Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Alweer de media dus die halve uitspraken uit de context gaan trekken, what else is new. Als het maar sensatie oplevert of tweedracht zaait.
Volgens De Wever, ja. Kan je ook verduidelijken welke uitspraken juist uit de context zijn getrokken? Want ik denk dat de meeste mensen hier zijn uitspraken wel correct hebben geïnterpreteerd. Niet dat De Wever een Poetinlover is, wel dat het een diplomatische faux-pas is om je bondgenoot zo publiekelijk onder druk te zetten en in je kaarten laat kijken.

“Het gaat over het sluiten van vrede”, zo kon De Standaard optekenen. "Dat is, denk ik, in het belang van heel Europa. En na een aanvaardbaar vredesverdrag voor Europa en Oekraïne terug economische relaties aanknopen met Rusland lijkt me common sense. Men heeft er een ampleur aan gegeven alsof ik nu zoete broodjes wil bakken met Rusland. Dat is uitdrukkelijk niet het geval. Het streven naar een goede vrede met herbewapening van Europa en een versterking van die oostgrens, dat zou een goed perspectief zijn. Is het nadien dan niet de bedoeling om de relaties terug aan te knopen? Is dat ook niet wat we na de Tweede Wereldoorlog hebben gedaan?“

De Wever beklemtoonde ook later op de avond tijdens een evenement van het VBO dat hij geen normalisering van de relaties met Rusland wil zolang de oorlog woedt. Maar hij vindt dat Europa mee aan tafel moet zitten bij de onderhandelingen. "Als je niet mee aan tafel zit, dan sta je op het menu." Daarmee bedoelt de premier dat Europa vooral de rekening van de oorlog in Oekraïne betaalt. Want van een afhankelijkheid van Russisch gas dreigen we naar een afhankelijkheid van Amerikaanse fossiele brandstoffen te gaan.
Aangezien De Wever zelf de parallel trekt met WOII, de geallieerden hebben toch ook niet temidden Wereldoorlog II gezegd dat normalisatie met Nazi-Duitsland noodzakelijk was na het einde van de oorlog en dat handelsrelaties terug moesten worden aangeknoopt? Waarom zou dat nu wel moeten?

Ik ben normaliter iemand die De Wever zeer hard kan waarderen als politicus, maar hier heeft hij de bal heel pijnlijk misgeslagen vind ik. Achter gesloten deuren mag men dat soort realpolitik zeker voeren, maar om dat dan zo open en bloot te gaan verkondigen? Absoluut niet verstandig vind ik.

En los van dat alles moet er wat mij betreft met dit huidige Russische regime geen enkele cent handel meer gedreven worden. Als er vernieuwing komt, dan kunnen we misschien de zaken nog eens bekijken. Met als voorwaarde dat we niet meer "all in" gaan en blijven inzetten op onze eigen krachten ook. Maar om nu een hand te gaan uitsteken richting Rusland? Teleurstellend.

Europa zal de komende jaren breken of overwinnen, maar ik denk eerder dat 'ons' verhaal van solidariteit, respect en pluralisme erg snel zal verdrinken in een zee van nationalisme en intolerantie.
We hebben te lang getaffeld om van Europa een sterk gegeven te maken (en zoals wel vaker: gefaald), en nu worden we langs alle kanten en op alle fronten bedreigd. En intussen zitten we intern ook met gigantische (sociale en economische) lasten die we te lang hebben genegeerd.

Oftewel moeten we accepteren dat we geen lap meer voorstellen (als Belg zijn we dat al gewoon, maar voor Duitsers, Engelsen en Fransen zal dat besef pijnlijk aankomen), oftewel moeten we gewoon onze soevereiniteit opofferen (als Belg zal dat sowieso al geen achteruitgang zijn gegeven de kwaliteit van ons politiek beleid).
Of, we moeten als Belg eens leren wat trotser zijn, onthouden dat Europa nog steeds dé place to be is voor iedereen die een goed leven wil (wat niet hetzelfde is als zo veel mogelijk poen scheppen al zien velen dat verschil niet), en beseffen dat de rest van de wereld met zijn eigen problemen worstelt.
Amerika heeft een hogere schuldengraad vs GDP dan elk Europees land uitgezonderd Griekenland en Italië en heeft een politiek stuur dat slechts in 2 standen werkt die 180° tegenover elkaar staan. En momenteel staat dat stuur richting dictatuur. Verder is iedereen steeds maar neerdunkend over de Europese defensie, maar Amerika zit na 2 weken Iran nu ook bijna door haar voorraad raketten.

China heeft gigantische stappen gezet de laatste decennia maar ook zij zullen wel met een hoop problemen kampen die vroeg of laat kunnen exploderen.

Niet dat we in Europa op onze lauweren moeten rusten of dat sommige dingen niet beter kunnen, maar steeds dat negatieve sentiment overal moeten aanhoren terwijl Europa een paradijs is in vergelijking met 95% van de wereld (tenzij je steenrijk bent misschien) is zo vermoeiend.
Zoek eens naar 'good news EU' ofzo, je zal echt wel een hoop dingen te zien krijgen waar je als Europeaan trots op kan zijn. Zulke dingen komen doorgaans niet in het nieuws maar dat betekent niet dat ze er niet zijn.

Of, we moeten als Belg eens leren wat trotser zijn, onthouden dat Europa nog steeds dé place to be is voor iedereen die een goed leven wil (wat niet hetzelfde is als zo veel mogelijk poen scheppen al zien velen dat verschil niet), en beseffen dat de rest van de wereld met zijn eigen problemen worstelt.
Amerika heeft een hogere schuldengraad vs GDP dan elk Europees land uitgezonderd Griekenland en Italië en heeft een politiek stuur dat slechts in 2 standen werkt die 180° tegenover elkaar staan. En momenteel staat dat stuur richting dictatuur. Verder is iedereen steeds maar neerdunkend over de Europese defensie, maar Amerika zit na 2 weken Iran nu ook bijna door haar voorraad raketten.

China heeft gigantische stappen gezet de laatste decennia maar ook zij zullen wel met een hoop problemen kampen die vroeg of laat kunnen exploderen.

Niet dat we in Europa op onze lauweren moeten rusten of dat sommige dingen niet beter kunnen, maar steeds dat negatieve sentiment overal moeten aanhoren terwijl Europa een paradijs is in vergelijking met 95% van de wereld (tenzij je steenrijk bent misschien) is zo vermoeiend.
Zoek eens naar 'good news EU' ofzo, je zal echt wel een hoop dingen te zien krijgen waar je als Europeaan trots op kan zijn. Zulke dingen komen doorgaans niet in het nieuws maar dat betekent niet dat ze er niet zijn.
Amen.

Volgende is niet gericht aan iemand specifiek, maar eerder algemeen:

In de grote "influencerwereld", waar geld en patserigheid blijkbaar de standaard zijn voor een goed leven, is de EU misschien wat stoffig en saai. En natuurlijk klaagt men ook dat men ons geld afneemt (en aan de migranten geeft, volgens sommigen) want dat is nu eenmaal ook een talking point bij velen. Maar ik leef 100% liever in pakweg ons land, ook al moet ik hier een pak afgeven aan de staat, dan in zo een legevaasland als de Verenigde Arabische Emiraten. Men zingt graag het lof over de VS ook, bijvoorbeeld, maar zelfs de BG-grootverdieners zouden daar failliet gaan aan een ziekte die hier gewoon bijna gratis te behandelen is.

Iedereen het zijne, natuurlijk. Kan zijn dat de manier waarop Europa werkt echt niet rijmt met hoe sommige mensen willen leven. Maar ik sluit me volmondig aan bij je stelling dat het vermoeiend is om steeds maar weer dat geklaag over de EU te horen, alsof we hier allemaal ten dode opgeschreven zijn en we praktisch in een derdewereldland wonen.

Ik ken enkele mensen die in het buitenland hebben gewerkt. En dan bedoel ik niet in kantoren met airco waarna ze in een Uber of bedrijfswagen naar hun sjieke expatwoning rijden. Dan bedoel ik bij het gewone volk, in slechtere/gevaarlijkere gebieden, of zelfs in landen in oorlog. En ik kan je wel vertellen dat elk van die collega's die dat hebben gedaan altijd heel blij zijn dat ze in het saaie en stoffige Europa mogen wonen.

Europa heeft zware fouten gemaakt en moet mijns inziens zwaar inzetten op bepaalde zaken om het hoofd te kunnen bieden aan wat de moderne wereld vraagt, maar die plaat dat het hier toch o-zo-slecht is, mag stilaan ook af vind ik. Het is overal wel iets. De EU (en zeker ons land en buurlanden) is een fantastische plek om te wonen en te leven. Geld is ook niet alles. De cultuur, de schoonheid, de vrijheid, de mix van gedachten en stromingen, ... Ga dat maar eens zoeken in zo'n oliestaat, bijvoorbeeld.

Nee, geef mij echt maar de EU. Ook al erken ik (zoals iedereen) dat er aan bepaalde dingen hard gewerkt moet worden.

Ik dacht dat het @Sir.Killalot is die het vaak schrijft, maar het is ook sneu om te zien hoeveel mensen (in mijn eigen omgeving: ik weet nie hoe men hier stemt) die steeds maar klagen over hoe weinig effectief de EU is, dan stemmen op partijen die de EU willen uit elkaar spelen. Extreme partijen dus. "Practice what you preach" zou ik zeggen. Mensen die graag hebben dat ons land/EU irrelevant wordt, die moeten vooral op VB stemmen.

Europa ís een paradijs, maar het is ook ontegensprekelijk sterk in verval. We rusten al decennia lang op onze lauweren onder het motto "het is hier toch goed?", dat is net probleem. Op hetzelfde moment is de VS een hoogst onbetrouwbare bondgenoot geworden. Het is imo heus geen irrationele doemdenkerij om daar slecht nieuws in te zien.

Als Europa een paradijs wil blijven, zijn er hoogdringend ingrijpende veranderingen nodig. Verandering waarvan ik niet weet of de huidige constructie van Europa in staat is ze te bewerkstelligen (en die constructie verander je ook niet zomaar). En zelfs dan zullen we ook bang moeten afwachten wat er in de rest van de wereld gebeurt, niet in het minst in de VS. Ik zie het persoonlijk niet zo positief in.

Europa ís een paradijs, maar het is ook ontegensprekelijk sterk in verval. We rusten al decennia lang op onze lauweren onder het motto "het is hier toch goed?", dat is net probleem. Op hetzelfde moment is de VS een hoogst onbetrouwbare bondgenoot geworden. Het is imo heus geen irrationele doemdenkerij om daar slecht nieuws in te zien.

Als Europa een paradijs wil blijven, zijn er hoogdringend ingrijpende veranderingen nodig. Verandering waarvan ik niet weet of de huidige constructie van Europa in staat is ze te bewerkstelligen (en die constructie verander je ook niet zomaar). En zelfs dan zullen we ook bang moeten afwachten wat er in de rest van de wereld gebeurt, niet in het minst in de VS. Ik zie het persoonlijk niet zo positief in.
Er zijn uitdagingen, ja.
In verval? Gho, misschien. We kijken in het algemeen niet meer zo positief naar de toekomst als dat men pakweg '50 tot '90 deed, maar betekent dat dat we in verval zijn of hebben we gewoon realistisch leren zijn? Zaken als klimaat, uitstoot, kankerverwekkende producten, ... waren bijvoorbeeld vroeger ook problematisch maar toen wist men het gewoon niet.
Wanneer je decennia lang op de poef leeft en schuld opbouwt kan je een schoon leven leiden. Die schuldenberg zal je op een gegeven moment achtervolgen waardoor je niet meer de grote jan kan uithangen, maar als je er niet aan ten ondere gaat en nog steeds verder kan onder een rustiger tempo, is dat verval?

Ik ben zeker niet blind voor de uitdagingen en de toekomst in het algemeen hoor. Hell ik woon in Amerika en zit door de politieke situatie al maanden opletten of het geen tijd is om terug naar Europa te vluchten. Dat is iets dat ik nooit verwacht had eerlijk gezegd.
Verder klimaat, migratiecrisissen en hun gevolgen, de steeds groeiende macht van China, de Rus die Europese verkiezingen tracht te manipuleren, steeds machtiger wordende multinationals, AI, ... problemen genoeg.
Of Europa die allen te baas kan, geen flauw idee. Maar of de rest van de wereld die te baas kan? Daar heb ik eerlijk gezegd minder vertrouwen in dan in Europa.

En los van dit alles - er is een groot verschil tussen bewust zijn van de problemen en discussiëren over de oplossingen, en de neerslachtige fatalistische houding die ik vaak opmerk bij de Belg wanneer hij over België / Europa praat en wat ik ook las in de post waarop ik reageerde. Meestal komt zulke houding niet gepaard met enige nuttige suggesties maar is het eerder een oproep van 'ja mannen, het is om zeep, leg u er maar bij neer.' Terwijl het verre van 'om zeep' IS. Misschien dat we op een pad richting 'om zeep' staan, maar dat wil niet zeggen dat we niet van dit pad kunnen afwijken of dat er geen afslag in de toekomst ligt die ons op natuurlijke wijze doet afwijken.
En zelfs al is de ondergang van Europa onvermijdelijk in de toekomst, het is er momenteel nog steeds beter vertoeven dan in de rest van de wereld dat mogelijks op een gelijkaardig pad zit.

In verval? Gho, misschien.
Oei. Ik ben het eigenlijk met een groot deel van je post eens, maar als dit je uitgangspunt is hoeft het niet te verbazen dat we fundamenteel anders naar de urgentie van de zaak kijken. Economisch, demografisch, politiek, militair, zie ik geen énkele reden voor optimisme. En dan komen de wereldproblemen (klimaat, AI, ...) daar inderdaad óók nog eens bovenop.

En zelfs al is de ondergang van Europa onvermijdelijk in de toekomst, het is er momenteel nog steeds beter vertoeven dan in de rest van de wereld dat mogelijks op een gelijkaardig pad zit.
Dat betwist niemand, maar dat is niet wat in verval zijn betekent. Het is hier nu goed leven, maar als we willen dat dat zo blijft, moet er gehandeld worden, en snel. De grootste troef van Europa is dat het een extreem welvarende bevolking heeft, met dank aan het verleden, maar je moet ook een toekomst opbouwen en dat gaat niet als dat geld in concurrerende economieën wordt gepompt.

Ik vind dit relativerend optimisme persoonlijk eigenlijk minstens even misplaatst als de nihilistische doemdenkerij die je inderdaad ook vaak ziet passeren. Het toont alleen maar aan dat de sense of urgency er echt niet is, jammer genoeg.

Het is hier al talloze keren aangehaald maar zonder sterkere EU gaat het gewoon zeer moeilijk worden om de grootste toekomstuitdagingen de baas te kunnen.

Wat mij vooral pessimistisch stelt, is dat ik vandaag de dag meer nationalistische dan Europese sentimenten zie. Alsof wij problemen zoals groeiende ongelijkheid, belastingsontduiking, militaire integratie, energiebeleid en digitale soevereiniteit allemaal op ons eentje kunnen oplossen. Dan kies je gewoon voor submissie aan de Amerikaanse en Chinese markt.

Een aantal van de dingen die worden toegeschreven aan Europa zie je natuurlijk ook wel elders in de wereld. Ik ben geen geopolitiek expert, maar er zijn niet zo erg veel traditionele grootmachten waar het momenteel allemaal rozengeur en maneschijn is.

• In de VS zit men met een enorme polarisatie en is er zelfs vrees dat het democratische systeem daar het huidige beleid niet zal overleven. Verder is het argument dat het huidige beleid schade toericht die decennia zal nodig hebben om volledig op te lossen. Qua economie is het daar ook niet geweldig voor de gewone mens, met een oorlog die een miljard per dag kost waar niemand om had gevraagd.
  • China is op dit moment "de lachende derde" maar staat voor een demografische crisis. Migratie is daar bijvoorbeeld op dit moment niet echt een optie want cultureel zit dat er ginder gewoon niet in. De vastgoedbubbel legt daar denk ik ook wel wat druk op de economie.
  • Rusland, tja. Die gaan nog altijd door met hun oorlog, maar het legt hen absoluut geen windeieren.

Europa moet zeker en vast een beetje snel werk maken van bepaalde zaken (om te beginnen de interne "mollen" neutraliseren in de EU, vind ik, om dan zodanig naar een meer eensgemaakt blok te kunnen gaan) maar het is nu wel niet dat de rest van de wereld het zo geweldig doet op dit moment. Waarmee ik niet wil bedoelen dat de EU er "het best" voor staat of iets in die aard.

In ieder geval stemde de voorlopige peiling van HLN, waarbij VB alweer was gestegen, mij zeer droevig. Door op zulke partijen te stemmen rijden we de EU (en bij uitbreiding ons land) spijtig genoeg wel echt richting afgrond op termijn.

De Wever had naar mijn insziens meer nuance moeten meegeven ipv achteraf, een journalist kan daar oa ook naar vragen. Maar het is de premier van Belgie zijn taak niet de Euro koers te bepalen zonder overleg met de partners.
Dus begrijp ik de reacties, maar we moeten het ook niet gaan opblazen of reageren als een gebeten hond (sommigen, daarom niet hier, hebben die neiging wel).

Ik blijf er bij. Europa (nog steeds rijk en welvareend) staat onder druk al 15 jaar. Globalisme zorgt voor problemen en uitdagingegen.
In Italie en Spanje Griekanland was het dikke shit na de financiële crisis van de 2000s. We zijn ook kwetsbaar.

BDW omschreef de Euro onlangs nog als de gulden middenweg tussen communisme (China) en ongebreideld kapitalisme (VS).
Daar ben ik wel trots op als Europeaan. En alhoewel sommige landen veel teveel partijen hebben *kuch*, ben ik ook blij dat het niet a of b is.
Want stel nu een confederaal krachtig Europa met een grote leider president die alles snel gedaan krijgt ... Krijg daar de verkeerde leider, en tis ook shit.

Dat het goed leven is in Europa wordt niet echt ontkent maar eerder bevestigd, waar het vooral over gaat is dat Europa aan het interen is op economische successen van decennia geleden en dat er geen economische successen klaarstaan die ervoor gaan zorgen dat Europa ook de volgende decennia bij de beste plaatsen ter wereld gaat blijven horen om te leven.

En andere machtstblokken hebben idd ook hun problemen maar dat maakt ons probleem eigenlijk nog meer confronterend, het is duidelijk niet nodig dat je alle juiste beslissingen neemt en dat de sterren dan ook nog nog eens juist moeten staan voor een goeie economie, met goed genoeg kom je blijkbaar al een heel eind maar zelfs in zo'n omgeving lijkt het Europa zijn troeven niet kan uitspelen en in de toekomst achterop dreigt te geraken.

In ieder geval stemde de voorlopige peiling van HLN, waarbij VB alweer was gestegen, mij zeer droevig. Door op zulke partijen te stemmen rijden we de EU (en bij uitbreiding ons land) spijtig genoeg wel echt richting afgrond op termijn.

Maar is het dan ook niet eerder aan het Europees niveau om te tonen dat ze hun autoriteit goed gebruiken? De laatste twee maatregelen die nog in mijn hoofd zitten zijn de extra administratieve verplichting om te rapporteren over gender en pay (en boetes opleggen als sanctie) en de verplichting om voor zowat elke werknemer op elk moment aan tijdsregistratie te doen. Als je ziet dat het dit soort maatregelen zijn die de EU neemt, dan vraag ik me toch af of het wel een goed idee is om dat niveau nog meer macht te geven, zijn ze deel van de oplossing of eerder deel van het probleem op het vlak van ons economisch beleid?

Oei. Ik ben het eigenlijk met een groot deel van je post eens, maar als dit je uitgangspunt is hoeft het niet te verbazen dat we fundamenteel anders naar de urgentie van de zaak kijken. Economisch, demografisch, politiek, militair, zie ik geen énkele reden voor optimisme. En dan komen de wereldproblemen (klimaat, AI, ...) daar inderdaad óók nog eens bovenop.
Mijn 'uitgangspunt' is niet dat er geen grote problemen zijn, maar wel 1) dat er lichtpunten zijn, 2) dat de rest van de wereld met gelijkaardige problemen kampt, en voornamelijk 3) dat het geen zin heeft om steeds maar te klagen over Europa zonder meer.
Als een klacht over EU de basis is voor een verdere discussie op te starten over hoe het beter kan, ok goed. Maar veel te dikwijls klaagt men maar om te klagen en zit er geen inhoud achter. Er zijn echt wel dingen om optimistisch over te zijn, en zoals @fbouck aanhaalt: velen die constant klagen over de EU stemmen vervolgens op partijen die een sterkere EU in de weg staan. Dat verband zie ik ook in mijn omgeving. En ik weet niet of hij het ook zo bedoelt, maar ik ben er van overtuigt dat dit verband causaal is: het is net omdat mensen constant langs van verschillende kanten horen dat de EU slecht is, dat ze dit beginnen te geloven en daardoor eerder voor eurosceptische partijen zullen stemmen.
Dus, strijdend voor een sterker Europa zeg ik: Europa is veel sterker en beter voor ons dan men denkt.

Dat betwist niemand, maar dat is niet wat in verval zijn betekent. Het is hier nu goed leven, maar als we willen dat dat zo blijft, moet er gehandeld worden, en snel. De grootste troef van Europa is dat het een extreem welvarende bevolking heeft, met dank aan het verleden, maar je moet ook een toekomst opbouwen en dat gaat niet als dat geld in concurrerende economieën wordt gepompt.

Ik vind dit relativerend optimisme persoonlijk eigenlijk minstens even misplaatst als de nihilistische doemdenkerij die je inderdaad ook vaak ziet passeren. Het toont alleen maar aan dat de sense of urgency er echt niet is, jammer genoeg.
Op sommige vlakken is de EU in verval, ja natuurlijk. Op andere dan weer niet, bv in gelijkheid man/vrouw, acceptatie LGBT, luchtvervuiling, levensverwachting die onlangs 81.5 jaar bereikte, defensie (te lang in verval maar de kentering is ingezet) om er snel een aantal te noemen. Of de positieve evoluties nu opwegen tegen de negatieve, meh daar ga ik geen hele discussie over voeren.
We zijn het beiden eens dat er grote problemen zijn die aangepakt moeten worden. ik doe dit alvast liever vanuit een (licht) optimistische houding dan vanuit een nihilistische, want die laatsten hebben in mijn ogen eerder de neiging om het zinkend schip te verlaten of zich er bij neer te leggen, en zoals boven aangehaald: het zijn zij die onbewust kleine gaten boren onder de waterlijn waardoor het schip net sneller zinkt.

Optimistisch zijn betekent niet noodzakelijk dat je urgency mist. Ik geloof net dat je een zeker optimisme moet bezitten om in de politiek te gaan. Je moet 1) geloven dat je land het waard is om voor te vechten, 2) geloven dat dingen kúnnen verbeteren 3) de drang hebben om die verbeteringen in gang te zetten. Waarom anders zou je in de politiek stappen als je dat geloof niet hebt?

Maar is het dan ook niet eerder aan het Europees niveau om te tonen dat ze hun autoriteit goed gebruiken? De laatste twee maatregelen die nog in mijn hoofd zitten zijn de extra administratieve verplichting om te rapporteren over gender en pay (en boetes opleggen als sanctie) en de verplichting om voor zowat elke werknemer op elk moment aan tijdsregistratie te doen. Als je ziet dat het dit soort maatregelen zijn die de EU neemt, dan vraag ik me toch af of het wel een goed idee is om dat niveau nog meer macht te geven, zijn ze deel van de oplossing of eerder deel van het probleem op het vlak van ons economisch beleid?
Dat de EU soms aan symboolpolitiek doet en met belachelijke dingen bezig is, dat klopt zeker. Zo kan ik me ook de hetze rond "vegetarische hamburger" herinneren.

Maar in deze is het wel een beetje kip en ei verhaal. De EU heeft op dit moment niet heel veel macht. En als ze ingrijpende zaken wil doen, ligt er steevast een land dat praktisch een vazalstaat van Rusland is dwars. Dus als we willen dat de EU kan fungeren als een blok en sneller en gerichter zaken kan veranderen of ondernemen, dan gaan we meer macht moeten geven aan de EU en de buitensporige macht die die "mollen" hebben drastisch inperken.

Dat kan dan inderdaad als kwalijk gevolg hebben dat de EU verkeerde beslissingen neemt voor de hele regio en dat we dan "met de gebakken peren zitten" maar ik vind persoonlijk dat er geen alternatief is. Hoe zeer ik ook van ons land hou, het stelt werkelijk niets voor op wereldvlak. In een uit elkaar gespeeld EU zijn wij sowieso speelbal van eender welke grootmacht er op dat moment de lakens uitdeelt. De enige manier om dat te vermijden is door de EU sterker te maken, sneller te maken, en daadkrachtiger te maken, om er voor te zorgen dat wij geen "zijdiscussie" zijn voor de VS, Rusland, ...

Misschien is dat enkel maar te bekomen met een kleiner blok van landen die wat meer op 1 lijn staan qua gedachtengoed en beleid (die enorme expansie van de EU, daar ben ik niet altijd fan van geweest) of misschien door aanpassingen in de werkwijze; daar ben ik niet in onderlegd. Maar ik weet wel dat isolationisme absoluut geen optie is. Elk procentpunt dat partijen als VB (en hun equivalenten in andere landen) er dus bij krijgen, doet mij huiveren. Die partijen zijn echt het equivalent van je huis afbranden om te vermijden dat er dieven komen.

De Wever had naar mijn insziens meer nuance moeten meegeven ipv achteraf, een journalist kan daar oa ook naar vragen. Maar het is de premier van Belgie zijn taak niet de Euro koers te bepalen zonder overleg met de partners.
Dus begrijp ik de reacties, maar we moeten het ook niet gaan opblazen of reageren als een gebeten hond (sommigen, daarom niet hier, hebben die neiging wel).
Ik denk eerder dat BWD een ballonnetje wou oplaten om de reacties te peilen.
Daarom net goed dat hier sterk negatief op gereageerd werd, zodat het zeer duidelijk is dat de EU in het algemeen hier niet achter staat.

Een aantal van de dingen die worden toegeschreven aan Europa zie je natuurlijk ook wel elders in de wereld. Ik ben geen geopolitiek expert, maar er zijn niet zo erg veel traditionele grootmachten waar het momenteel allemaal rozengeur en maneschijn is.
Jammer genoeg maakt dat ook onze problemen alleen maar erger. Het is geen zero-sum game. Toch is het wat industrie en economie betreft vooral Europa dat in verval is, omdat het zoals @beryl zegt al tientallen jaren lang teert op successen uit het verleden. De industrie verdwijnt aan een razendsnel tempo en er staat geen enkel alternatief klaar.

Maar in deze is het wel een beetje kip en ei verhaal. De EU heeft op dit moment niet heel veel macht. En als ze ingrijpende zaken wil doen, ligt er steevast een land dat praktisch een vazalstaat van Rusland is dwars. Dus als we willen dat de EU kan fungeren als een blok en sneller en gerichter zaken kan veranderen of ondernemen, dan gaan we meer macht moeten geven aan de EU en de buitensporige macht die die "mollen" hebben drastisch inperken.
Maar daarvoor heb je de goedkeuring nodig van diezelfde mollen.

Elk procentpunt dat partijen als VB (en hun equivalenten in andere landen) er dus bij krijgen, doet mij huiveren. Die partijen zijn echt het equivalent van je huis afbranden om te vermijden dat er dieven komen.
Ook dat is een verhaal van de kip of het ei, denk ik. In een Europa waar de toekomst er rooskleurig uitziet, zouden zulke partijen het veel minder goed doen, al moet je in dit verband ook opmerken dat de democratie zelf ook gewoon veel kwetsbaarder is voor beïnvloeding, al dan niet van buitenaf, dan een autoritair politiek systeem.

Dus ja, als we in het licht van dit alles moeten verwijzen naar gelijkheid tussen man en vrouw of acceptatie van LGBTQ als de grote lichtpuntjes, dan moet ik toch eens met mijn ogen rollen. Het is mooi meegenomen maar daar gaat het nu eens echt niet over en die zaken zijn even kwetsbaar als onze democratie zelf.

Laatst bewerkt:
Dat de EU soms aan symboolpolitiek doet en met belachelijke dingen bezig is, dat klopt zeker. Zo kan ik me ook de hetze rond "vegetarische hamburger" herinneren.

Dat kan dan inderdaad als kwalijk gevolg hebben dat de EU verkeerde beslissingen neemt voor de hele regio en dat we dan "met de gebakken peren zitten" maar ik vind persoonlijk dat er geen alternatief is. Hoe zeer ik ook van ons land hou, het stelt werkelijk niets voor op wereldvlak. In een uit elkaar gespeeld EU zijn wij sowieso speelbal van eender welke grootmacht er op dat moment de lakens uitdeelt. De enige manier om dat te vermijden is door de EU sterker te maken, sneller te maken, en daadkrachtiger te maken, om er voor te zorgen dat wij geen "zijdiscussie" zijn voor de VS, Rusland, ...

Misschien is dat enkel maar te bekomen met een kleiner blok van landen die wat meer op 1 lijn staan qua gedachtengoed en beleid (die enorme expansie van de EU, daar ben ik niet altijd fan van geweest) of misschien door aanpassingen in de werkwijze; daar ben ik niet in onderlegd. Maar ik weet wel dat isolationisme absoluut geen optie is. Elk procentpunt dat partijen als VB (en hun equivalenten in andere landen) er dus bij krijgen, doet mij huiveren. Die partijen zijn echt het equivalent van je huis afbranden om te vermijden dat er dieven komen.
Het zou kunnen maar ik weet niet of dat echt de kern van het probleem is, dat we geen daadkrachtig beleid hebben of teveel discussiëren. De reden dat we het economisch slecht doen is vooral omdat we het onszelf moeilijk maken, niet omdat China en de VS dingen beslissingen die ons kapot maken en we geen weerwoord tegen hebben. Het grootste probleem lijkt me economische kracht, al de rest volgt daar een beetje uit. Je kan soms wat boven of onder je gewicht boksen op het vlak van wereldpolitiek afhankelijk van krachtdadigheid maar uiteindelijk is je economie de grote bepaler van hoeveel je te zeggen hebt op het wereldtoneel en die economische macht veronderstelt niet persé dat we op alle vlak autoriteit moeten afstaan en een verregaande gecentraliseerde unie worden, al zijn er zeker wel vlakken waar dat nut kan hebben.

Toch weer een misselijkmakend opiniestuk in de Morgen:

Beetje onzin over Rusland volledig overwinnen, daar spreekt men toch niet over?
Wat voorbeelden waaruit zou moeten blijken dat de Soviet-Unie/Rusland toch niet de slechtste was, maar allemaal al wel van voor Putin aan de macht kwam.
Ondertussen ook de ondermijning van onze democratieën vergetend natuurlijk.

Als Rusland een cordon securitaire wil en de oorlog wil beëindigen, dan is de oplossing simpel: terugtrekken uit Oekraïne en dan mogen ze aan hun grens dat cordon bouwen.

maar als je echt vrede wilt, bereid je dan voor op de vrede, denk ‘out of the box’, praat met je vijanden.
Alsof er al niet continu gepraat is met Putin en co. Alsof Zelensky al niet bereid was om toegevingen te doen. Maar nog was het niet genoeg voor Putin.
Zijn die mensen echt zo dom, of worden ze betaald om dit standpunt in te nemen?

Misschien moeten ze dit artikel lezen over de oorlogsmisdaden van Rusland voor ze zulke onzin schrijven.

Hoe zou het nog zijn met de goudvoorraden van Rusland? Als het waar is, dan is dat appeltje voor de Russische dorst al goed geslonken. Het kan niet verslagen worden, maar de oorlog heeft het verdomd al veel pijn gedaan.

Laatst bewerkt:
Was het een strategische blunder om dat zo open in een interview te zeggen, ja.

Maar laat ons eerlijk zijn, BDW krijgt waarschijnlijk over X jaar weer gelijk. Als er ooit duurzame vrede komt zullen de betrekkingen tussen landen stabiliseren en hopelijk weer verbeteren, sancties zullen opgeheven worden. Dus is het dan ondenkbaar dat er opnieuw over russisch gas gesproken wordt? Waarschijnlijk niet. Alleen had BDW die info beter intern en onder regeringsleiders gehouden ipv in een krant te zetten.

Was het een strategische blunder om dat zo open in een interview te zeggen, ja.

Maar laat ons eerlijk zijn, BDW krijgt waarschijnlijk over X jaar weer gelijk. Als er ooit duurzame vrede komt zullen de betrekkingen tussen landen stabiliseren en hopelijk weer verbeteren, sancties zullen opgeheven worden. Dus is het dan ondenkbaar dat er opnieuw over russisch gas gesproken wordt? Waarschijnlijk niet. Alleen had BDW die info beter intern en onder regeringsleiders gehouden ipv in een krant te zetten.
Het is gewoon not done. Eigenlijk kan je het vergelijken met in 1942 stellen dat je vroeg of laat terug normale relaties wil hebben met (nazi) Duitsland.

Terug
Bovenaan