Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Misschien moet Polen gewoon het overblijvende deel van Oekraïne annexeren en er een soort van autonome provincie van maken, dan is't een onderdeel van Polen en valt het dus wel onder artikel 5 van de NAVO :)
Gezien de etnische zuivering op Polen door Oekraïeners in West-Oekraïne (dat vroeger Pools grondgebied was - Lvov - Stanislav - Zhytomyr waren toen Poolse steden) waarbij 60-120k Polen het leven lieten kan het misschien wel eens zijn dat sommige Polen dat terugwillen, maar ik denk dat @Général Zantas een betere inschatting maakt om mogelijk revanchisme bij de Polen. Het ligt nog wel gevoelig, meen ik me te herinneren. Maar misschien eerder in bepaalde Poolse gebieden die tegen Oekraïne aan liggen.

Het alarmisme van dat de Russen over 5 jaar klaar zijn voor een grootschalige oorlog moet inderdaad wel worden genuanceerd, maar vanuit Belgisch perspectief denk ik dat Francken wel iemand is die beseft wat voor werk er voor de boeg staat. Met wat geluk kunnen we defensieuitgaves buiten de begroting houden, zoals Von der Leyen opperde, en is er wat meer marge.

Meerdere Duitse oorlogsschepen zijn onlangs gesaboteerd.
.. metaalsplinters die zijn gevonden in het motorsysteem...

Zulke zaken gebeuren uiteindelijk in het kader van een groter plan. Verdere escalatie is toch vrij gegarandeerd.

Moet toch hallucinant zijn voor Zelensky, Oekraïense soldaten en alle vaderlandslievende Oekraïners. Jaren moedig weerstand bieden tegen de grootheidswaanzin van een dictator. En nu wordt er dorr die dictator en een would-be dictator boven uw hoofd gezellig onderhandeld hoe ze uw land gaan verdelen alsof het een taart is.

Mijn maag keert ervan.

Meerdere Duitse oorlogsschepen zijn onlangs gesaboteerd.
.. metaalsplinters die zijn gevonden in het motorsysteem...

Zulke zaken gebeuren uiteindelijk in het kader van een groter plan. Verdere escalatie is toch vrij gegarandeerd.
Zie je dat in omgekeerde richting gebeuren? Oekraïne heeft al serieuze wapenfeiten op zijn palmares, maar sabotagepogingen van EU landen in Rusland?

Dat is dagelijkse kost in Europa?

Ik ben geïnteresseerd in uw voorbeelden, ze zijn ongetwijfeld legio.
In Europa niet, maar dat maakt het niet meer of minder hallucinant denk ik. Op het eind van de rit kan je bij verlies niet anders dan het verlies herkennen en aanvaarden.

Let op, wat hier nu aan het gebeuren is vind ik heel frustrerend- maar bovenstaande zal altijd van toepassing blijven, je kan daar niet omheen - het enige tegengif voor een oorlog is een andere oorlog, in het beste geval is de vorm anders.

Moet toch hallucinant zijn voor Zelensky, Oekraïense soldaten en alle vaderlandslievende Oekraïners. Jaren moedig weerstand bieden tegen de grootheidswaanzin van een dictator. En nu wordt er dorr die dictator en een would-be dictator boven uw hoofd gezellig onderhandeld hoe ze uw land gaan verdelen alsof het een taart is.

Mijn maag keert ervan.
Dit was ik ook net aan het denken. Je zal daar maar al 3 jaren leven tussen de ruïnes , half je familie verliezen, en dan horen dat die oranje zot aan de andere kant van de wereld beslist heeft dat het welletjes is geweest en je je broek moet afdoen voor de rus, want de oranje zot & zijn vriendjes vinden dat ze nog niet voldoende geld en macht bezitten en zouden toch wel graag die dikke russische enveloppe in ontvangst nemen.

In Europa niet, maar dat maakt het niet meer of minder hallucinant denk ik. Op het eind van de rit kan je bij verlies niet anders dan het verlies herkennen en aanvaarden.

Let op, wat hier nu aan het gebeuren is vind ik heel frustrerend- maar bovenstaande zal altijd van toepassing blijven, je kan daar niet omheen - het enige tegengif voor een oorlog is een andere oorlog, in het beste geval is de vorm anders.
Of voorkomen dat het tot oorlog komt.
Had Europa / NATO bij de inval van Oekraïne (of in 2014 bij de bezetting van de Krim) meteen duidelijk gereageerd door massaal troepen te sturen Oekraine, dan had Rusland moeten inbinden.

Of voorkomen dat het tot oorlog komt.
Had Europa / NATO bij de inval van Oekraïne (of in 2014 bij de bezetting van de Krim) meteen duidelijk gereageerd door massaal troepen te sturen Oekraine, dan had Rusland moeten inbinden.

Dat gaat Europa niet doen. Dat komt te hard over als een imperialistische daad. En we hebben daar nog een stuk een trauma van.
Zeker niet omdat we toen nog geloofden dat we met andere middelen dit beter gedaan konden krijgen. En dat militair ingrijpen een zwaktebod is.

Terwijl de realiteit is dat, ongeacht of het een zwaktebod is, je wel voldoende moet hebben om iemand anders die wenst te grijpen naar dat zwaktebod zo veel mogelijk te voorkomen.

Dat gaat Europa niet doen. Dat komt te hard over als een imperialistische daad. En we hebben daar nog een stuk een trauma van.
Zeker niet omdat we toen nog geloofden dat we met andere middelen dit beter gedaan konden krijgen. En dat militair ingrijpen een zwaktebod is.

Terwijl de realiteit is dat, ongeacht of het een zwaktebod is, je wel voldoende moet hebben om iemand anders die wenst te grijpen naar dat zwaktebod zo veel mogelijk te voorkomen.
Wel dat is nu eens de enige taal die Putin begrijpt gewoon militair ingrijpen de volgende keer.

Die minister van Defensie van USA vandaag... "Alles ligt nog op tafel tijdens zijn gesprekken met Putin en Zelenski. Wat hij beslist toe te laten of niet is de keuze van de leider van de vrije wereld, van president Trump".

Echt mannekes....

:fingerguns: :fingerguns::fingerguns:

Ik hoop vooral dat iedereen in Europa de komende jaren niet vergeet wat Poetin uitgestoken heeft in Oekraïne. We gaan geen vriendjes meer worden zolang die man aan de macht blijft.
Van de U.S. zal het niet komen. Ik hoorde Trump net zeggen dat Rusland van hem weer tot de G8 mag toetreden, hoe sneller hoe liever.

Imperialistisch, waarom zou dat zo overkomen? Het is een conflict tussen Rusland en Oekraïne waarin we een duidelijke kant zouden kiezen om het conflict te stoppen en nadien terug huiswaarts te keren. Wat is daar imperialistisch aan?
Enkel Oekraïne steunen in ruil voor, ik zeg maar iets, toegang tot zeldzame metalen die daar in de grond zitten, DAT is imperialistisch zij het dan op de moderne manier.

Ik ga ook niet akkoord dat militair ingrijpen een zwaktebod is. Liever diplomatisch oplossen natuurlijk, maar dat heeft duidelijk gefaald. Je raakt er maar zo ver mee als dat jou vijand toelaat, dat is eigen aan diplomatie.
Niets doen of halfslachtig Oekraïne steunen terwijl Rusland vrolijk Duitse oorlogschepen saboteert, kabels in de zee doorsnijd en pro-russische politiekers in de EU volop steunt, DAT is een zwaktebod.

Imperialistisch, waarom zou dat zo overkomen? Het is een conflict tussen Rusland en Oekraïne waarin we een duidelijke kant zouden kiezen om het conflict te stoppen en nadien terug huiswaarts te keren. Wat is daar imperialistisch aan?
Enkel Oekraïne steunen in ruil voor, ik zeg maar iets, toegang tot zeldzame metalen die daar in de grond zitten, DAT is imperialistisch zij het dan op de moderne manier.

Ik ga ook niet akkoord dat militair ingrijpen een zwaktebod is. Liever diplomatisch oplossen natuurlijk, maar dat heeft duidelijk gefaald. Je raakt er maar zo ver mee als dat jou vijand toelaat, dat is eigen aan diplomatie.
Niets doen of halfslachtig Oekraïne steunen terwijl Rusland vrolijk Duitse oorlogschepen saboteert, kabels in de zee doorsnijd en pro-russische politiekers in de EU volop steunt, DAT is een zwaktebod.

Het is niet dat ik dat imperialistisch vind. Maar er zijn landen die gaan zeggen dat we dit doen voor de zeldzame metalen in de grond. Dat dit de EU is die niet doet wat ze preacht. Namelijk eruit komen via diplomatieke weg.

Voor de rest wordt, of werd, in Europa geweld gebruiken door velen tgv onze moraliteit gezien als een teken van zwakte. Allez, toen ik jong was, werd dat toch altijd gezegd en geclaimd dat als je uit een conflict niet geraakte zonder geweld te gebruiken of als eerste geweld te gebruiken dat dit dan als een teken van zwakte gezien werd.
Dat we zogezegd geciviliseerd zijn en waren en dit ontgroeid zijn en alles wel kunnen oplossen met soft power alleen.
De realiteit heeft ons daar nu, hoop ik toch, eindelijk met de voetjes op de grond gezet.
Al zijn er zelfs nu nog altijd mensen die die mening evengoed toegedaan zijn. Kijk maar naar die voorzitter van de ABVV en redelijk wat van onze goede vrienden van de PVDA. Of zo komt dat toch over.
Geld laten vloeien naar wapens en dergelijke is lang niet evident geweest... https://www.tijd.be/ondernemen/bank...-financiering-defensiebedrijven/10565147.html

Wat als je hard power wil hebben, dat je dat nu eenmaal moet doen.

Het morele kompas van Europa is in deze niet het probleem. Het probleem is dat we een versnipperde alliantie zijn van 27 staten die individueel vaak ook intern hopeloos verdeeld zijn. Zolang we niet evolueren naar een sterkere, centralistischere Unie, gaan we ook zonder moreel kompas geopolitiek onder ons gewicht blijven boksen. We kunnen in Europa blijven jammeren over hoe we een 2de-rangscontinent worden, hoe we voor iedereen plat op de buik gaan, enzovoort, maar dat is alleen maar het resultaat van het feit dat teveel lidstaten blijven op 2 benen hinken en denken dat ze individueel meer kunnen dan in de Unie. Een absurde notie in deze tijden, maar goed. De helft van de EU bevolking stemt voor Eurosceptische partijen die dwepen met Poetin en Trump, dan moet je achteraf ook niet verbaasd zijn dat we als EU geen vuist kunnen maken.

Wil je dat we in Europa echt de concurrentie kan aangaan met de andere grote machtsblokken? Stem dan de volgende keer niet meer op een eurosceptische partij. Die boodschap zou elke dag in heel de EU verspreid moeten worden.
Men is er nog nooit in geslaagd om Europa als 1 geheel te laten functioneren, en dat zal ook niet snel veranderen. Teveel mensen willen dat gewoon simpelweg niet. De cultuurverschillen tussen de Europese landen zijn best klein, maar toch onverenigbaar om er een sterk geheel van te maken. Democratie zorgt ervoor dat iedereen een stem krijgt, dus ook mensen die huiveren van een Unie. Ik stel me vragen over hoe lang het democratische systeem nog mee gaat. In de VS is men bezig met heel dat systeem uit te dunnen, Europa is lastiger maar ook hier is de vraag groot voor een simpeler systeem. Er zal meer daadkracht komen, maar dat zal eerlijk gezegd toch ten koste van de democratische waarden gebeuren.

Liveblog VRT:

In Rusland lachen ze met positie van Europa en Oekraïne bij vredesonderhandelingen​

"Gisteren zag ik in een talkshow op de Russische televisie dat een presentatrice haar glimlach niet kon onderdrukken wanneer ze praat over het gesprek tussen Poetin en Trump", zegt Geert Groot Koerkamp vanuit Moskou.
Hij noemt het "bijna onverholen leedvermaak" omdat het de Russen opvalt hoe zowel Oekraïne en Europa aan de zijlijn staan en gewoon moeten toekijken. "In Rusland vinden ze dat Europa het verleerd is om aan politiek te doen. Europa moet nu aan de VS gaan vragen of ze mogen meedoen, dat vindt het Kremlin vooral opvallend."
Groot Koerkamp denkt wel dat de Russen blij zijn dat er een gesprek zou komen. "Hoewel het soms lijkt alsof veel Russen Poetin steunen, merk ik dat ze vooral blij zijn dat er een kans is dat ze het leven van vroeger opnieuw kunnen oppikken. Geen problemen met sancties, reizen, bankverkeer meer: daar verlangen ze naar."

Dat is extra pijnlijk. Ofwel leert Europa terug aan politiek te doen ofwel worden we een geopolitieke speelbal en een veredeld Bokrijk voor toeristen.

Mss moeten we Trump nog iets van krediet geven want niet alles is onzin natuurlijk:
  • Imo is het nogal logisch dat Europa de grootste lasten zou dragen in het kader van veiligheid, toeleveringen ... aan bvb. Oekraïne, dan mag je nog in 1 verbond zitten - het conflict ligt nu eenmaal aan de Europese grenzen. Trump stuurt daar nu op aan maar geeft ook aan dat de VS wel zal ondersteunen indien nodig - in combinatie met overwegend Europese ondersteuning.
  • Dat Oekraïne een aanzienlijk deel grondgebied moet afstaan - is dat ook niet gewoon logisch? Oorlog aan het verliezen, veelvoud terrein moeten prijsgeven, de Krim is al 10 jaar in feite Rusland .. over de recent bezette gebieden - met wat geluk mss nog iets uit de brand slepen, je bent tenslotte de verliezer.
  • De houding van Trump heeft ook een voordeel: je krijgt er tenminste Rusland mee aan tafel - uitgangspositie is dermate gunstig dat je haast niet anders kan dan erop ingaan. Of dat het eindresultaat zal zijn - ik hoop van niet want dat zou wel een home run zijn voor Rusland.
  • NAVO lidmaatschap - komt het bepaalde partijen ook gewoon niet handig uit dat Oekraïne daar netjes tussen ligt?
  • Dat men in eerste instantie Europa voorbijgaat - wat wil je, het is niet veel meer dan een dure praatbarak geweest m.b.t. de oorlog, besluiteloosheid, traagheid en een uitgelezen kans om de superioriteit van de VS/Trump t.o.v. Europa te benadrukken. Dat Oekraïne in eerste instantie niet echt betrokken wordt zal mss ook te maken hebben met Zelensky - Rusland ziet dat blijkbaar niet zitten, mss is dat wel de volgende stap.

Terug
Bovenaan