Europa ís een paradijs, maar het is ook ontegensprekelijk sterk in verval. We rusten al decennia lang op onze lauweren onder het motto "het is hier toch goed?", dat is net probleem. Op hetzelfde moment is de VS een hoogst onbetrouwbare bondgenoot geworden. Het is imo heus geen irrationele doemdenkerij om daar slecht nieuws in te zien.
Als Europa een paradijs wil blijven, zijn er hoogdringend ingrijpende veranderingen nodig. Verandering waarvan ik niet weet of de huidige constructie van Europa in staat is ze te bewerkstelligen (en die constructie verander je ook niet zomaar). En zelfs dan zullen we ook bang moeten afwachten wat er in de rest van de wereld gebeurt, niet in het minst in de VS. Ik zie het persoonlijk niet zo positief in.
Er zijn uitdagingen, ja.
In verval? Gho, misschien. We kijken in het algemeen niet meer zo positief naar de toekomst als dat men pakweg '50 tot '90 deed, maar betekent dat dat we in verval zijn of hebben we gewoon realistisch leren zijn? Zaken als klimaat, uitstoot, kankerverwekkende producten, ... waren bijvoorbeeld vroeger ook problematisch maar toen wist men het gewoon niet.
Wanneer je decennia lang op de poef leeft en schuld opbouwt kan je een schoon leven leiden. Die schuldenberg zal je op een gegeven moment achtervolgen waardoor je niet meer de grote jan kan uithangen, maar als je er niet aan ten ondere gaat en nog steeds verder kan onder een rustiger tempo, is dat verval?
Ik ben zeker niet blind voor de uitdagingen en de toekomst in het algemeen hoor. Hell ik woon in Amerika en zit door de politieke situatie al maanden opletten of het geen tijd is om terug naar Europa te vluchten. Dat is iets dat ik nooit verwacht had eerlijk gezegd.
Verder klimaat, migratiecrisissen en hun gevolgen, de steeds groeiende macht van China, de Rus die Europese verkiezingen tracht te manipuleren, steeds machtiger wordende multinationals, AI, ... problemen genoeg.
Of Europa die allen te baas kan, geen flauw idee. Maar of de rest van de wereld die te baas kan? Daar heb ik eerlijk gezegd minder vertrouwen in dan in Europa.
En los van dit alles - er is een groot verschil tussen bewust zijn van de problemen en discussiëren over de oplossingen, en de neerslachtige fatalistische houding die ik vaak opmerk bij de Belg wanneer hij over België / Europa praat en wat ik ook las in de post waarop ik reageerde. Meestal komt zulke houding niet gepaard met enige nuttige suggesties maar is het eerder een oproep van 'ja mannen, het is om zeep, leg u er maar bij neer.' Terwijl het verre van 'om zeep' IS.
Misschien dat we op een pad richting 'om zeep' staan, maar dat wil niet zeggen dat we niet van dit pad kunnen afwijken of dat er geen afslag in de toekomst ligt die ons op natuurlijke wijze doet afwijken.
En zelfs al is de ondergang van Europa onvermijdelijk in de toekomst, het is er momenteel nog steeds beter vertoeven dan in de rest van de wereld dat mogelijks op een gelijkaardig pad zit.