Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Iets verder worden mensen platgebombardeerd, gefolterd.

Net nog zaken zien passeren van lichaamsdelen die nog in de straten liggen in Marioepol.

Wilde dieren lopen daar mee rond.

En die liggen daar te zonnen in hun barakjes met witte gordijntjes.

“Kom kindjes, we moeten hier weg nu.”

De mensheid op zijn best.

Maar in Oekraïne zie je toch ook langs Oekraïnse kant taferelen waar ze op 30km van de frontlijn nog een terrasje doen. Waar het gewone leven kan verder gaan, gaat het verder. Als de oorlog 5 jaar duurt, ga je toch ook geen 5 jaar in je schuilkelder gaan zitten.
In hoeverre zou de gemiddelde Krim-inwoner weten wat er gebeurt in Oekraïne?

Misschien dat ze in Rusland reisjes aanbieden aan lagere prijs naar de Krim, dat getuigt dan van weinig verantwoordelijkheidszin als het zo is. We weten niet of het hier lokale Krimbewoners zijn die een dagje op het strand liggen, of toeristen die van elders uit Rusland komen.

Maar in Oekraïne zie je toch ook langs Oekraïnse kant taferelen waar ze op 30km van de frontlijn nog een terrasje doen. Waar het gewone leven kan verder gaan, gaat het verder. Als de oorlog 5 jaar duurt, ga je toch ook geen 5 jaar in je schuilkelder gaan zitten.
In hoeverre zou de gemiddelde Krim-inwoner weten wat er gebeurt in Oekraïne?

Misschien dat ze in Rusland reisjes aanbieden aan lagere prijs naar de Krim, dat getuigt dan van weinig verantwoordelijkheidszin als het zo is. We weten niet of het hier lokale Krimbewoners zijn die een dagje op het strand liggen, of toeristen die van elders uit Rusland komen.
Het leven gaat uiteindelijk door hé, ook al woedt er een oorlog. Het ziet er bevreemdend uit, maar tijdens een oorlog wordt er ook getrouwd, gefeest, gevierd, ...

Het leven gaat uiteindelijk door hé, ook al woedt er een oorlog. Het ziet er bevreemdend uit, maar tijdens een oorlog wordt er ook getrouwd, gefeest, gevierd, ...
Dat is de realiteit , een mens went aan alles , het zou me niet verbazen dat er een hoop Russische toeristen op de Krim zitten , voor hen is dat immers toch Russisch gebied en zijn zij de redders van de onderdrukte gebieden . Die opmerking van dat kanaal is er wel op , die blootlegging is niet goed bevallen in de Krim . Nu dat hersteld is , zal men wss nog meer pro-Rusland zijn daar .

Ik weet niet hoeveel Krimbewoners nog pro-Kiev zijn na vele jaren Kremlinregime. Er moet toch heel wat volk heen en weer zijn verhuisd in die periode en de propaganda van het Kremlin is vrij efficiënt. In de VS was de oppositie tegen Vietnam zeer aanwezig, in Rusland moet je niet denken aan protesteren. Mocht het Khersonoffensief zo succesvol zijn dat de Krim heroverd wordt gaat de herintegratie in Oekraïne niet eenvoudig worden. In ieder geval zal Rusland dan mogen fluiten naar hun marinebasis op Sevastopol.

Ook gewoon praktisch. Mensen hebben misschien 8 jaar belasting betaald in Rusland. Pensioensrechten, spaartegoeden, etc... Miserie.

Dubbel hé. Ik heb nul compassie met Russische toeristen op de Krim. Maar wat met de Oekraïnse bevolking?

In Tom Waes' reportage over de Krim van 2015 zit een bijzonder mooi fragment wanneer men bij het drooggelegde kanaal staat. Tom vraagt wat zijn gids daar eigenlijk van vind. Gids legt de tweespalt perfect uit. Als Oekraïne de Krim als haar territorium beschouwd, waarom legt het dan de watertoevoer naar haar inwoners op dat territorium plat?

Kan me inbeelden dat er Oekraïns gezinde burgers op dat strand zitten ook. Wat een toestand toch.
Ik ken hier in België een aantal ex-Krim bewoners (Oekraïners dus) die daar al meerdere generaties lang woonden en wiens grootste deel van de familie daar nog steeds woont, zelfs na de annexatie. Het gros was blij met de annexatie in 2014 omdat de Oekraïense overheid ervoor eigenlijk geen moer gaf om de regio. Hier in de wijk woont ook een Oekraïense vrouw wiens familie pro-Oekraïens is maar dan wel aan de andere kant van de frontlinie woont (bezet gebied). Zij gaan ook gewoon door met hun dagdagelijks leven ook al is er een risico en gaan ook regelmatig naar de Krim.

Poetin had gewoon zijn genoegen moeten nemen met de Krim. Maar ja een autocratische kleptoman...

Ik ken hier in België een aantal ex-Krim bewoners (Oekraïners dus) die daar al meerdere generaties lang woonden en wiens grootste deel van de familie daar nog steeds woont, zelfs na de annexatie. Het gros was blij met de annexatie in 2014 omdat de Oekraïense overheid ervoor eigenlijk geen moer gaf om de regio. Hier in de wijk woont ook een Oekraïense vrouw wiens familie pro-Oekraïens is maar dan wel aan de andere kant van de frontlinie woont (bezet gebied). Zij gaan ook gewoon door met hun dagdagelijks leven ook al is er een risico en gaan ook regelmatig naar de Krim.

Poetin had gewoon zijn genoegen moeten nemen met de Krim. Maar ja een autocratische kleptoman...
Als de jaknikkers rond een autocraat in de winter van zijn leven zeggen dat Kiev rijp is om te plukken, dan grijpt hij zijn kans. Op 23/2 dacht hij dat het een walk in the park ging zijn en daar heeft die zich toch lelijk aan mispakt.

Als de jaknikkers rond een autocraat in de winter van zijn leven zeggen dat Kiev rijp is om te plukken, dan grijpt hij zijn kans. Op 23/2 dacht hij dat het een walk in the park ging zijn en daar heeft die zich toch lelijk aan mispakt.
Deste pijnlijker voor de Russische "James Bond".

Er doen ook geruchten de ronde dat de legertop steeds meer kritischer begint te worden tov de top in de Kremlin. Dus wie weet...laten we hopen.

Laatst bewerkt:
Deste pijnlijker voor de Russische "James Bond".

Er doen ook geruchten de ronde dat de legertop steeds meer kritischer begint te worden tov de top in de Kremlin. Dus wie weet...laten we hopen.
Goh, wie weet wat er dan gaat gebeuren hé? De ene zegt dat Poetin gematigd is en dat er hardliners zijn die vinden dat hij veel te soft is. Als die havikken de boel gaan overnemen is er pas echt een probleem. Het is alleszins duidelijk dat er heel wat schort met hun oorlogsvoering, maar of dat ligt aan de inherente militaire competentie of aan halstarrige politieke blindheid ... dat weten we niet en mogelijk is het een combinatie en zijn er nog een aantal tot nu toe onbekende factoren die ook meespelen. Er is ongetwijfeld een machtsdynamiek in het spel tussen ex-KGB'ers, oligarchen van verschillende generaties, de legerleiding en andere elites. Je leest soms van de Moskou-kliek en de Petersburg-kliek.

Het kan goed zijn dat de legerleiding al maanden vraagt om een mobilisatie omdat Rusland geen overwicht aan manschappen heeft en dringend nood heeft aan versterkingen. Vooral de inlichtingendienst hebben een flater te begaan door Oekraïne af te schilderen als een verrot huis waarvan je de voordeur zo kan instampen. Dat zal ook de opzet zijn geweest om met lichte elite-eenheden de regering in Kiev in een bliksemaanval te onthoofden. Het kruim van de VDV en Alfa-eenheden is afgeslacht bij Hostomel.

Maar ja ... dat is allemaal speculatie over een onderwerp dat vergeven is van leugens en geruchten. Maskirovka in het kwadraat en ik denk dat het Kremlin het zelf allemaal niet meer goed weet. Wat een shitshow, deze oorlog.

Volgens Strelkov zou dit de werkwijze op politiek, economisch en militair vlak moeten zijn voor de (pro-) Russische strijdkrachten, volgens een post op Telegram van een tijdje terug (vertaling via Deepl, een stuk beter dan Google Translate maar niet perfect):

1. Political measures.
1.1 Formally define the political objectives of the war. I emphasise - not "SWO", but the war.
1.1.1 The reunification of Novorossiya with the Russian Federation along the line of Kharkov-Dnepropetrovsk-Krivoy Rog-Mykolaev-Odessa (all inclusive).
1.1.2 The question of immediate (after victory) reunification of the entire Slobozhanshchina (including Chernihiv and Sumy regions) - decide in favor of reunification or temporarily defer it so that these regions become part of the Russian Federation together with Kyiv later.
1.1.3. Liberate and denazify all of Malorossia, at least to the Kerzon Line. In advance (right now), establish a Ukrainian-Malorossian government on the liberated territory, recognize it as the only legitimate government in Ukraine, conclude military assistance agreements with it and (immediately) begin the process of legal registration of the accession of Ukraine-Malorossia to the Union State with a view to subsequent (after the "quarantine period of denazification") reunification with Russia. Accordingly, this act would deny the Kiev junta any legitimacy. In that case, there would be no need to declare war on the so-called "state of Ukraine" - we can continue to hide behind the "fig leaf" of the so-called "SSO" under the banner of providing assistance to the people of fraternal Little Russia. In turn, the Malorossian government should officially return Novorossia to the Russian Federation by concluding appropriate treaties.

2. economic measures.
2.1 Immediately cut off any supplies to and through the territory of "Ukraine". including gas and oil. Declare and consistently implement an economic blockade of "Ukraine" by the Russian Federation and the Republic of Belarus.
2.2 Inside the Russian Federation, immediately start transferring the industry to the military track.
2.3 Revise immediately all previously planned and initiated projects on the national and regional scale, abandoning (suspending) those of them which are not critical for the strategic development of the country. Direct the released manpower to military production and military construction, to the active army, and devote the resources to military needs.
2.4 During military operations, place under direct state management all enterprises that manufacture military and other strategically important products; nationalise foreign property (if they refuse to cooperate). Extend mobilization to transportation, energy, and life support workers, banning them from their jobs and "reserving" from conscription workers in the most key occupations.

3. Military and politico-military measures.
3.1 Conduct a partial mobilisation in the armed forces and mobilise industry for military production. Urgently begin forming, equipping and training as many new formations and units as possible, as well as replenishing the existing units to full strength. Enact the provisions of military law criminalising desertion, treason, and other war crimes. Abolish the moratorium on the death penalty. Introduce martial law in all front-line regions and provinces threatened by enemy attacks, as well as wherever military necessity so requires.
3.2 Together with the newly established government of Malorossia, begin to establish the Liberation Army, including conscripts from already liberated regions and volunteer prisoners of war.
3.3 Officially restrict all rights and freedoms of Russian citizens for the duration of hostilities in line with existing historical precedents. Concentrate executive power in single hands by establishing the State Committee for Defence (GKO), vesting it with full authority and responsibility for leading the state for the duration of hostilities. Establish a Supreme Commander-in-Chief Headquarters, entrusting it with the leadership of military operations on all fronts.
3.4 Consider the possibility of employing migrant workers from CIS countries (including those who have already obtained Russian citizenship and residence permits) for military service at the front and at the home front, providing them with the necessary mobilisation measures. Measures for citizens and persons with residence permits hiding from mobilisation should be applied on a general basis, regardless of whether they have foreign or second nationality. Non-citizens not wishing to serve should be subjected to compulsory labour or deported immediately.
3.5 Immediately remove from all echelons of government those vulnerable to recruitment by foreign intelligence services due to having money, property and close relatives abroad. Close the borders of the Russian Federation to the free exit abroad of all categories of citizens and non-citizens. 3.6.
3.6 To make it clear at the international level that any interference by any country's own armed forces in hostilities on the territory of Malorossia-Ukraine will lead to war with the Russian Federation.

Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)

Laatst bewerkt:
Ik ga er ook wel van uit dat die 'toeristen' op de Krim eigenlijk daar wonen ook (en er dus gewoon een dagje strand van maken ofzo).

Of zouden de Russen zo onwetend zijn dat ze denken: he leuk, deze zomer op vakantie naar de Krim :unsure:
Het gaat de ronde dat er nu 100km file staat aan de brug naar Rusland, dus ik denk eigenlijk dat die tussen inderdaad echt wel denken: "leuke vakantie naar de Krim!"

Het gaat de ronde dat er nu 100km file staat aan de brug naar Rusland, dus ik denk eigenlijk dat die tussen inderdaad echt wel denken: "leuke vakantie naar de Krim!"

Zou wel straf zijn...

De Krim lijkt me wel prachtig om (in normale tijden) op vakantie te gaan, maar nu toch niet.
Allez, ik vertrek binnenkort op vakantie, en heb gezien dat mijn vlucht langs de noordkust van Turkije vliegt. Zelfs daar ben ik al niet 100% gerust in :p

Ik ga er ook wel van uit dat die 'toeristen' op de Krim eigenlijk daar wonen ook (en er dus gewoon een dagje strand van maken ofzo).

Of zouden de Russen zo onwetend zijn dat ze denken: he leuk, deze zomer op vakantie naar de Krim :unsure:
Ik denk dat veel Russen echt van niks weten.
Wij kunnen ons dit niet voorstellen, ...

Jaaa! laat ons allemaal sponsoren om weer iemand onnodig de wereld uit te helpen! Feestjeuh!!!!
Echt sommige mensen moeten echt 'echt' hun berichten hier eens lezen en beseffen wat ze vragen....
Ja ik steun Oekraïne tegen de inval van de Russische agressor.

En dat houdt in dat ik akkoord ben met het doden van elke Russische soldaat die zich momenteel op Oekraïens grondgebied bevindt.

Dat is niet 'onnodig', maar absoluut noodzakelijk om Oekraïne uit de handen van die beesten te houden.

En ja, die ludieke boodschappen via zo'n website gaan te ver, volledig akkoord.
Maar jij altijd met jouw 'ik zit in met het leed van mensen' maar dan wel Trump steunen en dergelijke standpunten, daar gaat mijn kop echt scheel van staan.

Ja ik steun Oekraïne tegen de inval van de Russische agressor.

En dat houdt in dat ik akkoord ben met het doden van elke Russische soldaat die zich momenteel op Oekraïens grondgebied bevindt.

Dat is niet 'onnodig', maar absoluut noodzakelijk om Oekraïne uit de handen van die beesten te houden.
Oh please....
Ga dan naar ginder. Als je zo weinig moeite hebt om iemand het leven te ontnemen.

Die oorlog moet zo snel mogelijk stoppen. Er moet dialoog komen, tegemoetkomingen van beide kanten. Als daarnaast alle mogendheden die een proxy oorlogje tegen rusland of het westen ook nog een stoppen met sponsoren zou het al helemaal leuk zijn.

Finaal zit ge nu in een situatie waar deze oorlog maar blijft duren. Waar stoppen we? Oekraine volledig van de kaart geveegd of eerder rusland? Of (hoogstwss) gaan ze toch eindelijk beginnen praten en proberen tot een vergelijk komen.
En dan zijn al die doden, ook die dankzij ons gesponsord BG bommetje, nutteloos geweest.

En ja, die ludieke boodschappen via zo'n website gaan te ver, volledig akkoord.
Maar jij altijd met jouw 'ik zit in met het leed van mensen' maar dan wel Trump steunen en dergelijke standpunten, daar gaat mijn kop echt scheel van staan.
Ik zie dat je geedit hebt.
What the f. heeft Trump daar nu mee te maken en waarom moet je hier een karakterschets gaan projecteren op mij om uw eigen, in mijn ogen, verdorven fantasietjes te verhullen.
By all means sponsor maar, maak een topic aan om een leuke slogan te maken zodat het niet 'groetjes van beyond gaming' wordt maar toch wat meer betekenis heeft. Ik vermoed trouwens niet dat degene aan het ontvangende eind tijd heeft om het te lezen.

Die oorlog moet zo snel mogelijk stoppen. Er moet dialoog komen, tegemoetkomingen van beide kanten.
Als Oekraïne geen tegemoetkoming wil, waarom zouden ze dat geven?
Rusland is de agressor, Rusland is de schuldige, Rusland neemt land af.
Als Oekraïne onze hulp blijft vragen, dan blijven we dat geven ja.
Als daarnaast alle mogendheden die een proxy oorlogje tegen rusland of het westen ook nog een stoppen met sponsoren zou het al helemaal leuk zijn.
Je had liever dat Oekraïne al ingenomen was dus? Want dat zou het de facto gevolg zijn?
Je weet hoe het leven is in de bezette gebieden? Bucha, Mariupol, Kherson?

Om dergelijke onzin te verkondigen, zal je inderdaad uw nieuws moeten halen bij uw Russische propaganda bronnen, zoals je duidelijk al een paar jaar doet.
Finaal zit ge nu in een situatie waar deze oorlog maar blijft duren. Waar stoppen we? Oekraine volledig van de kaart geveegd of eerder rusland? Of (hoogstwss) gaan ze toch eindelijk beginnen praten en proberen tot een vergelijk komen.
En dan zijn al die doden, ook die dankzij ons gesponsord BG bommetje, nutteloos geweest.
Integendeel extreem nuttig.
De enige reden waarom Putin aan tafel zou komen, is omdat zijn verliezen zodanig groot worden dat hij niet anders kan.
Zolang hij denkt dat hij meer land kan veroveren, gaat hij gewoon verder.

Duidelijker kan de situatie niet zijn.

Terug
Bovenaan