Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Het blijft allemaal speculatie, voor hetzelfde geld beweegt daar de volgende 8 maand niks en komt er beweging op een totaal andere plaats.
't Is bijna gestoord hoe dicht je deze oorlog kunt volgen. Nog geen 24u na een doorbraak of bombardement heb je dronebeelden uit meerdere hoeken en foto's van allerlei satellieten.

Reznikov zou wel is vervangen kunnen worden.
Hij is nu al een paar keer aan corruptie gelinkt, meestal indirect maar wel altijd met dingen waar hij de eindverantwoordelijke is.

-Minischandaal in Januari waar eieren per stuk de prijs per kilo kostten, is snel gecorrigeerd eens het uitkwam.
-Ukroboronprom, UA staatsbedrijf id. wapenindustrie, werd eind juni opgedoekt. Jarenlang geld verbrast, veel beloofd maar bijna niks geproduceerd. Nieuw bedrijf werd opgericht met nieuwe leiding en sindsdien is de productie merkbaar gestegen.
-En nu is er weer een nieuw schandaal met winterjassen die aan $86 gekocht werden ipv. van $29. Ze zijn zo dun dat ze op zomerjassen lijken, en ergst van al, de mede-eigenaar van de fabriek is de neef van een topman uit Reznikov zijn partij. Op dit onderzoek heeft hij dan bitsig gereageerd en de journalisten onder druk gezet om hun artikels in te trekken.

Zou wel is het schandaal teveel kunnen zijn. Consensus lijkt dat hij goed is voor internationale PR maar qua interne politiek zwaar tekort schiet.
Mogelijk wordt hij doorgeschoven naar ambassadeur in het VK.

Fantastisch om zien toch. Oekraine neemt corruptiebestrijding ernstig.

Zal ook wel deels opgelegd/geforceerd worden in het kader van de Westerse steun/landen die wapens leveren.
Uiteraard ook noodzakelijk om (later) richting EU/Navo te werken maar als zou blijken dat door corruptie grote delen van de steun (zowel militair als humanitair) niet op de juiste plaats terecht komen kan het snel gedaan zijn met deze steun en dat kunnen ze zicht uiteraard niet veroorloven.

Het is een land met veel corruptie. Maar wel een bevolking die zeer politiek actief is en verandering wilt, met nu ook een politieke top die dit opvolgt. Ik denk trouwens dat iedereen hier meerdere Belgische schandalen kan opsommen.

2 weken geleden zijn alle militaire recruteringshoofden ontslagen omdat er vrijstellingen en zelfs reispassen verkocht werden.
En een paar dagen terug is er een wet voorgesteld die staatscorruptie gelijkstelt met landverraad zolang de oorlog duurt, met straffen tot 15j.

Artikel vat alle hoofdpunten uit een interview samen ; oa. over belastingontduiking, verkiezingen tijdens de oorlog, wapenproductie enz.

Het is een land met veel corruptie. Maar wel een bevolking die zeer politiek actief is en verandering wilt, met nu ook een politieke top die dit opvolgt. Ik denk trouwens dat iedereen hier meerdere Belgische schandalen kan opsommen.

2 weken geleden zijn alle militaire recruteringshoofden ontslagen omdat er vrijstellingen en zelfs reispassen verkocht werden.
En een paar dagen terug is er een wet voorgesteld die staatscorruptie gelijkstelt met landverraad zolang de oorlog duurt, met straffen tot 15j.

Artikel vat alle hoofdpunten uit een interview samen ; oa. over belastingontduiking, verkiezingen tijdens de oorlog, wapenproductie enz.

Best ook eens dit lezen: https://www.politico.eu/article/vol...emocracy-antac-anti-corruption-action-center/

Ik had het bijna vermeld in de vorige post maar dan werd ie weer te lang..
Ja er risico op misbruik van die wetten. Maar het feit dat er meerdere NGO's, stichtingen en regeringsinstellingen bestaan, en kritiek kunnen geven, zegt toch ook iets?
UA werkt samen met alle Europese instellingen, met de VS, VN, ... en staat continu onder een internationaal vergrootglas.
Dat artikel zelf zegt dat er tijdens de oorlog grote vorderingen zijn gemaakt maar er is nog veel werk voor de boeg. De SBU bv. had een zeer duistere naam voor de oorlog en zal in de toekomst ook niet onbesproken blijven.

Allemaal dingen die constant besproken worden in hun maatschappij en waar hun media aandacht aan besteed. (Veel meer als hier in het westen bv.)
Dus zolang er geen regering is die politieke opponenten lukraak oppakt, journalisten vermoordt, ... steun ik ze graag in hun zoektocht naar een eerlijkere maatschappij.
Iedere wet kan misbruikt worden en alles kan als excuus aangehaald worden om steun aan de Oekraïners op te geven, maar het is niet eerlijk om onmiddellijke perfectie te verwachten van een maatschappij die decennia op een ouderwetse, sovjet, manier geleid werd.
Zoals Kinxton zegt, is onze eigen regering heilig, ben jij het?

Geen enkel bewijs dus.
Ik moet met assumpties toch niet met bewijzen afkomen? Er zijn genoeg recente voorbeelden, is het dan zo verwonderlijk dat ik enerzijds zo'n assumpties maak en er in de toekomst nog nieuwe feiten in het daglicht komen te staan? Mag men dergelijke assumpties niet hebben over onze heilige maagd der Belgische overheid op de BG-forum-dictatuur? Precies of het zo verkeerd is terwijl er wel degelijk (onzichtbare) corruptie is in België...

Laatst bewerkt:
Ik moet met assumpties toch niet met bewijzen afkomen? Er zijn genoeg recente voorbeelden, is het dan zo verwonderlijk dat ik enerzijds zo'n assumpities maak en er in de toekomst nog nieuwe feiten in het daglicht komen te staan? Mag men dergelijke assumpties niet hebben over onze heilige maagd der Belgische overheid op de BG-forum-dictatuur? Precies of het zo verkeerd is terwijl er wel degelijk (onzichtbare) corruptie is in België...
Als je begint te claimen dat België corruptiebestrijding niet ernstig neemt, verwacht ik wel meer dan enkel verwijzen naar wat schimmige vastgoeddeals.

Ik moet met assumpties toch niet met bewijzen afkomen? Er zijn genoeg recente voorbeelden, is het dan zo verwonderlijk dat ik enerzijds zo'n assumpities maak en er in de toekomst nog nieuwe feiten in het daglicht komen te staan? Mag men dergelijke assumpties niet hebben over onze heilige maagd der Belgische overheid op de BG-forum-dictatuur? Precies of het zo verkeerd is terwijl er wel degelijk (onzichtbare) corruptie is in België...
Als je beschuldigingen uit dan is het inderdaad ook gewenst dat je die kan bewijzen.

Ik zal niet zeggen dat de Belgische overheid, of überhaupt welke overheid dan ook, zonder corruptie is. Maar ik zou nu ook niet gaan zeggen dat het gestructureerde corruptie is of dat die nooit eens tegen de lamp zullen aanlopen.

het feit dat er over geschreven wordt wil juist zeggen dat het niet toegedekt wordt.

En belangrijker, ik geloof niet in corruptieloos. Je bent en blijft nu eenmaal bezig met mensen. Mensen die creatiever kunnen zijn dan de rigide structuren en procedures die voorzien zijn.

Ik geloof echter niet dat het zoals Kinxton zet het topje van de ijsberg is.

Typisch weer dat men hier doet alsof hier de standaarden van een hoge rechtbank of een wetenschappelijke publicatie moeten gelden...

Is België qua corruptie gelijkaardig aan Oekraïne? Uiteraard niet. Denk wel dat het in België, net zoals met onze zwarte economie, het een tikkeltje erger gaat zijn dan in de meeste van onze buurlanden, maar dat mag je wél aan buikgevoel toeschrijven (plus 5 seconden Wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/Corruption_Perceptions_Index).

Maar genoeg "kleine" corruptie waarvan iedereen weet dat die bestaat, goed ingeburgerd is, maar waar je onmogelijk hier natuurlijk de bewijzen van kunt neerschrijven.

Oh, die leuke job bij het atheneum in stad X? Die gaat naar het nichtje van de burgemeester? Kan ik dat bewijzen? Neen, maar ik heb wel familie die daar werkt, en die weten hoe dat verlopen is. (intussen jaren geleden weliswaar, voor ik zelfs in het onderwijs werkte) Ons kent ons.

Dat nieuw stuk verkaveling dat aangesneden wordt? Ah, maar die eigenaar heeft de juiste politieke kleur... Kan ik dat bewijzen? Andermaal: neen.
Maar het past binnen een algeheel gekende trend: https://www.hbvl.be/cnt/dmf20230804_94368927
Maar goed, dat zijn ook vermoedens zonder bewijs natuurlijk... iets met rook en vuur denk ik dan.

Posities bij de overheid vanaf niveau X? Daar is algemeen geweten en aanvaard dat dat niet alleen politieke benoemingen zijn, indien nodig zwakt men de huidige wetgeving wat betreft normen qua taalkennis zelfs af om de gewenste kandidaat over de grens te slepen!

Maar hey, ik kan anticiperen op de typische reactie: zo'n wetwijziging is helemaal géén corruptie, want als het de wet is, is het gewoon legaal!
Het verschil tussen een deftig normbesef en juridisch kommaneuken noem ik dat dan.

Ohja, een commandant of kolonel destijds die honderden gsm's aankocht en betaalde met 't geld van defensie, om die gsm's dan door te verkopen op de zwarte markt en het geld in z'n eigen zakken te steken. Openbare aanbestedingen die naar bepaalde firma's gaan i.p.v. andere zonder dat de juiste procedures gevolgd worden.
Nope, ik zie hier toch geen assumptie in.
:rofl:

Nu nog ons eigen landje, er gebeurd zoveel achter de schermen waarvan we niks afweten...
Irritant als alles letterlijk genomen wordt... Maar ik begrijp u. De volgende keer zet ik er dan deze emoticon bij --> 🤔

Terug
Bovenaan