Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Ik blijf het vreemd vinden, de russen vechten met een hoop dronkaards en nog net niet met wapens getekend op een stuk karton. TOT er iets geraakt wordt zoals dat ziekebhuis dan is het ineens high tech raketten die opzettelijk zo een doel kunnen raken.

Is een rakettype dat pas sinds 2012 in dienst is, en ontwikkeld is voor precisie. Voorheen was de soviet doctrine van tactische kernkoppen te gebruiken waar precisie niet bijster belangrijk was.

Met de instorting van de sovjet unie heeft Rusland keuzes moeten maken.
Oa. Hun onderzeeërs en raketten zijn ze geld in blijven pompen. Kwa grondwapens hebben ze minder geïnvesteerd, mede door de reusachtige stocks die ze hebben.
Een soldaat met een wapen uit de jaren 70 of 2000 maakt ook niet zoveel verschil, een raket die doel kan raken dan weer wel.

Ik blijf het vreemd vinden, de russen vechten met een hoop dronkaards en nog net niet met wapens getekend op een stuk karton. TOT er iets geraakt wordt zoals dat ziekebhuis dan is het ineens high tech raketten die opzettelijk zo een doel kunnen raken.
Zullen hun high tech nodig hebben voor de echt belangrijke dingen. Oud materiaal en dronkaards hebben ze toch genoeg om te verspillen.

en wat wil je nu zeggen?

is wel een heel vereenvoudigde subjectieve aanname.. Russisch leger is mix van kannonenvlees uit Siberische provincies tot geavanceerde raketten die in staat zijn om aanslagen zoals vandaag te plegen.;

en wat wil je nu zeggen?

is wel een heel vereenvoudigde subjectieve aanname.. Russisch leger is mix van kannonenvlees uit Siberische provincies tot geavanceerde raketten die in staat zijn om aanslagen zoals vandaag te plegen.;
Ik wil daar niks mee zeggen. Het is gewoon al twee jaar dat we constant horen dat de russen zowel incompetent en idioot zijn terwijl ze ook een gevaar zijn dat morgen in Berlijn zal staan als we Oekraïne niet volop steunen. Ik vraag me gewoon al lang af wie er iets te winnen heeft met dat verhaal op te hangen en wat ze er bij te winnen hebben.

Ik wil daar niks mee zeggen. Het is gewoon al twee jaar dat we constant horen dat de russen zowel incompetent en idioot zijn terwijl ze ook een gevaar zijn dat morgen in Berlijn zal staan als we Oekraïne niet volop steunen. Ik vraag me gewoon al lang af wie er iets te winnen heeft met dat verhaal op te hangen en wat ze er bij te winnen hebben.
Op dat gebied zouden we inderdaad wel eens wat meer genuanceerde stemmen mogen horen.
Zoals kindjes vermoorden? Het nut daarvan voor het verloop van de oorlog? Heb ik iets gemist?
Dat zegt hij toch niet. Je legt hier nu direct verbanden die @MaTi nergens impliceert.

Dat zegt hij toch niet. Je legt hier nu direct verbanden die @MaTi nergens impliceert.
Ik doelde op het feit dat ze met high tech wapens (zo lijkt het er toch op?) oa een kinderziekenhuis hebben gebombardeerd.
--> En aldus nogmaals mijn vraag: Heb ik iets gemist? Of maak ik ergens een verkeerde aanname? Omwille van welke reden was dit zinvol?

Ik reageer onrechtstreeks op Mati NIET rechtstreeks. Of dat was alvast niet de bedoeling.

Ik doelde op het feit dat ze met high tech wapens (zo lijkt het er toch op?) oa een kinderziekenhuis hebben gebombardeerd.
--> En aldus nogmaals mijn vraag: Heb ik iets gemist? Of maak ik ergens een verkeerde aanname? Omwille van welke reden was dit zinvol?

Ik reageer onrechtstreeks op Mati NIET rechtstreeks. Of dat was alvast niet de bedoeling.
Dat is toch iets waar enkel de Russische legertop kan antwoorden.
En mea culpa maar uw post kwam bij mij toch over als een verwijt naar MaTi toe.

Oorlog draait om perceptie hé. Oekraïne heeft enkel heldhaftige supersoldaten die ultraprecieze Westerse gamechanging Wunderwaffe gebruiken die altijd raak schieten terwijl Russen analfabetische barbaarse malloten zijn die altijd stomdronken er maar wat op losschieten met hun brakke vliegtuigen met brakke raketten en brakke granaten.

Het Russische leger is ontmaskerd tijdens deze oorlog in de zin dat het zichzelf schromelijk heeft overschat - en daarmee ook héél Westerse analysten, maar wat er nu in Oekraïne gebeurt is een type oorlog dat de VS al zeer lang niet heeft gevoerd. Niet alleen het Westen maar ongetwijfeld ook China zal hier veel van kunnen opsteken.

Oorlog draait om perceptie hé. Oekraïne heeft enkel heldhaftige supersoldaten die ultraprecieze Westerse gamechanging Wunderwaffe gebruiken die altijd raak schieten terwijl Russen analfabetische barbaarse malloten zijn die altijd stomdronken er maar wat op losschieten met hun brakke vliegtuigen met brakke raketten en brakke granaten.

Het Russische leger is ontmaskerd tijdens deze oorlog in de zin dat het zichzelf schromelijk heeft overschat - en daarmee ook héél Westerse analysten, maar wat er nu in Oekraïne gebeurt is een type oorlog dat de VS al zeer lang niet heeft gevoerd. Niet alleen het Westen maar ongetwijfeld ook China zal hier veel van kunnen opsteken.

De nagel op de kop. Rusland heeft zich de eerste maanden van de hun invasie vergist, ze hebben zich toch weten te herpakken al denk ik niet dat ze in staat zijn om Oekraïne full scale te bezetten.

Jammer genoeg veel onnozele en onzinnige postings hier van mensen die de zogezegde superioriteit van de UAF in de verf willen zetten maar dit geldt ook voor journalisten van de bekende media.

Laatst bewerkt door een moderator:
Op X al tal van berichten om te ontkrachten dat het gaat om een Russische kruisraket. Doet me een beetje denken aan de manier waarop tal van samenzweringstheoretici 9/11 probeerden te verklaren.

Benieuwd wat de uitleg gaat zijn als er fotografisch bewijs is van de brokstukken van de raket. Wellicht opnieuw "ah, photoshop!" en daarmee zal de kous af zijn.

Beelden zijn anders wel zot:

Het lijkt me wel duidelijk dat zelfs het zwaar verdedigde Kiev het moeilijk heeft om zo'n massale aanval af te weren. Of misschien is de luchtafweer verschoven richting andere potentiële doelwitten zoals vliegbasissen voor de F-16's?

Jammer genoeg veel onnozele en onzinnige postings hier van mensen die de zogezegde superioriteit van de UAF in de verf willen zetten maar dit geldt ook voor journalisten van de bekende media.
Als je kritiek hebt op mijn posts zou het je sieren mocht je mij taggen of mijn post quoten want momenteel kom je over als een 12-jarig meisje dat haar gal wilt spuwen maar niet durft discussiëren.

Ik heb hier nooit de Oekraïners voorgesteld als supersoldaten die Rusland alle hoeken van de kamer laten zien. Ik heb al vaak en uitgebreid kritiek gespuid op bepaalde beslissingen van de Oekraïners, zowel op militair als politiek vlak. De onwil om tot een algemene draft over te gaan, het feit dat er van de 800.000 Oekraïense militairen er maar een 2 á 300.000 aan het front zitten waarvan een groot deel TD's zijn die amper bewapening hebben en bijvoorbeeld het feit dat men tijdens het zomer offensief van '23 head-on aanvallen bleef uitvoeren door mijnenvelden. Ik heb eveneens kritiek gegeven op de acties van de bondgenoten zoals de onwil om een militaire interventie uit te voeren, de onwil om massaal over te schakelen op een oorlogseconomie om Oekraïne deftig te bevoorraden, de onwil van defensiebedrijven om de status-quo te herbekijken en nieuwe technologieën te ontwikkelen, het laks omgaan met allerlei sanctie pakketten door deze niet te durven afdwingen indien men deze schendt, etc.

(nota: per ongeluk gepost voor ik klaar was :unsure:)

Wat ik wel heb gedaan is feiten voorstellen. Volgens velen was de Russische overwinning een feit toen Bachmoet viel, niet dus. Volgens velen was de Russische overwinning een feit toen Avdiivka viel, niet dus. Volgens velen had Oekraïne geen troepen meer om een offensief in Sumi te stoppen, laat staan het 2de dat daarop ging volgen, niet dus.

Ondanks een massaal voordeel in manpower, bewapening en bevoorrading slagen de russen er al sinds de zomer van 2022 niet in om enige waardevolle vooruitgang te maken. Men post in de media graag doemberichten over de gestage Russische opmars maar vergeten wel dat de Russen, sinds de aanvang van het Kherson en Kharkiv offensief, waanzinnig veel terrein hebben verloren. Dus het moment waarop er een georganiseerde Oekraïense tegenstand is gekomen hebben ze in feite niets verwezenlijkt.

Het is waar dat Oekraïne redelijk wat militaire en financiële steun krijgt van zijn bondgenoten maar men vergeet maar al te graag dat de Russen diezelfde steun ontvangen van Iran, Noord-Korea en China.

Het feit dat Oekraïne desondanks nog steeds vecht en standhoud is niet minder dan een mirakel en een overwinning op zich.

Laatst bewerkt:
Als je dat artikel door de vertaalmachine haalt, staat daar letterlijk niks in van wat die troll claimt. Het is echt wel bijzonder erg dat je gewoon lukraak claims uit je duim kan zuigen op basis van een anderstalig nieuwsartikel omdat je weet dat niemand van je volgers zelfs maar moeite gaat doen om dat artikel te vertalen en te verifieren of het wel klopt wat hij zegt.
Nuja, dat zie je op onze sociale media ook bij de krantenartikels. 90% van de comments zijn puur op de titel en niet op de inhoud. Triestig.

Als je dat artikel door de vertaalmachine haalt, staat daar letterlijk niks in van wat die troll claimt. Het is echt wel bijzonder erg dat je gewoon lukraak claims uit je duim kan zuigen op basis van een anderstalig nieuwsartikel omdat je weet dat niemand van je volgers zelfs maar moeite gaat doen om dat artikel te vertalen en te verifieren of het wel klopt wat hij zegt.
Nuja, dat zie je op onze sociale media ook bij de krantenartikels. 90% van de comments zijn puur op de titel en niet op de inhoud. Triestig.
Intussen is het Groot Gelijk van zijn volgers wel weer bevestigd. Het is dan ook volstrekt zinloos om met die mensen in discussie te gaan, want het is woord tegen woord en jouw woord is het woord van de MSM en dus misleidend. Zie nu die discussie over die raket die is ingeslagen op dat kinderziekenhuis. Bij hoog en laag blijven beweren dat het om een Amerikaanse luchtafweerraket gaat, terwijl beelden duidelijk aantonen dat het om een Kh-101 gaat. Maar die beelden zijn natuurlijk gemanipuleerd, want Rusland bombardeert enkel strategische doelwitten met een minimum aan burgerslachtoffers. En als Oekraïne dan eens onschuldige burgerslachtoffers maakt wordt dat enorm uitvergroot.

De account zelf 'Alternative news' moet al alarmbellen doen afgaan bij iedereen met een beetje verstand.
Ach in België vind je toch ook mensen waarmee je NOOIT echt in discussie kan gaan en die ook altijd gelijk moeten hebben of krijgen? Zelfs in mijn eigen familie is er zo iemand (en neen die mens noemt geen Makila).

En dat is nochtans ne verstandige mens maar gewoon ne 'dwarse die ALTIJD gelijk heeft moet krijgen'.

Eigenlijk is zo'n kanaal just hetzelfde. Dat zijn van die pipo's die je beter met rust laat want daar komt niks zinnig uit.

Terug
Bovenaan