Hoed af voor Zelensky om het tijdens die persconferentie niet af te bollen of Trump en Vance te beledigen voor de ogen van de wereldpers.
Ze probeerden hem in het nauw te drijven, precies een kruisverhoor, maar dan om verkeerde dingen uit Zelensky te laten komen zodat heel de wereld zich tegen Zelensky zou keren. Dus nogmaals, hoed af voor Zelensky om in deze onwerkelijke situatie diplomatisch te blijven.
Je kon even goed Putin in de stoel van Trump gezet hebben, de retoriek ging krak hetzelfde geweest zijn.
Vance die daar een paar keer vraagt "Did you thank us? Did you?". Op een moment dacht ik dat Vance z'n broek ging losknopen en "Thank me now so everyone can see it." ging zeggen.
Met die man aan het roer in de VS komen er gegarandeerd vodden. We gaan ook een pak slaag krijgen, dat staat nu al vast. Misschien economisch, misschien via grootschalige sabotage (via Rusland), misschien erger. Ik zie dit niet goed aflopen wanneer Trump aan de macht blijft.
Het is nu wachten op een krachtig signaal van Europa, dat MOET nu gewoon komen of we gaan nog harder in de klappen moeten delen.
En het is wachten op de Amerikaanse bevolking en politiek, of ze dit toelaten of niet. Waar trekken zij de grens? Is er zelfs een grens?
Wat we net gezien hebben kan wel eens een donkere bladzijde in de wereldgeschiedenis zijn die net werd omgeslagen.
Zo voelt het voor mij alvast aan.