Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Ik kan alleen maar inbeelden dat quasi elke militaire planner van het Pentagon momenteel uit zijn weekend gebeld is. Dit is een opportuniteit voor Oekraïne die z'n weerga in dit conflict niet kent.

Dat is niet effe opstijgen, bommetjes droppen en terugkeren he. Wagner heeft ook Anti-lucht capaciteiten. Blindelings richting zo'n collone vliegen kan de luchtmacht zuur opbreken als ze niet op voorhand weten wat er tussen rijdt. Daarenbij schiet je niet met een raket of een bomb enkel de Wagner voertuigen uit, of je moet enkel geleide munitie gebruiken. Explosieven hebben ook een blast radius die perfect onschuldige burgers op die autostrades ook kunnen verwonden en doden.

Als ze onverschillig aanvallen gaan uitvoeren zonder kijken naar de eigen bevolking is dat enkel maar koren op de molen voor een échte burgeropstanding.
Geloof ik niets van. Een paar tientallen burgerdoden op snelwegen is beter voor Putin dan een open oorlog in hartje Moskou.

FDus wat?

Putin wil wel, maar het leger wil niet meespelen?

Waarom zou hij het risico nemen om een vijandig leger tot in Moskou te laten komen?
Kan toch bijna niet.
Lijkt me dat hij de controle voor een groot stuk kwijt is, oftewel dat er inderdaad een complex spelletje aan de gang is waarbij Puting en Prigozhin onder 1 hoed spelen (zie bvb. post van Loser hierboven).

Zijn er eigenlijk al berichten van grote legereenheden die zich effectief bij de 'coupplegers' hebben aangesloten?

Dat is niet effe opstijgen, bommetjes droppen en terugkeren he. Wagner heeft ook Anti-lucht capaciteiten. Blindelings richting zo'n collone vliegen kan de luchtmacht zuur opbreken als ze niet op voorhand weten wat er tussen rijdt. Daarenbij schiet je niet met een raket of een bomb enkel de Wagner voertuigen uit, of je moet enkel geleide munitie gebruiken. Explosieven hebben ook een blast radius die perfect onschuldige burgers op die autostrades ook kunnen verwonden en doden.

Als ze onverschillig aanvallen gaan uitvoeren zonder kijken naar de eigen bevolking is dat enkel maar koren op de molen voor een échte burgeropstanding.
Volledig mee eens.

De vergissing die je ook niet op je rekening wil krijgen is toch ook --> Wagner? Die hun luchtafweer trekt toch op niks! FULL attack met 1000 toestellen! NU! Burgerdoden? Whatever!

Ik vrees dat van die 1000 er dan mogelijks honderden gewoon de lucht worden afgeknalt omdat je niet op voorhand goed gecheckt hebt of dit wel waar is. Dus zo van vandaag op morgen massaal in de aanval met uw luchtmacht? Dat lijkt mij geen goed plan. Worst case veel burgerdoden én heel uw luchtmacht eraan.

Maar Putin is evengoed heel goed bevriend met Shoigu. Lijkt me toch heel ongeloofwaardig. Als Putin van z'n generaals af wil, wie gaat er dan het Russische leger leiden? Zo'n veredelde boer of kok kan je aan het hoofd hebben van een huurlingenleger, maar voor een professioneel leger heb je toch altijd iemand nodig uit legerkringen, of die tenminste aan de militaire academie heeft gezeten. Als de 'topgeneraals' er al niet in slagen om in Oekraïne iets te presteren, wat gaat zo'n random nieuwe generaal (zonder dezelfde ervaring) het dan wel kunnen, gegeven de Russische incompetentie die bijna inherent is? Ze hebben het afgelopen jaar al geregeld nieuwe bevelhebbers gehad, en die bakken er allemaal niks van.

Neenee, ik zet m'n geld eerder op een effectieve poging tot staatsgreep.
Gewoon Prigo zelf als TOPgeneraal? Hij is wel een zakenman maar hij kent alle knepen van het vak en hij heeft de ervaring.

En wie zegt dat Poetin nog naar Oekraïne kijkt als Prigo hem heeft kunnen overtuigen dat het een 'verloren zaak' is? Als hij door Oekraïne te verlaten zijn eigen macht kan behouden, dan gaat ie dat doen hoor. Zolang hij de zwarte piet kan doorschuiven en zelf de 'held' kan blijven spelen.

Ik geloof het ook niet, en het is erg ver gezocht, maar ik sluit niks meer uit in deze uit de hand gelopen 'oorlog'.

Er is maar één zekerheid: Er is momenteel een interne machtstrijd aan de gang.

Laatst bewerkt:
Zijn er eigenlijk al berichten van grote legereenheden die zich effectief bij de 'coupplegers' hebben aangesloten?

Op social media lees je momenteel alles, inclusief over heelder brigades die zich reeds achter wagner geschaard hebben maar ik zie het nut nog niet echt om iets van die zaken te delen voor daar meer duidelijkheid over is.

Ik hoop dat het een 50/50 split wordt en uitdraait op een intern conflict dat maanden aansleept. 🤞
Maar dat zijn dromen en realiteit heeft een nasty habit om daar tegenin te gaan.

Tijd om de titel van het topic te updaten: Oorlog IN Rusland en Oekraïne.

Bizarre situatie, het werd van in den beginne wel gezegd dat een implosie van de macht in Rusland een mogelijk scenario was eens duidelijk werd dat de invasie niet verliep zoals wss verwacht. Maar dit scenario komt rechtstreeks uit een film. Waar is Dolph Lundgren als je hem nodig hebt?

Waarom zou hij het risico nemen om een vijandig leger tot in Moskou te laten komen?
Kan toch bijna niet.
Lijkt me dat hij de controle voor een groot stuk kwijt is, oftewel dat er inderdaad een complex spelletje aan de gang is waarbij Puting en Prigozhin onder 1 hoed spelen (zie bvb. post van Loser hierboven).

Als je bombardeert, kan je niet meer praten.

1) Hoe je het draait of keert, is Wagner één van de meer performante divisies in Oekraïne. Als je nog verder wilt met je Oekraïne-invasie, kan je ze moeilijk bombarderen.
2) Wil je luchtmacht dat wel doen? Krijg je dat intern verkocht dat degene waarmee je zij aan zij stond te vechten een maand geleden nu meedogenloos plat bombardeert?
3) Kan je het wel? Ik weet niet of het Russisch leger al te goed weet wat dat de capiciteiten zijn van die kolonne. Je kan er nog slechter uitkomen als men erin slaagt om een aantal vliegtuigen/helicopters uit de lucht te halen.
4) Hoe verkoop je dat aan iedereen dat er een noodzaak was om degene die "Bachmoet bevrijd hebben" een maand later te bombarderen? Je Russische staatsmedia gaat dat moeten spinnen en dat is niet een verhaal dat je in 1-2-3 kan klaarmaken.
5) Je gaat de snelweg beschadigen die een logistiek ader is naar Oekraïne. Dat is een rechtstreekse snelweg van Moskou naar Rostov.
6) Wat gaan de gevolgen zijn voor het moraal van de Russische troepen in Oekraïne zelf? Best mogelijk dat iedereen die daar zit, het afbolt als ze horen wat er allemaal gebeurd is.

Dat is niet iets wat je zomaar beslist op 1-2-3.

Op social media lees je momenteel alles, inclusief over heelder brigades die zich reeds achter wagner geschaard hebben maar ik zie het nut nog niet echt om iets van die zaken te delen voor daar meer duidelijkheid over is.

Ik hoop dat het een 50/50 split wordt en uitdraait op een intern conflict dat maanden aansleept. 🤞
Maar dat zijn dromen en realiteit heeft een nasty habit om daar tegenin te gaan.
Die verhouding kan snel wisselen als Wagner de alpha blijkt te zijn. Op papier kunnen ze het Russische leger niet aan, maar dat is een papieren tijger en hun beste manschappen staan aan het front. Het lijkt me alleen nogal onwezenlijk dat Wagner de boel gaat overnemen, maar de laatste 24u zijn al onwezenlijk genoeg. Alles kan in de jaren twintig van deze eeuw.

Positief nieuws (voor Rusland) via de Twitter spaces live call.
Blijkbaar zou er een akkoord zijn tussen Putin en Prigozhin om de hostiliteiten te stoppen, al dan niet tijdelijk (volgens Lukashenko press service).
To be confirmed.

Blijkbaar zou er een akkoord zijn tussen Putin en Prigozhin om de hostiliteiten te stoppen, al dan niet tijdelijk (volgens Lukashenko press service).
To be confirmed.
Wel, als jij het weet voor CNN/BBC/Al Jazeera, chapeau!

To be confirmed.
Wat voor een dwaze zet zou dit dan zijn van Priogozhin. Daarmee riskeert hij nog eens verdeeldheid binnen Wagner.

Het enige wat ik nog kan bedenken is dat de staatgreep een setup is voor een absurd große Lüge en Putin zich zonder gezicht verlies kan terugtrekken uit Oekraïne. Prigozjin zou het al die tijd goed voor gehad hebben met Putin en wou Putin beschermen tegen zijn generalen die onder één hoedje spelen met de Oekraïne. Dus één grote fc kampioenen aflevering. Als ik Putin was, zou ik Prigozjin zo snel mogelijk een kogel door de kop knallen. Prigozjin heeft een veel te grote mond en is met zijn prive leger enorm gevaarlijk.

Terug
Bovenaan