Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

"Hoeveel zin heeft het om door te gaan met de oorlog als er geen duidelijke overwinning in zit?" is nochtans wel een pertinente vraag. Je kan daar twee kanten mee uit: ervoor zorgen dat er wél een overwinning in zit of "cut your losses" en proberen een deal te maken. Je zou kunnen zeggen dat het niet aan de EU is om zo'n deal te maken en dat Oekraïne het recht heeft om een dikke fuck you aan het Westen te geven - maar wie blijft er dan nog over aan de zijde van Oekraïne?

Europa is in beweging, zoveel is zeker. Alleen is het een gigantische tanker die maar moeizaam kan keren en pas op lange termijn gaan we daar de vruchten van plukken, als het allemaal al niet te laat is en als we het niet allemaal overboord gooien zodra er iemand in Washington aan het roer zit dat ons beter gezind is dan Trump. Wat ik me afvraag: wat kan Europa op korte termijn doen voor Oekraïne om hen die overwinning te gunnen op relatief korte termijn? Want anders gaat het effectief stranden in een vastgeroest conflict dat zo nu en dan heropflakkert. Met sanctiepakketjes geraken we er niet. Boots on the ground, dan maar? Of het leveren van militaire hardware om Rusland hard in het hinterland te treffen? Hebben we daar genoeg van om Poetin aan de onderhandelingstafel te dwingen?

Een Koreaans scenario zorgt voor een wapenstilstand, al zijn beide partijen sinds 1953 nog altijd op zoek naar een vredesdeal. Als Rusland blijft vasthouden aan die maximalistische eisen zal ook hier een vredesdeal geen mogelijkheid zijn. Wel een wapenstilstand.

Ik vermoed dat De Wever zijn standpunten nog wel verder zal moeten uitklaren.

"Hoeveel zin heeft het om door te gaan met de oorlog als er geen duidelijke overwinning in zit?" is nochtans wel een pertinente vraag. Je kan daar twee kanten mee uit: ervoor zorgen dat er wél een overwinning in zit of "cut your losses" en proberen een deal te maken. Je zou kunnen zeggen dat het niet aan de EU is om zo'n deal te maken en dat Oekraïne het recht heeft om een dikke fuck you aan het Westen te geven - maar wie blijft er dan nog over aan de zijde van Oekraïne?

Europa is in beweging, zoveel is zeker. Alleen is het een gigantische tanker die maar moeizaam kan keren en pas op lange termijn gaan we daar de vruchten van plukken, als het allemaal al niet te laat is en als we het niet allemaal overboord gooien zodra er iemand in Washington aan het roer zit dat ons beter gezind is dan Trump. Wat ik me afvraag: wat kan Europa op korte termijn doen voor Oekraïne om hen die overwinning te gunnen op relatief korte termijn? Want anders gaat het effectief stranden in een vastgeroest conflict dat zo nu en dan heropflakkert. Met sanctiepakketjes geraken we er niet. Boots on the ground, dan maar? Of het leveren van militaire hardware om Rusland hard in het hinterland te treffen? Hebben we daar genoeg van om Poetin aan de onderhandelingstafel te dwingen?

Een Koreaans scenario zorgt voor een wapenstilstand, al zijn beide partijen sinds 1953 nog altijd op zoek naar een vredesdeal. Als Rusland blijft vasthouden aan die maximalistische eisen zal ook hier een vredesdeal geen mogelijkheid zijn. Wel een wapenstilstand.

Ik vermoed dat De Wever zijn standpunten nog wel verder zal moeten uitklaren.
Bart ben jij dit? Even serieus: Volgens mij is bovenstaande wat hij eigenlijk wil zeggen maar ja het is niet slim op publiekelijk daarover iets te zeggen want nu staat hij overal in de kranten en waar rook is, is vuur.

Bart ben jij dit? Even serieus: Volgens mij is bovenstaande wat hij eigenlijk wil zeggen maar ja het is niet slim op publiekelijk daarover iets te zeggen want nu staat hij overal in de kranten en waar rook is, is vuur.
Dat zal de komende dagen wel duidelijk worden. Als Europa, zoals De Wever lijkt te stellen, zonder Amerikaanse ruggesteun niets aan Oekraïne kan bieden om die overwinning binnen te rijven is het misschien eerlijk dat hij dat ook zo botweg zegt. Daar maakt hij geen vrienden mee, zeker niet na het Euroclear-debakel. Dat klinkt ook gewoon erg defaïtistisch. Of is het realistisch? Als je terugblikt naar 2022 hadden we Oekraïne bij aanvang véél meer kunnen steunen en waren de Russen terug de grens over gewipt. Oekraïne heeft in dat jaar al héél veel straffe toeren uitgehaald door in eerste instantie weerbaar te blijven maar daarnaast ook om in het offensief te gaan. Je kan je de vraag stellen wat ze hadden kunnen doen met de steun die pas véél later mondjesmaat begonnen te krijgen, maar dat blijft een hypothese. We zijn nu vier jaar later. Rusland is de oorlog niet aan het winnen, Oekraïne is dat ook niet. Op dit moment gaat dit richting een onopgelost frozen conflict.

❗️Belgian PM Bart De Wever is calling for the EU to be formally mandated to negotiate directly with Russia, warning that without it Europe will be shut out of talks where the US will pressure Ukraine to accept a deal he describes as "a bad agreement for us." De Wever said forcing Russia to a decisive defeat requires 100% US support that is currently lacking, and that Washington at times appears closer to Putin than to Zelensky. EU foreign policy chief Kaja Kallas has cautioned that the bloc should establish a unified strategy before initiating direct talks.

------.
Rechtstreeks van een pro Ukraine telegram kanaal.

❗️Belgian PM Bart De Wever is calling for the EU to be formally mandated to negotiate directly with Russia, warning that without it Europe will be shut out of talks where the US will pressure Ukraine to accept a deal he describes as "a bad agreement for us." De Wever said forcing Russia to a decisive defeat requires 100% US support that is currently lacking, and that Washington at times appears closer to Putin than to Zelensky. EU foreign policy chief Kaja Kallas has cautioned that the bloc should establish a unified strategy before initiating direct talks.

------.
Rechtstreeks van een pro Ukraine telegram kanaal.
Dat slaagt imo nergens op. Het is zelfs genoeg om het voor Rusland gewoon zodanig nadelig te maken om Oekraïens grondgebied te bezetten dat ze er zelf de stekker uit trekken. Maar dat vergt de politieke moed om Oekraïne het soort materiaal te geven om daarvoor te zorgen. En als Oekraïne gewoon de middelen krijgt om de locaties waar de Russische Shaheds geproduceerd worden plat te leggen, is hun grootste probleem eigenlijk gewoon al van de baan.

Dat was nu toch niet echt verstandig of toch slecht uitgedrukt van De Wever.
Er kan pas een deal met Rusland komen als ook de oorlog stopt. Dagelijks sterven er honderden soldaten , terwijl het front nauwelijks beweegt. Dan is het beter dat Oekraïne en Rusland het op een akkoord gooien, anders blijven er doden vallen in een strijd die geen terrein meer oplevert voor één van beide partijen.
We hebben ook nog wel wat tijd, aangezien de winter toch zo goed als ten einde is, lijkt me het nu nog niet dringend om Russisch gas te gaan importeren, dus moet men dat niet overhaast gaan doen terwijl de oorlog nog niet gedaan is.

Bart de wever gaat er ook voor. "Laten we een deal sluiten met rusland, de oorlog in oekraine beeindigen, en terug goedkope energie van rusland kopen".

Fucking hell man. Ik zit nog liever elke winter in de kou dan op onze knieen naar poetin te gaan.

Wat ik nu eigenlijk het ergste vind aan de huidige situatie is dat we 4 jaar terug wakker geschud geweest zijn omwille van onze afhankelijkheid van gas en olie voor onze energiebehoefte. En daar hebben onze leiders dus gewoon geen maatregelen voor genomen. Om dan nu terug in een hoek gedrumd te worden. Imo heeft de (Europese) politiek hier zwaar boter op het hoofd.
Ja bij zowat alles blijven we aanmodderen. Wapens, energie, militaire intelligence, samenwerking tussen eu legers, ... zeer triestig. Dit zou een gloriemoment moeten zijn waarbij de eu politiek zichzelf overstijgt. Helaas is lokale politiek en geldgewin sterker.

Bart de wever gaat er ook voor. "Laten we een deal sluiten met rusland, de oorlog in oekraine beeindigen, en terug goedkope energie van rusland kopen".

Fucking hell man. Ik zit nog liever elke winter in de kou dan op onze knieen naar poetin te gaan.
Dat zou De Wever ook denken als zijn kiespubliek uit Houdinis zou bestaan. Het gros van de mensen is echter niet principieel op vlak van geopolitieke moraal. Dat is gemakkelijk spreken.

Al is het wel een waarheid: als we er met opgeheven hoofd uit willen geraken zonder onze soevereiniteit te verliezen gaan we pijnlijke en harde keuzes moeten maken. De Wever is zich daar ook bewust van. Dat betekent ook pragmatische maatregelen en pijnlijke beslissingen nemen. Erst das Fressen und dan die Moral.

Laatst bewerkt:
Een deal met rusland kan, we gaan niet eeuwig blijven ruzie maken, maar de oorlog moet eerst gestopt zijn. En Europa moet zich blijven bewapenen als verzekering.

Ontbreekt er niet gewoon een sterk leiderschap die naar het groter plaatje kijkt? Dat op zowel EU- als op nationale niveau?

Misschien wat minder geld uitgeven aan computerspellekes, als uwe portefeuille van belang is? Of is dat een te groot offer?
Wie zegt dat ik geld uitgeef aan spellekes? :)

on topic: als een deal met Rusland ons kan helpen dan moet die piste toch eens bekeken worden.

Laatst bewerkt:

on topic: als een deal met Rusland ons kan helpen dan moet die piste toch eens bekeken worden.
Op dit ogenblik zijn de eisen van Rusland gewoonweg zelfmoord voor Europa...
Dat wordt dn goedkope energie om op termijn de Balkan en god weet wat nog meer helemaal terug Russisch te maken.

Helpen met wat? Sorry maar dit is gewoon kortzichtig gedrag. Rusland kan ons inderdaad voorzien van goedkope energie. Maar het voorziet ons ook van de bedreiging van onze vrijheden, instabiliteit en als het van hun afhangt heeft Europa geen eigen beslissingsrecht. Maar laten we echt de piste eens bekijken. Weet je wat, we verkopen onze ziel aan de duivel voor goedkope energie. Kijk eens hoe ver we hrt gebracht hebben met de piste om onze veiligheid uit te besteden aan de VS, nota bene nog een bondgenoot. Dat is toch ook een echt succes gebleken.

Ontbreekt er niet gewoon een sterk leiderschap die naar het groter plaatje kijkt? Dat op zowel EU- als op nationale niveau?
Imo moesten we op gebied van veiligheid, internationale politiek, defensie en energievoorzieningen al lang een Europese verenigde staten gehad hebben met 1 leider/ beslissingsorgaan om veel sneller, kordater en met de nodige beslissingsmacht te kunnen reageren. Nu lopen we echt wel veel te veel achter de feiten aan.

Je hebt afgelopen week nog 40 euro uitgegeven op Buy en Sell hier opt forum aan een game, en je hebt een PS5 waarmee je verscheidene games hebt gespeeld.

Je weet dat je posts hier openbaar te lezen zijn, toch?

Europa probeert al 25 jaar, onder leiding van Duitsland, een deal met Rusland te maken. Wandel durch Handel. En daarom zitten we hier nu.
Sinds 2022 probeert Europa en de VS al de hele tijd een deal te maken met Rusland voor vrede. Putin wil geen vrede, Putin wil Oekraïne. Heb je het een beetje gevolgd de laatste 4 jaren? Europa heeft echt ontstellend vaak de hand uitgereikt om tot een akkoord te komen.

Je hebt afgelopen week nog 40 euro uitgegeven op Buy en Sell hier opt forum aan een game, en je hebt een PS5 waarmee je verscheidene games hebt gespeeld.

Je weet dat je posts hier openbaar te lezen zijn, toch?

Europa probeert al 25 jaar, onder leiding van Duitsland, een deal met Rusland te maken. Wandel durch Handel. En daarom zitten we hier nu.
Sinds 2022 probeert Europa en de VS al de hele tijd een deal te maken met Rusland voor vrede. Putin wil geen vrede, Putin wil Oekraïne. Heb je het een beetje gevolgd de laatste 4 jaren? Europa heeft echt ontstellend vaak de hand uitgereikt om tot een akkoord te komen.
Dat weet ik :biglaugh:
Ben blij dat je het opgezocht hebt en niet zomaar iets verzint.

Het nieuws volg ik niet zo nauw, want het is tegenwoordig toch negatief nieuws.
Belangrijkste voor mij is dat de prijzen niet teveel stijgen door een oorlog tussen landen die ver van ons liggen.

Terug
Bovenaan