Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Toch iets wat we ten alle tijde moeten proberen te vermijden , lijkt me .
Er wordt hier met atoombommen gesmeten alsof het pokerkaarten zijn. Laten we niet vergeten dat die op Hiroshima en Nagasaki maar een fractie van de kracht hadden van wat nu een atoombom of een tactische nucleaire bom is. Eens dat er eentje valt mocht ge op uw knieën hopen dat er nog iets overblijft van u of van de regio. En de heropbouw kan je al zeker vergeten wegens de fallout.

Dus neen, laten we die toer niet opgaan en zelfs het idee niet naar boven halen.
 
Rusland dreigt al maanden met vanalles en nog wat.
Nu ze die 4 regio's beschouwen als Russisch grondgebied verwacht ik weer een dreigement een van de komende dagen:
"Oekraïne (en het Westen) heeft 48u de tijd om zich terug te trekken uit onze gebieden, want anders ... ." of iets van die aard.

Het is dan afwachten hoe serieus dat dreigement ingeschat wordt door de Westerse strijdkrachten.
Door te vechten in het gebied, met duizenden ongetrainde en ongemotiveerde recruten, zie ik ze die gebieden niet snel innemen.
 
Heel die speech leest niet alleen als een quasi oorlogsverklaring aan het Westen. Maar evenzeer aan alle Russen die niet aan Putins ideaalbeeld voldoen. Voorop de LGTBQ gemeenschap, maar ook bijvoorbeeld atheïsten lijken een doelwit te worden. Scary place dit Rusland en helaas hebben het allemaal al eens gezien. En dat liep niet goed af.
En zeggen dat die imperialistische praat van Putin, en het feit dat hij opnieuw meermaal vermeldt dat Oekraïene historisch echt wel bij Rusland hoort, allemaal te wijten is aan het feit dat wij Putin opgestookt hebben!

Blijft fantastisch dat er hier bij het begin van de oorlog pipo's waren die vonden dat Putin uitgelokt werd door ons om Oekraíene binnen te vallen.

Hilarische tijden waren dat.
 
Rusland dreigt al maanden met vanalles en nog wat.
Nu ze die 4 regio's beschouwen als Russisch grondgebied verwacht ik weer een dreigement een van de komende dagen:
"Oekraïne (en het Westen) heeft 48u de tijd om zich terug te trekken uit onze gebieden, want anders ... ." of iets van die aard.

Het is dan afwachten hoe serieus dat dreigement ingeschat wordt door de Westerse strijdkrachten.
Door te vechten in het gebied, met duizenden ongetrainde en ongemotiveerde recruten, zie ik ze die gebieden niet snel innemen.

Zou idd een logische stap zijn. (helaas)
FYI bij de atoombommen op Japan is iets gelijkaardigs gebeurd (de VS die de overgave van Japan eiste, wat niet gebeurde)
 
Als Poetin helemaal correct is met "Oekraïne" hoort bij Rusland, dan kan je meteen het argument maken dat 9/10e van het grondgebied van Rusland eigenlijk ook niet aan Rusland toebehoort. Dat waren allemaal andere culturen, zeker achter de Oeral of in de Kaukaskus of aan de gebieden grenzend aan de centrale "Stan" landen, zelfs niet eens Slavische culturen maar Oeralcultuur, Siberische culturen, Turks-Mongoolse culturen enzovoort, allemaal geassimileerd tot Rus.

Makkelijk uithalen naar het westen over het verleden, maar het is niet dat Rusland zo een mooi verleden heeft, met genocides zoals de Circassische genocide die vandaag eigenlijk onderbelicht zijn, maar ook tot een volwaardige genocide mag beschouwd worden. Uiteraard is het een pure propagandaspeech, maar het is ook wel een beetje "de ketel die de pot verwijt dat hij zwart is".

Toch iets wat we ten alle tijde moeten proberen te vermijden , lijkt me .

Het moet ook van twee kanten komen, wij dreigen niet met nucleaire wapens ofzo... . Het zijn de Russen die telkens wanneer het niet goed loopt de nucleaire kaart op tafel halen, alsof het de enige manier is waarop ze een oorlog nog kunnen winnen... .
 
  • Leuk
Waarderingen: Patj
Toch wel opmerkelijk. Geeft gewoon aan dat Oekraïnse strijdkrachten sterker zijn. Veel van de winst de voorbije weken was in gebied waar de Russen onderbemand waren, maar ook in Lyman krijgen ze dus op hun doos.
Ofwel boeit het de Russen voor geen meter en doen ze gewoon niet echt veel moeite om te vechten... ergo hebben ze geen zin om te vechten voor ome Poetin. En doen dat dan ook maar met een half hart.
 
Ofwel boeit het de Russen voor geen meter en doen ze gewoon niet echt veel moeite om te vechten... ergo hebben ze geen zin om te vechten voor ome Poetin. En doen dat dan ook maar met een half hart.
Als dat "professionele" regel er al geen zin meer in heeft wat gaan die andere stakkers daar dan gaan doen? Wat een kutsituatie man.
 
Als dat "professionele" regel er al geen zin meer in heeft wat gaan die andere stakkers daar dan gaan doen? Wat een kutsituatie man.
Ik had eigenlijk verwacht dat die andere stakkers zouden verscheept worden naar de andere regio's waar nog professionele soldaten zitten, en die professionele soldaten naar Oekraïene gaan. Maar lijkt mogelijks toch niet het geval te zijn.
 
Toch wel opmerkelijk. Geeft gewoon aan dat Oekraïnse strijdkrachten sterker zijn. Veel van de winst de voorbije weken was in gebied waar de Russen onderbemand waren, maar ook in Lyman krijgen ze dus op hun doos.

Lyman was ook redelijk onderbemand en met het wegvallen van de flanken door de offensief eerder was dit wel te voorspellen.
Lyman is nu dus gevallen. De Russische troepen trekken zich weg uit de stad.
 
Er wordt hier met atoombommen gesmeten alsof het pokerkaarten zijn. Laten we niet vergeten dat die op Hiroshima en Nagasaki maar een fractie van de kracht hadden van wat nu een atoombom of een tactische nucleaire bom is. Eens dat er eentje valt mocht ge op uw knieën hopen dat er nog iets overblijft van u of van de regio. En de heropbouw kan je al zeker vergeten wegens de fallout.

Dus neen, laten we die toer niet opgaan en zelfs het idee niet naar boven halen.
little boy was 15kt.
Als 1 Sarmat geconcentreerd (10-15 nukes) op frankrijk valt bestaat dat land gewoonweg niet meer.
Er wordt hier toch heel licht gedaan over de nucleaire dreiging.
 
Om even terug te komen op die discussie over nucleaire oorlog, en hopelijk de discussie hiermee af te sluiten:


Dit is een studie van vorige maand he.
 
Om even terug te komen op die discussie over nucleaire oorlog, en hopelijk de discussie hiermee af te sluiten:


Dit is een studie van vorige maand he.
Denk The Road, maar dan in het echt. Als het ooit écht zover komt hoop ik dat ik sterf tijdens de ontploffingen en niet van de honger, kou en ontbering.
 
little boy was 15kt.
Als 1 Sarmat geconcentreerd (10-15 nukes) op frankrijk valt bestaat dat land gewoonweg niet meer.
Er wordt hier toch heel licht gedaan over de nucleaire dreiging.
Dan is mijn vraag. Stel nu, dat Rusland hun krachtigste kernwapen droppen op Frankrijk. Reikt die straling dan niet zo ver dat ook Rusland daar zelf last van gaat hebben of krijgen? OK t'is een paar duizend km ver, maar de wind moest eens draaien richting Rusland of zo ..

Zo'n krachtig wapen moet toch echt een heel zware impact hebben, op een heel groot deel van de aarde?

Update - Het antwoord is blijkbaar: Als de wind fout staat, zal de straling inderdaad tot in Rusland meetbaar zijn.
Wat gebeurt er als er een atoombom op Nederland zou vallen?
 
Laatst bewerkt:
Lijkt mij dat het vooral lokaal gaat problemen geven (straling/fallout).
Stel dat de wind dan juist van over Frankrijk komt dan zullen de gevolgen voor onze voedselvoorziening niet mals zijn. En zullen we een tijd lang ramen en deuren moeten dichthouden oa. En mss ook gevolgen op vlak van stroomvoorziening als we stroom importeren uit Frankrijk?
Zou die EMP tot hier geraken?
 
Jongens toch, al die discussies :wtf:
"wat als er een atoombom valt op *insert NAVO land*"
- "Ja we gaan ramen en deuren moeten dicht doen"
- "Ja als de wind fout staat zouden ze het ook meten in Rusland".

Echt... als Rusland een atoombom dropt op een NAVO land, dan begint wereldoorlog 3, met waarschijnlijk nog veel meer bommen.
Voedselvoorziening? Stroomvoorziening? Dat is bijzaak, want onze hele samenleving vervalt gewoon in chaos. In principe gaat het leger dan de orde moeten handhaven, maar bon, geen idee of dat zou lukken.

Het is echt niet alsof we dan rustig verder doen he. Het is eerder zoals @asmo zegt: The Road, maar in het echt.
 
Terug
Bovenaan