Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Zonder toegevingen gaat die oorlog niet direct stoppen.

Welke toegevingen kan je doen aan Rusland zodanig dat ze hun aggressie stoppen maar ook zodanig dat ze blijvend hun aggressie stoppen.
In 2014 hebben ze Krim geannexeerd, officieel nooit bevestigd maar onofficieel was Oekraïne niet bezig met het heroveren van het krim.

Met het oog op potentiële toekomstige conflicten is het allerbeste scenario dat deze oorlog extreem slecht eindigt voor Rusland. Of het nu hun reputatie in de wereld, hun financien of militaire verliezen zijn. De kostprijs van dergelijke agressie moet kolossaal zijn.

Welke toegevingen kan je doen aan Rusland zodanig dat ze hun aggressie stoppen maar ook zodanig dat ze blijvend hun aggressie stoppen.
In 2014 hebben ze Krim geannexeerd, officieel nooit bevestigd maar onofficieel was Oekraïne niet bezig met het heroveren van het krim.
Ik zeg niet dat Kiev Poetin zijn goesting moet geven, ik stel gewoon vast dat een direct einde van de oorlog niet aan de orde is. Toegevingen zijn pas mogelijk als 1 partij duidelijk aan het winnen is en dat is nu niet het geval.

Met het oog op potentiële toekomstige conflicten is het allerbeste scenario dat deze oorlog extreem slecht eindigt voor Rusland. Of het nu hun reputatie in de wereld, hun financien of militaire verliezen zijn. De kostprijs van dergelijke agressie moet kolossaal zijn.

Op langere termijn kan dat ook problemen geven natuurlijk.
Cfr. Duitsland na WO I. Er moet maar een nieuwe gek opstaan die daar een politieke boodschap van maakt.

Het allerbeste scenario is dat de Russische bevolking zelf hun regime omver gooit, en er een vreedzame opvolging komt die wil samenwerken i.p.v. vechten met buurlanden. Dan kunnen we allemaal rond het kampvuur kumbaya zingen en is iedereen blij :unsure:

Ik moet soms terugdenken aan wat de UN afgevaardigde van Kenya zei toen de invasie begon.
“Kenya, and almost every African country, was birthed by the ending of empire. Our borders were not of our own drawing. They were drawn in the distant colonial metropoles of London, Paris, and Lisbon with no regard for the ancient nations that they cleaved apart,” Kimani told delegates.

He said African nations chose to look forward rather than “form nations that looked ever backward into history with a dangerous nostalgia.”

“We chose to follow the rules of the OAU (Organization of African Unity) and the United Nations charter, not because our borders satisfied us, but because we wanted something greater forged in peace,” Kimani added.
Dat is het cruciale punt dat ze in Rusland blijkbaar niet snappen.
Tsjetsjenië, de Krim, de Donbas, en wie weet wat er nog op het lijstje staat... Grondgebied veroveren (op basis van nostalgie naar een specifieke tijdperiode) is niet meer van deze tijd.

(edit: in sommige Afrikaanse landen is dat ook nog niet geheel duidelijk uiteraard)

Cfr. Duitsland na WO I. Er moet maar een nieuwe gek opstaan die daar een politieke boodschap van maakt.
De amerikanen hebben uit WO I nochtans de omgekeerde les geleerd. Terwijl in WO I een vrede werd onderhandeld, werd in WO II een onvoorwaardelijke overgave van de asmogendheden geeist. Het heeft veel levens gekost, maar Duitsland en Japan zijn daarna wel democratische machtsbastions geworden. Zover zal het natuurlijk niet komen met Rusland, maar de kostprijs van wat ze doen mag toch groot genoeg zijn dat er een collectief schuldbesef ontstaat. Daarna moeten we ze natuurlijk niet kapotpesten met absurde economische straffen.

Het allerbeste scenario is dat de Russische bevolking zelf hun regime omver gooit, en er een vreedzame opvolging komt die wil samenwerken i.p.v. vechten met buurlanden. Dan kunnen we allemaal rond het kampvuur kumbaya zingen en is iedereen blij :unsure:

Ik moet soms terugdenken aan wat de UN afgevaardigde van Kenya zei toen de invasie begon.

Dat is het cruciale punt dat ze in Rusland blijkbaar niet snappen.
Tsjetsjenië, de Krim, de Donbas, en wie weet wat er nog op het lijstje staat... Grondgebied veroveren (op basis van nostalgie naar een specifieke tijdperiode) is niet meer van deze tijd.

(edit: in sommige Afrikaanse landen is dat ook nog niet geheel duidelijk uiteraard)

De enige reden dat Duitsland z'n imperialistische zenuwtrekjes heeft opgegeven is omdat het zo verwoest was dat er na de oorlog niet veel middelpuntvliedende krachten overschoten die het een aantal jaren later nog eens wilde proberen.
Rusland zou eigenlijk hetzelfde lot moeten ondergaan, maarja nu kunnen ze schuilen achter hun atoombombjes.

Het is dus te hopen dat die economische sancties de bevolking op termijn zo'n zware pijn doen dat ze eindelijk een "nie wieder" mentaliteit krijgen.
Zo'n 3/4e eeuw na de rest van de beschaafde wereld.

skynews-crimea-ukraine_5859638.jpg

^ zoiets dus

Komt er eigenlijk op neer dat er zou moeten een akkoord komen waar Poetin zijn ego mee kan wegkomen, of dat Poetin moet uit de weg geruimd worden zonder WOIII te starten.

Het Westen/NAVO steunt Oekraïne met wapenleveringen zodat de Oekraïners het vuile werk momenteel zelf kunnen opknappen.
Het Russische leger wordt op deze manier fel verzwakt zonder Westerse boots on the ground.
Stel dat het een strenge winter wordt en Rusland begint echt te lijden onder de sancties dan zie ik ze de gaskraan dichtdraaien onder het mom van "We hebben zelf tekorten en kunnen niks exporteren". Op dat moment zie ik de NAVO nog wel tussenkomen om de (hopelijk) fel verzwakte Russen uit Oekraïne te kuisen. Want anders begint de Westerse bevolking te morren en misschien op straat te komen met als resultaat dat het hier chaos wordt en dat zal men ten allen prijze willen vermijden.

Mijn keyboard-warrior hersenspinsels.

Het Westen/NAVO steunt Oekraïne met wapenleveringen zodat de Oekraïners het vuile werk momenteel zelf kunnen opknappen.
Het Russische leger wordt op deze manier fel verzwakt zonder Westerse boots on the ground.
Stel dat het een strenge winter wordt en Rusland begint echt te lijden onder de sancties dan zie ik ze de gaskraan dichtdraaien onder het mom van "We hebben zelf tekorten en kunnen niks exporteren". Op dat moment zie ik de NAVO nog wel tussenkomen om de (hopelijk) fel verzwakte Russen uit Oekraïne te kuisen. Want anders begint de Westerse bevolking te morren en misschien op straat te komen met als resultaat dat het hier chaos wordt en dat zal men ten allen prijze willen vermijden.

Mijn keyboard-warrior hersenspinsels.

De Fransen misschien, maar zie je de Belgjes al op straat komen? 😂 Dan moeten er op één dag 2 bomaanslagen zijn, 4 moorden à la Julie Van Espen gepleegd worden en een plots belastingverhoging van 40% komen. En dan wrs nog niet.

De Fransen misschien, maar zie je de Belgjes al op straat komen? 😂 Dan moeten er op één dag 2 bomaanslagen zijn, 4 moorden à la Julie Van Espen gepleegd worden en een plots belastingverhoging van 40% komen. En dan wrs nog niet.

of als er nog meer afleveringen van FC De Kampioenen geschrapt worden...

Serieus: wij gaan hier in de winter economisch gezien misschien feller afzien dan de Russen.
Op het terrein in Oekraïne dacht ik ook ergens gelezen te hebben dat de winter in het voordeel van Rusland zou zijn (herinner me niet meer waarom)

of als er nog meer afleveringen van FC De Kampioenen geschrapt worden...

Serieus: wij gaan hier in de winter economisch gezien misschien feller afzien dan de Russen.
Op het terrein in Oekraïne dacht ik ook ergens gelezen te hebben dat de winter in het voordeel van Rusland zou zijn (herinner me niet meer waarom)

Economisch gaat Rusland meer afzien dan ons.
Of ze het zo gaan ervaren is een andere vraag. Hun economie is al zwakker dan verwacht van een 'grootmacht' en de bevolking maakt er niet van dat ze weinig tot geen luxe hebben.

Het zal ervan afhangen hoe "streng" de winter word.
Als rusland de gaskraan dichtdraait dan doen ze hun eigen ook nog meer pijn.
Wel raar dat nu de benzineprijzen terug gezakt zijn... waarom zou dat dan niet met de gasprijs kunnen gebeuren ?
En wie zegt dat er deze winter terug geen 1 of andere nieuwe coronavariant nog maar eens hier of in china nog wat meer roet in het eten gooit

Het zal ervan afhangen hoe "streng" de winter word.
Als rusland de gaskraan dichtdraait dan doen ze hun eigen ook nog meer pijn.
Wel raar dat nu de benzineprijzen terug gezakt zijn... waarom zou dat dan niet met de gasprijs kunnen gebeuren ?
En wie zegt dat er deze winter terug geen 1 of andere nieuwe coronavariant nog maar eens hier of in china nog wat meer roet in het eten gooit

We zullen eens zien hoe snel de gasprijzen zullen zakken eens men echt minder gaat verbruiken. Er zijn al genoeg initiatieven die hiervoor op gang gezet zijn. In openbare gelegenheden en privé bij de mensen thuis. Industrie ligt wat moeilijker.

De amerikanen hebben uit WO I nochtans de omgekeerde les geleerd. Terwijl in WO I een vrede werd onderhandeld, werd in WO II een onvoorwaardelijke overgave van de asmogendheden geeist. Het heeft veel levens gekost, maar Duitsland en Japan zijn daarna wel democratische machtsbastions geworden
Omdat de Amerikanen gigantisch veel geld in Europa en Japan hebben gepompt na de oorlog met het Marshallplan
Omdat de Amerikaanse generaals de Duitse bevolking ook hebben verplicht de concentratiekampen te bezoeken zodat er geen twijfel kon bestaan wat de Nazi's hebben gedaan.
Maar ook omdat de Amerikanen en Europese landen (behalve misschien UK, want die leven nog altijd in het verleden) eigenlijk vrij snel hebben ingezien dat het geen nut heeft om rancune te hebben en we moeten samenwerken om iets gelijkaardigs in de toekomst te vermijden.

Stel dat het een strenge winter wordt en Rusland begint echt te lijden onder de sancties dan zie ik ze de gaskraan dichtdraaien onder het mom van "We hebben zelf tekorten en kunnen niks exporteren"
Gastoevoer is nog maar 20% van voor de oorlog. Ik zeg niet dat het simpel zal zijn, maar die laatste 20% moeten we ook aankunnen.
Koleninvoer is verboden sinds woensdag.
Ik voorspel dat Rusland tegen de winter de kraan eerst wat verder opendraait in de hoop om ons terug meer afhankelijk te maken, om ze daarna terug te kunnen dichtdraaien. Als Rusland de kraan effectief dicht draait, hebben ze geen hefboom meer.

- Europa heeft zijn gasvoorraden momenteel een stuk hoger dan verwacht werd.
En floating LNG terminals zijn als paddenstoelen uit de grond aan het rijzen, ook veel sneller dan verwacht.
Het ziet er naar uit dat Putin zijn gas-afsluit-chantage voor deze winter een dode mus zal worden.

- in 2023 beginnen de sancties echt door te werken (nu kunnen ze immers nog wat putten uit voorraden, en zijn de belangrijkste sancties op energie nog niet in werking)

Het ziet er vrij belabberd uit voor Putin als we Oekraïne goed blijven steunen.

Tot de laatste Rus uit Oekraïne verdreven is,
tot de mentaliteit van de Russen wat serieuze klappen krijgt (het absolute merendeel van de gewone Russen steunt deze oorlog echt wel, vinden dat Oekraïne een lesje nodig heeft, en moedigen zelfs de verkrachtingen ed. aan)
en tot hun leger hopelijk tot schroot herleid is zodat ze de komende 30 jaar niemand meer kunnen lastig vallen.

Laatst bewerkt:
Sattelietbeelden en filmpjes van de aangevallen Russische luchtmachtbasis:

Nog steeds onduidelijk of dit door raketten, drones of manschappen op de grond is gedaan.
Hoewel onwaarschijnlijk dat het door manschappen is gedaan wegens diepte kraters en omdat het overdag was.

Sattelietbeelden en filmpjes van de aangevallen Russische luchtmachtbasis:

Nog steeds onduidelijk of dit door raketten, drones of manschappen op de grond is gedaan.
Hoewel onwaarschijnlijk dat het door manschappen is gedaan wegens diepte kraters en omdat het overdag was.

Of er moet een infiltrant/saboteur geweest zijn die de wapens effectief tot ontploffing heeft gebracht on-site.

Kan zijn dat ik een te rijke fantasie heb, maar ik ga er toch van uit dat men ook spionnen, dubbelagenten etc. probeert in te zetten. In dit conflict kan dat wel (genoeg Russen die eigenlijk pro-Oekraïne zijn, en vice versa)

- Europa heeft zijn gasvoorraden momenteel een stuk hoger dan verwacht werd.
En floating LNG terminals zijn als paddenstoelen uit de grond aan het rijzen, ook veel sneller dan verwacht.
Het ziet er naar uit dat Putin zijn gas-afsluit-chantage voor deze winter een dode mus zal worden

Is deze info ergens raadpleegbaar?

Dus als er morgen een inbreker in u huis rondloopt ga jij zeggen ... neem de tv en laptop en .... maar en we spreken er niet meer over,als je maar nu vertrekt ??
Waar woon jij??😁
Als mijn leven in gevaar is of om de gezinsleden verder leed te besparen dan JA.

Je kan ermee lachen: mijn zoon ligt hier dood. Maar hey! De tv en de laptop die staan hier nog!

Terug
Bovenaan