Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Versailles was, If anything, te mild voor Duitsland. Na WOII werd Duitsland gedecimeerd en een halve eeuw lang gesplitst. Gevolg: geen oorlog meer. Dat kwam natuurlijk mede door de Europese integratie en het feit dat er twee supermachten waren opgestaan, maar Duitsland is in Versailles echt niet zo zwaar gestraft geweest en de Geallieerden hebben ook nooit durven doorzetten. De herstelbetalingen werden opgeschort, de Ruhr terug gemilitariseerd en de Wehrmacht terug opgebouwd.
Het verdrag van Versailles was voor WO1. Je spreekt hier over de gevolgen na WO2.
Dat verdrag was net een deel van de oorzaak van WO2 en het is daarom ook logisch dat men niet het risico wou lopen om nog eens Duitsland zo te pesten dat het radicaliseerde. En ja, West-Duitsland was een uitstekende buffer tegen Communistisch Europa. Vandaar ook dat ze hulp kregen om de economie weer te herstellen en weer een leger op te bouwen om zich te kunnen beschermen. En te mild? Wees blij dat er geen Morgenthau plan werd doorgevoerd.
Ik hoop trouwens dat de leiders van nu ook inzien dat ze de Russische bevolking niet te hard moeten laten lijden. Sancties, absoluut. Maar de kans is ook bestaand dat ze 145 miljoen bewoners tegen gaan krijgen.
 
Maar da's hetgeen ik bedoel. Ik bekijk een zak geld niet meteen als de beste hulp. Da's er geld tegen aan gooien in de hoop dat het goed komt.
Ik denk dat raar of zelden een goede oplossing is gebleken. Er zijn bakken geld naar daar gegaan en ze lagen er niet wakker van wat er mee gebeurde. Rusland was stil en zonder veel tegenspraak kon het Westen zijn invloedssfeer uitbreiden. Zonder ook maar eens te beseffen dat dat ooit fout zou kunnen lopen.

Ik ben het helemaal eens met jouw analyse en ook met @JBM . Het zijn in de eerste plaats de Russische leiders en een select clubje rijken die hier voor verantwoordelijk zijn. En de gewone burgers betalen daar het gelag voor. Maar je moet toch ook erkennen dat het Westen te opportunistisch en nonchalant was?

Is dat niet hetzelfde wat men in Duitsland en Japan heeft gedaan na de Wereldoorlog? Veel geld er tegen aan gesmeten, gepushed op vrije markt economie etc, en dat is daar toch allemaal vrij goed gelukt. Ze zullen gedacht hebben dat een zelfde strategie ook in Rusland zou werken. Je kunt het ze op dat vlak niet kwalijk nemen. Hindsight 20/20 enzo.
 
Is dat niet hetzelfde wat men in Duitsland en Japan heeft gedaan na de Wereldoorlog? Veel geld er tegen aan gesmeten, gepushed op vrije markt economie etc, en dat is daar toch allemaal vrij goed gelukt. Ze zullen gedacht hebben dat een zelfde strategie ook in Rusland zou werken. Je kunt het ze op dat vlak niet kwalijk nemen. Hindsight 20/20 enzo.
Goed punt. Al was de reset in Duitsland en Japan wel een pak groter dan Rusland. Maar zoals je zegt: hindsight 20/20.
We zitten nu eenmaal in deze situatie en het is te hopen dat we er ook uit komen.
 
Niet dat die onthouding ok is, maar in welke mate helpt dit nu het conflict? Het EP dat nog eens "foei" gaat zeggen tegen Rusland, de zoveelste Europese instelling die weer eens niets doet.
 
Europees Parlement veroordeelt inval in Oekraïne met grote meerderheid, Vlaams Belang en PVDA onthouden zich

Was Vlaams Belang een paar dagen geleden nog niet zwaar aan het kappen op de PVDA omdat ze zich onthielden? Well well well, that didn't age well. Extremisten aller landen verenigt u 😌

Ik werd na het lezen van die titel ook ambetant, maar als je de uitleg leest:
"De inval van de Russische federatie in een buurland en de brutaliteit ervan moet met de grootste kracht en afschuw veroordeeld worden", laat Gerolf Annemans (VB) weten in een toelichting. "Wel is het onaanvaardbaar dat in deze resolutie met verwijzing naar de onzalige associatieovereenkomst nu een ondubbelzinnige toezegging wordt gedaan van lidmaatschap en machtsuitbreiding van de EU." "We zouden nu eigenlijk beter werken aan de-escalatie", zegt Annemans nog. "Deze resolutie is een verdere escalatie van het conflict en dat is niet verstandig, denk ik."

Ik ben verre van fan van extreem-rechts of links, maar eerlijk gezegd volg ik de redenering wel. (dat men het nu direct ook heeft over toetreding van Oekraïne tot de EU... dat kan je toch niet beslissen tijdens een oorlog)
 
Niet dat die onthouding ok is, maar in welke mate helpt dit nu het conflict? Het EP dat nog eens "foei" gaat zeggen tegen Rusland, de zoveelste Europese instelling die weer eens niets doet.

Natuurlijk is dat voor de schone schijn, maar het is wel een goede manier om (in dit geval letterlijk) het kaf van het koren te scheiden.

Ik ben verre van fan van extreem-rechts of links, maar eerlijk gezegd volg ik de redenering wel. (dat men het nu direct ook heeft over toetreding van Oekraïne tot de EU... dat kan je toch niet beslissen tijdens een oorlog)

Ik vind die blabla over EU-toetreding ook onzin. Maar echt niet omdat "het een verdere escalatie van het conflict is". Dat is gewoon een gemakkelijke stroman om te moeten zeggen van ja, Oekraïne eigenlijk kan het ons geen fuck schelen want jullie zijn niet in het clubje en we willen ook niks met u te maken hebben.
 
Ik werd na het lezen van die titel ook ambetant, maar als je de uitleg leest:


Ik ben verre van fan van extreem-rechts of links, maar eerlijk gezegd volg ik de redenering wel. (dat men het nu direct ook heeft over toetreding van Oekraïne tot de EU... dat kan je toch niet beslissen tijdens een oorlog)
"Calls for the EU institutions to work towards granting EU candidate status to Ukraine, in line with Article 49 of the Treaty on European Union and on the basis of merit, and, in the meantime, to continue to work towards its integration into the EU single market along the lines of the Association Agreement;"

Oekraïne is al jaren aan het werken naar die EU candidate status, daarvoor dient ook de Association Agreement uit 2017. Zelensky heeft door de inval nu ook versneld officieel de aanvraag gedaan om die status te krijgen. Het Europees parlement verlangt er naar om Oekraïne ook die status toe te kennen. Dat wil nog niet zeggen dat ze van vandaag op morgen ook kunnen toetreden he. Zelensky wil dat uiteraard onmiddellijk, maar zolang er geen einde komt aan de oorlog en het conflict met Rusland gaat dat gewoon niet gebeuren. Er zijn op dit moment vijf landen met zo'n status trouwens: Turkije sinds 1999 (!), Noord-Macedonië sinds 2005, Montenegro sinds 2010, Servië sinds 2012 en Albanië sinds 2014. Dus ja, dat blijft een zeer goedkoop excuus om omwille van dat ene punt in een resolutie van bijna 50 punten je te onthouden.
 
Nu wat gisteren tijdens VN-raad gebeurde, waarbij al die diplomaten opstapte omdat Rusland aan het woord was. Mag ik dat een slechte zaak vinden? Daar is het juist de kans om in dialoog te gaan en te luisteren wat die man te zeggen heeft. Of het nu bullshit is of niet...doe daar u werk en laat u emo gevoelens niet meespelen. Voor Irak, Israël, Gaza of een Somalië zouden ze zo geen tranen laten...
 
Ik vraag me af waar dit alles gaat eindigen? En dan bedoel ik niet enkel in Ukraine zelf.
Kan toch niet anders dan dat we Russisch gas gaan moeten opgeven? met alle gevolgen van dien.
Want we kunnen toch niet inkopen aan Russische voorwaarden.

Ik zie het allemaal niet zo positief in en denk wel dat we dit allemaal gaan voelen.
 
Nu wat gisteren tijdens VN-raad gebeurde, waarbij al die diplomaten opstapte omdat Rusland aan het woord was. Mag ik dat een slechte zaak vinden? Daar is het juist de kans om in dialoog te gaan en te luisteren wat die man te zeggen heeft. Of het nu bullshit is of niet...doe daar u werk en laat u emo gevoelens niet meespelen. Voor Irak, Israël, Gaza of een Somalië zouden ze zo geen tranen laten...

Met alle respect, maar in dialoog gaan met Lavrov is gewoon dikke vette onzin en verloren tijd.
 
Dat is toch echt misdadig, voor hetzelfde geld ontketenen ze daar een nieuwe kernramp

Gaat van kwaad naar erger met die oorlog.
Kernramp zou worst case scenario zijn, we moeten er nog een beetje op hopen dat ze niet in zelfdestructie mode gaan!

Maar de elektriciteitsvoorziening in handen hebben, en kunnen uitschakelen wanneer ze er zin in hebben, wat een impact op de gewone bevolking heeft dat niet?

Twee kerncentrales afschaken kan de elektriciteitsvoorziening stevig overhoop halen!
 
Kernramp zou worst case scenario zijn, we moeten er nog een beetje op hopen dat ze niet in zelfdestructie mode gaan!

Maar de elektriciteitsvoorziening in handen hebben, en kunnen uitschakelen wanneer ze er zin in hebben, wat een impact op de gewone bevolking heeft dat niet?

Twee kerncentrales afschaken kan de elektriciteitsvoorziening stevig overhoop halen!
Ik veronderstel dat het doel zal zijn de elektriciteitsvoorziening te saboteren. Maar er moet daar maar 1 bom verkeerd vallen en je zit mogelijk met een kernramp.
 
Lavrov zit daar maar voor één ding en dat is om de propaganda in eigen land te voeden. Al zijn dit soort beelden natuurlijk ook koren op de propagandamolen voor de Russen. Ze zouden hem beter gewoon niet meer binnen laten.
 
Ik veronderstel dat het doel zal zijn de elektriciteitsvoorziening te saboteren. Maar er moet daar maar 1 bom verkeerd vallen en je zit mogelijk met een kernramp.
Ik weet niet meer wie het was die gisteren een steek naar Groen probeerde te geven, maar dit is dus één van de redenen waarom Groen ook zo krampachtig tegen kernenergie is hé. Twee maanden geleden werd die vrees nog afgewimpeld als ongegrond, want wat is de kans dat België/Europa nog eens in zo'n conflict zou terechtkomen. Wel.
 
Terug
Bovenaan