Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Ik vind de Europese leiders nog altijd veel te plat.. Geen enkele die het aandurft om Trump te wijzen op het feit dat zijn optreden tov Zelensky not done was. Benieuwd hoe dit verder zal gaan.. Het neigt naar gatlikkerij en dat heeft Trump juist graag.
Dat kan ook gewoon niet. Onze defensie bestaat uit teveel amerikaans materiaal.

Wat jammer dat we met het Belgische leger gekozen hebben voor F35 ipv een Europees alternatief. Nu is het natuurlijk te laat.
Een Europese tegenhanger voor de F35 bestaat niet. Er zijn wel Rafales en Eurofighters, maar geen actief fifth gen vliegtuig dat operationeel is en ook geen overkoepelend Europees project. In een ideale wereld wordt dat allemaal asap opgestart maar we moeten daar ook realistisch in zijn. Zelfs al gaat dat allemaal snel-snel is het een lange weg van de ontwerptafel naar een operationeel vliegtuig.

Uiteindelijk was een van de belangrijkste redenen voor de F35 te kiezen, in zoverre daar nog echt veel keuze was, de compatibiliteit met andere Amerikaanse wapensystemen. Allez ja, het is publiek geheim wat er in Kleine Brogel wordt bewaard en een van de voorwaarden voor opslag is dat het land in kwestie zelf ook wapensystemen (vliegtuigen in dit geval) aanhoudt die compatibel zijn en met een minimum aan aanpassingen/updates kunnen gebruikt worden..... naar het schijnt he natuurlijk want officieel bestaan er zo geen richtlijnen natuurlijk....

Een Europese tegenhanger voor de F35 bestaat niet. Er zijn wel Rafales en Eurofighters, maar geen actief fifth gen vliegtuig dat operationeel is en ook geen overkoepelend Europees project. In een ideale wereld wordt dat allemaal asap opgestart maar we moeten daar ook realistisch in zijn. Zelfs al gaat dat allemaal snel-snel is het een lange weg van de ontwerptafel naar een operationeel vliegtuig.
EU 6th gen projecten zijn weldegelijk al in ontwikkeling, we moeten er enkel meer in investeren om de leadtime te versnellen:

https://simpleflying.com/a-closer-look-at-the-airbus-6th-gen-future-combat-air-system/

• Future Combat Air System (FCAS) / SCAF (France, Germany, Spain)
  • Global Combat Air Programme (GCAP) / Tempest (UK, Italy, Japan)
Qua materieel kunnen de Rafales & Eurofighters (Gen 4.5) wel een aardig mondje meepraten, zelf zonder supermaneuverability via trust vectoring. Rafale is ook enigste toestel die F-22 Raptor heeft kunnen verslaan in red flag exercise, wel dogfight geen BVR. Op zich kunnen we natuurlijk niet op tegen de capabilities van de F-35, maar dat is ook niet waarmee we de vrgl aan moeten gaan imo, eerder met bv de Russische Felon.

Als je de stories lees op militaire fora zijn er gigantische problemen met de productie van de russische SU-57 en dat heb ik het nog niet over hun radar cross-sectie, de Rafales en Meteor BVRAAM combo is zeker verre van slecht!

Met bijkomende inspanning in bovenstaand vernoemde projecten komt dat wel goed, het zou enkel sneller moeten.

Laatst bewerkt:
Bijna iedereen zegt dat we onze defensie moeten versterken. Probleem is dat niemand er geld aan wil geven, ook de N-VA niet.
Regering Michel I heeft op dat vlak ook weinig gedaan. Ja, de F-35 gekocht. Goeie uitgave (not)!
Al meer dan een jaar vertraging, nog geen enkele in België.

Theo bashen? Niet gebaseerd op inhoud?

Wat zegt Theo op 12/2?

Op 15/2:

Dat gaf me hoop dat we een sterke Theo zouden zien.

2 weken later is hij zo mak als een schaap en is het defaitisme wat de klok slaagt onder de noemer realisme.
Jij kan dit bashen noemen, ik noem dat met open ogen kijken wat hij doet en zegt.

In het artikel van de Tijd zit hij dan wat af te geven dat vorige regeringen te weinig geïnvesteerd hebben in onze militairen.
Tiens, ik dacht dat hij toch ook in de regering zat van 2014 tot 2018?
Maar nu gaan we wel de 2% procentnorm halen, met wat creatieve boekhouding:

Dus gewoon hetzelfde blijven doen, maar zo dan later wel kunnen roepen dat dankzij Theo Franken nu wel de 2% procentnorm gehaald is. Komaan.
Wat zegt Theo nog allemaal

Maw: je negeert gewoon alles wat niet in uw kraam past om op de man te spelen.

En onder regering Michel is er wel voor het eerst weer een plan tot investeren in defensie gekomen.

Na 3 jaar een smerige oorlog,
Een publieke, wansmakelijke vernedering,
Vraagt Europa aan Zelensky om zich nogmaals te laten vernederen.
Hoeveel kan een mens verdragen?

Nee Europa, nee.
Telkens dezelfde strategie: stap niet op de tenen van de bullebak. Kijk wat het lange getaffel en het niet direct durven reageren tegen Putin gebracht heeft.

Welk resultaat gaat dit hebben? Trump heeft een grote deal beet, geeft op wereldtoneel aan hoe je Europa moet aanpakken en de kans lijkt steeds groter dat hij de VS uit de NAVO terugtrekt.

Natuurlijk weet ik dat we de VS nodig hebben, maar is er dan nergens een slimme kop die Trump schaakmat kan zetten of op z'n minst tot rede kan brengen?
We zijn nog maar 2 maand ver met Trump II, deze race to the bottom gaat heel diepe gaten slagen als Trump z'n volledige termijn van 4 jaar kan uitzitten.

En onder regering Michel is er wel voor het eerst weer een plan tot investeren in defensie gekomen.
Standaard artikel verwoordt het mis, F-35 is niet om mee te dogfighten, F-35 is geen air superiority toestel zoals de Raptor (niet exporteerbaar).
KD ratio zal waarschijnlijk wel redelijk accuraat zijn in die red flag exercise ma niet door te dogfighten, maar BVR.

Doe echte dogfights en de Rafale en Eurofighter vegen de vloer aan met de F-35.

Stealth bij F-35 is momenteel top maar er zullen wel nieuwe developments komen qua EW en radar mogelijkheden,
wil je dan van dit US toestel afhangen voor nieuwe 6th gen tech waar network-centric Warfare, data sharing, AI & samenwerking met drones nog belangrijker wordt? Dan zou ik eerder mijn geld zetten op nieuwe EU 6th gen projecten die seamless zullen werken qua interoperability met andere bestaande EU ontwikkelde toestellen!

Ik noem mezelf geen expert, maar het feit dat Francken er zelf niet meer over weet als minister van defensie, ik mag hopen dat die toch iets of wat deftige souffleurs heeft, jezus christus arm belgië 🤦‍♂️

Laatst bewerkt:
Na 3 jaar een smerige oorlog,
Een publieke, wansmakelijke vernedering,
Vraagt Europa aan Zelensky om zich nogmaals te laten vernederen.
Hoeveel kan een mens verdragen?

Nee Europa, nee.
Telkens dezelfde strategie: stap niet op de tenen van de bullebak. Kijk wat het lange getaffel en het niet direct durven reageren tegen Putin gebracht heeft.

Welk resultaat gaat dit hebben? Trump heeft een grote deal beet, geeft op wereldtoneel aan hoe je Europa moet aanpakken en de kans lijkt steeds groter dat hij de VS uit de NAVO terugtrekt.

Natuurlijk weet ik dat we de VS nodig hebben, maar is er dan nergens een slimme kop die Trump schaakmat kan zetten of op z'n minst tot rede kan brengen?
We zijn nog maar 2 maand ver met Trump II, deze race to the bottom gaat heel diepe gaten slagen als Trump z'n volledige termijn van 4 jaar kan uitzitten.

Het is nu een kwestie van niet opeens ALLE bruggen met de VS op te blazen. Trump en Vance hebben tot nu toe veel gedreigd maar nog niks gedaan naar Europa toe. Buiten Zelensky zwaar kleineren natuurlijk en Putin paaien. En ja, ik werd daar ook ferm pissed van. Een Euro die plat op de buik gaat en de broek afsteekt voor Trump en Putin zie ik ook liever niet gebeuren ... maar met dat pissed gevoel ben je niets. Je moet kalm blijven, en desnoods het spel meespelen met hen tot op een bepaald niveau (niet dat bullie niveau naar Zelensky toe dan natuurlijk, dat was zeer laag). Soms enkel en alleen om tijd te winnen.
Het VK en Frankrijk zouden ook bezig zijn met een deal voor te bereiden met Ukraine. Starmer zei dat ze de VS daarin nog nodig hebben als failsafe, backup.

In dat opzicht kan ik Franckens en daarvoor Ruttes uitspraak wel kaderen, die willen NAVO in zijn huidige vorm niet in een opwelling opgeven na 5-6 weken Trump capriolen.

Laatst bewerkt:

Ah ja, "die haalt er 20 neer voordat hij zelf wordt neergehaald".
Denk toch eens even na, en praat de Lockheed verkooppraatjes niet na.
Een F-35 heeft 4 interne weapon points. Hij kan dus 4 toestellen neerhalen. Wil hij meer raketten meenemen, dan is het gedaan met de stealth!
Zo gauw hij zijn bay opent om de 4 raketten te lanceren is het ook gedaan met de stealth.
Doe je het zeer dure, tijsintensieve (wat paraatheid beïnvloed) onderhoud niet perfect, dan is het, je raadt het niet: gedaan met de stealth.
En zoals men hiervoor zei: de F-35 is geen dogfighter, ieder andere moderne jager schiet die uit de lucht, ook een F-16, ontwerp van 50 jaar geleden.
Dat een minister van defensie zulke onzin verkoopt, zegt meer over hem dan over mij hoor.

Ondertussen zit België nog altijd te wachten op de F-35's waarvan de leveringen in 2023 moesten beginnen. 1 toestel hebben we ... sinds december, in de US, zal ons veel helpen.

En leuk dat dat toestel ongezien 4 lucht of grond doelwitten kan aanvallen. Maar wanneer heeft een Belgische piloot de laatste 40 jaar een doelwit mogen aanvallen zonder visuele bevestiging van dat doelwit? Juist: nooit. Dan heb je ook niets meer aan die stealth met de gigantisch luide motor van een F-35.
En wat met zwerm drones? Nu zien we simpele drones van een paar duizend euro tanks van miljoenen uitschakelen. Denk je dat iets gelijkaardigs niet zal gebeuren met vliegtuigen?

Nog wat leesvoer over de 'fantastische' F-35:

Lees ze eens heel goed, je ogen zullen open gaan over deze jet!
Het zijn allemaal vrij recente links. Je zou mogen verwachten dat een minister van defensie dit toch ook allemaal zou weten ipv zijn verheerlijking van die jet te verkondigen?
Die jet is niet goed en hadden we nooit mogen kopen. Maar onder druk van de US wel gedaan natuurlijk omdat we een jet moesten hebben die US nucleaire bommen, die we officieel niet hebben, kon lanceren.
Dat toestel is al +10 jaar shit en blijft nog minstens 10 jaar shit. Amper 50% paraatheid. Zijn we veel mee ...

Laatst bewerkt:

Ik zou zelfs Starmer en Macron mee sturen naar de VS. Als die 3 op één lijn zitten is het moeilijker voor Trump en co dwaas te doen. Ook ander format dus, gesloten deuren en daarna pas pers bijvoorbeeld. Trump zal wel wat morren misschien, maar het moet dus anders die gesprekken.

Ps. Francken is een manager, ik heb IT managers gehad die niet zo veel wisten van IT in detail. Hun job was time and money, en de te varen koers.
De rest doen de techs en adviseurs. Die zal die jet niet gaan afbreken op zijn minpunten als hij nog geleverd moet worden.

Japan is ook bezig met nieuwe jets

Does Japan have a 6th gen fighter?

Japan merged its F-X with the UK's Tempest and Italy under the Global Combat Air Programme (GCAP) to develop a sixth-gen fighter. The design is still in progress, and no official images exist yet

Laatst bewerkt:
Ik vraag me af of Oekraïne door de Europese en VS hulp ook niet wat met een arm achter de rug aan het vechten is. Gezien de voorwaarden die we lange tijd gehanteerd hebben voor de hulp lijkt het me dat we er ook voor gezorgd hebben dat Oekraïne zich nooit met hun volle capaciteit heeft kunnen verdedigen.

Ik vraag me af of Oekraïne door de Europese en VS hulp ook niet wat met een arm achter de rug aan het vechten is. Gezien de voorwaarden die we lange tijd gehanteerd hebben voor de hulp lijkt het me dat we er ook voor gezorgd hebben dat Oekraïne zich nooit met hun volle capaciteit heeft kunnen verdedigen.
Bedoel je dan dat bvb. de VS restricties heeft opgelegd op het gebruik van hun wapens op Russisch grondgebied? Akkoord.

De druk uit de USA lijkt nu wel echt opgevoerd te worden om Zelenski te vervangen.
Ben benieuwd of dat één van de voorwaarden gaat zijn voor de USA om steun te geven aan het plan van Starmer en Europa.

De druk uit de USA lijkt nu wel echt opgevoerd te worden om Zelenski te vervangen.
Ben benieuwd of dat één van de voorwaarden gaat zijn voor de USA om steun te geven aan het plan van Starmer en Europa.
Dat is toch wel een risico vind ik. Starmer & co geven wel aan dat hij de ruzie met Trump moet bijleggen, dus dat is al een eerste horde die moet worden genomen. Maar ik denk dat Zelensky daar best niet alleen heen gaat.

Europa gaat nooit akkoord gaan dat Zelensky vervangen moet worden..
Wat een kutland is dat eerst Zelensky gewoon op TV in de val lokken, het is niet dat hij iets misdaan heeft, dat was gewoon het plan..
En dan erna zeggen dat hij daarom moet resignen? Fuck dat..

Amerika uit da navo zal hen op termijn ook alleen maar schaden al die basis over heel de wereld stock piles en dergelijk.

Logistiek zal de usa toch minder sterk staan als ze eruit stappen maar ja trump zal het pas later merken.

Amerika uit da navo zal hen op termijn ook alleen maar schaden al die basis over heel de wereld stock piles en dergelijk.

Logistiek zal de usa toch minder sterk staan als ze eruit stappen maar ja trump zal het pas later merken.

En de EU defensie die geen wapens in US meer koopt (op den duur). Zal hen ook een dollarke kosten.

Trump gaat ook China en Rusland overtuigen om alledrie samen minder geld in het militaire apparaat te steken, dat ze met het budget samen betere dingen kunnen doen. En Xi en Poetin lachen es vriendelijk en zeggen ja, terwijl ze hun vingers kruisen achter hun rug.

Terug
Bovenaan