Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Dit kan vele kanten uitgaan en volgens mij weinig positieve buiten dan misschien een vervroegd einde van het conflict in Oekraïne.
Idem.

Nee. Bombarderen van bataljons die op weg zijn.
Dat lijkt me een haalbare operatie.

Alleen weten we niet zeker of de luchtmacht nog luistert naar Gerasimov ea
Er rijden burgers op die wegen. En normaal gezien gaat er heel wat planning tevoor aan zo'n missies.

Onderhandelen met Wagner bv, of een militaire klap uitdelen. Ik denk niet dat Wagner beschikt over veel luchtverdedigingscapaciteit. De Russische luchtmacht zou toch eenvoudig een paar bataljons moeten kunnen kunnen vernietigen.

Bombarderen op Russische steden? En eigen bevolking
Gaat lastig zijn hé.
Wagner heeft zich bij wijze van spreken ingegraven in Rostov.

Een aanval daar is vooral een aanval op gewone Russen en het gewone Russische leger.

« Mercenaries and auxiliaries are useless and dangerous; and if one holds his state based on these arms, he will stand neither firm nor safe; for they are disunited, ambitious and without discipline, unfaithful […] » Nicolo Machiavelli
Ik vraag mij af hoe lang het gaat duren voor er Russische troepen van het front worden weggetrokken om Moskou te verdedigen. Voorlopig weinig nieuws hierover maar je zou toch verwachten dat op zijn minst eenheden van de VDV zo snel mogelijk op een vliegtuig worden gezet.

Ondertussen zou er effectief gevochten worden in de omgeving van Voronezh.
AN-26 neergeschoten in dezelfde regio.

Na de oproep tot een opstand in Wit-Rusland roept ook de RVC op om in opstand te komen.
Wagner zou ondertussen gevechten tussen burgers moeten opbreken die respectievelijk Pro-Wagner en Anti-Wagner zijn.?

Leden van Russische elitetroepen zouden nu openlijk hun steun uitspreken voor Wagner. Hieronder een soldaat van de 217de guards airborne.
En hieronder delen van de 19de motor rifle division.

Een colonne die over honderden kilometer snelweg rijdt en geen enkele deftige luchtaanval van de Russen? Onvoorstelbaar
Inderdaad, er klopt iets niet aan heel dit verhaal.
Of het zou moeten zijn dat Putin nu al geen controle meer heeft over de luchtmacht...

Leden van Russische elitetroepen zouden nu openlijk hun steun uitspreken voor Wagner. Hieronder een soldaat van de 217de guards airborne.
Uiteraard allemaal moeilijk te verifiëren, feit is dat het reguliere leger absoluut geen tegenstand tegen Wagner geeft.

In een land als Rusland zou je denken dat zulke insubordinatie op heel korte tijd zeer krachtig wordt onderdrukt, maar er komt eigenlijk helemaal geen nieuws dat Wagner zelfs maar de minste tegenstand ondervindt...

Eigenlijk beangstigend, hoe positief dit misschien voor Oekraïne ook mag zijn!

Ergens spookt het gedacht door mijn hoofd dat putin nu denkt dat wagner samenheult met cia of ukraine en een aanval op russisch grondgebied doet. Ergo de nucleare doctrine kan gebruikt worden.

Een colonne die over honderden kilometer snelweg rijdt en geen enkele deftige luchtaanval van de Russen? Onvoorstelbaar
Inderdaad, er klopt iets niet aan heel dit verhaal.
Of het zou moeten zijn dat Putin nu al geen controle meer heeft over de luchtmacht...

Hoe verkoop je aan iedereen dat je de huurlingen die Bachmoet hebben ingenomen één maand later bombardeert op een Russische snelweg op een paar uur rijden van Moskou? :p

Je kan niet zomaar je luchtmacht sturen om je eigen burgers te bombarderen ookal lijken ze te rebelleren. :p

Je escaleert daarmee nog verder de situatie. En dat is wel heel precair nu want die verdedigen nog deels je front in Oekraïne, je economie ligt in stukken en je logistiek is al overbevraagd met een oorlog.

Uiteraard allemaal moeilijk te verifiëren, feit is dat het reguliere leger absoluut geen tegenstand tegen Wagner geeft.

In een land als Rusland zou je denken dat zulke insubordinatie op heel korte tijd zeer krachtig wordt onderdrukt, maar er komt eigenlijk helemaal geen nieuws dat Wagner zelfs maar de minste tegenstand ondervindt...

Eigenlijk beangstigend, hoe positief dit misschien voor Oekraïne ook mag zijn!
Een maat van me omschreef het zo:

Elk tanend imperium dat in grensconflicten verwikkelt geraakt voert alles naar de limes. Cf. Rome. Rusland is net zoals Rome een zeepbel geworden. Binnenin is er nauwelijks weerstand. Enkel bejaarde en onervaren garnizoentjes.

Ergens spookt het gedacht door mijn hoofd dat putin nu denkt dat wagner samenheult met cia of ukraine en een aanval op russisch grondgebied doet. Ergo de nucleare doctrine kan gebruikt worden.
Het zijn beangstigende tijden idd.

Ik had veel liever dat de "traditionele" oorlog zich had verdergezet naar whatever uitkomst.

Wat nu gebeurt, niemand weet wat waar dit gaat toe leiden.

Better the devil you know, weinig kans op dat nu!

Op de NOS is de analist van mening dat het mogelijk is dat Putin en Wagner nog steeds vriendjes zijn, en Putin van zijn generaals af wil op deze manier. De bende van Moskou vs de bende van Wagner, maar allebei wel onder Putin. Kan ook nog. Zo bizar… ik weet niet waarom, maar ik vind het absurder dan wat ik al heb meegemaakt. Klinkt haast Julius Caesariaans, de succesvolle veldheer die populairder wordt dan de president en er dus aan moet, waardoor hij openlijk kan oprukken tegen die president.
Het is echt volgen vol ongeloof. Moet daar ook een totaal ander leven zijn dan hier. Wij aanschuiven aan de Burger King, zij een legermacht door hun straten.

Dat is niet effe opstijgen, bommetjes droppen en terugkeren he. Wagner heeft ook Anti-lucht capaciteiten. Blindelings richting zo'n collone vliegen kan de luchtmacht zuur opbreken als ze niet op voorhand weten wat er tussen rijdt. Daarenbij schiet je niet met een raket of een bomb enkel de Wagner voertuigen uit, of je moet enkel geleide munitie gebruiken. Explosieven hebben ook een blast radius die perfect onschuldige burgers op die autostrades ook kunnen verwonden en doden.

Als ze onverschillig aanvallen gaan uitvoeren zonder kijken naar de eigen bevolking is dat enkel maar koren op de molen voor een échte burgeropstanding.

Volgens kolonel Housen heeft Wagner geen schijn van kans tegen het Russische leger dus ziet er goed uit voor Prigozhin & co.
Het is eigenlijk niet om mee te lachen, maar ja.

Wagner neemt de volledige stad waar een heel groot gedeelte van de oorlog in Oekraïne wordt aangestuurd én bevoorraad zonder slag of stoot over, inclusief de luchthaven van waaruit de luchtaanvallen vetrekken.Dus ja, het Russische leger was daar overduidelijk superieur!

Let op hé, Housen heeft gelijk natuurlijk, alleen vergeet hij dat het Russisch leger niet meer in Rusland zit, maar in Oekraïne!

De Kadyrovieten zijn volop onderweg naar Rostov, terwijl Wagner zich daar - volgens beelden - volop aan het voorbereiden zijn op een nakend gevecht. Curieus of daar effectief een groot stadsgevecht gaat ontstaan.

Volgens kolonel Housen heeft Wagner geen schijn van kans tegen het Russische leger dus ziet er goed uit voor Prigozhin & co.

Ik denk van alle mensen die je kan geloven, Housen wel één van de minst geloofwaardige is.

Op de NOS is de analist van mening dat het mogelijk is dat Putin en Wagner nog steeds vriendjes zijn, en Putin van zijn generaals af wil op deze manier. De bende van Moskou vs de bende van Wagner, maar allebei wel onder Putin. Kan ook nog. Zo bizar… ik weet niet waarom, maar ik vind het absurder dan wat ik al heb meegemaakt. Klinkt haast Julius Caesariaans, de succesvolle veldheer die populairder wordt dan de president en er dus aan moet, waardoor hij openlijk kan oprukken tegen die president.
Het is echt volgen vol ongeloof. Moet daar ook een totaal ander leven zijn dan hier. Wij aanschuiven aan de Burger King, zij een legermacht door hun straten.

Maar Putin is evengoed heel goed bevriend met Shoigu. Lijkt me toch heel ongeloofwaardig. Als Putin van z'n generaals af wil, wie gaat er dan het Russische leger leiden? Zo'n veredelde boer of kok kan je aan het hoofd hebben van een huurlingenleger, maar voor een professioneel leger heb je toch altijd iemand nodig uit legerkringen, of die tenminste aan de militaire academie heeft gezeten. Als de 'topgeneraals' er al niet in slagen om in Oekraïne iets te presteren, wat gaat zo'n random nieuwe generaal (zonder dezelfde ervaring) het dan wel kunnen, gegeven de Russische incompetentie die bijna inherent is? Ze hebben het afgelopen jaar al geregeld nieuwe bevelhebbers gehad, en die bakken er allemaal niks van.

Neenee, ik zet m'n geld eerder op een effectieve poging tot staatsgreep.

Terug
Bovenaan