wit-Rusland
  • Rusland
  • Oekraïne
  • Armenië
  • Kazachstan
  • Kirgizië
  • Tadzjikistan
  • Georgië
  • Azerbeidzjan
  • Moldavië
  • Oezbekistan
  • Turkmenistan
Over welke landen heb je het?
Mijn excuses. In de rapte heb ik ex-GOS ipv ex-Sovjet staten getypt. Ik doelde natuurlijk op de Baltische staten.
Daarnaast heb je een heleboel landen die tijdens de Koude Oorlog verbonden waren aan de Sovjet-Unie via het Warschau-pact, en die in 1991 hun kar ook gedraaid hebben zoals Tsjecho-Slowakije, Hongarije, Polen, etc.

Terug
Bovenaan