Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Militaire experten verwachten dat Oekraïne verliezen gaat lijden, dat is normaal bij een offensief. Leopard II-tanks zijn misschien wel beter dan wat de Russen te bieden hebben, maar dat zijn geen onoverwinnelijke tanks. Bovendien gaan ze een offensief moeten uitvoeren zonder noemenswaardige luchtdekking, wat hen extra kwetsbaar maakt voor tankafweermiddelen of artillerie of de Russische luchtmacht. Het komt erop neer om momentum te creëren en een doorbraak zoveel mogelijk uit te buiten.

Tussen nu en een week zullen we zien hoever ze staan.
 

Dus de Russen wilden Oekraïne chanteren met de dam, maar waren zo incompetent dat ze hem per ongeluk hebben opgeblazen.
Vind ik eindelijk nog de meeste geloofwaardige verklaring. Niet vergeten dat ze ook explosieven hebben geplaatst op 3 reactoren van de kerncentrale.

Details: "It's not them [Ukraine – ed.] who have struck. Our sabotage group is there. They wanted to scare them with this dam. It didn't go according to plan, it was more than they planned," says the Russian military.
 

Dus de Russen wilden Oekraïne chanteren met de dam, maar waren zo incompetent dat ze hem per ongeluk hebben opgeblazen.
Vind ik eindelijk nog de meeste geloofwaardige verklaring. Niet vergeten dat ze ook explosieven hebben geplaatst op 3 reactoren van de kerncentrale.
Bovenstaande is nog niet officieel bevestigd door een onafhankelijke instantie, maar ik schrik daar niet van dat ze per ongeluk die dam hebben opgeblazen. Dat lijkt me inderdaad het meest plausibele scenario
 

Dus de Russen wilden Oekraïne chanteren met de dam, maar waren zo incompetent dat ze hem per ongeluk hebben opgeblazen.
Vind ik eindelijk nog de meeste geloofwaardige verklaring. Niet vergeten dat ze ook explosieven hebben geplaatst op 3 reactoren van de kerncentrale.
Laten we hopen dat ze geen woepsiepoepsie doen met de kerncentrale, hoewel die dam al catastrofaal genoeg is.
 
Wat een wazige beelden zijn dit (Dat eerste filmke - wat wel normaal is dat is night vision zeker .. of zoiets)? Ik zie amper tot niks op die beelden. Maar goed, het zal wel kloppen dat er Leo's & Bradley's vernietigd zijn. Dat is onvermijdelijk.

We zullen het over een maandje wel weten of er enig succes is of niet.

Ja het is duidelijk dat Oekraïne her en der wel fouten zal maken en dat ze materiaal gaan verliezen.
Maar ja dat is oorlog, .. ze zijn nu het aanvallende kamp. Dat kost mee resources dan verdedigen.
 
Laatst bewerkt:
Wat een wazige beelden zijn dit (Dat eerste filmke - wat wel normaal is dat is night vision zeker .. of zoiets)? Ik zie amper tot niks op die beelden. Maar goed, het zal wel kloppen dat er Leo's & Bradley's vernietigd zijn. Dat is onvermijdelijk.

We zullen het over een maandje wel weten of er enig succes is of niet.
KA-52 FLIR is niet van de modernste, maar in de beelden overdag zie je het duidelijk.

En om niet enkel te doomen.
Meerdere Russische bronnen zeggen dat UA tot aan Robotyne opgerukt is.
Screenshot_1321.png


Is er een (geclaimde) video van 50 russen die hun posities verlaten.
Is er op andere plaatsen ook beweging.
En rukt UA op de flanken van Bakhmut ook verder op.

@Avondland 't is idd een trend. Zeker bij drone of heli beelden, grondgevechten hebben vaker het originele geluid.
 
Misschien wat te vroeg om al met analyses af te komen nu het offensief intenser begint te worden, maar dit is niet het enige bericht dat ik lees dat het geen walk in the park zal zijn. Het verlaten van Kherson was militair correct en het Kharkov-front was belachelijk slecht verdedigd waardoor de Russen halsoverkop moesten terugtrekken. Deze keer zal het wellicht wat moeilijker verlopen.

En ook weer opletten met alle filmpjes die we te zien krijgen. Ongetwijfeld zit daar heel wat foutieve informatie tussen, zoals beelden van vernietigde tanks uit vorige oorlogen.

 
Wat een wazige beelden zijn dit (Dat eerste filmke - wat wel normaal is dat is night vision zeker .. of zoiets)? Ik zie amper tot niks op die beelden.
Lijkt mij dat er rond seconde 7 een Vikhr(-achtige) raket wordt gelanceerd die ze naar het doelwit blijven sturen met een laser tot impact.
 
Ik blijf bij wat ik al eerder zei. Dit tegenoffensief zal geen grote veranderingen teweeg brengen wat betreft de controle over de gecontesteerde gebieden. Het beste wat dit kan opleveren is een patstelling die leidt tot vredesonderhandelingen.

Enfin, ik hoop dat ik mis ben. Er zou niets mooier zijn dan Oekraïne die over de RU linies heen walst.
Maar ik zie het niet gebeuren en dan is wat ik hierboven schreef nog de best mogelijke optie.
 
Verliezen gaan ze zijn. Mocht dat niet het geval zijn dan had Oekraïne al lang aangevallen.
De vraag is hoeveel verliezen maar ik vermoed dat ze wel gaan doorbreken. Te veel analisten en expertise achter om een slechte gok te wagen.
Grootste verliezen zijn ook in de gebieden waar beste Russische troepen zitten. Mochten ze daar doorbreken dan vermoed ik dat je heel de fronlinie gaat zien breken.
 
Poetin die verklaart dat het tegenoffensief momenteel volledig mislukt.
Mmm .. als Poetin dat zegt dan is dit een veeg teken voor Rusland .. lol ..

Grapje, maar wat die mens allemaal zegt, daar geloof ik dus al lang niks meer van.
 
Ik mis vooral het gebrek aan succesberichten uit het Oekraïne kamp. Bij ieder klein succesje staat Reddit normaal vol. Nu is het bijzonder stil, dit baart mij redelijk wat zorgen.
 
Ik mis vooral het gebrek aan succesberichten uit het Oekraïne kamp. Bij ieder klein succesje staat Reddit normaal vol. Nu is het bijzonder stil, dit baart mij redelijk wat zorgen.

Bij vorige offensief was dit ook zo in het begin.
Oekraïne vraagt dat ook om niks te posten over successen en troepbewegingen.

Kan zijn dat het heel goed wordt opgevolgd :)
 
Ik mis vooral het gebrek aan succesberichten uit het Oekraïne kamp. Bij ieder klein succesje staat Reddit normaal vol. Nu is het bijzonder stil, dit baart mij redelijk wat zorgen.
Wat bassie zegt en .. ik vind het vreemd dat mensen verwachten dat na 3 dagen offensief er "mogelijks" nog niks speciaal gebeurd is en dat men al vragen stelt over dit offensief.

Het lijkt hier wel Rusland dat op voorhand dacht dat ze aan de poorten van Kiev zouden staan na amper 3 dagen.
Maar nu Oekraïne na 3 dagen 'mogelijks' nog nergens staat, dan is dit al een heel groot probleem? :tongue:
 
Wat bassie zegt en .. ik vind het vreemd dat mensen verwachten dat na 3 dagen offensief er "mogelijks" nog niks speciaal gebeurd is en dat men al vragen stelt over dit offensief.

Het lijkt hier wel Rusland dat op voorhand dacht dat ze aan de poorten van Kiev zouden staan na amper 3 dagen.
Maar nu Oekraïne na 3 dagen 'mogelijks' nog nergens staat, dan is dit al een heel groot probleem? :tongue:
Ze hebben ook nog niet veel manschapen en materieel ingezet.
 
Zulke benamingen zijn volledig onnodig.
Nu zien we de andere kant van het verhaal hé. Oekraïne heeft geen noemenswaardige luchtmacht (meer) en dus is hun gepantserde speerpunt kwetsbaar.


Ondertussen bestoken de russen evacuatiepunten in Kherson. Net als je denkt dat dat kakkerlakkenvolk niet lager kan vallen
 
Laatst bewerkt:
Nu zien we de andere kant van het verhaal hé. Oekraïne heeft geen noemenswaardige luchtmacht (meer) en dus is hun gepantserde speerpunt kwetsbaar.


Ondertussen bestoken de russen evacuatiepunten in Kherson. Net als je denkt dat dat kakkerlakkenvolk niet lager kan vallen
Ik hoop dat je daar dan Russische militairen mee bedoelt , en niet het Russisch volk in het algemeen. 'kakkerlakkenvolk'
 
Terug
Bovenaan