Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Dat is een urban legend. Het Amerikaanse ministerie van defensie betaalt Starlink voor het gebruik van die terminals. Bovendien heeft Elon tijdens de oorlog een behoorlijke ommekeer gemaakt en heeft hij tijdens cruciale momenten in het conflict Starlink zelfs uitgeschakeld aan het front.

Nu begrijp ik wel dat Starlink moet oppassen dat ze niet onder de Amerikaanse regelgeving rond wapenexporteurs zouden vallen omdat hun technologie gebruikt wordt in een gewapend conflict. Maar het is nu ook niet alsof het Elon's eerste keer is dat hij een dictator openlijk loopt op te vrijen.

Er zullen andere redenen zijn voor zijn acties bij Twitter. Maar het is wel een handig bijproduct.
ok gratis dus niet: https://edition.cnn.com/2022/10/13/politics/elon-musk-spacex-starlink-ukraine/index.html

maar em kon ook simpelweg niks gedaan hebben

Logisch. Rusland heeft een hoop gedoneerd aan de Oekraïense Boerenbond.

Moet het kunnen hoor. Tegelijkertijd oorlog voeren en wapens exporteren naar hetzelfde land. Het military industrial complex van de VS slaat zich voor het hoofd dat ze nog nooit aan die revenuestream hadden gedacht. Oh wacht? Wat? Afghanistan?

Ik dacht dat het gebruik van clusterbommen illegaal was, maar Amerika heeft dat akkoord blijkbaar niet ondertekend.
https://en.wikipedia.org/wiki/Convention_on_Cluster_Munitions
En Oekraïne en Rusland hebben het aldus ook niet ondertekend. En dat is dus slecht nieuws voor Poetin.

Hij kan nu op de staatsmedia staan brullen, roepen en tieren over een verdere escalaties van het Westen en zeggen dat het gebruik verboden is, maar dat is het dan ook denk ik? :unsure:

En Oekraïne en Rusland hebben het aldus ook niet ondertekend. En dat is dus slecht nieuws voor Poetin.

Hij kan nu op de staatsmedia staan brullen, roepen en tieren over een verdere escalaties van het Westen en zeggen dat het gebruik verboden is, maar dat is het dan ook denk ik? :unsure:
Ik vraag me gewoon dan af hoe europa of andere landen die het verdrag ondertekend hebben hier op reageren feitelijk.

Ik vraag me gewoon dan af hoe europa of andere landen die het verdrag ondertekend hebben hier op reageren feitelijk.
Het lijkt dat ze het wel steunen.
Verdragen ondertekenen allemaal goed en wel totdat het een oorlog is waar je iets om geeft.
1 van de redenen voor de clustermunitie was ook omdat de gewone opgeraapt anders

De geleverde clustermunitie zal uitsluitend/voornamelijk gebruikt worden tegen verdedigingslinies van de russen, plekken die sowieso ontmijnd gaan moeten worden. Bovendien ligt het niet-ontploffingsratio veel lager dan van Russische bomen (tot 40% bij de Russen tot slechts 2,5% of zelfs geen bij de moderne bommen die geleverd worden.

Welke quiet part? Hij geeft dat openlijk toe in interviews. Het is letterlijk de eerste hit op CNN als je Biden + Cluster Ammunition zoekt. 155m granaten stonde nu niet meteen hoog op de productielijst.

De echte quiet part is dat de VS geen gigantische stockpoles granaten heeft omdat hun doctrine de massale inzet ervan reeds als een falen van hun eerste doctrine beschouwd. Namelijk totale luchtdominantie.

Die Reddit sub is trouwens hilarisch.

Dat is een urban legend. Het Amerikaanse ministerie van defensie betaalt Starlink voor het gebruik van die terminals. Bovendien heeft Elon tijdens de oorlog een behoorlijke ommekeer gemaakt en heeft hij tijdens cruciale momenten in het conflict Starlink zelfs uitgeschakeld aan het front.

Nu begrijp ik wel dat Starlink moet oppassen dat ze niet onder de Amerikaanse regelgeving rond wapenexporteurs zouden vallen omdat hun technologie gebruikt wordt in een gewapend conflict. Maar het is nu ook niet alsof het Elon's eerste keer is dat hij een dictator openlijk loopt op te vrijen.

Er zullen andere redenen zijn voor zijn acties bij Twitter. Maar het is wel een handig bijproduct.
initieel op zijn kosten, nadien heeft de Amerikaanse regering dat op zich genomen

Ik snap er geen snars van. De russen lobben al van dag 1 clusterbommen op Oekraïnse steden. Maar het argument dat die landen aanhalen is risico op burgerslachtoffers?

Ik dacht dat we eindelijk voorbij de deugdpronkfase waren in Europe. Maar dat is blijkbaar een reflex die moeilijk sterft.

Ik snap er geen snars van. De russen lobben al van dag 1 clusterbommen op Oekraïnse steden. Maar het argument dat die landen aanhalen is risico op burgerslachtoffers?

Ik dacht dat we eindelijk voorbij de deugdpronkfase waren in Europe. Maar dat is blijkbaar een reflex die moeilijk sterft.
En waar stopt dat deugdpronken dan? Bij het EVRM? Bij oorlogsmisdaden? Bij kernwapens? Ah ja want de russen doen het ook....
Kijk er wordt hier nogal tegengas gegeven als iemand een vergelijking maakt met Amerika maar dit is dan bon ton?
Het getuigt tenminste dat Europa hier een niet hypocriete houding aanneemt en dat kan je alleen maar aanmoedigen. Wat van sommigen hier niet gezegd kan worden.

En waar stopt dat deugdpronken dan? Bij het EVRM? Bij oorlogsmisdaden? Bij kernwapens? Ah ja want de russen doen het ook....
Kijk er wordt hier nogal tegengas gegeven als iemand een vergelijking maakt met Amerika maar dit is dan bon ton?
Het getuigt tenminste dat Europa hier een niet hypocriete houding aanneemt en dat kan je alleen maar aanmoedigen. Wat van sommigen hier niet gezegd kan worden.

Even nader verklaren wie je hier dan hypocriet noemt.

Kan het nu niet vinden maar het VK heeft een amendement in hun clustermunitiewet die 3e landen toelaat van deze te gebruiken in geval het VK ze om hulp vraagt. Is ongeveer verwoord als : "Het VK is niet tegen cluster gebruik als we niet zelf de eindbeslissing nemen."
Als ik het vind zal ik de tekst linken.
En bij kernwapens gaat het al zeker niet op. Wanneer iemand een atoombom op Londen gooit gaan ze niet braafjes zeggen dat ze tegen het gebruik ervan zijn.
Dus die hun morele superioriteit balanceert toch op een zeer zwak koord.

Terug
Bovenaan