Avondland
Well-known member
"Hoeveel zin heeft het om door te gaan met de oorlog als er geen duidelijke overwinning in zit?" is nochtans wel een pertinente vraag. Je kan daar twee kanten mee uit: ervoor zorgen dat er wél een overwinning in zit of "cut your losses" en proberen een deal te maken. Je zou kunnen zeggen dat het niet aan de EU is om zo'n deal te maken en dat Oekraïne het recht heeft om een dikke fuck you aan het Westen te geven - maar wie blijft er dan nog over aan de zijde van Oekraïne?
Europa is in beweging, zoveel is zeker. Alleen is het een gigantische tanker die maar moeizaam kan keren en pas op lange termijn gaan we daar de vruchten van plukken, als het allemaal al niet te laat is en als we het niet allemaal overboord gooien zodra er iemand in Washington aan het roer zit dat ons beter gezind is dan Trump. Wat ik me afvraag: wat kan Europa op korte termijn doen voor Oekraïne om hen die overwinning te gunnen op relatief korte termijn? Want anders gaat het effectief stranden in een vastgeroest conflict dat zo nu en dan heropflakkert. Met sanctiepakketjes geraken we er niet. Boots on the ground, dan maar? Of het leveren van militaire hardware om Rusland hard in het hinterland te treffen? Hebben we daar genoeg van om Poetin aan de onderhandelingstafel te dwingen?
Een Koreaans scenario zorgt voor een wapenstilstand, al zijn beide partijen sinds 1953 nog altijd op zoek naar een vredesdeal. Als Rusland blijft vasthouden aan die maximalistische eisen zal ook hier een vredesdeal geen mogelijkheid zijn. Wel een wapenstilstand.
Ik vermoed dat De Wever zijn standpunten nog wel verder zal moeten uitklaren.
Europa is in beweging, zoveel is zeker. Alleen is het een gigantische tanker die maar moeizaam kan keren en pas op lange termijn gaan we daar de vruchten van plukken, als het allemaal al niet te laat is en als we het niet allemaal overboord gooien zodra er iemand in Washington aan het roer zit dat ons beter gezind is dan Trump. Wat ik me afvraag: wat kan Europa op korte termijn doen voor Oekraïne om hen die overwinning te gunnen op relatief korte termijn? Want anders gaat het effectief stranden in een vastgeroest conflict dat zo nu en dan heropflakkert. Met sanctiepakketjes geraken we er niet. Boots on the ground, dan maar? Of het leveren van militaire hardware om Rusland hard in het hinterland te treffen? Hebben we daar genoeg van om Poetin aan de onderhandelingstafel te dwingen?
Een Koreaans scenario zorgt voor een wapenstilstand, al zijn beide partijen sinds 1953 nog altijd op zoek naar een vredesdeal. Als Rusland blijft vasthouden aan die maximalistische eisen zal ook hier een vredesdeal geen mogelijkheid zijn. Wel een wapenstilstand.
Ik vermoed dat De Wever zijn standpunten nog wel verder zal moeten uitklaren.
️Belgian PM Bart De Wever is calling for the EU to be formally mandated to negotiate directly with Russia, warning that without it Europe will be shut out of talks where the US will pressure Ukraine to accept a deal he describes as "a bad agreement for us." De Wever said forcing Russia to a decisive defeat requires 100% US support that is currently lacking, and that Washington at times appears closer to Putin than to Zelensky. EU foreign policy chief Kaja Kallas has cautioned that the bloc should establish a unified strategy before initiating direct talks.