Dat kan ik in 2022 echt niet meer geloven.
Het is wat ze zeggen. Ik weet niet hoe en in welke mate Rusland toegang beperkt tot internet
Voor zover mijn ervaring, ben er zelf een 15-tal keer geweest en ook soms voor langere tijd, is het internet redelijk open in Rusland.
Grappig is wel dat 9Lives was geblokkeerd vanaf Russische IPs

De meeste tech-savvy jongeren weten ook wel hun weg te vinden met behulp van een VPN als het nodig is.
Alleen gaat niet iedereen op zoek naar informatie op dat internet. De klassieke media (TV, radio, kranten, Russische websites) hebben het nog steeds over een reddingsmissie en enkel over activiteit in het Oosten van het land. Vandaag hoorde ik zelfs langskomen dat Rusland niet anders kon dan binnengaan in Oekraïne want het "Westen" had anders zelf een aanval ingezet...
De sancties die al die landen opleggen, zijn dan weer gewoon omdat de Russen altijd maar de slechteriken zijn in ieders ogen (serieus calimerocomplex).
Velen geloven ook dat Oekraïne voor een deel zelf dingen beschiet om de Russen te kunnen beschuldigen hiervan.
Een ander grote reden is dat de gemiddelde Rus, zeker als die al wat ouder is, alleen maar Russisch spreekt. Dan vallen plots wel een heel groot deel van de bronnen die wij gebruiken om info te krijgen (of die correct zijn, laat ik in het midden) weg.
Edit: Eigenlijk is de kennis van Engels, hoewel dat van hier soms anders lijkt, bij jongeren ook niet zo denderend. Zeker niet van een niveau om een politieke discussie mee te voeren of vrijwillig nieuws te lezen. Dat was dan nog in Moskou. Daarbuiten zal het helemaal triestig zijn denk ik.
Er zijn ook veel goede en soms betere alternatieven voor de tools die wij dagelijks gebruiken. Yandex is een beetje het Google alternatief met Yandex Maps, Yandex search (stukken groter dan Google in RU bijvoorbeeld). Nog enkele voorbeelden: Mail.ru = Gmail, Yandex Taxi = Uber, VK(ontakte) en OK of Odnoklassniki = Facebook, Ozon = Amazon, Molotok = eBay,...
Mijn vrees met heel dit conflict, gezien ik dicht bij Russen betrokken ben en er ook wel nog op bezoek wil, is een groeiende haat tegenover buitenlanders en het "Westen" in het algemeen. Dit was al niet echt ruim maar als mensen ervan overtuigd zijn dat hun land een goeie daad doet om hun eigen (etnische) volk te redden/helpen en dat wordt bestraft met harde sancties, dan zal het er niet beter op worden.
Best-case scenario, vanuit mijn bril bekeken dan, is dat de meerderheid in Rusland zelf beseft wat er echt gebeurt en dat er een grote, interne, tegenstand tegen het huidig beleid komt. Alleen zie ik dat niet onmiddellijk gebeuren met de huidige opinie van de gemiddelde Rus als ik dit een beetje kan inschatten.