Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

homeless-guy-and-computer2.jpg


@Avondland na de bom
Aan het typen: "We moeten afwachten met oordelen, misschien bedoelde Putin dit niet zo.
En we mogen niet vergeten dat de Amerikanen ook geen heiligen zijn, want zij wierpen de eerste nucleaire bom in de geschiedenis."
 
Er stond vandaag een artikel in het Nieuwsblad dat er nog geen tekenen zijn dat Putin nucleaire wapens gaat gebruiken. Er zijn nog geen wapens verplaatst naar locaties, nog geen bewegingen gespot door de inlichtingendiensten. Komende weken zouden cruciaal kunnen zijn, indien ze donetsk enz niet kunnen behouden. De meest waarschijnlijke zet (in het geval van gebruik van nucleaire wapens) zou een demonstratie zijn boven een afgelegen gebied als last warning. Een andere mogelijkheid zou zijn om meer sabotage-oorlog te gaan voeren tegen Europa en Kiev.
 
Denk The Road, maar dan in het echt. Als het ooit écht zover komt hoop ik dat ik sterf tijdens de ontploffingen en niet van de honger, kou en ontbering.
Ja, om nog maar te zwijgen over sterven omwille van de fall-out.. een langzame maar pijnlijke dood..
 
Daarom zal het ook niet snel gebeuren
Er stond vandaag een artikel in het Nieuwsblad dat er nog geen tekenen zijn dat Putin nucleaire wapens gaat gebruiken. Er zijn nog geen wapens verplaatst naar locaties, nog geen bewegingen gespot door de inlichtingendiensten. Komende weken zouden cruciaal kunnen zijn, indien ze donetsk enz niet kunnen behouden. De meest waarschijnlijke zet (in het geval van gebruik van nucleaire wapens) zou een demonstratie zijn boven een afgelegen gebied als last warning. Een andere mogelijkheid zou zijn om meer sabotage-oorlog te gaan voeren tegen Europa en Kiev.

516010
 
Ja, om nog maar te zwijgen over sterven omwille van de fall-out.. een langzame maar pijnlijke dood..
Die mensen die in Pompei overleden zijn (uitbarsting Vesuvius), voor de ongelukkigen was dit ook een zeer pijnlijke dood.
De overlevers, die hun longen werden uit elkaar getrokken / ontploft en daarna zijn ze gestikt.

Als er een kernwapen ontploft dicht bij mij, dan hoop ik dat ik gewoon dood ben tijdens mijn slaap.
Met wat pech ga je eerst nog heel hard afzien, om finaal alsnog het bijltje er bij neer te leggen ..
 
Er wordt hier met atoombommen gesmeten alsof het pokerkaarten zijn. Laten we niet vergeten dat die op Hiroshima en Nagasaki maar een fractie van de kracht hadden van wat nu een atoombom of een tactische nucleaire bom is. Eens dat er eentje valt mocht ge op uw knieën hopen dat er nog iets overblijft van u of van de regio. En de heropbouw kan je al zeker vergeten wegens de fallout.

Dus neen, laten we die toer niet opgaan en zelfs het idee niet naar boven halen.

Om even terug te komen op die discussie over nucleaire oorlog, en hopelijk de discussie hiermee af te sluiten:


Dit is een studie van vorige maand he.

Er stond vandaag een artikel in het Nieuwsblad dat er nog geen tekenen zijn dat Putin nucleaire wapens gaat gebruiken. Er zijn nog geen wapens verplaatst naar locaties, nog geen bewegingen gespot door de inlichtingendiensten. Komende weken zouden cruciaal kunnen zijn, indien ze donetsk enz niet kunnen behouden. De meest waarschijnlijke zet (in het geval van gebruik van nucleaire wapens) zou een demonstratie zijn boven een afgelegen gebied als last warning. Een andere mogelijkheid zou zijn om meer sabotage-oorlog te gaan voeren tegen Europa en Kiev.

Mbt het nucleaire verhaal stond gisteren ook een interview in de Morgen met Ivo van de Wijdeven: https://www.demorgen.be/nieuws/poet...ezen-historicus-ivo-van-de-wijdeven~b3b84169/


Zal hij nucleaire wapens gebruiken?​

“Die vraag vind ik moeilijk te beantwoorden. Als we het over de zogenaamde tactische kernwapens hebben: daar heb je in militair opzicht vrij weinig aan. Ik heb oefeningen en scenario’s uit de periode van de Koude Oorlog gezien – eventuele massale aanvallen van het Oostblok op het Westen werden destijds vaak bestudeerd, en daaruit bleek dat je om indruk te maken toch minstens honderd kleine kernbommen moet gebruiken. Dan zijn conventionele wapens eigenlijk net zo effectief.”

En een zware kernbom?​

“Dat zou een heuse terreurdaad zijn – een bom op Kiev bijvoorbeeld. Ik hoop dat zelfs Poetin zich achter de oren zal krabben voor hij daartoe overgaat. Wat mij op dat vlak wat geruststelt, is dat Xi Jinping niet blij zal zijn als Poetin kernwapens gebruikt.”
 
Niks speciaals aan, die Tu's roteren constant tussen basissen en Olenya is daar één van.
Iets verder oost ligt hun belangrijkste onderzee basis en nu ze een groot deel van hun grondtroepen aan de Finse en Baltische grens naar Oekraïne gestuurd hebben is er zo toch iets van afschrikking.


Zo'n straatinterviews baren mij wel zorgen, een groot deel van de russische bevolking lijkt echt wel ieder woord van Putin te geloven en letterlijk te herhalen.
Zelfs mocht Putin deze minuut doodvallen heb je nog altijd een land dat overtuigd is dat het grote Russische rijk in ere hersteld moet worden.
 
Niks speciaals aan, die Tu's roteren constant tussen basissen en Olenya is daar één van.
Iets verder oost ligt hun belangrijkste onderzee basis en nu ze een groot deel van hun grondtroepen aan de Finse en Baltische grens naar Oekraïne gestuurd hebben is er zo toch iets van afschrikking.


Zo'n straatinterviews baren mij wel zorgen, een groot deel van de russische bevolking lijkt echt wel ieder woord van Putin te geloven en letterlijk te herhalen.
Zelfs mocht Putin deze minuut doodvallen heb je nog altijd een land dat overtuigd is dat het grote Russische rijk in ere hersteld moet worden.
Ik geloof niet echt in die straatinterviews (of bekijk het alleszins met een geote korrel zout). Ze kunnen 10 mensen interviewen waarvan 7 anti-putin, ma toch enkel 3 pro-putin beelden tonen en zo doen uitschijnen dat iedereen pro is
 
Ik geloof niet echt in die straatinterviews (of bekijk het alleszins met een geote korrel zout). Ze kunnen 10 mensen interviewen waarvan 7 anti-putin, ma toch enkel 3 pro-putin beelden tonen en zo doen uitschijnen dat iedereen pro is
Dat interview kan ook in Brussel gebeuren. Zelfs onder Belgen (die geen Russische familie of oorsprong hebben) heb je Poetin aanhangers. We moeten daar niet naïef over doen.
 
Dunno.
Kijk soms ook naar "inside russia" en anderen die ondertussen al gevlucht zijn, en het is iets dat altijd terugkomt.
 
Ik volg de youtuber van wie het bovenstaande straatinterview in Moskou is al héél erg lang en hij is duidelijk heel erg tégen de invasie. Het valt vaak op dat oudere mensen pro-oorlog zijn, en veel jonge mensen anti, al zijn er natuurlijk wel uitzonderingen. Soms gek om te zien dat mensen echt kritiek hebben op Poetin in die straatinterviews. Ik zou me erg ongemakkelijk voelen om als Rus openbaar kritiek te geven over zo'n delicate politieke onderwerpen. Hij laat ook vaak vallen dat zn interviews niet gelden als een algemene opinie, en probeert ook vaak buiten Moskou en St Petersburg, in het platteland, mensen te spreken. Het blijft wel eng om al die mensen te zien die de propaganda van Poetin zonder aarzelen herhalen.
 
Het blijft wel eng om al die mensen te zien die de propaganda van Poetin zonder aarzelen herhalen.
Stel dat wat wij op TV, in de media en in de boekskes, zien en lezen in praktijk 'fictie' zou zijn. Uw vrienden en familie geloven ook die 'fictie'. Heel uw leven zie je NIETS anders dan die 'fictie'. Dus je ziet die leugens al 70+ jaar (want je bent al een beetje ouder), passeren en je doet geen enkel efforke om uit te zoeken of dit allemaal wel klopt (Je IQ is niet bijster hoog of het interesseert u geen bal zolang je maar goed kan leven).

En als wat oudere Vlaming, praat en begrijp je alleen Nederlands, Frans en Engels zijn u vreemd, een PC of laptop heb je niet, laat staan internet. Een GSM is vreemd voor jou. Reizen buiten Rusland. NEVER. Je bent dan ook maar een boerreke op het platteland. Je ziet dus echt niks van de buitenwereld. Zou jij die fictie dan onzin vinden of zou jij dat dan allemaal geloven? :unsure:

Puur hypothetisch natuurlijk ...
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Patj
Stel dat wat wij op TV, in de media en in de boekskes, zien en lezen in praktijk 'fictie' zou zijn. Uw vrienden en familie geloven ook die 'fictie'. Heel uw leven zie je NIETS anders dan die 'fictie'. Dus je ziet die leugens al 70+ jaar (want je bent al een beetje ouder), passeren en je doet geen enkel efforke om uit te zoeken of dit allemaal wel klopt (Je IQ is niet bijster hoog of het interesseert u geen bal zolang je maar goed kan leven).

En als wat oudere Vlaming, praat en begrijp je alleen Nederlands, Frans en Engels zijn u vreemd, een PC of laptop heb je niet, laat staan internet. Een GSM is vreemd voor jou. Reizen buiten Rusland. NEVER. Je bent dan ook maar een boerreke op het platteland. Je ziet dus echt niks van de buitenwereld. Zou jij die fictie dan onzin vinden of zou jij dat dan allemaal geloven? :unsure:

Puur hypothetisch natuurlijk ...
Laten we een brief schrijven en deze per postduif naar dat simpel Russich boerke vliegen om het eens te vragen... Puur hypothetisch he, mss kennen ze die postduif nog niet.. :S
 
WarmonitorUA:

Russian source on Kherson region "The advanced enemy units penetrated to the outskirts of the village of Belyaevka. The village of Shevchenkovka is under the control of the Armed Forces of Ukraine. The depth of the enemy breakthrough exceeded 7 kilometers"
Dus ook daar wordt nu flinke vooruitgang geboekt...
 
Kherson wordt ook stilletjes aan in de tang geknepen. Benieuwd wat er daar de komende dagen gaat gebeuren. Kan weer eens een hoofdpunt worden in het hele verhaal.
 
Terug
Bovenaan