Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Da's gelijk naast u maat gaan zitten die ambras heeft me zijn madam en zeggen: zegt er tegen dat het een bitch is.

On a side note :rofl::rofl::rofl::rofl::rofl:
Geeft die manne nen PR job na den oorlog. Jezus.

Samen met Saint Javelin: https://www.saintjavelin.com/

Is die PR molen langs de Oekraïne kant toch wel stevig on point. Die mannen spelen echt wel een home run op het gebied van social media management.
Plaatst Turkije wel in de spotlight en ik denk dat de Turken dat juist niet willen en zo neutraal mogelijk willen blijven. Onlangs een reportage gezien waarin Erdogan zegt dat ze noch Oekraïne, noch Rusland zullen opgeven en dat Turkije een eigen geo-politieke agenda heeft en streeft voor eigen belangen. Zijn secretaris geeft ook aan dat Turkije geen pakket met sancties heeft voor Rusland “want als iedereen maatregelen neemt tegen Rusland is er geen kanaal meer open voor dialoog”. Het is duidelijk dat ze zich willen positioneren als mediator. Tjah, ik denk dat het aanleveren van militair en humanitair hulp aan Oekraïne alsook het blokkeren van de Bosphorus voor oorlogsschepen al ver genoeg gaat voor de Turken en ze hun eigen handelsrelaties met Rusland niet verder willen opgeven aangezien ze zelf ook met economische problemen kampen. Ik kan ze eigenlijk niets verwijten. 🤷🏻

Ben ik trouwens de enige bij wie die ingevoegde reddit filmpjes automatisch beginnen afspelen met geluid?
Vrij ambetant, zeker wanneer het ergens verborgen zit in een quote. (zoals nu op deze pagina krijg ik plots dat raar liedje te horen, zonder ergens op te klikken of zonder te zien van waar het komt...)

Goh, langs de ene kant ja, maar langs de andere kant is Putin's approval rate al 10 jaar lang tussen de 60 en de 90% en na de inval in de Krim was die bv 85%. Ge kunt niet blijven hopen dat de overgrote meerderheid eindelijk het licht gaat zien.
Zijn dat betrouwbare cijfers?

Omdat het hier toch al een paar keer geregeld over de gedachten en mentale toestand van Putin gaat.

Heel interessant stuk erover. Het is moeilijk om zicht op te krijgen.
Maar volgens sommigen is dit in lijn met de voorbije jaren. Ook bij de annexatie van de Krim zou hij met nucleaire wapens gedreigd hebben? Dat wist ik niet.

Verder zijn zelfs de opperste regionen van de burgerbevolking niet goed op de hoogte van de situatie en vallen ze op de luchthaven uit de lucht (pun intended) dat er een travelban is.

Ben ik trouwens de enige bij wie die ingevoegde reddit filmpjes automatisch beginnen afspelen met geluid?
Vrij ambetant, zeker wanneer het ergens verborgen zit in een quote. (zoals nu op deze pagina krijg ik plots dat raar liedje te horen, zonder ergens op te klikken of zonder te zien van waar het komt...)

Zijn dat betrouwbare cijfers?

Bij mij spelen ze niet automatisch af, ik gebruik Chrome.

En ik heb die cijfers van wikipedia, geen idee of ze betrouwbaar zijn.

Is dat niet proberen om er nu onderuit te muizen door dezelfde justifiëring als degene die Amerika had voor de inval in Irak te gebruiken ? (allez ik dacht toch dat het toen ook handelde om een "atoombom", maar ik vind het niet direct terug... enkel info over massavernietigingswapens https://nl.wikipedia.org/wiki/Irakoorlog)
Is idd Bush jr. die begin jaren 2000 Irak binnenviel onder het (bleek achteraf) valse voorwendsel van "weapons of mass destruction". Onder deze verzamelnaam vallen nucleaire wapens maar ook andere types van wapens die "grote schade" kunnen aanbrengen.

Overigens is het wel redelijk ironische aan deze oorlog toch wel het volgende:

Putin valt Oekraïne binnen omdat het bij Rusland hoort en eigenlijk geen echt land is volgens hem.
Om dan vervolgens een van de meest patriotische, heldhaftige bevolking uit de recente Europese geschiedenis te treffen die hun land willen verdedigen.

Dat kan ik in 2022 echt niet meer geloven.
Goh, op de radio ook een getuigenis gehoord van een journaliste. Haar bankkaart stopte met werken terwijl ze op stap was met haar crew.
Die dachten dat dat aan haar kaart lag en ze heeft met hand en tand moeten uitleggen dat het een gevolg van de sancties was.
Die mannen hadden daar amper nieuws over gezien of gehoord.

Dat zijn dan mensen die omgaan met westerlingen, van hen zou je toch verwachten dat ze meer volgen dan alleen binnenlandse media.

Creatieve ideeën. What is happening to the EU?

In other developments, earlier today, EU officials were considering offering asylum and refugee status for soldiers who want to leave the Russian army, as long as they have not committed war crimes.
The guardian

Toch weer beelden die passeren van wat een vacuum bom zou kunnen zijn. Mensen die daar wat van af kennen en hun insteek kunnen geven?
Een snelle zoektocht op Google:
A vacuum bomb, or thermobaric weapon, sucks in oxygen from the surrounding air to generate a high-temperature explosion, typically producing a blast wave of a significantly longer duration than that of a conventional explosive and is capable of vaporizing human bodies.
Verboden volgens Genève, dacht ik?

Dat kan ik in 2022 echt niet meer geloven.
Het is wat ze zeggen. Ik weet niet hoe en in welke mate Rusland toegang beperkt tot internet

Voor zover mijn ervaring, ben er zelf een 15-tal keer geweest en ook soms voor langere tijd, is het internet redelijk open in Rusland.
Grappig is wel dat 9Lives was geblokkeerd vanaf Russische IPs :) De meeste tech-savvy jongeren weten ook wel hun weg te vinden met behulp van een VPN als het nodig is.

Alleen gaat niet iedereen op zoek naar informatie op dat internet. De klassieke media (TV, radio, kranten, Russische websites) hebben het nog steeds over een reddingsmissie en enkel over activiteit in het Oosten van het land. Vandaag hoorde ik zelfs langskomen dat Rusland niet anders kon dan binnengaan in Oekraïne want het "Westen" had anders zelf een aanval ingezet...
De sancties die al die landen opleggen, zijn dan weer gewoon omdat de Russen altijd maar de slechteriken zijn in ieders ogen (serieus calimerocomplex).
Velen geloven ook dat Oekraïne voor een deel zelf dingen beschiet om de Russen te kunnen beschuldigen hiervan.

Een ander grote reden is dat de gemiddelde Rus, zeker als die al wat ouder is, alleen maar Russisch spreekt. Dan vallen plots wel een heel groot deel van de bronnen die wij gebruiken om info te krijgen (of die correct zijn, laat ik in het midden) weg.
Edit: Eigenlijk is de kennis van Engels, hoewel dat van hier soms anders lijkt, bij jongeren ook niet zo denderend. Zeker niet van een niveau om een politieke discussie mee te voeren of vrijwillig nieuws te lezen. Dat was dan nog in Moskou. Daarbuiten zal het helemaal triestig zijn denk ik.

Er zijn ook veel goede en soms betere alternatieven voor de tools die wij dagelijks gebruiken. Yandex is een beetje het Google alternatief met Yandex Maps, Yandex search (stukken groter dan Google in RU bijvoorbeeld). Nog enkele voorbeelden: Mail.ru = Gmail, Yandex Taxi = Uber, VK(ontakte) en OK of Odnoklassniki = Facebook, Ozon = Amazon, Molotok = eBay,...

Mijn vrees met heel dit conflict, gezien ik dicht bij Russen betrokken ben en er ook wel nog op bezoek wil, is een groeiende haat tegenover buitenlanders en het "Westen" in het algemeen. Dit was al niet echt ruim maar als mensen ervan overtuigd zijn dat hun land een goeie daad doet om hun eigen (etnische) volk te redden/helpen en dat wordt bestraft met harde sancties, dan zal het er niet beter op worden.
Best-case scenario, vanuit mijn bril bekeken dan, is dat de meerderheid in Rusland zelf beseft wat er echt gebeurt en dat er een grote, interne, tegenstand tegen het huidig beleid komt. Alleen zie ik dat niet onmiddellijk gebeuren met de huidige opinie van de gemiddelde Rus als ik dit een beetje kan inschatten.

Laatst bewerkt:
Een snelle zoektocht op Google:
A vacuum bomb, or thermobaric weapon, sucks in oxygen from the surrounding air to generate a high-temperature explosion, typically producing a blast wave of a significantly longer duration than that of a conventional explosive and is capable of vaporizing human bodies.
Verboden volgens Genève, dacht ik?
Dus in feite een kernbom maar dan zonder de fallout.

Toch gestoord dat we als mensen langs de ene kant de meest gruwelijke, destructieve wapens kunnen bedenken. Maar aan de andere kant van het spectrum via geminiaturiseerde elektronica een hart nog 30-40 jaar aan de gang kunnen houden.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan