Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Dat weet ik :biglaugh:
Ben blij dat je het opgezocht hebt en niet zomaar iets verzint.

Het nieuws volg ik niet zo nauw, want het is tegenwoordig toch negatief nieuws.
Belangrijkste voor mij is dat de prijzen niet teveel stijgen door een oorlog tussen landen die ver van ons liggen.
Qua struisvogelmentaliteit kan dit wel tellen... Maar goed, we kunnen niet van iedereen verwachten dat ze een beetje op de hoogte zijn van dingen die zich afspelen buiten de schaduw van de eigen kerktoren.

En mollen, die moeten eruit. Dit kan toch echt niet meer? Het is alsof er elke week spelers op het voetbalveld worden opgesteld die graag een riant spelersloon ontvangen, maar op het veld weigeren mee te spelen met de ploeg en weigeren goals te maken tegen de tegenstander:

Na weken van moeizame discussies en net voor de deadline hebben de EU-lidstaten een akkoord bereikt om de sancties tegen Rusland te verlengen. Twee prominente oligarchen, Alisher Usmanov en Mikhail Fridman, blijven op de sanctielijst, ondanks verzet van Slovakije en Hongarije.
Hongarije blokkeert wel nog een cruciale wettekst die de EU-lening van 90 miljard euro voor Oekraïne mogelijk maakt. Daarnaast houden Slovakije en Hongarije een nieuw sanctiepakket, het twintigste al, tegen Rusland tegen.

Dat weet ik :biglaugh:
Ben blij dat je het opgezocht hebt en niet zomaar iets verzint.

Het nieuws volg ik niet zo nauw, want het is tegenwoordig toch negatief nieuws.
Belangrijkste voor mij is dat de prijzen niet teveel stijgen door een oorlog tussen landen die ver van ons liggen.
Oekraïne grenst gewoon aan de EU hoor. Dat is een land dat in Europa ligt.

En voor de rest van uw betoog: We hebben onze ziel al een keer verkocht aan Rusland. Wat we ervoor terugkregen was een oorlog op Europese bodem, mensen die door Russische agenten vermoord worden op Europese bodem en Rusland dat actief alles sponsort wat Europa al dan niet rechtstreeks destabiliseert.

Wanneer Rusland morgen met een voorstel komt: "We stoppen de oorlog, jullie nemen terug olie en gas van ons af, zonder voorwaarden." Dan valt daar over te praten, ja. Maar het initiatief zal van hen moeten komen.

Oekraïne grenst gewoon aan de EU hoor. Dat is een land dat in Europa ligt.
Kiev is ook maar 4u langer rijden dan Benidorm, om het in perspectief te plaatsen.

Vorige september ontvingen we een aantal Japanners, die zich afvroegen wat de impact was op ons van zo'n oorlog vlakbij.

Kiev is ook maar 4u langer rijden dan Benidorm, om het in perspectief te plaatsen.

Vorige september ontvingen we een aantal Japanners, die zich afvroegen wat de impact was op ons van zo'n oorlog vlakbij.
Dat is het dus gewoon. De meest westelijke grens van Rusland is pakweg even ver als het zuiden van Spanje. Dit is echt geen ver van ons bed show, dat is in onze achtertuin. En we hebben besloten om ons te verenigen als EU dus die oorlog is even belangrijk voor ons als dat is voor pakweg een Finland, Polen of Letland waar dit wel heel erg leeft.

Imo moesten we op gebied van veiligheid, internationale politiek, defensie en energievoorzieningen al lang een Europese verenigde staten gehad hebben met 1 leider/ beslissingsorgaan om veel sneller, kordater en met de nodige beslissingsmacht te kunnen reageren. Nu lopen we echt wel veel te veel achter de feiten aan.
Inderdaad. Ik heb de indruk dat er een extra laag boven de landen nodig is die bepaalde beslissingen in het algemene belang neemt. Nu worden er een soort van lijnen uitgezet en elk land doet maar wat om aan die lijnen te voldoen maar op bepaalde vlakken is dat gewoon ongecoördineerd en mekaar tegenwerkend heb ik het gevoel, waardoor vaak geld ook compleet verkeerd of dubbel geïnvesteerd wordt. EU lijkt een beetje op België waardoor te veel regionalisering er ook niets deftig draait op het federale niveau.

Je kan toch beiden doen. een deal met Rusland voor energie en langs de andere kant ook gewoon veel ondersteuning geven aan Oekraïne, de Europese wapenindustrie gigantisch boosten en in een 2de fase doen we zoals de VS, we vallen Rusland aan - tis de moment nu, installeren ons eigen regime en we hebben gratis energie, de nieuwe wereldmacht is onafhankelijk van de VS en China. En we hebben dat gedaan met hun eigen goedkope energie.

En nu snel wat petjes laten maken

Laatst bewerkt:
De vraag is wat ga je doen met Rusland, nadat er vrede gesloten is met Oekraïne?

Hypothetisch dat dit gebeurt in de toekomst, heden nog niet zo zeker van maar daar gaan we nu niet van uit.

Rusland de eerste decennia negeren, geen handel, gesprekken terwijl de rest van de wereld wel goedkope energie afneemt, nadelig voor Europese bedrijven (afhankelijkheid van dure Amerikaanse olie? Europa is nu ook maar speelbal in het net van VS.

Laatst bewerkt:
Imo moesten we op gebied van veiligheid, internationale politiek, defensie en energievoorzieningen al lang een Europese verenigde staten gehad hebben met 1 leider/ beslissingsorgaan om veel sneller, kordater en met de nodige beslissingsmacht te kunnen reageren. Nu lopen we echt wel veel te veel achter de feiten aan.
Gewoon al het veto-recht afschaffen zou veel doen.

Maar zoals zo vaak, en dan heb ik het voor alle duidelijkheid niet op jou Nestorius, wordt er weer heel veel geklaagd over een Europa dat te weinig doet, maar de hoofdreden waarom Europa niet slagkrachtig is, is omdat de Europese bevolking tot op vandaag bewust de EU zwak houdt.

We hebben de afgelopen decennia herhaaldelijk de mogelijkheid gehad om de EU te versterken en te laten evolueren tot een supermacht die kan wedijveren met de VS en China, en waar Rusland geen poot zou durven naar uitsteken. De eurosceptici onder ons hebben dat keer op keer tegengehouden en ondergraven zelfs vandaag nog alle stappen daarnaartoe.

Ik weet dat ik een gebroken plaat ben op dit vlak, en ik weet dat P&A overtuigen geen verschil gaat maken, maar een groot deel van dit forum stemt op een partij die medeverantwoordelijk is voor waarom Europa niet kan opboksen tegen de andere grootmachten. Denk dus allemaal de volgende keer in het stemhokje 2 keer na. Of kom dan achteraf niet janken dat we het schoothondje zijn van de geopolitiek, want het is je eigen schuld.

Gewoon al het veto-recht afschaffen zou veel doen.

Maar zoals zo vaak, en dan heb ik het voor alle duidelijkheid niet op jou Nestorius, wordt er weer heel veel geklaagd over een Europa dat te weinig doet, maar de hoofdreden waarom Europa niet slagkrachtig is, is omdat de Europese bevolking tot op vandaag bewust de EU zwak houdt.

We hebben de afgelopen decennia herhaaldelijk de mogelijkheid gehad om de EU te versterken en te laten evolueren tot een supermacht die kan wedijveren met de VS en China, en waar Rusland geen poot zou durven naar uitsteken. De eurosceptici onder ons hebben dat keer op keer tegengehouden en ondergraven zelfs vandaag nog alle stappen daarnaartoe.

Ik weet dat ik een gebroken plaat ben op dit vlak, en ik weet dat P&A overtuigen geen verschil gaat maken, maar een groot deel van dit forum stemt op een partij die medeverantwoordelijk is voor waarom Europa niet kan opboksen tegen de andere grootmachten. Denk dus allemaal de volgende keer in het stemhokje 2 keer na. Of kom dan achteraf niet janken dat we het schoothondje zijn van de geopolitiek, want het is je eigen schuld.
akkoord hoor maar als ik eerlijk mag zijn: op welke partij zouden we moeten stemmen als we een krachtdadig Europees project willen die ook oog heeft voor defensie, energie(bevoorrading), veiligheid en internationale slagkracht. Want voor zover ik zie voldoet daar gewoon geen enkele partij aan. Wie wel een sterk Europa wil van de politieke partijen lijkt ook niet echt geneigd om de Europese defensie uit te bouwen of om eens het mes tussen de tanden te steken als het moet op het internationale politieke toneel.

akkoord hoor maar als ik eerlijk mag zijn: op welke partij zouden we moeten stemmen als we een krachtdadig Europees project willen die ook oog heeft voor defensie, energie(bevoorrading), veiligheid en internationale slagkracht. Want voor zover ik zie voldoet daar gewoon geen enkele partij aan. Wie wel een sterk Europa wil van de politieke partijen lijkt ook niet echt geneigd om de Europese defensie uit te bouwen of om eens het mes tussen de tanden te steken als het moet op het internationale politieke toneel.
Neen, klopt. Buiten (het tot op heden irrelevante) Volt ken ik geen enkele partij die echt op die Europese eenmaking inzet, maar partijen als Anders en Vooruit varen ook al jaren een Eurocentrische koers. Ik kan alleen maar hopen dat de meeste partijen in dit land de volgende verkiezingen vol inzetten op een sterker Europa, maar het is in de eerste plaats belangrijk om te stoppen met de eurosceptische partijen een stem te geven. Daar valt veel meer winst te maken dan dat een Volt de kiesdrempel haalt.

Maar kijk, vandaag peilt VB alweer op 25%. Dan kan je het schudden hé. Het zijn zij die het luidst klagen over Europa die de reden zijn waarom Europa geen vuist kán maken. Met 25% van de Vlamingen die, met alles wat momenteel aan de hand is, nog altijd - bewust of niet - liever de broek afsteken en vooroverbuigen voor Rusland, China en de VS dan werken aan een krachtig Europa, is het wel erg moeilijk.

Laatst bewerkt:

Prévot met een correcte reactie.
De uitspraken deden gisteren al verschillende wenkbrauwen fronsen, maar nu komt er ook tegenkanting uit zijn eigen regeringsploeg, bij monde van minister van Buitenlandse Zaken Maxime Prévot. "De eerste minister heeft het gehad over een normalisering van de relaties met Rusland. Ik begrijp de intentie: niemand wil een oorlog zonder einde." Zo begint de minister zijn uitgebreide, schriftelijke reactie aan VRT NWS. Maar van een normalisering kan voor hem geen sprake zijn zolang Rusland geen strobreed toegeeft en zolang de Europese Unie niet mag aanschuiven bij de onderhandelingen over het einde van de oorlog in Oekraïne.

Als hoofd van de Belgische diplomatie vindt Prévot wel dat er met Rusland in dialoog moet gegaan worden, omdat praten de kern is van diplomatie. Maar "praten betekent niet toegeven, integendeel", voegt hij eraan toe. En dialoog is niet hetzelfde als normalisering, stelt Prévot. "De deur naar dialoog moet open blijven, maar de normalisering van de relaties met Rusland is niet voor morgen", besluit de minister van Buitenlandse Zaken zijn opvallende reactie. Al is deze reactie van Prévot met De Wever afgestemd, zo laat de woordvoerder van de premier nog weten.

Laatst bewerkt:
De vraag is wat ga je doen met Rusland, nadat er vrede gesloten is met Oekraïne?

Hypothetisch dat dit gebeurt in de toekomst, heden nog niet zo zeker van maar daar gaan we nu niet van uit.

Rusland de eerste decennia negeren, geen handel, gesprekken terwijl de rest van de wereld wel goedkope energie afneemt, nadelig voor Europese bedrijven (afhankelijkheid van dure Amerikaanse olie? Europa is nu ook maar speelbal in het net van VS.
Moet je geen illusies over maken hoor, 24u na een formeel vredesakkoord zal het Russisch gas terug massaal naar Europa vloeien. Nu goed, als tijdelijke vervanging van het nu dure Amerikaans gas is dat in een dergelijke situatie in principe niet zo erg. Zolang het huidig plan om zo snel mogelijk onafhankelijk(er) te worden van onbetrouwbare mogendheden dan behouden blijft. Al vrees ik dat die urgentie bij een potentieel vredesakkoord wel eens terug de kast in kan kruipen.

Klopt volledig. Ik koester enkel de hoop dat minstens de helft van de mensen wat verder probeert te kijken, maar ook daar heb ik mijn twijfels bij.
De meeste mensen kijken naar hun eigen omgeving en dagdagelijkse bezigheden, niet naar de historische rol die Europese leiders zouden moeten opnemen en of het moreel te verantwoorden is om een pragmatische deal te sluiten met Rusland.

Wat ik nu eigenlijk het ergste vind aan de huidige situatie is dat we 4 jaar terug wakker geschud geweest zijn omwille van onze afhankelijkheid van gas en olie voor onze energiebehoefte. En daar hebben onze leiders dus gewoon geen maatregelen voor genomen. Om dan nu terug in een hoek gedrumd te worden. Imo heeft de (Europese) politiek hier zwaar boter op het hoofd.
Even kort weerleggen want op Europees niveau is er toch wel wat gerealiseerd op vlak van energiebeleid, -markt, -afhankelijkheid en -bevoorrading:
- EU Energy Platform, april 2022, o.a. bestaande infrastructuur beter benutten en gezamenlijke aankopen van gas
- REPowerEU, mei 2022, import van Russische fossiele brandstoffen afbouwen
- Gas Storage Regulation, juni 2022, opslagfaciliteiten gas tot 90% vullen voor 1 november elk jaar
- Green Deal Industrial Plan, februari 2023, net-zero industrie ondersteunen
- AggregateEU, april 2023, vraag naar aardgas aggregeren en de aankoop ervan coördineren
- Energy Efficiency Directive (revisie), september 2023
- Renewable Energy Directive (revisie), november 2023, doel van minimaal 42,5% hernieuwbare energie in de EU-energiemix tegen 2030 maar streven naar 45%
- Clean Industrial Deal, februari 2025, decarbonisatie als groeimotor voor Europese industrieën
- Bijkomende doelen mbt reductie Russisch gas, olie en nucleair materiaal, mei en juni 2025
- EU Energy and Raw Materials Platform, juli 2025, Europese bedrijven beter in staat stellen om op een effectieve manier energiegerelateerde producten en grondstoffen in te kopen
- Diversificatie van energievoorziening en versterking van de interne energiemarkt doorheen de jaren: bvb akkoorden met derde landen ter diversificatie van energiebevoorrading, interne Europese solidariteitsakkoorden, nieuwe investeringen in LNG terminals, gas interconnectors, elektriciteitsnetten, andere infrastructuur; ...
- ...

Resultaten van dergelijke initiatieven zie je helaas niet op een twee drie.

Terug
Bovenaan