Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Maar nu doe je alsof Woke zo wat het enige is dat dit in de hand werkt, terwijl er zoveel verschillende redenen zijn waarom ze voor Trump hebben gestemd. Ik vind het iets te makkelijk en zelfs jammer om hier een Woke verhaal van te maken na zo'n dieptepunt.
Kay heeft woke niet aangehaald he.

Misschien hebben Trump en Poetin Europa een enorm cadeau gegeven. In de zin dat er bij veel burgers nu het idee kan ontstaan dat hun eigen portefeuille niet het belangrijkste is waar ze rekening mee moeten houden bij verkiezingen, en alle investeringen die we moeten maken in defensie en onze industrie iets makkelijker te slikken zullen zijn.

Oh sweet summer child

Ik bedoel dat niet persoonlijk uiteraard. Maar ik geloof voor geen millimeter dat er nu een soort van algemeen keerpunt in de maatschappij gaat ontstaan. Hoe vaak hebben we de woorden Oekraïne of Oorlog horen vallen in de campagne? Het gaat alleen maar over

- Mijn koopkracht
- Mijn pensioen
- Mijn sociale zekerheid.

Mijn Mijn Mijn.

De maatschappij is niet eens begaan met het lot van onze eigen jongste generatie. Zolang ze zelf nog maar nét in de hangmat kunnen.

@Enforcer
@noccy

Jullie hebben naar mijn mening het beste zicht op wat er op het slagveld gebeurt. Zou het wegvallen van Amerikaanse steun een significante impact hebben op de oorlog of zien jullie eerder dat het front gaat bevriezen? De Russische opmars begint stilaan toch ook af te remmen door de opstapelende verliezen en Oekraïne heeft niet de stootkracht om de Russen fors terug te duwen (dorpjes hier en daar gelaten).

Europese steun zal mogelijk wel worden opgetrokken maar volstaat dat? En hoe kan Trump nog stokken tussen de wielen steken?

Ik denk dat we eerder richting een wapenstilstand gaan dan naar een duurzame vrede. Zie Korea.
Zonder Amerikaanse veiligheidsgaranties, ligt het ook moeilijk voor Europa dacht ik? Boots on the ground is voorlopig een rode lijn voor Poetin. Misschien kan Trump hem van gedachten doen veranderen.

Allee jongens het is toch duidelijk dat Trump de schuld legt bij Zelensky en hem zo probeert belachelijk omdat hij ook beseft dat zijn verkiezingsbelofte van de oorlog onmiddellijk te beëindigen niet kan waarmaken. Hij probeert er zich uit te wurmen door alle schuld bij Zelensky te leggen. Want heel zijn leven heeft hij alles kunnen doen zonder consequenties en met ja
knikkers rondom hem. Nu krijgt hij weerwerk van een president die duidelijk niet meegaat in zijn verhaal. Ego van Trump dus gekrenkt en begint een persoonlijke vete uit te vechten met Zelensky voor tv. Heeft niks meer te maken met politiek, daarvoor is Trump en heel zijn kabinet te incompetent voor.

Daarnaast is hij ook nog eens een overduidelijke Russische asset. Hier heeft woke niks mee te maken. Hell alsof Oekraïne ook maar 1 seconde aan woke gedaan heeft. Ze zijn gewoon 100% anti rusland.

Oh sweet summer child

Ik bedoel dat niet persoonlijk uiteraard. Maar ik geloof voor geen millimeter dat er nu een soort van algemeen keerpunt in de maatschappij gaat ontstaan. Hoe vaak hebben we de woorden Oekraïne of Oorlog horen vallen in de campagne? Het gaat alleen maar over

- Mijn koopkracht
- Mijn pensioen

Mijn Mijn Mijn.

De maatschappij is niet eens begaan met het lot van onze eigen jongste generatie. Zolang ze zelf nog maar nét in de hangmat kunnen.

True, maar aan de andere kant.
Het is niet dat wij als burger nu iets kunnen doen he.
Onze leiders zitten daar en als het echte leiders zijn dan schuiven ze (voor een deel) die zaken die ze uitspeelden tijdens hun campagne langs zich en focussen ze zich wat meer op de globale crisis die zich ontplooit.

Maar nu doe je alsof Woke zo wat het enige is dat dit in de hand werkt, terwijl er zoveel verschillende redenen zijn waarom ze voor Trump hebben gestemd. Ik vind het iets te makkelijk en zelfs jammer om hier een Woke verhaal van te maken na zo'n dieptepunt.
Woke heeft dit niet in de hand gewerkt, maar het zijn vaak al die discussies in de marge die alle aandacht en energie opeisen.

Hier in België hebben we na afgelopen verkiezen eindelijk een regering waar de meeste mensen zich wel in kunnen vinden en die wat accenten van beiden kanten heeft. Een regering die nodig is om broodnodige ingrepen te kunnen doen. Dan vind ik het tekenend dat het dagen aan een stuk ging over het feit dat er te weinig vrouwen in die regering zitten en dat de foto van de regering niet goed genomen was. Dat soort zaken is echt spijkers op laag water zoeken, en zorgt er enkel voor dat we nog meer gepolariseerd raken. Het is echt niet de moment (dat is het trouwens nooit) om mannen en vrouwen nog wat meer tegen elkaar te gaan opzetten.

Evengoed langs de andere kant. De ramadan is begonnen en dan hoor je weer de typische commentaar. Laat die mensen nu toch eens doen, ze doen daar niemand kwaad mee en er zijn heus belangrijkere zaken dan u te ergeren aan moslims die vasthouden aan hun tradities.

Oh sweet summer child

- Mijn koopkracht
- Mijn pensioen

Mijn Mijn Mijn.

Helemaal waar. Maar het is natuurlijk wel zo dat met de bedreiging van Rusland en een USA die zich tegen ons keert net die zaken: pensioen, koopkracht, sociale zekerheid,... in gevaar zijn. Een oorlog die zich uitbreidt naar Oost-Europa en wellicht nog verder en Trump die ons economisch dood wil zijn de cocktail die ons Europeanen mogelijk alles doen verliezen.

Die boodschap mag klaar en duidelijk gegeven worden en daar is maar één verweer tegen. Een sterk verenigd Europa. Dus de toekomst ziet er weinig rooskleurig uit helaas.

Oh sweet summer child

- Mijn koopkracht
- Mijn pensioen

Mijn Mijn Mijn.

Ik volg je, al moet ik er ook bij zeggen dat het bij mij persoonlijk wel al even daagt. Ik hoop toch dat ik niet de enigste ben.

Het zwakke Europa is ook gewoon het gevolg dat we structureel uitgerangeerde politici naar de EU gestuurd hebben. Geen enkele politicus heeft zich in zijn prime er aan gewaagd om een grote rol te gaan spelen in Brussel of Straatsburg. Gevolg is dat je daar zit met hoop compleet grijze muizen zit. De lidstaten hebben Europa nooit serieus genomen en dragen daar nu de gevolgen van.

Heb ik dat nu goed gehoord, in dat Oval Office filmpje, dat Trump langs zijn neus weg ook even zei dat Zelensky campagne was komen voeren voor Biden (of de democraten)?

Wat een klein mannetje is dat toch. Je blijft van de ene verbazing in de andere vallen…

Ik geef het een maand en Putin krijgt een officiële uitnodiging voor een audiëntie in het Witte Huis.
Misschien eerst in Saudi-Arabië en nadien inderdaad in het Witte Huis. Betrekkingen worden genormaliseerd, meer ademruimte voor de Russische economie, geen restricties meer. Europa zal met de vingertjes zwaaien maar staat er uiteindelijk machteloos bij.

Het is een goede zaak dat er sense of urgency is maar Europa is hier wel heel laat mee. Trump I had het startschot moeten zijn.

Het zwakke Europa is ook gewoon het gevolg dat we structureel uitgerangeerde politici naar de EU gestuurd hebben. Geen enkele politicus heeft zich in zijn prime er aan gewaagd om een grote rol te gaan spelen in Brussel of Straatsburg. Gevolg is dat je daar zit met hoop compleet grijze muizen zit. De lidstaten hebben Europa nooit serieus genomen en dragen daar nu de gevolgen van.
Europese verkiezingen leven ook gewoon nergens in Europa.

Niet Von der Leyen of Costa gaan naar Washington, wel Starmer en Macron.

Europese verkiezingen leven ook gewoon nergens in Europa.

Niet Von der Leyen of Costa gaan naar Washington, wel Starmer en Macron.
Ik vind dat op zich ook niet het grootste probleem. Als Starmer, Macron, Merz, Meloni, elkaar vinden en eensgezind en daadkrachtig optreden, met de support van Rutte als Navo secretaris kan Europa een vuist maken.

Maar Rusland en de USA (dat laatste is echt wel pijnlijk om te schrijven) zullen er alles aan doen om tweedracht te zaaien tussen onze leiders. En gelet op het verleden gaan ze daar wellicht ook in slagen.

Laatst bewerkt:
Misschien eerst in Saudi-Arabië en nadien inderdaad in het Witte Huis. Betrekkingen worden genormaliseerd, meer ademruimte voor de Russische economie, geen restricties meer. Europa zal met de vingertjes zwaaien maar staat er uiteindelijk machteloos bij.

Het is een goede zaak dat er sense of urgency is maar Europa is hier wel heel laat mee. Trump I had het startschot moeten zijn.

Ik ben benieuwd of Trump II dat wel gaat zijn.
Het lijkt wel zo die kant op te gaan maar het is te zien of we door interne strubbelingen, typische bureaucratie, landelijke belangen,... verder gaan geraken dan een aanzet.

Ik vind dat op zich ook niet het grootste probleem. Als Starmer, Macron, Merz, Meloni, elkaar vinden en eensgezind en daadkrachtig optreden, met de support van Rutte als Navo secretaris kan Europa een vuist maken.

Maar Rusland en de USA (dat laatste is echt wel pijnlijk om te schrijven) zullen er alles aan doen om tweedracht te zaaien tussen ons leiders. En gelet op het verleden gaan ze daar wellicht ook in slagen.
Een probleem van Europa is dat we hier te weinig brandstoffen en grondstoffen hebben om onze welvaart te garanderen. We zijn afhankelijk van andere landen om onze welvaart te garanderen. De tijden dat Europa de wereld overheerst(19de eeuw) zijn al even voorbij. Sinds WOII zijn we afhankelijk van derden. Militaire steun uit de VS, gas uit Rusland, olie uit het Midden-Oosten. Daar komt ooit eens een eind aan vrees ik.

Trump wou een snel einde van het conflict, een verkiezingsbelofte. Dat is mislukt.
Ik lees overal dat Poetin zich een kreuk aan het lachen is. Maar is dat wel de realiteit?

Op de korte termijn mss 'ja', maar wat als worst case (voor Trump én Poetin alvast) ze zich (opnieuw) vergissen in de weerbaarheid van Oekraïne en over 2 jaar de oorlog nog steeds bezig is? Dan zal het lachen Poetin ook vergaan niet?

Ik vind toch dat Trump hier persoonlijk ook een zware gok neemt. Mss speelt dit in zijn voordeel. Maar de kans dat dit als een boemerang ontploft in zijn gezicht is ook mogelijk he. En wat is dan zijn plan B? Heeft hij er ééntje of niet? Een goeie businessman heeft namelijk een plan B.

Er is een snellere manier om de oorlog te beëindigen dan met onderhandelen: een totale nederlaag, als Trump echt de cohones heeft en volop de kaart van Rusland zou trekken is het binnen de maand klaar.
Daar gaat Trump inderdaad vanuit. Maar daar ben ik helemaal nog niet zo zeker van. Poetin ging ook binnen de 3 dagen in Kiev staan.
Hij bedoelde 3 jaar ???

Oorlogen zijn gewoon onvoorspelbaar en Oekraïners sterven nog liever dan zich over te geven. Indien ze vertragingsmanoeuvres, verdedigingslinies en een verrottingsstrategie uitvoeren --> dan is de oorlog no way afgelopen binnen de maand.

Laatst bewerkt:
Ik lees overal dat Poetin zich een kreuk aan het lachen is. Maar is dat wel de realiteit?

Op de korte termijn mss 'ja', maar wat als worst case (voor Trump én Poetin alvast) ze zich (opnieuw) vergissen in de weerbaarheid van Oekraïne en over 2 jaar de oorlog nog steeds bezig is? Dan zal het lachen Poetin ook vergaan niet?

Ik vind toch dat Trump hier persoonlijk ook een zware gok neemt. Mss speelt dit in zijn voordeel. Maar de kans eveneens dat dit als een boemerang ontploft in zijn gezicht is ook mogelijk he. En wat is dan zijn plan B? Heeft hij er ééntje of niet? Een goeie businessman heeft namelijk een plan B.
Geen idee wat het plan B is, maar Zelensky laat zich ook niet doen.

Russische trollen zullen misschien lachen, Poetin allerminst. Die zal nu toch ook wel beseffen dat er zonder veiligheidsgaranties geen eind aan het conflict komt? Oekraïne zal anders nooit akkoord gaan. De vraag is wel of zonder Amerikaanse steun , Europa en Oekraïne nog veel kan. Zelfs een Theo Francken is daar niet happig op.

Extreemrechts is gewoon de vuilbak voor alle haat/onvrede en dit wordt verpakt onder de noemer vrije meningsuiting/antiwoke/traditionele waarden and whatnot.

En alle wagonnetjes haken in en volgen braafjes de desinformatiestroom van onverdraagzaamheid.

Pick your enemy and join our club.

Terug
Bovenaan