Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Ik hekelde dat niet, ik verwacht gewoon niet dat je veel kans maakt op zelfs maar een zwakke deal, als je Putin zegt dat we Oekraine lid van de NAVO gaan maken.
maar het is wel Poetin die dit alles mogelijk gemaakt heeft he, Finland en Zweden hebben hun neutrale status verworpen als ze zagen tot wat Rusland in staat is. Oekraïne heeft hij de facto zelf lid gemaakt van de NAVO, in bijna ieder mogelijk scenario zal de NAVO garanties of lidmaatschap geven aan Oekraïne om te voorkomen dat binnen enkele jaren Rusland terug aan hun deur staat. Die man is gewoon een meesterstrateeg om zijn eigen ruiten in te gooien.

Respondents were asked if they thought reconciliation between Ukraine and Russia to be possible. 36.3% answered “no, never”; 32.2% “no, in the lifetime of the current generation, no reconciliation is possible”; 11.9% “yes, but only after the trial of war criminals and payment of compensation”; 5.6% “yes, but only if Russia repents”. Only 4.1% said ‘yes, as soon as military action ends’. A further 9.9% replied that it was hard to say.
...
They were thus asked if, “for the sake of peace”, they would accept Russia’s annexation of Crimea and effective annexation of parts of Donbas. Only 17.2% said yes, with 66.8% finding this unacceptable (with the remaining 16% answering that it was hard to say).

A report just published by Chatham House while entitled ‘How to end Russia’s war against Ukraine’ specifically warns of “the danger of a false peace”. “Persistent calls for a ceasefire or ‘negotiated settlement’ to end the fighting without tackling its underlying cause – Russia’s ambition to eliminate Ukraine as we know it – will do no more than reward the aggressor while punishing the victim.”

maar het is wel Poetin die dit alles mogelijk gemaakt heeft he, Finland en Zweden hebben hun neutrale status verworpen als ze zagen tot wat Rusland in staat is. Oekraïne heeft hij de facto zelf lid gemaakt van de NAVO, in bijna ieder mogelijk scenario zal de NAVO garanties of lidmaatschap geven aan Oekraïne om te voorkomen dat binnen enkele jaren Rusland terug aan hun deur staat. Die man is gewoon een meesterstrateeg om zijn eigen ruiten in te gooien.
Ik heb ook nergens gezegd dat Putin een goeie move gemaakt heeft he. Eerder een zware inschattingsfout wat betreft zijn move in Oekraine inderdaad. Dus ik snap niet goed waarop je reageert nu.

En verder mag men vrezen voor "false peace" of "zwakke deals" zoveel men wil. Zo lang men daar geen manieren bij vermeldt om een betere "peace" te bekomen dan gewoon nog maanden of jaren verdervechten in dezelfde loopgraven, stelt dat niet veel voor, en zijn die offers mi zinloos. De deal die daarna op tafel komt zal niet veel sterker zijn, en Putin niet veel betrouwbaarder. Beter nu stoppen met vechten, en eens Rusland hiervan bekomen is, zijn we misschien weeral 5 jaar verder, en is Putin ook al 75. En intussen kan het westen ook maatregelen nemen om herhaling te voorkomen.

Laatst bewerkt:
Ik heb ook nergens gezegd dat Putin een goeie move gemaakt heeft he. Eerder een zware inschattingsfout wat betreft zijn move in Oekraine inderdaad. Dus ik snap niet goed waarop je reageert nu.
Ik hekelde dat niet, ik verwacht gewoon niet dat je veel kans maakt op zelfs maar een zwakke deal, als je Putin zegt dat we Oekraine lid van de NAVO gaan maken. Zijn eis om te stoppen met vechten is misschien net dat dat nooit mag gebeuren. "Ik niet, maar jullie zeker ook niet hier aan mijn voordeur".
We kunnen dus niet verwachten dat we tot een onderhandelde vrede zullen komen als we Poetin hier zonder gezichtsverlies willen laten uitkomen.
Als er onderhandelde vrede komt zal het toch Poetin moeten zijn die ook serieus zal inbinden.

Ik ga volledig met je akkoord dat dat het beste zou zijn, maar iets "afdwingen" is niet altijd simpel. Een staakt het vuren en een zo ver als mogelijke terugtrekking bekomen lijkt me alvast een eerste stap. En dan kijken wat men kan doen om Oekraine en de andere staten te beschermen voor het vervolg. Nog veel langer doorvechten als de frontlinies niet ver meer opschuiven gaan die onderhandelingsposities toch niet veel veranderen, en gaat er niet voor zorgen dat we plots veel meer kunnen "afdwingen". Zelensky zo hard gaan steunen dat ze effectief Rusland heel ver kunnen terugdringen is nu eenmaal een te groot risico op een open oorlog. Dus voorlopig beter een zwak akkoord dan geen akkoord. Een sterk akkoord zou natuurlijk beter zijn, maar dat zit er niet in vrees ik.

Als een sterk akkoord er niet in zit, dan komt er gewoonweg geen akkoord. Geen enkel oekrainer die het vertrouwen heeft in een staakt het vuren zonder meer :p

Ik denk dat de amerikaanse regering dat ook niet wilt. Je gaat er ongelooflijk zwak uitkomen als je onderhandeld zwak akkoord toch over x jaar in de vuilbak eindigt.

En hoe legt biden dat uit volgend jaar dat hij paar tientallen miljarden euro's in oekraine pompte voor een zwak onstabiel akkoord?

Ik denk wel dat de amerikanen gaan herinneren aan zelenski dat amerikaanse presidentsverkiezingen mogelijks gevolgen gaan hebben aan amerikaanse militaire steun.

De deadline is eigenlijk gekend. November 2024

We kunnen dus niet verwachten dat we tot een onderhandelde vrede zullen komen als we Poetin hier zonder gezichtsverlies willen laten uitkomen.
Als er onderhandelde vrede komt zal het toch Poetin moeten zijn die ook serieus zal inbinden.

ja die tijd is al lang voorbij, hij heeft al serieus gezichtverlies geleden en welke onderhandeling ook gaat z'n kop kosten.
Neen ik vermoed en hoop dat Rusland hierdoor eventjes op z'n plaats word gezet en beseft dat het geen wereldmacht is die zomaar buurlanden kan invallen.

En verder mag men vrezen voor "false peace" of "zwakke deals" zoveel men wil. Zo lang men daar geen manieren bij vermeldt om een betere "peace" te bekomen dan gewoon nog maanden of jaren verdervechten in dezelfde loopgraven, stelt dat niet veel voor, en zijn die offers mi zinloos. De deal die daarna op tafel komt zal niet veel sterker zijn, en Putin niet veel betrouwbaarder. Beter nu stoppen met vechten, en eens Rusland hiervan bekomen is, zijn we misschien weeral 5 jaar verder, en is Putin ook al 75. En intussen kan het westen ook maatregelen nemen om herhaling te voorkomen.

Beter nog jaren doordoen dan een slecht akkoord lijkt me. En dat is voorlopig ook hoe Oekraïne en het Westen naar de situatie kijken. Misschien komt daar verandering in, maar momenteel dus niet.

Men durft dit niet benoemen maar eigenlijk is dit toch gewoon de koude oorlog 2? En de eerste heeft officieel 46 jaar geduurd.
Nu zal het wel minder lang duren denk ik, maar dat deze oorlog snel voorbij gaat zijn is toch gewoon ijdele hoop?

Poetin heeft Oekraïne zwaar onderschat (het ging gebakken zijn na amper 3 dagen) maar als je nu zegt van: we gaan onderhandelen en/of deze oorlog zal snel voorbij zijn. Dan vrees ik dat je nu de Russen aan het onderschatten bent.

Ja idealiter is onderhandelen -the way to go- maar het is duidelijk dat de wil langs beide zijden absoluut er nog niet is. En dat zal nog wel een hele tijd duren.

Opmerking: En zelf als men nu gaat onderhandelen, dan moet men zeker er voor zorgen dat Poetin geen nieuwe aanval meer zal riskeren. Anders begint hij gewoon terug opnieuw over 8 jaar of zo.

Voorlopig lijkt het voor Oekraïne ook een slechte zet om nu een akkoord te maken.
Op dit moment is Oekraïne aan het winnen, misschien traag, maar ze winnen terrein en krijgen gradueel steeds betere uitrusting. Terwijl de Russen al hun reserves moeten opentrekken. Ik denk niet dat ze echt zonder materiaal zullen vallen, maar ze moeten 70 jaar oude tanks inzetten, elke dag ontploft er wel een munitie of olie opslag.

Intern in Rusland ziet er ook niet bepaald rooskleurig uit. Prigozhin die Putin voor schut zet. Putin daarna opnieuw voor schut zet, omdat het blijkt dat Prigozhin en zijn discipelen nog vrij rondhuppelen in Rusland en niet in Wit-Rusland zijn.
Dan heb je tv shows in Rusland waar ze hopelijk de oorlog bekritiseren. Dat was vorig jaar totaal ondenkbaar. Zoals dit:

Nu niet bepaald de beste omstandigheden om naar de onderhandelingstafel te gaan.

Laatst bewerkt:
Turkije zou t155 firtina (een soort panzerhouwitzer) leveren. Turkije blijft wel een opmerkelijke rol in deze oorlog innemen. Enerzijds zijn ze onderhandelaar, anderzijds leveren ze vrij veel wapens aan Oekraïne. Bovendien vragen ze als enige NAVO land niet om de wapens niet te gebruiken in Rusland.

Voorlopig lijkt het voor Oekraïne ook een slechte zet om nu een akkoord te maken.
Op dit moment is Oekraïne aan het winnen, misschien traag, maar ze winnen terrein en krijgen gradueel steeds betere uitrusting. Terwijl de Russen al hun reserves moeten opentrekken. Ik denk niet dat ze echt zonder materiaal zullen vallen, maar ze moeten 70 jaar oude tanks inzetten, elke dag ontploft er wel een munitie of olie opslag.

Intern in Rusland ziet er ook niet bepaald rooskleurig uit. Prigozhin die Putin voor schut zet. Putin daarna opnieuw voor schut zet, omdat het blijkt dat Prigozhin en zijn discipelen nog vrij rondhuppelen in Rusland en niet in Wit-Rusland zijn.
Dan heb je tv shows in Rusland waar ze hopelijk de oorlog bekritiseren. Dat was vorig jaar totaal ondenkbaar. Zoals dit:

Nu niet bepaald de beste omstandigheden om naar de onderhandelingstafel te gaan.
Hun gezichten als er iets negatiefs wordt gezegd zijn altijd leuk. 🫥
En natuurlijk is de oplossing van er nog meer man tegenaan te smijten. Geen voertuigen, geen materiaal, geen medkits? Mobilisatie!
Zo spijtig dat (de regering van) een land met triljarden aan grondstoffen en miljoenen intelligente mensen zo redeneert.

Clusters officieel bevestigd, briefing is nog bezig.
Edit, volledige pakket :

Laatst bewerkt:
Eigenlijk gestoord hoeveel zij kunnen leveren aan Oekraïne. En dit is amper geavanceerd materiaal, dan denken mensen nog dat Rusland iets tegen de VS/NATO zou kunnne beginnen.

Als je dat zo ziet is het nog wel motiverend.

Het tegenoffensief gaat maar moeizaam, maar we zitten nog niet aan de limiet van de hoeveelheid wapens.
Clusterbommen, straaljagers, ...

Hopelijk haalt het iets uit de komende maanden

Clusterbommen zijn nu iets wat ik zou gebruiken in een ander zijn land, maar toch niet op eigen land die je wil heroveren...

Das gewoon mijnen leggen voor u eigen soldaten indien ge oprukt. En indien ze hun land zouden heroveren gaan er daarvan nog vele gewone burgers aan sneuvelen, tot zelfs jaren later omdat er een hoog percentage ervan niet ontploft bij impact.

Turkije zou t155 firtina (een soort panzerhouwitzer) leveren. Turkije blijft wel een opmerkelijke rol in deze oorlog innemen. Enerzijds zijn ze onderhandelaar, anderzijds leveren ze vrij veel wapens aan Oekraïne. Bovendien vragen ze als enige NAVO land niet om de wapens niet te gebruiken in Rusland.

Turkije wedt op alle paarden tegelijk. Dat is niets nieuw.

Sidebar. Hoe belachelijk kut is het dat je Twitter niet meer kan lezen zonder account? Ben ik nu helemaal tinfoil hat of is dit een bewust3 zet van Elon om de informatiestroom over de oorlog te manipuleren?

Turkije wedt op alle paarden tegelijk. Dat is niets nieuw.

Sidebar. Hoe belachelijk kut is het dat je Twitter niet meer kan lezen zonder account? Ben ik nu helemaal tinfoil hat of is dit een bewust3 zet van Elon om de informatiestroom over de oorlog te manipuleren?
tinfoil hat.

Elon heeft zo goed als meteen gratis starlink aangeboden aan oekraine toen hun infrastructuur aant falen was

Clusterbommen zijn nu iets wat ik zou gebruiken in een ander zijn land, maar toch niet op eigen land die je wil heroveren...

Das gewoon mijnen leggen voor u eigen soldaten indien ge oprukt. En indien ze hun land zouden heroveren gaan er daarvan nog vele gewone burgers aan sneuvelen, tot zelfs jaren later omdat er een hoog percentage ervan niet ontploft bij impact.
Het is een noodzakelijk kwaad en Oekraïne krijgt clusterbommen met een fail rate van maximum 2,5%. De fail rate van de Russisch clusterbommen zijn 40%. Dit valt dus nog relatief mee en die gebieden moeten sowieso nog uitgekamd worden voor Russische mijnen.

Die clusterbommen gaan ingezet worden om de loopgraven te bombarderen. Dit lijkt me één van de meest efficiëntste en veiligste oplossingen. Je kan dit gewoon niet goed doen met bommen die een geconcentreerde inslag hebben. Of je moet zoals Rusland chemisch wapens inzetten.

Het is een noodzakelijk kwaad en Oekraïne krijgt clusterbommen met een fail rate van maximum 2,5%. De fail rate van de Russisch clusterbommen zijn 40%. Dit valt dus nog relatief mee en die gebieden moeten sowieso nog uitgekamd worden voor Russische mijnen.

Die clusterbommen gaan ingezet worden om de loopgraven te bombarderen. Dit lijkt me één van de meest efficiëntste en veiligste oplossingen. Je kan dit gewoon niet goed doen met bommen die een geconcentreerde inslag hebben. Of je moet zoals Rusland chemisch wapens inzetten.
Waar heeft Rusland chemische wapens ingezet in deze oorlog?

Dit, je gaat sowieso minutieus elke loopgraaf erna moeten uitkammen om te voorkomen dat mensen/kinderen handgranaten en AK's vinden.

tinfoil hat.

Elon heeft zo goed als meteen gratis starlink aangeboden aan oekraine toen hun infrastructuur aant falen was

Dat is een urban legend. Het Amerikaanse ministerie van defensie betaalt Starlink voor het gebruik van die terminals. Bovendien heeft Elon tijdens de oorlog een behoorlijke ommekeer gemaakt en heeft hij tijdens cruciale momenten in het conflict Starlink zelfs uitgeschakeld aan het front.

Nu begrijp ik wel dat Starlink moet oppassen dat ze niet onder de Amerikaanse regelgeving rond wapenexporteurs zouden vallen omdat hun technologie gebruikt wordt in een gewapend conflict. Maar het is nu ook niet alsof het Elon's eerste keer is dat hij een dictator openlijk loopt op te vrijen.

Er zullen andere redenen zijn voor zijn acties bij Twitter. Maar het is wel een handig bijproduct.

Terug
Bovenaan