Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Ik geloof persoonlijk niet in een nucleaire aanval maar na wat de Russen hebben gedaan met die dam zou ik er ook een pak minder van verschieten moesten ze in een verdere fase ook die kerncentrale van Zaporizha saboteren, met alle gevolgen van dien.
 
Het lijkt erop dat het begonnen is.

Kennelijk wel al in een val gelopen.

Die dingen gebeuren wel eens in een oorlog. We zien dat vooral gebeuren met Russische tanks, omdat we die beelden uit het pro-Oekraïense kamp nu eenmaal sneller en veel vaker te zien krijgen.

Ik lees hier en daar wel dat de verliezen behoorlijk groot zijn aan Oekraïense zijde, maar ook dat lijkt me niet abnormaal voor de aanvallende zijde. Het zal erop aankomen die ene finale push te doen waarbij je door het front breekt en dat momentum kan uitbuiten. Dat moment is nog niet gekomen. Een bijkomende moeilijkheid voor Oekraïne is het gebrek aan luchtsteun. De Oekraïense luchtmacht is gedecimeerd en de F-16's zijn nog lang niet te zien. Als die al komen zal het mondjesmaat zijn en pas op langere termijn in grotere mate. Niemand weet op dit moment hoe de situatie er tegen dan uit ziet.

Vredesgesprekken gaan er pas komen als minstens een van beide partijen uitgeput in de touwen ligt.
 
Die dingen gebeuren wel eens in een oorlog. We zien dat vooral gebeuren met Russische tanks, omdat we die beelden uit het pro-Oekraïense kamp nu eenmaal sneller en veel vaker te zien krijgen.

Ik lees hier en daar wel dat de verliezen behoorlijk groot zijn aan Oekraïense zijde, maar ook dat lijkt me niet abnormaal voor de aanvallende zijde. Het zal erop aankomen die ene finale push te doen waarbij je door het front breekt en dat momentum kan uitbuiten. Dat moment is nog niet gekomen. Een bijkomende moeilijkheid voor Oekraïne is het gebrek aan luchtsteun. De Oekraïense luchtmacht is gedecimeerd en de F-16's zijn nog lang niet te zien. Als die al komen zal het mondjesmaat zijn en pas op langere termijn in grotere mate. Niemand weet op dit moment hoe de situatie er tegen dan uit ziet.

Vredesgesprekken gaan er pas komen als minstens een van beide partijen uitgeput in de touwen ligt.
Absoluut dat het erbij hoort.

Kennelijk enorme brand in Berdyansk broodfabriek zou gebombardeerd zijn.
 
Daar geloof ik niets van.
Oekraïne zal blijven bestaan en haar grenzen zullen niet heel erg verschillen met wat er nu aan de facto grens ligt.
Of ze nu succesvol zijn in hun offensief of niet.
Oekraïne zal nog even blijven bestaan wil je zeggen.

Rusland vindt alvast dat ze volstrekt geen bestaansrecht hebben en hun eigendom zijn, en de enige reden dat Oekraïne nog bestaat is door de voor de Russen totaal onverwachte tegenstand en eenheid van de Oekraïners, de voor de Russen totaal onverwachte eenheid van de Nato landen samen met de combinatie van incompetentie van de Russische oorlogsvoering en de diepgewortelde corruptie die ervoor gezorgd heeft dat hun voorraden/supply chains niet je dat zijn en hun superwapens niet zo super blijken te zijn.

Vergeet niet dat het doel bij het begin van de oorlog het totaal veroveren van Kiev en het omverwerpen van de Oekraïense regering in een soort van blitz krieg was!

Als er nu een onderhandelde "vrede" komt, dan gaat dat enkel zijn tot de Russen hun wonden hebben gelikt, geleerd hebben van waar het nu is fout gegaan (indien dat logge apparaat dat überhaupt kan), om dan de overeenkomsten in de vuilbak te smijten en dan Oekraïne eens en voor altijd van de kaart vegen...


En de enige manier om dat te vermijden is op zijn minst terug gaan naar hoe het was net voor de oorlog was begonnen. De Krim is IMO enkel een bonus en niet cruciaal, maar begrijp wel dat de Oekraïners het allemaal terug zouden willen.
 
De Oekraïense luchtmacht is gedecimeerd
Dat weet ik zo nog niet. De verloren MiG-29's en Su-25's zijn allemaal aangevuld met donaties, Su-24 had men zoveel in opslag, dat men die verliezen ook heeft kunnen aanvullen, Su-27 is mogelijk wel een probleem. Daar had men ook nog opslag van, maar die is mogelijk allemaal opgebruikt ondertussen.

Het probleem is dat er gewoon gigantisch veel luchtafweer is, waardoor men onvoldoende steun kan bieden. Maar gedecimeerd is de luchtmacht zeker niet. Westerse toestel zijn gewoon beter, daarom dat men die wil.
 
Laatst bewerkt:
Stoltenberg was snel met het wijzen naar Rusland voor de dambreuk bij Nova Khakovka, maar de VS wacht nog even af.

8n4smuu8qt4b1.jpg
 
Laatst bewerkt:
De laffe en 'geniale' taktiek van de Russen om de reddingspogingen in Kherson te besturen met artillerie vuur:
https://v.redd.it/yi3711f3hs4b1/DASH_720.mp4?source=fallback

Maar wat me nu opvalt: die bom valt een tiental meter naast het bootje in het water en de mensen worden eigenlijk enkel nat. Men moet dus al een echte hit hebben, of een gebouw raken, om echt schade aan te richten.
Dus de Russen zitten hun munitie te verspillen en vooral nog veel verontwaardiging op te roepen voor geen enkel tactisch nut.
 
Daar geloof ik niets van.
Oekraïne zal blijven bestaan en haar grenzen zullen niet heel erg verschillen met wat er nu aan de facto grens ligt.
Of ze nu succesvol zijn in hun offensief of niet.
Ik zeg niet dat Rusland bij een gefaald Oekraïens tegenoffensief zomaar eventjes Kiev kan binnenrollen. Wel dat een gefaald offensief nefaste gevolgen zal hebben voor Oekraïne. Zelensky heeft intens gelobbyd voor Westerse tanks en heeft die ook gekregen, met meer onderweg. Als ze zware verliezen lijden worden die niet zo snel aangevuld, lijkt me. Het waarschijnlijke scenario van een mislukt offensief zal eerder frozen conflict zijn. Als we ervan uitgaan dat het offensief wél slaagt (en daar zullen we tussen nu en een week wel meer duidelijkheid over krijgen schat ik), dan zitten we in een straatje met heel wat verschillende uitgangen. Het gunstigste scenario is dat Rusland haar troepen terugtrekt zoals dat is gebeurd in Tjsetjsenië in 1996 (alleen denk ik niet dat ze zich uit de Krim gaan terugtrekken).

Het verhaal met de F-16's is ook niet zo evident. Je hebt ervaren piloten nodig die voldoende Engels kunnen om een moeilijke opleiding aan te gaan, want dat is een ander ecosysteem dan de Sovjettoestellen waarmee ze vertrouwd zijn. Ik las recent dat 20 piloten hiervoor geselecteerd waren, mogelijk zijn dat er intussen meer. En dan heb je nog de aanpassing van infrastructuur, logistiek, de opleiding voor mechaniekers, zien dat ze voldoende wapens hebben, ...

Anderzijds: Oekraïne heeft bewezen dat het zich enorm snel kan aanpassen, dus ik acht het zeker niet onmogelijk dat ze zich kunnen organiseren maar evident zal het zeker niet zijn en je hebt ook genoeg ervan nodig om een impact te hebben op de luchtoorlog. De Russische luchtvloot is nog altijd zeer omvangrijk.

EDIT: weer overal raketaanvallen. Het Kremlin zal wel weer spreken over ultraprecieze raketinslagen op cruciale militaire infrastructuur en 5 NAVO-hoofdkwartieren die ze hebben opgeblazen en een voorraadmagazijn van 50 Leopard 2-tanks.
 
Laatst bewerkt:
Het verhaal met de F-16's is ook niet zo evident. Je hebt ervaren piloten nodig die voldoende Engels kunnen om een moeilijke opleiding aan te gaan, want dat is een ander ecosysteem dan de Sovjettoestellen waarmee ze vertrouwd zijn. Ik las recent dat 20 piloten hiervoor geselecteerd waren, mogelijk zijn dat er intussen meer. En dan heb je nog de aanpassing van infrastructuur, logistiek, de opleiding voor mechaniekers, zien dat ze voldoende wapens hebben, ...
Naar wat ik lees, is infrastructuur en mechaniekers een groter probleem dan de piloten.
Natuurlijk: je hebt vliegen en vliegen.
- F-16 vliegen (opstijgen, landen, zelfs dogfights) zal relatief eenvoudig zijn voor een ervaren MiG-29 of Su-27 piloot.
- gecoördineerd aanvallen icm met andere vliegtuigen en landmacht en alle wapensystemen optimaal gebruiken, dat is nog iets anders. Aan de andere kant: kennelijk kunnen de Russen dat ook niet met hun eigen toestellen.
Ik zou de Oekraïense luchtmacht (piloten en grondpersoneel) toch niet onderschatten. De motivatie lijkt zéér groot (bij alle krijgsmacht onderdelen trouwens)
 
Naar wat ik lees, is infrastructuur en mechaniekers een groter probleem dan de piloten.
Natuurlijk: je hebt vliegen en vliegen.
- F-16 vliegen (opstijgen, landen, zelfs dogfights) zal relatief eenvoudig zijn voor een ervaren MiG-29 of Su-27 piloot.
- gecoördineerd aanvallen icm met andere vliegtuigen en landmacht en alle wapensystemen optimaal gebruiken, dat is nog iets anders. Aan de andere kant: kennelijk kunnen de Russen dat ook niet met hun eigen toestellen.
Ik zou de Oekraïense luchtmacht (piloten en grondpersoneel) toch niet onderschatten. De motivatie lijkt zéér groot (bij alle krijgsmacht onderdelen trouwens)
De Russische luchtmacht heeft geen historische ervaring met gecompliceerde combined arms oorlogsvoering op grote schaal* - deze oorlog is voor hen een enorme leerschool die hen zeer duidelijk moeilijk valt, de VS heeft die ervaring wel en die kennis kan Oekraïne héél goed gebruiken.

Dat verklaart ook wel wat, denk ik.

*na WOII heeft Rusland/USSR geen noemenswaardige conventionele oorlog meer gevoerd. De VS wel.
 
Daar geloof ik niets van.
Oekraïne zal blijven bestaan en haar grenzen zullen niet heel erg verschillen met wat er nu aan de facto grens ligt.
Of ze nu succesvol zijn in hun offensief of niet.
Oekraïne zal zeker blijven bestaan maar al zeker zonder de Krim en de zonder de Donbass.
Het huidige offensief zal bepalen of ze nog meer gaan verliezen.
Het is nog te vroeg om échte conclusies te trekken maar als de oekraïense verliezen zich zo blijven opstapelen zitten ze binnen de maand door hun maandenlang zorgvuldig opgebouwde en getrainde reserve die tot de tanden bewapend is met westers materiaal.
 
Oekraïne zal zeker blijven bestaan maar al zeker zonder de Krim en de zonder de Donbass.
Het huidige offensief zal bepalen of ze nog meer gaan verliezen.
Het is nog te vroeg om échte conclusies te trekken maar als de oekraïense verliezen zich zo blijven opstapelen zitten ze binnen de maand door hun maandenlang zorgvuldig opgebouwde en getrainde reserve die tot de tanden bewapend is met westers materiaal.
Waarom trek je dan al conclusies?
 
Terug
Bovenaan