Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Hoe gaan ze die deal in praktijk verwezenlijken? Oekraïne aanvallen vanuit Rusland met Amerikaanse wapens? Deze via Europa dan binnensmokkelen? Of via The UK?

Ze kunnen alle leveringen richting Oekraïne stoppen. Maar veel verder de boel forceren? Mmm. Ik zie het ook pessimistisch in maar dat scenario is toch ook niet realistisch voor de VS.
-De VS kan zijn ISR netwerk inzetten ten voordele van Rusland ipv Oekraïne.
-De VS zal in zekere mate op de hoogte zijn van belangrijke Oekraïense commandocentra dus het kan die info delen met Rusland
-Stopzetten van de levering artilleriemunitie vlak voor een potentieel lente-offensief van de Russen
-Geen patriot-raketten meer leveren wat potentieel catastrofaal kan zijn voor de Oekraïense economie. Hoe het zit met NASAMS weet ik niet
-Starlink (en Starshield) blokkeren waardoor de command en control van de UAF wel eens serieus in de problemen zou kunnen komen
-Nog wat meer anti-europese partijen steunen waardoor Europese steun aan Oekraïne ook bedreigt kan worden

en dat zijn de zaken waar ik zo snel maar aan kan denken.

Poetin heeft de wereld schaakmat gezet. Ongezien. Dit moet een van de grootste plays uit de politieke geschiedenis zijn. Hij is er niet alleen in geslaagd om een marionet aan het hoofd van het machtigste land ter wereld te installeren, maar ook dat een groot deel van de bevolking van het land dat decennialang alles wat Russisch was als het epitoom van het kwaad beschouwde, dat OK vindt.

Niet alleen zijn "verdienste" natuurlijk, maar toch. Terwijl wij in Europa vier-op-een-rij spelen, speelde Poetin 4d-schaak.

Ik had het al bij het begin van het conflict gezegd, een dictator als Poetin heeft de tijd met zich mee. Als je niet direct afdoende reageert, verlies je het pleit. Al wat Poetin moest doen is zaadjes planten en wachten tot we onszelf in de vernieling rijden. Maar ik had nooit gedacht dat het zo ver zou gaan.

Twee van de grootste machtblokken ter wereld zijn vanaf nu bondgenoten, na bijna een eeuw elkaars aartsvijanden te zijn geweest. Als historicus vind ik het net zoals @Avondland enorm boeiend om te zien, maar als mens en als vader ben ik doodsbenauwd. Want wij leven nu in een Europa dat veel te lang is blijven vasthangen aan de macht van de individuele lidstaten, wat enkel maar kon dankzij de paraplu van de VS. Dat ons nu de facto als vijand beschouwt. Ik kan alleen maar hopen dat dit alles de catalysator vormt voor een echte Unie, maar met de manier waarop de wereld nu gaat, vrees ik dat de VS en de Russen er alleen nog meer gaan in slagen om ons uit elkaar te spelen en ons als vazalstaten te behandelen.

We hebben een Europese raad, ok, hebben we een Europese veiligheidsraad, die zo snel kan schakelen? Ik hou mij toch wat afzijdig, maar stel er me wel wat vragen bij. En united states zijn wel iets daadkrachtiger dan de verenigde Europese naties, en er gaat altijd een Hongarije of consoort dwars liggen bij elke stap die moet gezet worden. Dat verontrust me dus het meest, het kan zijn wat je zegt, maar hoeveel debatten en commissies moeten daarvoor in het leven geroepen worden om toch aan 1 zeel te kunnen trekken?
Je zei eerder:
Ik denk dat als we niet zelf voor de voeten willen gelopen worden we best nog altijd de steun moeten zoeken van Amerika
Wanneer gaat dat gebeuren? Omdat US nu moeilijk doet gaat Rusland ineens Europa aanvallen?
Terwijl ze, zoals @nestorius zegt, niet eens Oekraïne kunnen veroveren na 3 jaar en honderdduizenden doden?
Ze moet al gaan shoppen voor materiaal bij Iran en Noord-Korea en troepen ook bij die laatste.

Ik ben niet bang dat Rusland met troepen ver geraakt. Waar ik wel voor bang ben is dat Rusland onze democratieën blijft ondermijnen op social media. Dit voorstel van Trump lost dat niet op, integendeel! Deze deal verzwakt Oekraïne, maar ook ons naar de toekomst!

Poetin heeft de wereld schaakmat gezet. Ongezien. Dit moet een van de grootste plays uit de politieke geschiedenis zijn. Hij is er niet alleen in geslaagd om een marionet aan het hoofd van het machtigste land ter wereld te installeren, maar ook dat een groot deel van de bevolking van het land dat decennialang alles wat Russisch was als het epitoom van het kwaad beschouwde, dat OK vindt.

Niet alleen zijn "verdienste" natuurlijk, maar toch. Terwijl wij in Europa vier-op-een-rij spelen, speelde Poetin 4d-schaak.

Ik had het al bij het begin van het conflict gezegd, een dictator als Poetin heeft de tijd met zich mee. Als je niet direct afdoende reageert, verlies je het pleit. Al wat Poetin moest doen is zaadjes planten en wachten tot we onszelf in de vernieling rijden. Maar ik had nooit gedacht dat het zo ver zou gaan.

Twee van de grootste machtblokken ter wereld zijn vanaf nu bondgenoten, na bijna een eeuw elkaars aartsvijanden te zijn geweest. Als historicus vind ik het net zoals @Avondland enorm boeiend om te zien, maar als mens en als vader ben ik doodsbenauwd. Want wij leven nu in een Europa dat veel te lang is blijven vasthangen aan de macht van de individuele lidstaten, wat enkel maar kon dankzij de paraplu van de VS. Dat ons nu de facto als vijand beschouwd. Ik kan alleen maar hopen dat dit alles de catalysator vormt voor een echte Unie, maar met de manier waarop de wereld nu gaat, vrees ik dat de VS en de Russen er alleen nog meer gaan in slagen om ons uit elkaar te spelen en ons als vazalstaten te behandelen.
Het is maar omdat we in de roaring twenties zitten, maar zou Poetin Trump niet op een of andere manier in zijn zak hebben?

En dat staat in steen gebeiteld ofzo dat niemand dat mandaat heeft of dat Hongarije altijd maar terug vetorecht moet behouden. Imo is die eeuwige kritiek op Europa net hetgeen dat zorgt dat Europa niet daadkrachtig kan optreden. Hoog tijd om dat niveau eens wat meer autonomie te geven.

Ja hoor, we moeten onder de vleugels van de ene bullebak blijven omdat we bang zijn van de andere bullebak. Als we toch zo bang moeten zijn van Rusland momenteel, waarom zit die dan nog dagelijks horden volk te gooien tegen een verdedigingslinie van een land dat afhankelijk is van anderen om toch maar nog eens 10m te veroveren. Als we dan toch geld moeten uitgeven dan geven we het beter direct aan onze eigen industrie en stappen we best zo snel mogelijk weg van die "veilige" paraplu van de VS. Alles is beter dan ons nog wat langer te laten naaien door onze goede vrienden. Want die paraplu zorgt ook dat hopen mensen geloven dat we geen geld zullen moeten uitgeven voor onze veiligheid.Korte pijn en eens diep in de buidel tasten om te investeren in iets waardoor we in de toekomst zelf ons beleid kunnen bepalen.
Ik heb het hier al gezet, Trump is een business man, geen man van internationale politiek in de grootorde van een Churchill of andere mensen die hun ego opzij kunnen zetten voor het belang van een natie, Trump zit hier jarenlange vertrouwensrelaties op te blazen, want het past niet in zijn kraam, jij doet hier precies blijken of ik fan ben van Trump? Ik zeg een ding, oftewel is dit een geniale man die ons telkens een stapje voor is en de hele situatie beheerst net als een goed schaakspel, maar ik denk eerder dat er nog een andere mogelijkheid is, en dat is eigenbelang, business style, alleen die aanpak kan nog eens in zijn gezicht terugvliegen. Zo doe je niet aan politiek. En Zelensky, zo doe je niet aan diplomatie... Beiden kunnen dus van elkaar nog wat leren, maar zijn er te koppig voor.

En ik heb het altijd al erg gevonden dat 1 leider zoveel van zijn volgers de dieperik mee in kan sleuren, voor eigenbelang, of in dit geval eigen ego. Deze laatste paragraaf is eerder algemeen bedoeld, en kan mss wel eens van toepassing zijn op deze ontmoeting. Again time will tell...

Ik heb het hier al gezet, Trump is een business man, geen man van internationale politiek in de grootorde van een Churchill of andere mensen die hun ego opzij kunnen zetten voor het belang van een natie, Trump zit hier jarenlange vertrouwensrelaties op te blazen, want het past niet in zijn kraam, jij doet hier precies blijken of ik fan ben van Trump? Ik zeg een ding, oftewel is dit een geniale man die ons telkens een stapje voor is en de hele situatie beheerst net als een goed schaakspel, maar ik denk eerder dat er nog een andere mogelijkheid is, en dat is eigenbelang, business style, alleen die aanpak kan nog eens in zijn gezicht terugvliegen. Zo doe je niet aan politiek. En Zelensky, zo doe je niet aan diplomatie... Beiden kunnen dus van elkaar nog wat leren, maar zijn er te koppig voor.

En ik heb het altijd al erg gevonden dat 1 leider zoveel van zijn volgers de dieperik mee in kan sleuren, voor eigenbelang, of in dit geval eigen ego. Deze laatste paragraaf is eerder algemeen bedoeld, en kan mss wel eens van toepassing zijn op deze ontmoeting. Again time will tell...
En ik zeg dat we daarom moeten zorgen dat we niet meer kunnen meegesleurd worden en als het nog even kan we best zorgen dat we in de toekomst diegene zijn die anderen meesleuren voor ons eigenbelang.

Je zei eerder:

Wanneer gaat dat gebeuren? Omdat US nu moeilijk doet gaat Rusland ineens Europa aanvallen?
Terwijl ze, zoals @nestorius zegt, niet eens Oekraïne kunnen veroveren na 3 jaar en honderdduizenden doden?
Ze moet al gaan shoppen voor materiaal bij Iran en Noord-Korea en troepen ook bij die laatste.

Ik ben niet bang dat Rusland met troepen ver geraakt. Waar ik wel voor bang ben is dat Rusland onze democratieën blijft ondermijnen op social media. Dit voorstel van Trump lost dat niet op, integendeel! Deze deal verzwakt Oekraïne, maar ook ons naar de toekomst!

Inderdaad, onze zwakste kant zijn de Baltische staten. Daar zitten ondertussen een redelijk aantal soldaten van de VK/Frankrijk/VS/rest.
Het zou pas een probleem worden als Amerika al zijn mensen terugtrekt. Dan mag je er sinds vandaag vanuit gaan dat Poetin iets gaat proberen.
In principe zou Europe bij een oorlog onmiddelijk via Finland de kant van Sint-Petersburg kunnen viseren maar dan moet men wel op 1 lijn zitten.
Rusland kan op dit moment geen 3 fronten openen.

Vele garanties waren dat niet. Amerikaanse werknemers zullen grondstoffen delven in Ukraine en dat gaat Putin tegenhouden nog eens aan te vallen. Want hij zou eens een werknemer uit de VS kunnen raken? Oh dear.

En dan die video Met Zelensky :S
Compleet geen respect voor een souverein staatshoofd in oorlog.

Volgens mij was Trump niet vergeten dat hij Zelensky een dictator had genoemd.
Waarom (mogelijks hé)? Om druk uit te oefenen voor die deal te aanvaarden. En als Trump en co dachten, ach die komt tekenen, dan was het weer goed. En nu alweer ronduit voos doen als hij niet toehapt of terechte opmerkingen heeft. Bullie taktieken, idd. Ik heb het al gezegd dat het wat op chantage lijkt. Of gewoon heel agressieve corporate overname tactieken.
Ja, je stopt de bloedige oorlog even met zo'n deal, maar hoe lang? Ukraine verpatst een deel land en zijn ziel op deze manier. Laat ons hopen dat RU idd door zijn reserve aan het zitten is, maar dat kunnen we niet ruiken.

Laatst bewerkt:
Dit is zo ongelooflijk on-amerikaans. Dit moet ook voor vele amerikanen enorm moeilijk te verdragen zijn. Trump is niet enkel hun reputatie en gezag aan het vernietigen, hij is de identiteit van de natie kapot aan het maken.

Fuck the US I guess. Tijd om naties als Canada, UK, Japan en zelfs China (terug) te omarmen. Laat ze daar maar zitten met hun oranje clown.

Je zei eerder:

En ik zeg dat we daarom moeten zorgen dat we niet meer kunnen meegesleurd worden en als het nog even kan we best zorgen dat we in de toekomst diegene zijn die anderen meesleuren voor ons eigenbelang.

Trump de juiste man op de juiste plaats? Ik heb al betere leiders van een natie gezien die geen twijfel zaaien bij elke zin die ze uitspouwen. Maar ik denk dat de Amerikaanse militaire invloed, zelfs binnen de Europese legers onderschat wordt. En ik denk dat Rusland ook niet moet onderschat worden. Ze hebben al 3 jaar de tijd gehad om hun volgende zetten te berekenen.

In een ideale wereld zou je zeggen, laat het volk eerlijk stemmen, moet deze man ons als een volk vertegenwoordigen in dergelijke conflicten? Bij Rusland is het imo een dictatuur terwijl het in US de grootspraak van Trump is, die Maga retoriek houdt de Amerikanen een blinddoek voor. Tenzij, ik herhaal mij, ze iedereen toch een stap voor zouden zijn...

Dit is zo ongelooflijk on-amerikaans. Dit moet ook voor vele amerikanen enorm moeilijk te verdragen zijn. Trump is niet enkel hun reputatie en gezag aan het vernietigen, hij is de identiteit van de natie kapot aan het maken.
Dat land stevent af op een burgeroorlog. Kan haast niets anders.

Wat heeft Zelensky concreet gedaan dat niet diplomatisch was onder die omstandigheden?
Hij is beleefd gebleven en enkel zijn mening verteld.
Hij heeft op geen enkel moment Trump aangevallen.

Zelensky wou een deal. Trump had een deal.
Trump dacht echter nog een deal te maken waar geen enkel voordeel voor Oekraïne aan zat.

Het is maar omdat we in de roaring twenties zitten, maar zou Poetin Trump niet op een of andere manier in zijn zak hebben?

Het zou echt wel heel veel verklaren.

Ik heb hier al een tijdje geleden gepost dat het duidelijk was dat de Russen zo snel mogelijk de persoon Zelensky opzij wilden schuiven. Dat de Trump administratie daar zo proactief en openlijk aan mee doet, is gewoon bijzonder verdacht. Eerst met het gedoe van 'hij is een dictator' (iets dat het Kremlin enkele dagen daarvoor exact gezegd had). En nu door dit te doen.

Als je je even in de schoenen van de VS zet: wat voor logische strategie zit er achter om Zelensky zo te behandelen?
Helemaal niks toch? Als de VS een mineralendeal wil, hoe past deze actie dan in die strategie?
Ik vind geen enkele verklaring, behalve dat ze samen werken met Poetin. Het mag ook duidelijk zijn dat, toen Trump verkozen werd, ze eerst naar Poetin zijn gegaan om te praten. Daar moeten bijna afspraken gemaakt zijn over hoe ze het best onder hun de taart in Oekraïne verdelen. O.a. Zelensky weg krijgen, en subiet waarschijnlijk militaire steun stopzetten (zit er gewoon aan te komen).

Zelensky gaat nu ook mogelijks onder vuur komen te liggen in eigen land, wat perfect in de kaarten van Rusland speelt.

Terug
Bovenaan