Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Maar het beantwoord niet de vraag hoe ze hier beter van worden? Zelfs als je het transactioneel bekijkt; Hoe meer banden ze doorsnijden, hoe minder invloed ze hebben en hoe minder ze aan ons gaan verdienen.
Indien het werkelijk een verdienmodel is, waarom wachten op de VS die eruit stapt? Gooi de VS er gewoon uit, Trump wordt helemaal gek dan.

We moeten eerst in sneltempo onze eigen militaire industrie uitbouwen en opschalen want momenteel hebben we voor veel zaken niet veel keus en moeten we wel bij de US kopen als we het beste gerief in grote aantallen willen. De US hun defense budget, hun productiecapaciteit en aantal mensen tewerkgesteld in die sector is ook berekend op de NATO als afzetmarkt dus als de NATO wegvalt gaat hen dat op zo veel vlakken serieus kosten en niet enkel financieel.

Ook ons gaat dat op veel vlakken kosten. Het was de natte droom van Putin en Xi om het westen uit elkaar te spelen en nu doet Trump het zelf. Iedereen in de alliantie zou er slechter en zwakker alleen voor staan. Ook Europa hopen Putin en Xi uit elkaar te spelen en dat is al deels aan het lukken, brexit stond al sinds de jaren 90 op hun verlanglijstje. Jammer genoeg lijken Trump en Musk met hun steun voor partijen die uit de EU willen stappen en ook hun vijandige retoriek tov Europa of hun bizar idee dat Europa zogezegd een "instituut uitgevonden om hen te naaien" is een gelijkaardig richting uit te willen. Het idee is waarschijnlijk om ons zodanig te verzwakken en van elkaar te isoleren dat we gemakkelijker rond te rollen zijn als hun speelballen. Zonder dat daar de macht van de hele EU over waakt.

34 jaar na het einde van de koude oorlog dreigt Trump hem te verliezen.

Laatst bewerkt:
Maar het beantwoord niet de vraag hoe ze hier beter van worden? Zelfs als je het transactioneel bekijkt; Hoe meer banden ze doorsnijden, hoe minder invloed ze hebben en hoe minder ze aan ons gaan verdienen.
Die wilt zijn militair apparaat afbouwen.
https://www.axios.com/2025/02/13/trump-china-russia-military-spending
En er zit inderdaad een grote oceaan tussen. En quasi elke amerikaanse burger is tot op de tanden bewapend. Veel invasie zal daar niet gebeuren.
Insert alle productie en jobs terug naar amerika halen. (hoogstwss zitten die ook wel nog op een berg grondstoffen), effe groenland annexeren en ze kunnen er wel weer tegen voor een paar decenniatjes.

Enkele weken terug waren er meerdere meldingen van aardbevingen in de buurt van Poltovo/Poltava. Vannacht werden er beelden gemaakt van een raar lichtverschijnsel in de Kharkiv oblast terwijl er geen Russische aanvallen werden gerapporteerd.

Er zijn al langer claims dat Oekraïne aan een kernwapen werkt, maar hoe concreet? Ondertussen heeft één van de Baltische staten, ik dacht Litouwen maar dat is in de informatiestroom van de afgelopen dagen een beetje verloren gegaan, een overeenkomst gesloten met Oekraïne om "strategische wapens" te ontwikkelen.

Lichtzuilen? of is er meer aan de hand?

Het valt ook op dat Vance een pak prominenter is dan Harris ooit onder Biden was, of is dat maar een idee?
Vance is de man die eigenlijk de touwtjes in handen heeft. Trump is op dit moment niet meer dan een (seniele?) oude handpop en de posterboy. De frontman wiens enige taak het was om in het Witte Huis te geraken zodat zijn broodheren van Project2025 (toch straf hoe dat programma tot in detail tot uitvoer gebracht wordt, ook al beweerde Trump bij hoog & bij laag dat hij het niet kende, en er ook geen woord van gelezen heeft) aan de knoppen raakten. Een man met de woordenschat van een 12-jarige die geen enkel benul heeft van hoe zaken werken, en die er ook geen hol om geeft. Zolang hij in de belangstelling kan staan, en hij wint, is het voor hem allemaal goed. Vance daarentegen is wél een intellectueel én een ideoloog van een engste soort. Dit viel vrij hard op bij deze farce. Trump zit daar wat fors te doen, maar meer dan een handvol woorden achter elkaar kan hij niet zeggen, en hij zou verbaal ingemaakt worden door Zelenskyy zonder dat die daar moeite voor moest doen. Maar telkens als Trump "inzakte", kwam Vance er tussen om de druk hoog te houden, het vuur weer op te stoken en Zelenskyy à bloc te zetten.

Vance is eigenlijk de Julius Streicher van MAGA, maar dan op een veel belangrijkere en gevaarlijkere positie.

En quasi elke amerikaanse burger is tot op de tanden bewapend.
Daar zit ook een angel in. Lang niet iedere Amerikaan is tot op de tanden bewapend. Ja, een pistool, revolver of eenvoudig geweer is daar wel vrij ingeburgerd, maar die tot de tanden gewapende mensen, dat zijn vooral de far-right MAGA volgelingen. Ik durf er mijn hand voor in het vuur steken dat er in de (nabije) toekomst plots wél een strenge wapenwetgeving komt op verkoop. Op het moment dat de Republikeinen tot de tanden toe bewapend zijn, en de modale burger / "de libs" niet.

Laatst bewerkt:
Die lichtbundel is een zoeklicht, door de beperkingen van de camera zie je enkel wat de wolken raakt en niet de lichtbundel zelf. Komt al zowat de hele oorlog voor.

Nucleair gerucht zou waar kunnen zijn, bewijs is er niet maar bv Polen en de baltische staten zouden niet afkerig zijn tegenover Oekraïne als ultieme afschrikking.
Met een kleine beetje Franse hulp is het zo gebeurd. Zou niet het eerste land zijn dat zo aan nucleaire wapentech raakt.

Spelen wij dan echt geen rol?
Onze pantserwagens zijn in slechtere staat dan een Alfa-Romeo die al 45 jaar buiten staat. Nee, wij spelen geen rol. Ik ben zelfs ergens blij dat wij er niet fysiek bij zijn. Er zijn meer dan voldoende katten te geselen in dit land, dus een videoboodschap of tele-conference is al meer dan voldoende.

Op pagina 1152 werd gevraagd voor Theo's ontslag, had men het over zijn "profileringsdrang" en noemde men hem net geen russische trol.
Daar heb ik op gereageerd, en enkele pagina's later hebben we wel duidelijk gemaakt dat hij een heel valide standpunt heeft waar nog mensen mee akkoord gaan. Niet iedereen is al overtuigd blijkbaar, maar dat is nooit het geval. Al jaren verkondigt hij ook dat we onze eigen defensie moeten versterken, dus daar had hij ook al gelijk, los dat je nu voor of tegen NVA bent in zijn geheel.
Bijna iedereen zegt dat we onze defensie moeten versterken. Probleem is dat niemand er geld aan wil geven, ook de N-VA niet.
Regering Michel I heeft op dat vlak ook weinig gedaan. Ja, de F-35 gekocht. Goeie uitgave (not)!
Al meer dan een jaar vertraging, nog geen enkele in België.
Maar het goedkope Theo-bashing op pagina 1152 was wel op gang, en gebaseerd op wat? Alvast niet op de inhoud lijkt me.
En ik mag dan niet meelachen over de profileringsdrang van Conner die hier terecht werd aangehaald? Mijn excuses als dat op een smakeloze manier was, maar ik kan die gast echt ni af, dat was ws al overduidelijk. :tongue:
Theo bashen? Niet gebaseerd op inhoud?

Wat zegt Theo op 12/2?

"Wij steunen Oekraïne, wij steunen de soevereiniteit van dat land. Wij zijn absoluut voor vrede. Als er een vredesakkoord wordt aanvaard door Oekraïne, door het Oekraïense parlement en door het Oekraïense volk, dan sluit ik niet uit dat er Belgische troepen naar Oekraïne worden gezonden", concludeert Francken.

Op 15/2:
‘Een vredesakkoord zal Poetin niet stoppen.’
‘Zelfs na een akkoord zal Poetin zich militair blijven versterken. Hij heeft een shift gemaakt naar een oorlogseconomie, wil zijn troepenmacht uitbreiden van 620.000 naar 1,5 miljoen man en zal tegen het einde van het jaar 16 extra brigades (eenheid met 1.500 tot 8.000 militairen, red.) hebben. Een vredesakkoord zal hem er niet van weerhouden in de richting van Moldavië, Georgië of zelfs de Baltische staten te kijken.’
Dat gaf me hoop dat we een sterke Theo zouden zien.

2 weken later is hij zo mak als een schaap en is het defaitisme wat de klok slaagt onder de noemer realisme.
Jij kan dit bashen noemen, ik noem dat met open ogen kijken wat hij doet en zegt.

In het artikel van de Tijd zit hij dan wat af te geven dat vorige regeringen te weinig geïnvesteerd hebben in onze militairen.
Tiens, ik dacht dat hij toch ook in de regering zat van 2014 tot 2018?
Maar nu gaan we wel de 2% procentnorm halen, met wat creatieve boekhouding:
Ik zal met de gewesten bekijken of ook zij geen inspanningen kunnen leveren die meetellen als bijdrage voor de NAVO-norm. Denk aan de bescherming van de havens.
Dus gewoon hetzelfde blijven doen, maar zo dan later wel kunnen roepen dat dankzij Theo Franken nu wel de 2% procentnorm gehaald is. Komaan.

Laatst bewerkt:
Bijna iedereen zegt dat we onze defensie moeten versterken. Probleem is dat niemand er geld aan wil geven, ook de N-VA niet.
Regering Michel I heeft op dat vlak ook weinig gedaan. Ja, de F-35 gekocht. Goeie uitgave (not)!
Al meer dan een jaar vertraging, nog geen enkele in België.

Theo bashen? Niet gebaseerd op inhoud?

Wat zegt Theo op 12/2?

Op 15/2:

Dat gaf me hoop dat we een sterke Theo zouden zien.

2 weken later is hij zo mak als een schaap en is het defaitisme wat de klok slaagt onder de noemer realisme.
Jij kan dit bashen noemen, ik noem dat met open ogen kijken wat hij doet en zegt.

In het artikel van de Tijd zit hij dan wat af te geven dat vorige regeringen te weinig geïnvesteerd hebben in onze militairen.
Tiens, ik dacht dat hij toch ook in de regering zat van 2014 tot 2018?
Maar nu gaan we wel de 2% procentnorm halen, met wat creatieve boekhouding:

Dus gewoon hetzelfde blijven doen, maar zo dan later wel kunnen roepen dat dankzij Theo Franken nu wel de 2% procentnorm gehaald is. Komaan.
Opvallend dat zowel jij als dit artikel 2014 vernoemen. Was daar een verband? (geen idee he, kan toeval zijn)
<<
Nochtans is het al sinds 2006 de bedoeling om 2 procent van het bbp uit te trekken voor defensie. In 2014, kort na de Russische invasie van de Krim, werd nog eens afgesproken om tegen 2024 in de richting van die 2 procent op te schuiven. Maar daar zit ons land dus nog altijd ver van verwijderd.
>>
Maar goed, geen probleem mee dat je met open ogen bekijkt wat hij doet en zegt. Hij wil al iets doen, dat is al oneindig procent meer dan al de rest die niets doen, dus laten we dan eerst al die anderen hun ontslag vragen voor we Theo op de korrel nemen.

Die lichtbundel is een zoeklicht, door de beperkingen van de camera zie je enkel wat de wolken raakt en niet de lichtbundel zelf. Komt al zowat de hele oorlog voor.

Nucleair gerucht zou waar kunnen zijn, bewijs is er niet maar bv Polen en de baltische staten zouden niet afkerig zijn tegenover Oekraïne als ultieme afschrikking.
Met een kleine beetje Franse hulp is het zo gebeurd. Zou niet het eerste land zijn dat zo aan nucleaire wapentech raakt.
Heeft Oekraïne raketten die zo'n wapentuig kunnen dragen? Frankrijk kan wel ASMP's leveren, maar die moeten dan worden geconfigureerd om te passen op de vliegtuigen die Oekraïne inzet.

Qua escalatie kan dat trouwens wel tellen, Oekraïne aan een kernwapen helpen.

Waarom geen Belgische vertegenwoordiging in die top in Londen ? Spelen wij dan echt geen rol?
Zolang we niet het minimum bijdragen lijkt me van niet. Daarom gaat er ook geen haan kraaien om wat Francken ligt te verkondigen, ze gaan hoogstens Bartje eens op de vingers tikken wrs.

Voorts, zie ik de US eigenlijk wel uit de NATO stappen. Puur door de Trump/Zelensky top, je moet zijn reactie bekijken toen die journalist de vraag stelde wat hij dacht wat zijn legacy zou zijn in de Amerikaanse geschiedenis, indien hij de oorlog kan doen stoppen. Hij wou net nog niet zeggen dat hij verwacht om het 5de hoofd in south dakota te worden. 1000% zeker dat het zijn natte droom is om zijn MAGA constituency nog een prijsje te kunnen geven, zo’n ego tripper is ie wel…

En als je de vele reacties online, ook op platvormen als LinkedIn bekijkt, eigenlijk zelf stijl verbaasd over, heeft hij zeker het draagvlak op dit moment om dit te doen!

EU moet eens dringend kijken om geld te pompen in MBDA R&D om de leadtime van Meteor integratie te versnellen in F-16/F-18/F-35 platvormen, dan hangen we al niet meer af van Raytheon voor BVRAAM capabilities. Voor de AIM-9X is er al een werkend EU equivalent dacht (wel zonder Trust vectoring) ik. Ook de verschillende 20mm en 25 mm kalibers van General Dynamics.

Kleine voorspelling, in navolging van Trump’s recente quote “de EU is enkel gemaakt om de US te kloten” lijkt me de tijd dat bijvoorbeeld de DG Competition US M&A tegenhoudt voor anti-thrust infringements, mogelijk ook iets van het verleden :unsure:

Laatst bewerkt:
Zolang we niet het minimum bijdragen lijkt me van niet. Daarom gaat er ook geen haan kraaien om wat Francken ligt te verkondigen, ze gaan hoogstens Bartje eens op de vingers tikken wrs.

Voorts, zie ik de US eigenlijk wel uit de NATO stappen. Puur door de Trump/Zelensky top, je moet zijn reactie bekijken toen die journalist de vraag stelde wat hij dacht wat zijn legacy zou zijn in de Amerikaanse geschiedenis, indien hij de oorlog kan doen stoppen. 1000% zeker dat het zijn natte droom is om zijn MAGA constituency nog een prijsje te kunnen geven, zo’n ego tripper is ie wel…

EU moet eens dringend kijken om geld te pompen in MBDA R&D om de leadtime van Meteor integratie te versnellen in F-16/F-18/F-35 platvormen, dan hangen we al niet meer af van Raytheon voor BVRAAM capabilities. Voor de AIM-9X is er al een werkend EU equivalent dacht (wel zonder Trust vectoring) ik. Ook de verschillende 20mm en 25 mm kalibers van general dynamics.

Kleine voorspelling, de tijd dat bijvoorbeeld DG competition US M&A tegenhoudt voor anti-thrust infringements lijkt me trouwens ook dik voorbij.
Ben je niet zeker dat de F-18 beter uitgerust wordt met een MDBA aim 9x zodat de raytheon geen antitrust infrigments gaat plegen als ze met 20-25mm gaan schieten?
Trust vector gewijs zit dat wel snor. :unsure:

Daar heb ik nu eens niets van verstaan? :D

Onze pantserwagens zijn in slechtere staat dan een Alfa-Romeo die al 45 jaar buiten staat. Nee, wij spelen geen rol. Ik ben zelfs ergens blij dat wij er niet fysiek bij zijn. Er zijn meer dan voldoende katten te geselen in dit land, dus een videoboodschap of tele-conference is al meer dan voldoende.
Ik vind onze veiligheid anders wel de belangrijkste. De rest kan wachten.

Heeft Oekraïne raketten die zo'n wapentuig kunnen dragen? Frankrijk kan wel ASMP's leveren, maar die moeten dan worden geconfigureerd om te passen op de vliegtuigen die Oekraïne inzet.

Qua escalatie kan dat trouwens wel tellen, Oekraïne aan een kernwapen helpen.
Dit is 100% speculatie en mag je zelfs als fantasie bestempelen, maar ze zijn er niet heel ver vanaf.
En dit is zeker niet plan A, maar eerder theoretisch als Rusland bv. toch Kyiv lijkt te gaan veroveren.

Wapens :
  • Hrim-2 : Een ballistische raket die al sinds 2006 in ontwikkeling is en deels door Saudi-Arabië bekostigd is.
    Zou al operationeel gebruikt zijn en kan in theorie, net zoals de Russische Iskander, een kernkop dragen.
  • Neptune : Kruisraket die de Moskva zonk, al een tijd operationeel.
    Met lopende ontwikkeling om het bereik en de draagkracht te verdubbelen.
Civiele nucleaire reactors en kennis hebben ze met hopen.
Dit onder de neus van Rusland maken terwijl er dagelijks gebombardeerd wordt is een andere zaak.
Het politiek risico is ook niet min, wie wilt er een Slavisch Noord-Korea sponsoren?
Maar een vuile bom hebben ze binnen enkele weken, iets complexer zou een ~jaar duren.

Een Franse kernbom leveren en die brokstukken in Rusland zien neerkomen gaat niet gebeuren.
Eerder in het geheim kennis overdragen zoals de Fransen ook bij Israël en Zuid-Afrika deden.

Enkele recente aardbevingen hebben dit gerucht versterkt.
Hopelijk komt het nooit zover en blijft er toch iets overeind van de huidige wereldorde?

Dit is 100% speculatie en mag je zelfs als fantasie bestempelen, maar ze zijn er niet heel ver vanaf.
En dit is zeker niet plan A, maar eerder theoretisch als Rusland bv. toch Kyiv lijkt te gaan veroveren.

Wapens :
  • Hrim-2 : Een ballistische raket die al sinds 2006 in ontwikkeling is en deels door Saudi-Arabië bekostigd is.
    Zou al operationeel gebruikt zijn en kan in theorie, net zoals de Russische Iskander, een kernkop dragen.
  • Neptune : Kruisraket die de Moskva zonk, al een tijd operationeel.
    Met lopende ontwikkeling om het bereik en de draagkracht te verdubbelen.
Civiele nucleaire reactors en kennis hebben ze met hopen.
Dit onder de neus van Rusland maken terwijl er dagelijks gebombardeerd wordt is een andere zaak.
Het politiek risico is ook niet min, wie wilt er een Slavisch Noord-Korea sponsoren?
Maar een vuile bom hebben ze binnen enkele weken, iets complexer zou een ~jaar duren.

Een Franse kernbom leveren en die brokstukken in Rusland zien neerkomen gaat niet gebeuren.
Eerder in het geheim kennis overdragen zoals de Fransen ook bij Israël en Zuid-Afrika deden.

Enkele recente aardbevingen hebben dit gerucht versterkt.
Hopelijk komt het nooit zover en blijft er toch iets overeind van de huidige wereldorde?

First strike capability is in dat geval ook niet echt van toepassing, tenzij het Westen beslist om Oekraïne nucleair bij te staan en dat is, ook al is het nu wel een "beetje", een directe nucleaire oorlog met Rusland. Als Rusland Kiev in de nabije toekomst benadert betekent dit dat het Oekraïense leger de handdoek in de ring heeft gegooid, zoals recent het Syrische leger van Assad of wat eerder het Afghaanse leger toen de Amerikanen zich terugtrokken uit Afghanistan. Heeft het dan nog zin om een vuile of echte kernbom op Rusland te gooien?

Ik vind de Europese leiders nog altijd veel te plat.. Geen enkele die het aandurft om Trump te wijzen op het feit dat zijn optreden tov Zelensky not done was. Benieuwd hoe dit verder zal gaan.. Het neigt naar gatlikkerij en dat heeft Trump juist graag.

Ik vind de Europese leiders nog altijd veel te plat.. Geen enkele die het aandurft om Trump te wijzen op het feit dat zijn optreden tov Zelensky not done was. Benieuwd hoe dit verder zal gaan.. Het neigt naar gatlikkerij en dat heeft Trump juist graag.

Wel misschien is Trump tevreden houden ook wel de beste actie hier ? Vlijerij is gratis.

Wat jammer dat we met het Belgische leger gekozen hebben voor F35 ipv een Europees alternatief. Nu is het natuurlijk te laat.
Zei ik toen ook al, maar kreeg toen redelijk wat tegenwind.
"Ze leveren het beste blabla"
Terwijl mijn argumentatie was "komaan, we zijn te afhankelijk van de VS. En waarom steunen wij onze eigen economie niet? Welk beeld geeft ge aan de buitenwereld als ge als EU zijnde niet uw eigen materiaal wilt aankopen"

Terug
Bovenaan