Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Was het een strategische blunder om dat zo open in een interview te zeggen, ja.

Maar laat ons eerlijk zijn, BDW krijgt waarschijnlijk over X jaar weer gelijk. Als er ooit duurzame vrede komt zullen de betrekkingen tussen landen stabiliseren en hopelijk weer verbeteren, sancties zullen opgeheven worden. Dus is het dan ondenkbaar dat er opnieuw over russisch gas gesproken wordt? Waarschijnlijk niet. Alleen had BDW die info beter intern en onder regeringsleiders gehouden ipv in een krant te zetten.
Dat vind ik nu wel nogal gemakkelijk. Ooit zal er sowieso wel eens terug een goede relatie ontstaan tussen "Europa" en "Rusland", waarbij het moeilijk is te weten of we spreken over binnen 10 of 100 jaar, en of die twee zijden dan nog wel helemaal hetzelfde zijn als nu. Dat nu echter verkondigen is toch gewoon je eigen ruiten ingooien wat mij betreft.

Dat vind ik nu wel nogal gemakkelijk. Ooit zal er sowieso wel eens terug een goede relatie ontstaan tussen "Europa" en "Rusland", waarbij het moeilijk is te weten of we spreken over binnen 10 of 100 jaar, en of die twee zijden dan nog wel helemaal hetzelfde zijn als nu. Dat nu echter verkondigen is toch gewoon je eigen ruiten ingooien wat mij betreft.
Dit dus. En met het huidige Russische regime en binnen de huidige context is dat gewoon geen optie.

Och ja mensen, het zal 10 minuten talk zijn op de next Euro meet en verder vooruit met die geit als BDW zegt dat het maar iets voor de toekomst opperen was.

Als een unpopulair (maar niets extremistisch) ballonetje oplaten al not done is, kunnen we evengoed naar Trump toestanden gaan waar enkel mening x telt en de rest moet zwijgen.
Het belangrijkste is wat we er mee doen, en dat was toch duidelijk? Neen, dat is veel te vroeg en nu niet de moment en BDW zal zich daarbij neerleggen zonder verzet, want het is hier de VS niet.

Mijn punt: alle standpunten moeten eens aan bod kunnen komen, zo lang ze niet extremistisch zijn. Anders zijn we niet veel beter dan landen die we nu verafschuwen. Orban is van een gans ander kaliber hier, constant dwarsbomen en heulen met de 'vijand' is ook not done natuurlijk.

Het is gewoon not done. Eigenlijk kan je het vergelijken met in 1942 stellen dat je vroeg of laat terug normale relaties wil hebben met (nazi) Duitsland.
En hebben we ondertussen terug normale relaties met Duitsland?
Heeft de VS ondertusssen terug normale relaties met Japan.

Het antwoord is ja natuurlijk.

En heeft er iemand in 1942 geopperd dat we normale relaties moesten hebben met Duitsland?

Het antwoord is neen natuurlijk. Mensen die dat toen publiekelijk opperden werden gezien als landverraders.

Ik ben ook van mening dat zolang Rusland de oorlog niet stopt, zich terugtrekt uit de veroverde gebieden (liefst inclusief de Krim) en forse herstelbetalingen aan Oekraïne betaalt, er van een normalisatie van de relaties geen enkele sprake kan zijn. Maar jullie zijn hier wel appels met peren aan het vergelijken, als jullie het huidige conflict (vanuit Belgisch oogpunt) met Rusland gaan vergelijken met het in 1942 volledig bezette België onder Nazi-Duitsland ... Ook de situatie achteraf. Ja, we hebben terug normale relaties met Duitsland en Japan, maar die landen zijn volledig verslagen én achteraf jaren door de geallieerden bezet geweest ...

Laatst bewerkt:
Ik ben ook van mening dat zolang Rusland de oorlog niet stopt, zich terugtrekt uit de veroverde gebieden (liefst inclusief de Krim) en forse herstelbetalingen aan Oekraïne betaalt, er van een normalisatie van de relaties geen enkele sprake kan zijn. Maar jullie zijn hier wel appels met peren aan het vergelijken, als jullie het huidige conflict (vanuit Belgisch oogpunt) met Rusland gaan vergelijken met het in 1942 volledig bezette België onder Nazi-Duitsland ... Ook de situatie achteraf. Ja, we hebben terug normale relaties met Duitsland en Japan, maar die landen zijn volledig verslagen én achteraf jaren door de geallieerden bezet geweest ...
Een Rusland onder het huidige regime en in zijn huidige bestaansvorm zal altijd een existentieel probleem blijven voor Europa. Hoe sneller mensen dat beseffen, hoe beter.

Maar ok, iemand die in 1939 opperde voor normale relaties werd waarschijnlijk niet weggezet als een landverrader. Hij zou achteraf gezien wel schromelijk ongelijk hebben.

Een andere visie is altijd waardevol, maar die moet wel onderbouwd zijn.
Een Rusland onder het huidige regime en in zijn huidige bestaansvorm zal altijd een existentieel probleem blijven voor Europa. Hoe sneller mensen dat beseffen, hoe beter.

Maar ok, iemand die in 1939 opperde voor normale relaties werd waarschijnlijk niet weggezet als een landverrader. Hij zou achteraf gezien wel schromelijk ongelijk hebben.
Ipv heel den tijd te mekkeren over wat ze in 1939 of 1942 zouden gedaan hebben moest er iemand iets anders gedaan of gezegd hebben, kunt ge u mss ook wat minder opjagen en kijken naar wat we eruit geleerd hebben. Tis altijd beter om overeen te komen met een land dan niet.

Ipv heel den tijd te mekkeren over wat ze in 1939 of 1942 zouden gedaan hebben moest er iemand iets anders gedaan of gezegd hebben, kunt ge u mss ook wat minder opjagen en kijken naar wat we eruit geleerd hebben. Tis altijd beter om overeen te komen met een land dan niet.
Ik denk dat uw conclusies over die periode niet helemaal correct zijn. Wat ge uit die periode opsteekt, is dat appeasement bij zo'n regimes niét werkt. Het valideert ze alleen maar in hun manier van werken en op het einde van de rit betaalt ge dat cash.

Wat ge uit die periode opsteekt, is dat appeasement bij zo'n regimes niét werkt. Het valideert ze alleen maar in hun manier van werken en op het einde van de rit betaalt ge dat cash.
Je kan hier mee lachen maar

Stel de vraag aan Poetin. Meneer hoe herstel je de SU in z'n volle glorie?

Poetin: Aaaahhh!! Easy peasy!

* Je pakt een stukje af. Je voert jarenlang ne oorlog die je nooit kan winnen, maar je wijkt gene millimeter af van je eisen, want de EU knikt toch als eerste en zegt finaal toch: Ach neem dat stukje maar want het kost ons alleen maar geld, mensenlevens en ..
* Het is vrede voor een paar jaar ..

* Je pakt een stukje af. Je voert jarenlang ne oorlog die je nooit kan winnen, maar je wijkt gene millimeter af van je eisen, want de EU knikt toch als eerste en zegt finaal toch: Ach neem dat stukje maar want het kost ons alleen maar geld, mensenlevens en ..
* Het is vrede voor een paar jaar ..

Vroeg of laat lukt het ons zo wel hé!

Laatst bewerkt:
Euh wat bedoel je nu? Wat we uit WOII geleerd hebben is dat er niet valt te overleggen / overeen komen met bepaalde regimes. Dat is net de reden dat de hele wereld in een vijfjarige oorlog betrokken geraakte met ongezien leed. De nazis zijn niet overwonnen door met hen aan tafel te gaan zitten om te onderhandelen. Dus ja, laten we uit de geschiedenis leren en Oekraïne volop steunen.

'het is altijd beter overeen te komen' - dat is net als een leerkracht die voor de 5e keer tegen jou zegt 'probeer overeen te komen' terwjil de pestkop die jou al voor de 5e keer in het gezicht heeft geslagen lachend ernaast staat en zijn vuist al gebald heeft voor wanneer de leerkracht wegstapt

we mogen niet vergeten hoe dat Rusland ook 'normale' relaties had met Oekraïne. Er was zelfs een verdrag waarbij Oekraïne afstand deed van zijn kernwapens en ze eeuwige vrede gingen kennen. Dat was duidelijk niet waar.
Het gaat een land blijven waar je misschien ooit terug een handelsrelatie mee opbouwt, maar ondertussen wel een aantal kernwapens op gericht houdt.

Ik denk dat uw conclusies over die periode niet helemaal correct zijn. Wat ge uit die periode opsteekt, is dat appeasement bij zo'n regimes niét werkt. Het valideert ze alleen maar in hun manier van werken en op het einde van de rit betaalt ge dat cash.
Ik maak geen conclusies uit die periode, maar over uw doordrammen hier. Ge moet u niet in die tijdsgeest van toen gaan zetten als ge ondertussen weet dat het ook anders kan.

Met het pittige detail dat Nazi Duitsland en het keizerrijk Japan zich onvoorwaardelijk hebben moeten overgeven en nu niet meer bestaan.

Iets over appelen en peren vergelijken…

Ik maak geen conclusies uit die periode, maar over uw doordrammen hier. Ge moet u niet in die tijdsgeest van toen gaan zetten als ge ondertussen weet dat het ook anders kan.
Geef mij eens een voorbeeld van iets in de geschiedenis waaruit blijkt dat het anders kan. Misschien moeten we proberen het land te vriend te houden door ermee te handelen en gas van hun te kopen. O wait...

We hebben het al geprobeerd op de normale manier met Rusland, met dank aan Merkel en Schröder (die nu voor *checks notes* Rosneft werkt, surprised pikachu). Het resultaat is de grootste oorlog op Europese bodem sinds WO2.

Like i know?

We zullen het hier alleszins niet op dees forum oplossen.

Dus kan het niet anders. En kan je geen appeasement tactiek toepassen met de huidige werkwijze van Rusland.
En dat gaat ons kosten. Op korte en lange termijn.

Maar het gaat ons een pak meer kosten in de toekomst als we Oekraïne nu in perdel gaan laten. Zeker op iets dat aan onze grenzen staat.
Als we nu niet bereid zijn om pijn te lijden en dit ons iets te laten kosten. Dan mag je u in de toekomst klaar houden om op elke eis van eender welke partij gewoon toe te geven zodra ze de eis stellen.

Onder de noemer van we moeten overeen komen met andere landen. Wat in mijn ogen een idioot idee is. Als er goede wil is van beide kanten tuurlijk. Maar die is er op dit moment gewoon niet.

Terug
Bovenaan